خواص ریحان؛ از محبوب‌ترین سبزیجات دنیا

انواع ریحان را در سبزی خوردن خود مصرف کنید.
3.5/5 - (4 امتیاز)

هرگاه صحبت از سبزیجات خوش‌بو می‌شود، احتمالاً بیشتر افراد اول از هرچیز به یاد گیاه ریحان بیفتند. این سبزی خوش‌بو و خوش‌طعم که در ایران اغلب دو نوع سبز و بنفش آن یافت می‌شود، در سرتاسر دنیا محبوبیت فوق‌العاده زیادی دارد و به نوعی بیشتر افراد دنیا در هنگام صحبت از سبزیجات خوش‌بو، به احتمال فراوان پیش از هرچیز از ریحان نام ببرند.

ریحان از لحاظ علمی در خانواده نعناعیان جای می‌گیرد؛ در حقیقت ریحان را یک جنس از خانواده نعناعیان در نظر می‌گیرند که خود حداقل دارای 65 تا 150 گونه مختلف در سرتاسر دنیاست. از جمله گونه‌های مشهور ریحان می‌توان به ریحان مصری، ریحان شیرین، ریحان میخکی و ریحان مقدس اشاره کرد.

گونه‌های مختلف ریحان تفاوت‌های اندکی در ساختار شیمیایی و ظاهر دارند؛ اما آنچه در ادامه برای خواص ریحان خواهیم گفت، اغلب گونه‌های مشهور را پوشش می‌دهد.

یکی از دلایل محبوبیت بالای ریحان در بسیاری از ادوار تمدن بشری، خاصیت ضدانگل، ضدمیکروب و ضدقارچ آن است؛ به گونه‌ای که اولین نسل از حشره‌کش‌ها در خود عصاره‌های ریحان و یا نعناع داشتند. امروزه نیز در ساخت حشره‌کش‌های گیاهی ممکن است با چنین مواردی مواجه شویم. در مجموع می‌توان گفت ریحان یکی از ضدعفونی‌کننده‌های قدیمی در پزشکی است.

انواع ریحان را در سبزی خوردن خود مصرف کنید.

پزشکان پیشنهاد می‌کنند در کنار ریحان سبز، از ریحان بنفش نیز بهره بگیرید.

 

ریحان همچنین به سبب برخورداری از ترکیبات آنتی اکسیدانی فراوان و بی‌نظیر، در سلامتی پوست و مو نیز کاربردهای بسیاری دارد و می‌توان رد پای آن را در بسیاری از محصولات بهداشتی گیاهی و صنعتی پیدا کرد. از سوی دیگر در آشپزی نیز ریحان اهمیت زیادی دارد؛ از استفاده به عنوان چاشنی در بسیاری غذاها گرفته تا استفاده از رنگدانه‌های قرمز موجود در ریحان‌های بنفش، به جای رنگ‌های صنعتی در غذاها.

حال که به طور خلاصه با مهم‌ترین ویژگی‌های ریحان آشنا شدیم، می‌توانیم خواص ریحان را بررسی کنیم. با ما همراه باشید.

خواص ریحان

در ادامه می‌توانید ارزش غذایی 100 گرم ریحان تازه را مشاهده کنید:

انرژی (کالری) 23 کیلوکالری
آب 92.06 گرم
پروتئین 3.15 گرم
کربوهیدرات 2.65 گرم
فیبر 1.60 گرم
چربی 0.64 گرم
قند 0.30 گرم
کلسترول 0.00 میلی گرم

همچنین میزان ویتامین‌های موجود در ریحان را مشاهده نمایید:

ویتامین C 18.00 میلی گرم
کولین (B4) 11.40میلی گرم
نیاسین (B3) 0.90 میلی گرم
ویتامین E 0.80 میلی گرم
پانتوتنیک اسید (B5) 0.21 میلی گرم
ویتامین B6 0.16 میلی گرم
ریبوفلاوین (B2) 0.08 میلی گرم
تیامین (B1) 0.03 میلی گرم
ویتامین K 414.80 میکروگرم
ویتامین A 264.00 میکروگرم
فولات (B9) 68.00میکروگرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی گرم

همچنین مواد معدنی موجود در ریحان:

پتاسیم 295.00 میلی گرم
کلسیم 177.00 میلی گرم
منیزیم 64.00 میلی گرم
فسفر 56.00 میلی گرم
سدیم 4.00 میلی گرم
آهن 3.17 میلی گرم
منگنز 1.15 میلی گرم
روی 0.81 میلی گرم
مس 0.39 میلی گرم
سلنیم 0.30 میکروگرم

درباره طبع ریحان در طب سنتی نیز باید دانست که آن را در میان خوراکی‌های با طبع گرم و خشک قرار می‌دهند و از همین رو ریحان تازه یا پودر ریحان خشک را می‌توان در غذاهای دارای طبع سرد و برای گرفتن سردی آن‌ها به کار برد. همچنین به دلیل بافت پرآب و سرشار از فیبر این سبزی، می‌توان آن را در بسیاری از غذاها و یا در کنار آن‌ها نوش جان کرد که به دلیل طبع گرم، اغلب افراد می‌توانند در بیشتر اوقات بدون هیچ مشکلی آن را نوش جان کنند.

اما درباره مهم‌ترین خواص ریحان باید ابتدا به خواص ضدالتهابی آن اشاره کرد (پیش‌تر به خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و آنتی‌ اکسیدانی نیز اشاره کرده‌ایم). به سبب وجود مواد ضدالتهابی همچون اوژنول، سیترونلول و لینالول در ریحان، می‌توان آن را یک ماده بسیار موثر در این زمینه نامید که می‌تواند در بهبود بیماری‌هایی همچون روماتیسم، بیماری‌های قلبی و همچنین التهاب روده اثربخش باشد.

