انواع ماهی جنوب را بهتر بشناسید

انواع ماهی جنوب
دسته بندی: فواید پروتئین
4/5 - (5 امتیاز)

انواع مختلفی از ماهی‌ها در جنوب کشور وجود دارد که هر کدام از خواص و فواید مخصوص به خود برخوردارند. نحوه درست کردن و مصرف ماهی‌ها گاهی متفاوت و گاهی نیز شبیه است. شرایط آب و هوایی در جنوب کشور باعث شده تا تنوع بالایی از این موجودات زنده را در این منطقه ببینیم. در ادامه سری به دریای جنوب و محل زندگی ماهی‌های این منطقه زده‌ و با انواع ماهی جنوب آشنا خواهیم شد.

ویژگی های اصلی ماهی های جنوب

مطمئنا نوع محل زندگی یک ماهی روی خواص و اثراتی که برای بدن دارد، موثر است. در مورد ماهی‌های جنوب نیز این ویژگی وجود دارد. البته این فواید زمانی اثرگذار هستند که بتوانید انواع تازه آن‌ها را خریداری کنید. تشخیص ماهی تازه در این مواقع به شما کمک زیادی می‌کند. برخی ویژگی‌های مشترک در مورد آبزیان این منطقه از ایران عبارتند از:

  • انواع ماهی منبع خوبی برای انواع ویتامین‌ها به خصوص گروه ویتامین‌ها B هستند.
  • اکثر آن‌ها روی عملکرد سیستم عصبی بدن اثر خوبی را دارند.
  • ترکیبات موجود در آن‌ها باعث بهبود سلامت پوست می‌شود.
  • وجود مقادیر بالای آهن موجود در گوشت این ماهیان باعث درمان کم‌خونی می‌شود.
  • وجود مقادیر بالای ید در آن‌ها باعث وارد شدن مقادیر مورد نیاز از این ماده معدنی به بدن ما خواهد شد.
  • انواع ماهی جنوب فاقد تیغ‌های درشت هستند.

انواع ماهی‌ جنوب کشور

انواع ماهی های جنوب کشور

ماهی‌های جنوبی، خوش طعم و لذیذ.

اکنون می‌خواهیم به سراغ خانواده بزرگ ماهی‌های جنوب برویم که البته ممکن است طعم بسیاری از آن‌ها را چشیده باشید. تمام موارد عنوان شده را می‌توانید از طریق خرید آنلاین ماهی درب منزل خود دریافت کنید. در ادامه اسم انواع ماهی و خواص آن‌ها را برایتان ذکر خواهیم کرد.

ماهی شیر، معروف ترین آبزی در دریای جنوب

یکی از معروف‌ترین انواع ماهی‌های جنوب، شیر است. در داخل بافت‌های گوشت آن هیچ گونه تیغ کوچکی دیده نشده و رنگ آن بسیار روشن و منسجم است. ماهی شیر از نظر جثه بزرگ است و آن را در خانواده ماهی‌های تن قرار می‌دهند. در جنوب کشور تمام قسمت‌های ماهی شیر به صورت پخته، کبابی، سخاری، بخارپز و شکم پر مصرف می‌شود.

از ویژگی‌هایی که در میان ماهیان شیر وجود دارد، رنگ آن است که سربی و نقره‌ای بوده و دارای پوست نازکی است. همچنین شکل ظاهری آن نیز شبیه به دوک بوده و اغلب طولی برابر با 220 سانتی‌متر دارد.

ماهی میش، یک درمان عالی برای مشکلات بدن

میش ماهی نیز در میان بهترین جانداران موجود در دریای جنوب قرار می‌گرد. در گوشت این ماهی مقادیر بالایی از سدیم وجود داشته و طعم بسیار خوبی دارد. البته میزان چربی در آن کمی پایین‌تر از دیگر ماهی‌ها است. این ماهی برای افرادی که دچار مشکلات قلبی یا چربی بالا هستند، بهترین انتخاب است. همچنین مقدار تیغه‌های موجود در آن بسیار کم است. اغلب جنوبیان از ماهی میش برای تهیه قلیه استفاده می‌کنند. در ترکیبات گوشت این ماهی مقادیر زیادی از ویتامین B و مواد معدنی مفید برای پوست، رشد مو و … وجود دارد.

سوکلا، ماهی سه کله ایران

سوکلا، ماهی سه کله ایران

ماهی سه کله، یک ماهی خوش طعم و بدون استخوان

این ماهی را با نام سه کله نیز می‌شناسند و اغلب به صورت کبابی یا سرخ شده مصرف می‌شود. به دلیل ارزش غذایی زیادی که در این ماهی وجود دارد، در بسیاری از کشورهای دنیا از آن استفاده می‌شود. در این ماهی که به بهترین ماهی جنوب نیز معروف است،  گوشت بدون استخوان و البته چربی وجود دارد که برای کبابی کردن روی زغال بهترین گزینه است.

