چگونگی رفع تندی غذا + واقعیت هایی درباره فلفل

تندی غذا
4.5/5 - (43 امتیاز)

اگر چه غذاهای تند جذابیت خاص خود را دارند، اما با زیاد شدن میزان تندی غذا، نه دیگر طعم خوبی برای آن می‌ماند و نه قابل خوردن است. در چنین مواردی، برای رفع تندی غذا چه باید کرد؟ آیا مانند همیشه، سیب‌زمینی برای گرفتن تندی غذا به کمک ما می‌آید؟

حتماً‌ برای شما هم پیش آمده که حین آشپزی در استفاده از ادویه‌جات مختلف زیاده‌روی کنید. اگر این موضوع به اضافه کردن زردچوبه مربوط باشد، شاید بتوان در مورد آن چشم پوشی داشت، اما اضافه کردن بیش از حد نمک یا فلفل، غذا را غیرقابل استفاده می‌کند. در چنین صورتی برای از بین بردن تندی غذا باید چه کرد؟ خبر خوب این که راه‌حل‌های مختلفی برای رفع تندی غذا وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید. در این متن، سعی می‌کنیم راهی برای گرفتن تندی فلفل با موادی که در خانه دارید به شما معرفی کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که برای تندی غذا چه باید کرد؟

تندی چیست؟

تندی چیست؟

به قول قدیمی‌ها، فلفل نبین چه تیزه، بشکن ببین چه ریزه. اشتباه نکنید، این ضرب‌المثل معروف را عمداً‌ این‌طور نوشتیم و خطایی در کار نیست، چرا که علت تندی فلفل وجود ریزدانه‌هایی در آن است که حاوی ماده شیمیایی کپسایسین (Capsaicin) است. ریزدانه‌هایی که با گیرنده‌ها و اعصاب حسی درون دهان و پوست که نسبت به حرارت حساس هستند، ارتباط برقرار کرده و عامل اصلی تندی غذا می‌شوند.

تندی وجود ندارد!

آیا می‌دانستید که مزه تندی وجود ندارد؟ حسی که سنسورهای عصبی زبان در اثر مخلوط شدن کپسایسین با آب دهان به مغز انتقال می‌دهد، احساس داغی است. سوزشی که در اثر تماس با فلفل احساس می‌کنیم، به علت تحریک حسگرهای عصبی بدن بوده که واکنشی شبیه به سوختن ایجاد می‌کند.

رفع تندی غذا با چند راهکار ساده

رفع تندی غذا با چند راهکار ساده

اگر به دلیل فراموشی یا بر حسب تصادف غذایتان مزه تندی گرفت، نگران نباشید! راه‌های زیادی برای رفع تندی غذا وجود دارد.

ضرب‌الاجلی فلفل‌ها را جمع کنید

اگر بلافاصله بعد از اضافه کردن فلفل متوجه زیادی آن شدید، پیش از هم زدن غذا و حل شدن فلفل، می‌توانید با یک قاشق ذرات شناور این ادویه را از روی غذا جمع کنید. اگر برای انجام این کار مجبور شدید بخشی از مواد غذای خود را نیز بردارید و دور بریزید، از انجام آن ابایی نداشته باشید. دور ریختن یک یا دو قاشق از غذای شما، بهتر از این است که کل آن غیرقابل مصرف شود.

برای رفع تندی فلفل، زیاد کردن غذا روش مناسبی است

اولین و مطمئن‌ترین راه برای از بین بردن تندی غذا، رقیق کردن تندی با زیاد کردن حجم غذا و اضافه کردن مواد اولیه است. اگر فرصت کافی برای طبخ غذا دارید، مواد اولیه بیشتری را بدون هیچ ادویه‌ دیگری به غذا اضافه کنید تا طعم خیلی تند آن گرفته شود.

سیب زمینی برای رفع تندی غذا را فراموش نکنید

اگر دیگر دیر شده باشد و نتوانید فلفل را جمع کنید یا غذای بیشتری بپزید، این سوال را از خود می‌پرسید  که تندی غذا رو با چی بگیریم؟ باید بگوییم که سیب‌زمینی از آن دسته موادی است که معمولاً همیشه و‌ در هر خانه‌ای پیدا می‌شود و دوست و همکار آشپزهای بی‌حواس است. سیب زمینی به دلیل بافت نفوذپذیر، ادویه‌جات را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید.

گرفتن تندی غذا با سیب زمینی راه مناسبی است؛ از آن جهت که هم سیب زمینی همیشه در دسترس بوده و هم مزه‌ غذا را عوض نمی‌کند. البته پیش از آن که سیب‌زمینی در غذا له شود، آن را از قابلمه دربیاورید.

