بهترین غذاهای رژیمی برای وعده شام

بهترین غذاهای رژیمی برای وعدهشام
4/5 - (4 امتیاز)

برخلاف عقاید بسیاری از افراد، شام از وعده های غذایی است که حذف کردن آن از نظر سلامتی به هیچ وجه توصیه نمی‌شود. در واقع با حذف وعده شام، فاصله آخرین وعده غذایی امروز با اولین وعده غذایی روز بعد زیاد می شود. در این صورت مشکلات بسیاری مانند کج خلقی، ناآرامی، گرسنگی عصبی و بی خوابی شبانه گریبان گیر افراد خواهد شد. به عنوان یک توصیه از پزشکان و متخصصان تغذیه، بهتر است به جای حذف شام، از یک وعده غذای رژیمی برای شام استفاده شود.
در واقع همان طور که حذف شام درست نیست، خوردن یک وعده غذایی سنگین برای شام نیز اصلاً عاقلانه نیست و برای بدن ضررهای بسیاری دارد. بر این اساس بهتر است در وعده شام، برای داشتن خواب راحت و جلوگیری از چاق شدن، برای خود یک غذای سبک و رژیمی تهیه کنیم.
در این مقاله قصد داریم به چند مورد از بهترین غذاهای رژیمی برای وعده شام اشاره کنیم. خوشحال می شویم تا پایان ما را همراهی کنید.

ویژگی های غذای رژیمی برای شام

امروزه بسیاری از افراد به طور ناخواسته و با توجه به شرایط زندگی خود، مجبور به مصرف غذاهای حاضری و پرچرب شده اند. مصرف غذاهای فست فودی و حاضری علاوه بر این که برای سلامتی بدن مضر است، موجب چاقی مفرط می شود. در صورتی که افراد می توانند به جای استفاده از غذاهای آماده غیرخانگی که علاوه بر هزینه های بالا، ضرر هم دارد، به غذاهای رژیمی روی آورند. شاید با خود بگویید غذاهای رژیمی دیگر چیست و چه تفاوتی با غذاهای دیگر دارد؟

ویژگی های غذای رژیمی برای شام
به طور کلی به غذاهایی رژیمی گفته می شود که نسبت به غذاهای دیگر کالری کمتری دارند. با خوردن غذاهای رژیمی، میزان کلسترول و چربی کمتری وارد بدن می شود. در نتیجه مصرف این غذاها برای افراد کم تحرک که وقت کافی برای انجام ورزش های روزانه ندارند، بسیار مناسب است.

چه غذاهایی رژیمی هستند؟

همان طور که گفته شد یک شام رژیمی کم حجم، تشکیل شده از چربی و کالری پایین است. بر این اساس بهتر است بشقاب شام شما، ترکیبی از پروتئین، کربوهیدرات، چربی و سبزیجات باشد. به طور عمده سبزیجات یکی از مهم ترین ترکیبات غذای رژیمی برای شام، محسوب می شود. از موارد دیگر می توان به لبنیات کم چرب، گوشت با حجم کم، میوه، نان و غلات اشاره کرد.

معرفی بهترین غذاهای رژیمی برای شام

خوردن غذاهای رژیمی سالم برای وعده شام، تأثیر فوق العاده ای بر روی سلامت بدن و آرامش جسمی و روحی فرد خواهد داشت. به طور کلی تغذیه نقش مؤثری بر روی اندام های مختلف بدن از قبیل پوست، مو و غیره دارد. بنابراین شما با خوردن غذاهای رژیمی می توانید از داشتن اندام زیبا، پوست و موی سالم لذت ببرید.
این روزها با وجود کارشناسان تغذیه و آشپزان ماهر و متخصص، تنوع غذاهای رژیمی بسیار زیاد است. با این وجود ما جهت افزایش آگاهی شما کاربران گرامی به چند مورد از بهترین انواع غذای رژیمی برای شام اشاره می کنیم.

عدسی

عدسی را می توان به عنوان یکی از بهترین غذاهای رژیمی برای شام در نظر گرفت. این غذا با توجه به میزان پروتئین، آهن و ویتامین های موجود در آن، از غذاهای مقوی است که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن نیز می شود. خوردن عدسی برای وعده شام علاوه بر این که به عنوان یک غذای رژیمی به شمار می آید، به دلیل دیر هضم شدن آن، حس سیری به فرد می دهد. در نتیجه نسبت به غذاهای دیگر در فرد، حس سیری طولانی تری ایجاد می کند. عدسی همچنین برای درمان سرماخوردگی در فصل های پاییز و زمستان بسیار مناسب است.

عدسی بهترین غذای رزیمی برای شام

غذای عدسی، طرز تهیه راحتی دارد و شما می توانید به آسانی با استفاده از مقداری عدس خیس شده، پیاز نگینی و سیب زمینی خرد شده، یک غذای رژیمی مقوی برای خود تهیه کنید. استفاده از قارچ و رب گوجه فرنگی، به خوشمزه تر شدن این غذا کمک می کند.