ماهی قباد با دو رنگ روی بدن

نام قباد مربوط به یکی از ماهیان خانواده تن است که به صورت دو رنگ بوده و در بخش شکمی نقره‌ای و در قسمت پشتی سیاه است. این ماهی نیز بدن کشیده‌ای داشته و در قسمت پهلوهایش لکه‌های نامنظمی دیده می‌شود. در خانواده قبادها، معمولا بزرگترین ماهی 7 سانتی‌متر است و اغلب آن‌ها در عمق‌های 15 تا 200 متری زندگی می‌کنند. از ویژگی‌های گوشت ماهی قباد می‌توانیم به رنگ سفید، نرم و لطیف آن اشاره کنیم و خبری از خارهای ریز در آن نیست. پخت این ماهی بسیار راحت بوده و به صورت کبابی، بخارپز و سرخ کرده مصرف می‌شود. در داخل ماهی قباد مقدار زیادی چربی طبیعی مفید وجود دارد.

یک وعده سالم و خوشمزه.

کفشک، ماهی مخصوص سبزی پلو

کفشک نام یکی دیگر از انواع ماهی جنوب است که اغلب در سبزی پلو، به صورت کبابی، ته انداز و سرخ شده مصرف می‌شود. این ماهی کمی چرب است و گوشت سفیدی دارد. تقریبا مقادیر استخوان‌های موجود در این ماهی چرب جنوب بسیار پایین است. در هنگام پخت این مدل از ماهی باید پوست آن به طور کامل از بدنش جدا شود. هر دو چشم ماهی کفشک در یک سمت سر او قرار گرفته است.

راشگو، ماهی بزرگ جنوب

راشگو نوع دیگری از ماهی‌های مربوط به جنوب کشور است که ابعادی بزرگ و گوشتی نرم و سفید دارد. میزان پروتئین و امگا3 در این ماهی بسیار بالا بوده و سرشار از ویتامین C است. به همین دلیل است که اغلب جنوبیان برای تقویت سیستم ایمنی از آن استفاده می‌کنند. در بسیاری از رستوران‌های محلی جنوب کشور می‌توانید راشگو را به صورت کبابی، قلیه ماهی، سرخ شده و شکم پر امتحان کنید.

ماهی شوریده، شبیه به ماهی سفید شمال

شوریده یکی دیگر از انواع ماهی‌ها است که از نظر کیفیت مشابه با ماهی‌های سفید در در میان انواع ماهی شمال است. از ویژگی‌های ظاهری آن می‌توانیم به رنگ نقره‌ای اشاره کنیم که به واسطه فلس‌های موجود روی آن ایجاد شده است. ماهی شوریده، خوشمزه‌ترین ماهی دریای جنوب معمولا به صورت سرخ کرده و درسته مصرف شده و سرشار از ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن است. رنگ گوشت این ماهی سفید بوده و تیغ بسیار کمی را دارد.

ماهی سرخو، آبزی قرمز رنگ آب های جنوب

ماهی سرخو، آبزی قرمز رنگ آب های جنوب

ماهی سرخو، یکی از پرطرفدارترین ماهی‌های جنوب.

نام این ماهی کاملا نشان دهنده رنگ آن است. ماهی که با پوست قرمز خود شناخته شد و دارای گردنی ضخیم با وزن تقریبی بین 3 تا 4 کیلوگرم است. اغلب این ماهی به صورت کبابی یا سرخ شده مصرف می‌شود و گوشتی نرم و لطیف دارد. از جمله فواید سرخو، می‌توانیم به پروتئین، امگا3، املاح معدنی موجود در آن اشاره کنیم که باعث شده برای سلامت بدن مفید باشد. انواع ماهی سرخو جنوب بسیار محبوب است.

ماهی سنگ سر، با ظهر کتابی

از دیگر انواع ماهی خوراکی، سنگ سر با ظاهر کتابی و پوست نقره‌ای خود به همراه فلس‌های زیاد، یکی از منابع خوب پروتئین است. در این ماهی بسیاری از املاح معدنی مفید برای بدن نیز وجود داشته و به دلیل داشتن مقادیر بالایی از ویتامین A برای تقویت بینایی و سلامت چشم بسیار مفید است. این ماهی استخوان کمی داشته و برای غذاهایی مانند قلیه، ته چین و به صورت سرخ کرده کاملا مناسب است. ماهی سنگ سر در 75 متری دریا زندگی کرده و ظاهری دوکی شکل دارد.