رفع تندی قورمه سبزی، قیمه و باقی خورش‌ها با سرکه امکان‌پذیر است

استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید روشی سنتی و راهکاری مناسب برای گرفتن تندی فلفل است که مادرها و مادربزرگ‌ها توصیه می‌کردند. سرکه به علت خاصیت اسیدی‌، باعث رقیق‌تر شدن ریزدانه‌های کپسایسین فلفل شده و تندی غذا را کم می‌کند. اگر برای رفع تندی قورمه سبزی سرکه اضافه کردید، ترش‌کننده‌های دیگر را حذف کرده یا به حداقل برسانید.

این نکته را هم در نظر داشته باشید که خوردن برنج به‌عنوان ماده‌ای نشاسته‌ای با خورش، تأثیر به سزایی در رفع تندی قورمه سبزی دارد. البته این در شرایطی است که میزان تندی غذا کمی بیشتر از حد معمول و مورد انتظار باشد. اگر تندی زیادتر از حد متوسط باشد، حتی خوردن آن با برنج نیز کمک زیادی نخواهد کرد.

توصیه: سرکه به تنهایی طعم‌دهنده‌ای قوی است و مقدار زیاد آن باعث تغییر طعم و مزه غذا می‌شود. پس در استفاده از آن جانب احتیاط را رعایت کنید.

رفع تندی آش با کشک ممکن است

رفع تندی آش با کشک ممکن است

برای از بین بردن تندی ناخواسته‌ی آش، می‌توانید از کشک بیشتری در آن استفاده کنید. از آن جایی که اضافه کردن کشک به آش کاملا با ماهیت آن سازگار است، برای رفع میزان زیاد فلفل، می‌توانید به راحتی مقدار بیشتری کشک اضافه کنید. برای جبران آن نیز آب بیشتری به آش افزوده و بگذارید دوباره بجوشد.

همچنین شما می‌توانید یک یا دو قاشق آرد سفید را در یک لیوان آب سرد به خوبی حل کرده، به آش اضافه کنید و بگذارید به مدت 15 دقیقه دیگر روی حرارت بماند.

برای رفع تندی خورش از آبلیمو کمک بگیرید

برای گرفتن تندی خورشت، باید ابتدا مطمئن شوید که ترشی خورشت شما به حد اشباع نرسیده است. در این صورت می‌توانید از مقداری آبلیمو یا سرکه برای رفع فلفل خورش استفاده کنید. از بین بردن تندی غذا با این روش تا حد زیادی موثر خواهد بود.

رفع تندی سوپ با آبلیمو را امتحان کنید

جهت رفع مزه تندی سوپ، مقداری آبلیمو به سوپ اضافه کنید. در ضمن آب بیشتری در سوپ بریزید و بگذارید تا دوباره روی حرارت بجوشد. به این شکل گرفتن تندی غذا امکان پذیر خواهد بود و طعم خیلی تند سوپ از بین می‌رود.

رفع تندی آبگوشت با سیب زمینی موثر است

برای رفع فلفل زیاد از حدی که به آبگوشت اضافه کرده‌اید، یک راه حل ساده وجود دارد. کافی است که یک یا دو عدد سیب زمینی را به آبگوشت بیافزایید و اجازه دهید که با مواد دیگر بپزد. البته برای این که میزان سیب زمینی آبگوشت زیاد نشود، باید حتما در نهایت این سیب زمینی‌ها را از آبگوشت خارج کنید. جالب است بدانید که برای رفع شوری غذا نیز می‌توانید از همین تکنیک کمک بگیرید.

در صورت امکان لبنیات به غذا اضافه کنید

از بین بردن تندی غذا با اضافه کردن لبنیات نیز روش موثری است. در پاسخ این سوال که تندی غذا رو با چی بگیریم، می‌توان لبنیات را نیز معرفی کرد. مواد لبنی، کپسایسین موجود در فلفل که باعث تندی غذا است را در خود حل می‌کنند. هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد، کپسایسین بیشتری را در خود حل کرده و در نتیجه تندی غذا را کاهش می‌دهند.

مطمئنا حواستان هست که شیر انتخاب مناسبی برای رفع تندی قورمه سبزی یا قیمه نیست. از شیر در گرفتن تندی غذاهایی استفاده کنید که پایه‌ی لبنی دارند. افرادی که به لاکتوز حساسیت دارند و نمی‌توانند از لبنیات استفاده کنند، می‌توانند شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام و شیر برنج را جایگزین کنند.

شکر یا مواد شیرین اضافه کنید

اگر با شیرین شدن غذا مشکلی ندارید، شکر یا افزودن آب قند هم راه‌حل مناسبی برای برطرف کردن تندی غذا است. البته در نظر داشته باشید شما در صورتی می‌توانید به غذای در حال پخت خود شکر یا مواد شیرین اضافه کنید که طعم غذا پتانسیل دریافت آن را داشته باشد. مثلا برخی افراد خورشت فسنجون را با مزه شیرین میل می‌کنند، در این صورت با اضافه کردن شکر، تندی غذا رفع می‌شود.