نکات مهم در رابطه با پخت عدسی

برای پختن عدسی روش های مختلفی وجود دارد که هر فرد می تواند مطابق با سلیقه و ذائقه خود این غذا را تهیه کند. رعایت نکات زیر در پختن عدسی با استفاده از هر روشی، به خوب پخته شدن آن کمک خواهد کرد.
● برای جلوگیری از ایجاد نفخ در بدن، بهتر است عدس هم مانند حبوبات دیگر از یک روز قبل در آب خیسانده شود.
● برای تشخیص عدس تازه از کهنه، دقت داشته باشید که عدس تازه بعد از ریختن در آب، کف ظرف باقی می ماند.
● بهتر است ادویه ها در مراحل پایانی پخت اضافه شوند. در این صورت باعث دیرپز شدن عدس نخواهند شد.

سوپ سبزیجات

تهیه یک سوپ ساده که از سبزیجات تشکیل شده است و بدون شیر، خامه و رشته است که یک ایده مناسب برای شام رژیمی خواهد بود. چنین سوپی میزان کالری کمی دارد در نتیجه به عنوان یک غذای رژیمی برای شام محسوب می شود. سوپ سبزیجات با وجود کالری پایینی که دارد، منبع غنی ویتامین های موردنیاز بدن است. این سوپ باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و آبرسانی آن می شود.
برای تهیه سوپ رژیمی سبزیجات می توانید از انواع سبزیجات در دسترس و مورد علاقه خود استفاده کنید. به عنوان مثال با استفاده از سبزیجاتی مانند جعفری، هویج، پیازچه، کرفس و غیره می توان یک غذای رژیمی خوشمزه تهیه کرد.

سالاد سیب زمینی

انواع مختلف سالاد، گزینه های مناسبی برای شام رژیمی به شمار می آیند. در بین سالادها، سالاد سیب زمینی یکی از خوشمزه ترین سالادهایی است که می توان آن را به عنوان‌ غذای رژیمی برای شام، تهیه کرد. طرز تهیه این سالاد بسیار راحت است و نیاز به صرف زمان زیادی ندارد.
تهیه سالاد سیب زمینی با استفاده از سبزیجات مختلف کاملاً سلیقه ای است. شما می توانید مطابق با ذائقه خود با افزودن مقداری ماست، شوید، خیارشور نگینی و پیازچه به سیب زمینی های نگینی پخته شده، سالاد سیب زمینی خود را تهیه کنید.

نکات مهم برای خوشمزه تر شدن سالاد سیب زمینی

به طور کلی برای پختن هر غذا، با وجود روش های مختلف، رعایت یک سری نکات، نقش مؤثری در خوشمزه تر شدن غذا خواهد داشت. در این جا نیز با رعایت نکات زیر شما می توانید سالاد سیب زمینی خوشمزه تری داشته باشید.

  • بهتر است بعد از تهیه سالاد سیب زمینی، آن را به مدت چند ساعت داخل یخچال نگهداری کنید. در این صورت سالاد سیب زمینی شما طعم بهتری خواهد داشت.
  •  دقت کنید سیب زمینی بیش از حد پخته نشود. در این صورت ممکن است بعد از هم زدن با مواد دیگر له شود.
  • مطابق با ذائقه خود می توانید به سالاد سیب زمینی مواد دیگری مانند هویج پخته شده، بروکلی و ذرت نیز اضافه کنید.

کوکوی تره و پیازچه

این غذا همان طور که از اسم آن مشخص است، مواد اصلی آن، تره و پیازچه است. کوکو تره و پیازچه عطر و طعم بی نظیری دارد و هر سهم آن برای یک نفر، حدود ۷۵ کیلو کالری انرژی دارد. برای تهیه کوکو تره و پیازچه، همانند کوکوهای دیگر، سبزیجات موردنظر را به خوبی خرد کنید. سپس با ترکیب تخم مرغ، آرد و ادویه های مورد علاقه خود، یک کوکوی خوشمزه رژیمی بپزید. برای پختن این کوکو بهتر است از روغن زیتون استفاده کنید یا با استفاده از فر اجازه دهید به آرامی بپزد.

خوراک لوبیا چیتی

یکی دیگر از غذاهایی که به عنوان غذای رژیمی برای شام گزینه خوبی می تواند باشد، خوراک لوبیا چیتی است. این غذا سرشار از پروتئین است و لوبیاهای موجود در آن، جایگزین خوبی برای گوشت به حساب می آیند. برای تهیه لوبیا چیتی، نیاز به انجام کار خاصی نیست و طرز تهیه راحتی دارد. کافی است لوبیاهایی که از شب قبل در آب خیسانده اید را به پیاز نگینی تفت داده شده اضافه کنید. سپس رب گوجه فرنگی را بیفزایید. در نهایت با اضافه کردن آب، اجازه دهید چند ساعت بپزد. برای خوشمزه تر شدن این غذا، بنا بر سلیقه خود می توانید قارچ هم به این غذا اضافه کنید.