هامور، بهترین ماهی جنوب

یکی دیگر از بهترین ماهی جنوب  کشور است که با نام خمور نیز شناخته می‌شود. ظاهر این ماهی به رنگ قهوه‌ای است و فک پایینی‌اش کمی جلوتر از بالایی قرار گرفته است. اندازه بزرگترین ماهی هامور 120 سانتی‌متر بوده و گونه‌های مختلفی از آن در دریای جنوب زندگی می‌کنند. اغلب جنوبیان از ماهی هامور برای تهیه قلیه ماهی استفاده می‌کنند، چرا که به دلیل ترکیبات موجود در گوشت آن لعاب زیادی را در خورشت ایجاد کرده و خرد نمی‌شود.

ماهی کتو

این ماهی ب پهن جنوب بدنی مستطیلی داشته و فشرده و کوچک است. فک‌های جلویی دارای دندان‌های نیش دائمی است و تمام بدنش تشکیل دهنده یک تیغه جانبی دمی هستند. در قسمت بالایی این ماهی لکه تیره رنگی وجود دارد که در قسمت سرپوش آبششی آن قرار گرفته است. گوشت ماهی کتو، ارزش غذایی بالا و طعم بسیار خوبی را دارد.

ماهی شهری یا گیدر

ماهی شهری یا گیدر

یک وعده سالم و مفید با ماهی‌های جنوب.

شعری، گیدر یا شهری از انواع ماهی های جنوب است که در دریای جنوب کشور زندگی می‌کنند. ماهی محبوبی که سرشار از ویتامی B بوده و وزن آن در بیشتر حالت 1 کیلوگرم است. بیشتر قست‌های ماهی شهری قابل مصرف است و به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین‌های مختلف برای پیشگری و درمان بیماری‌های قلبی، مشکلات مربوط به استخوان و کلسترول خون مفید است. گوشت ماهی شهری بسیار نرم و سفید است و تیغ در میان آن‌ها بسیار کم است. اغلب از این ماهی به صورت ساندویچ استفاده می‌شود.

تا اینجا تعدادی از ماهی های جنوب ایران را به شما معرفی کردیم، در ادامه دیگر ماهی های دریای جنوب را به شما معرفی خواهیم کرد.

ماهی ساردین

ساردین نوعی دیگر از انواع ماهی ها جنوب کشور و از خانواده شاه مالیان است. گوشت این ماهی دارای چربی و پروتئین‌های مفید برای بدن است.

ماهی حلوا سفید

ماهی زبیده جنوب نیز در دریای جنوب با نام حلوای سفید شناخته می‌شود. در میان انواع ماهی‌های جنوب حلوا یکی از پرطرفدارترین‌هاست و این ویژگی به دلیل تیغ‌های کم، گوشت نرم و ارزش غذایی بالایی است که در آن وجود دارد. ماهی حلوا سفید طول 60 سانتی‌متری داشته و قسمت پشتی‌اش به رنگ آبی است. در اعماق 5 تا 10 متری آب می‌توان آن را شکار کرد.

ماهی‌های جنوب از بهترین و خوش طعم ترین ماهی‌ها هستند.

ماهی حلوا سیاه

از دیگر انواع ماهی خوراکی جنوب می‌توان به ماهی حلوا سیاه اشاره کرد. نقطه مقابل ماهی حلوا سفید، سیاه است که این مدل نیز بسیار مرغوب بوده و طعم خوبی دارد. در میان ترکیبات این ماهی، مقادیر بالایی از ویتامین B12 وجود داشته و این موضوع اثرات ان را روی تقویت سیستم عصبی بیشتر می‌کند. به جز این مقادیر بالایی از امگا3 و املاح معدنی نیز در ترکیبات آن دیده می‌شود. این مدل از ماهی جنوب را معمولا در قلیه ماهی، ماهی شکم پر و سرخ شده استفاده می‌کنند.

دریای جنوب و مرواریدهای زنده و پرخاصیت آن …

در این مطلب انواع ماهی ها در ایران با عکس را به شما معرفی کردیم. این مقاله راهنمای کاملی برای شناخت بهتر انواع ماهی جنوب است. اگرچه اغلب این موارد در دریای جنوب کشور زندگی می‌کنند، اما نمونه‌های آن را می‌توانید در دیگر شهرهای کشور نیز دریافت کنید که به صورت صادراتی به دستشان رسیده است. همچنین، کافی است تا با یک جستجوی ساده در سرویس آنلاین اسنپ فود، از خدمات سفارش‌ آنلاین پروتئین و انواع ماهی‌ها استفاده کنید. شما هم اگر تجربه استفاده و چشیدن طعم هر یک از ماهی‌های جنوب مانند مواردی که عنوان شد یا آبزیان شمال مانند ماهی سالمون، ماهی کیلکا یا ماهی قزل‌آلای خال قرمز را داشته‌اید آن را با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما جای چه ماهی‌هایی در لیست ما خالی است؟

نظرات کاربران