خواص فلفل را بشناسید و با فلفل آشتی کنید!

خواص فلفل را بشناسید و با فلفل آشتی کنید!

اگر در این مقاله همراه ما بودید، پس حتماً دنبال راهی برای گرفتن تندی فلفل هستید، اما باید بدانید که غذاهای تند فواید بسیاری داشته و در سراسر جهان طرفداران زیادی دارند. شاید بد نباشد بعد از راه‌های رفع تندی غذا، با خواص فلفل آشنا شوید و کمی با تندی‌ غذا آشتی کنید.

طول عمر و سلامتی با فلفل

هندی‌ها و ساکنین کشورهای شرق آسیا بر این باورند که فلفل و تندی غذا باعث افزایش طول عمر خواهد شد. آن‌ها معتقداند که مصرف منظم فلفل موجب کاهش عوامل مرگ مانند سرطان، بیماری‌های تنفسی و بیماری‌های قلبی می‌شود. همین باور موجب شده است تا استفاده از فلفل در رژیم غذایی هندی‌ها نقش بسیار مهمی داشته باشد.

فلفل و کاهش وزن

فلفل و کاهش وزن

فلفل جزو آن دسته ادویه‌هایی است که با افزایش متابولیسم یا همان سوخت‌وساز بدن، می‌تواند باعث لاغری شده و به سوزاندن چربی‌ها کمک کند. فلفل به علت تحریک حسگرهای اعصاب چشایی، موجب احساس سیری می‌شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که مصرف بیش‌ازحد فلفل هم مثل هر ماده غذایی دیگری مضر است و به‌تنهایی نمی‌تواند جایگزین رژیم غذایی مناسب و ورزش باشد. مصرف به‌اندازه فلفل می‌تواند در کنار سایر روش‌ها، برای از بین بردن اضافه وزن کاربرد داشته باشد.

فلفل، مسکن درد و اضطراب

ادویه‌هایی مثل فلفل باعث آزادسازی هورمون‌های شادی مثل اندروفین و دوپامین می‌شود و درد و اضطراب را تا حد قابل قبولی کاهش می‌دهند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که به خوردن غذاهای تند علاقه دارید، احتمالا حس سرحالی بعد از خوردن فلفل را تجربه کرده‌اید.

معده دوستی فلفل

عکس رفع تندی غذا

اکثر مردم فکر می‌کنند فلفل و غذاهای تند برای معده مضر بوده و باعث اختلال یا عارضه‌‌هایی در معده می‌شود. بر خلاف این تصور باید بدانید فلفل برای زخم معده مفید است. طبق آمار منتشر شده در سال 2015، مردم هند کمتر از سنگاپور، مالزی و چین در معرض ابتلا به زخم معده قرار می‌گیرند. می‌دانید علت این موضوع چیست؟ علت این موضوع این است که هندی‌ها بیشتر از مردم چین، فلفل مصرف می‌کنند.

تحقیقات نشان داده است همان ماده شیمیایی کپسایسین که در فلفل احساس تندی و سوختگی را به وجود می‌آورد، باعث کاهش خطر ابتلا به زخم معده می‌شود. کپساسین، به علت افزایش جریان خون در قسمت مخاطی معده، دیواره‌ای محافظ در بافت معده به وجود می‌آورد که در برابر ترشح اسید معده مقاوم بوده و احتمال آسیب‌پذیری این اندام را به حداقل می‌رساند.

حالا پاسخ سوال چگونه فلفل زیاد غذا را از بین ببریم را به خوبی می‌دانید!

در این مطلب تلاش کردیم تا روش‌های موثر از بین بردن تندی غذا را معرفی کنیم. نظر شما در مورد فلفل و میزان تندی غذا چیست؟ حالا که هم می‌دانید برای تندی غذا چه باید کرد و هم با فواید فلفل آشنا شده‌اید، قصد ندارید تغییری در شیوه‌ مزه‌دار کردن غذاهایتان به وجود آورید؟ به جز این شما چه روش‌هایی برای از بین بردن تندی ناخواسته‌ی غذا می‌شناسید که ما در این مطلب به آن‌ها اشاره‌ای نکرده باشیم؟ تجربیات خود در این زمینه را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

1. چه موادی تندی غذا را از بین می‌برند؟

سیب‌زمینی، سرکه، برنج، انواع شیر، شکر و…

مواد لبنی، کپسایسین موجود در فلفل را که باعث تندی غذا می‌شود، در خود حل می‌کنند. هرچه چربی لبنیات بیشتر باشد کپسایسین بیشتری را در خود حل خواهد کرد و در نتیجه تندی غذا کاهش خواهد یافت. از شیر در غذاهایی که می‌شود و پایه‌ی لبنی دارند استفاده کنید. اگر به لاکتوز حساسیت دارید، می‌توانید از شیر نارگیل، شیر سویا، شیر بادام، و شیربرنج استفاده کنید.

استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید به خاطر خاصیت اسیدی‌اش، تندی غذا را کم می‌کند. خوردن برنج هم به عنوان یک ماده به همراه خورشت باعث کم شدن تندی غذا می‌شود. سیب‌زمینی هم به دلیل بافت نفوذپذیری که دارد ادویه را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه‌کردن، متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید، یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید. فقط باید حواستان باشد که قبل از آنکه سیب‌زمینی در غذا له شود آن را از قابلمه دربیاورید.

نظرات کاربران

تندرست
08.شهریور.1402

سلام برای از بین بردن تندی خورشت قورمه سبزی و خورش قیمه چه کنم .راه حل رفع تندی خورشت ها

    snappfoodadmin
    11.شهریور.1402

    سلام برای رفع تندی غذا خورشتیها از سرکه سیب یا سرکه سفید که روشی سنتی و راهکاری مناسب برای گرفتن تندی فلفل است استفاده کنید

imanzadeh
08.شهریور.1402

راه حل رفع تندی غذا چی هستش

    snappfoodadmin
    11.شهریور.1402

    سلام یکی از روش های رفع تندی غذا استفاده از سیب زمینی است و سیب زمینی تندی غذا یا شوری شدیدغذا را جذب خود میکند،
    یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید. اگر وقت کافی برای اضافه کردن و پخت و مواد اولیه غذا دارید
    انجام دهید مقدار غذا زیاد بشود شوری و تندی غذا گرفته می شود.
    روش سوم کم کردن از غذا است بخشی از غذا که تند یا شور شده است را دور بریزد

davoud
17.آبان.1402

سلام چقدر به این راه حل های چطوری تندی غذا رو بگیرم نیاز داشتم واقعا مرسی خوب گفتید

    snappfoodadmin
    24.آبان.1402

    سلام برای هر فردی بیش از حد تند شدن غذا پیش آمده است و دنبال راه حلی برای رفع تندی غذا گرفتن طعم تند خوراکی ها بوده است
    خوبه که بدانیم روشهای حل مشکل تندی غذاهای خورشتی و فست فودی و غذاهای کبابی و غیر خورشتی چیست در اینجا هم
    نکات چگونگی رفع و حل مشکل تندی غذاها گفته شده است

loubat kamalifar
23.آبان.1402

تندی غذا رو با چی بگیرم و گرفتن تندی خورشت چطوری هستش از چه روشی استفاده کنم که تندی ناخواسته ی غذا و خورش بگیرم

    snappfoodadmin
    27.آبان.1402

    سلام اگر ناخواسته غذا تند شده است با این روش ها تندی غذا را بگیرید سیب زمینی به دلیل بافت نفوذپذیر،ادویه‌جات را در خود جذب می‌کند. اگر پس از مزه کردن،
    متوجه تندی غذا یا شوری آن شدید،یک یا دو سیب‌زمینی خام را پوست بگیرید و در غذا بیندازید.رفع تندی فلفل، زیاد کردن غذا تندی از بین میبرد:
    از سرکه سیب یا سرکه سفید روشی سنتی و راهکاری مناسب برای گرفتن تندی فلفل خورشت ها مثل خورش قورمه سبزی و قیمه و کرفس استفاده کنید

عسل
08.آذر.1402

سلام. سالاد ماکارونی خیلی تند شده، چیکار کنم؟؟

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام میتوانید با اضافه کردن ماکارونی تندی سالاد ماکارونی را بگیرید یا مقداری سیب زمینی روی سالاد بزارید بعد از رفع تند سیب زمینی ها را بردارید

zibasefat
15.آذر.1402

رفع تندی غذا با روش اضافه کردن غذاها وقتی که مواد اولیه مثلا قورمه سبزی نداریم که اضافه کنیم پس چیکار کنیم تندی غذا از بین بره

    snappfoodadmin
    21.آذر.1402

    سلام برای رفع تندی خورش و گرفتگی تندی خورشت استفاده از سرکه سیب یا سرکه سفید روشی سنتی و راهکاری مناسب برای گرفتن تندی فلفل است
    سرکه به علت خاصیت اسیدی‌،باعث رقیق‌تر شدن ریزدانه‌های کپسایسین فلفل شده و تندی غذا را کم می‌کند.اگر برای رفع تندی قورمه سبزی سرکه اضافه کردید،
    ترش‌کننده‌های دیگر را حذف کرده یا به حداقل برسانید.