خوراک لوبیا چیتی غذای رژیمی خوشمزه

خوراک تخم مرغ همراه با سبزیجات

اگر برای تهیه شام رژیمی خود، زمان کافی ندارید، این غذا، یکی از غذاهای ساده اما مفید است که در مدت زمان کوتاهی تهیه می شود. با توجه به این که تخم مرغ سرشار از مواد مغذی است، خوراک تخم مرغ همراه با سبزیجات نیز بسیار مقوی است و بین ۲۰۰ تا ۲۵۰ کیلوکالری انرژی دارد. خوراک تخم مرغ همراه با سبزیجات علاوه بر این که یک غذای رژیمی است، به دلیل وجود تخم مرغ، برای سلامت قلب، بهبود بینایی و عملکرد مغز و اعصاب مفید است. این غذا همچنین به دلیل کربوهیدرات پایین تخم مرغ برای کاهش وزن مناسب است.

برای تهیه این شام رژیمی، تخم مرغ را آب پز کنید و در کنار سبزیجاتی مانند هویج، کلم بروکلی، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و سبزیجات مورد علاقه خود که بخارپز کرده اید، میل کنید.

سوپ سرد

این غذای رژیمی که در بین مردم به عنوان آب دوغ خیار شناخته شده است، یک غذای مفید و سبک است. آب دوغ خیار به عنوان غذای رژیمی برای شام در شب های گرم تابستان مناسب است. این غذا طعم بی نظیری دارد و با توجه به مواد تشکیل دهنده آن، غذایی مقوی و مفید خواهد بود. برای تهیه این غذا می توانید ماست، خیار خرد شده، سبزی خوردن خرد شده، گردو، کشمش، نان خشک را با هم ترکیب کنید. ترکیبات این غذا کاملاً سلیقه ای است و با توجه به ذائقه خود می توانید مواد دیگری را اضافه یا حذف کنید. این غذا سرشار از کلسیم، فیبر و پروتئین است و برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند مناسب است.

فیله مرغ و سبزیجات

فیله مرغ یکی غذای رژیمی برای شام

فیله مرغ گریل شده همراه با سبزیجات بخارپز، یک غذای رژیمی خوشمزه برای سخت پسندان است. برای تهیه این غذا می توانید فیله مرغ را به شکل های مختلفی مانند کباب کردن، آب پز یا گریل کردن بپزید. در کنار آن سبزیجات مورد علاقه خود را بخارپز کنید و با استفاده از چاشنی های مختلفی مانند آبلیمو میل کنید. فیله مرغ، غذایی سرشار از پروتئین است که نقش مؤثری در کاهش وزن خواهد داشت.

بهترین زمان مصرف غذای رژیمی برای شام

در مطالب فوق به ذکر چند مورد از بهترین غذاهای رژیمی برای شام پرداختیم. البته خوب است بدانید، در کنار مصرف غذاهای رژیمی، زمان مصرف آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. بهترین زمان برای مصرف شام، ساعات اولیه شب، یعنی بین ساعت ۷ تا ۸ شب است. مصرف شام در زمان مناسب باعث تقویت دستگاه گوارش بدن می‌شود. در واقع مصرف به موقع شام باعث می شود زمان کافی برای هضم غذا وجود داشته باشد در نتیجه اسید معده کاهش پیدا می کند و در نهایت می توانید خواب آرامی را تجربه کنید.

جمع بندی

امروزه با توجه به تغییر سبک زندگی مردم، افراد زیادی به طور ناخواسته به سمت رژیم های غذایی غلط روی آورده اند. استفاده از این رژیم ها علاوه بر این که باعث چاقی می شود، خطر ابتلا به بیماری های بسیاری را افزایش می دهد.
بر این اساس ما در این مقاله تصمیم گرفتیم به بررسی فواید غذای رژیمی برای شام و معرفی چند مورد از بهترین غذاهای رژیمی بپردازیم. امیدواریم از این مطالب نهایت استفاده را برده باشید. خوشحال می شویم نظرات خود را با ما در میان بگذارید تا مورد استفاده کاربران دیگر قرار گیرد.

 

نظرات کاربران

daniyal
14.آبان.1402

همیشه دنبال غذاهای خوب رژیمی برای شام بودم نمیدونستم از کجا شروع کنم کدوم غذا برای شام بخورم که شب گشنم نشه مرسی

    snappfoodadmin
    22.آبان.1402

    سلام خوردن غذاهای رژیمی سالم برای وعده شام، تأثیر فوق العاده ای بر روی سلامت بدن و آرامش جسمی و روحی فرد خواهد داشت پیشنهاد من
    برای شما غذای عدسی که پروتئین، آهن و ویتامین های خوب مفید دارد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن میشود و به دلیل دیر هضم شدن عدس،
    حس سیری به افراد میدهد در نتیجه برای شام رژیمی مناسب است .عدسی برای درمان سرماخوردگی
    در فصل های پاییز و زمستان خوبه و مانع گلودرد و سرفه و خلط گلو هم می شود.