اما یکی از اثرات بسیار جالب ریحان، به اضطراب مرتبط می‌شود. تحقیقات متعددی نشان داده‌اند ریحان می‌تواند در کاهش سطح تنش در افراد اثربخشی بالایی داشته باشد. در واقع ریحان به شما کمک خواهد کرد تا در شرایط اضطراب‌آور و پرتنش، کنترل بیشتری بر تکانه‌های خود داشته باشید. از همین جهت می‌توان آن را برای افراد دچار به اختلال اضطرابی، تکانشی، افسردگی و… پیشنهاد داد.

ریحان را در سالادهای مختلف مصرف کنید.

شما می‌توانید از غذاهای متعددی که با ریحان طبخ می‌شوند بهره بگیرید.

 

ریحان همچنین برای دستگاه گوارشی شما مفید است. این سبزی به دلیل برخورداری از خاصیت قلیایی، مقادیر زیاد آب و فیبر و خاصیت ضدباکتریایی، می‌تواند در بهبود اوضاع دستگاه گوارشی شما عملکرد مفیدی داشته باشد. ریحان در کنترل نفخ، ورم و میکروب معده، همچنین در رفع یبوست اثربخشی چشمگیری خواهد داشت. در این زمینه به شما پیشنهاد می‌کنیم  خواص نعناع را نیز مطالعه کنید.

اما این‌ها تنها بخش کوچکی از خواص متعدد ریحان هستند! با ما همراه باشید تا موارد مهم دیگری را درباره خواص ریحان بررسی کنیم.

خواص ریحان برای کرونا

درباره خواص ریحان برای کرونا ادعاهای زیادی وجود دارد؛ به طور کلی اما می‌توان گفت که به دو دلیل مهم ریحان می‌تواند ایمنی شما در مقابل کرونا را افزایش دهد: بهره‌مندی از مقادیر بالای ویتامین سی و همچنین خاصیت ضدمیکروبی. هر دوی این موارد می‌توانند در مقابل ویروس کرونا به شما کمک کنند. البته باید دانست که کرونا یک ویروس قدرتمند است و تنها درمان‌های مدرن می‌توانند شما را واقعاً در مقابل آن ایمن کنند.

در مجموع می‌توان گفت اگر در معرض کرونا هستید یا دچار کرونا شده‌اید، در کنار بهره‌گیری از درمان‌های پزشکی، ریحان را در لیست خوراکی‌های خود قرار دهید؛ چراکه این سبزی علاوه بر دو مورد گفته‌شده، به سیستم گوارشی و سیستم تنفسی شما نیز کمک کرده و در تحمل ساده‌تر بیماری یا پیش‌گیری از آن اثرگذار خواهد بود.

خواص ریحان برای سرماخوردگی

خواص ریحان برای سرماخوردگی در مجموع مشابه همان چیزهایی است که در بخش قبلی درباره کرونا نیز گفتیم. تنها نکته‌ای که در اینجا می‌توان اضافه کرد، پیشنهاد استفاده از دمنوش‌های ریحان است که معمولاً در آن از نعناع و برخی سبزی‌های مفید دیگر بهره می‌گیرند. این دمنوش‌ها می‌توانند بهبود سریع‌تر سرماخوردگی شما را تضمین کنند.

خواص ریحان خشک برای دندان و دهان

خواص ریحان خشک برای دندان و دهان اما بسیار مهم است و لازم است به تفصیل آن را بررسی کنیم. مهم‌ترین خواص ریحان که در این موضوع اهمیت زیادی دارند، یکی خاصیت ضدعفونی‌کنندگی بالای آن است و در ادامه، مفید بودن آن برای دستگاه گوارشی. همچنین برخی مواد معدنی موجود در ریحان که می‌توانند خاصیت سفیدکنندگی بر دندان‌های شما داشته باشند.

جالب است بدانید که محصولات زیادی وجود دارند که با پودر یا عصاره ریحان ساخته می‌شوند، کارکرد اصلی آن‌ها نیز ضدعفونی کردن فضای دهان و دندان‌هاست. شما می‌توانید این محصولات را در کنار مسواک و دهان‌شویه استفاده کنید و از خواص بی‌نظیر آن در افزایش سلامت دهان و دندان بهره بگیرید.

در خانه هم می‌توانید ریحان بکارید.

ریحان را می‌توان در گلدان‌های خانگی نیز کشت کرد!

شما می‌توانید با نوشیدن دمنوش‌های ریحان، یا جویدن ریحان از سویی دهان خود را خوشبو سازید و از سوی دیگر با کاهش فضای اسیدی معده، آن بخش از بوی بد دهان که به گازهای معده مرتبط است را نیز خنثی سازید. جویدن ریحان همچنین می‌تواند دندان‌های شما را سفیدتر کند؛ همان‌طور که استفاده از پودر ریحان چنین اثری خواهد داشت.

 

خواص ریحان برای رحم

خواص ریحان برای رحم نیز قابل‌توجه است. افرادی که ترشحات یا خارش واژن دارند اما شدت آن به گونه‌ای نیست که نیاز به مراجعه به پزشک وجود داشته باشد، به آن‌ها پیشنهاد می‌شود استفاده از دمنوش ریحان را در برنامه‌ خود قرار دهند. نوشیدن دمنوش ریحان به صورت منظم می‌تواند در بلندمدت چنین مشکلاتی را از بین ببرد.

خواص ریحان برای قلب

باید دانست خواص ریحان برای قلب فوق‌العاده و انکارناپذیر است. این سبزی شگفت‌انگیز در تحقیقات اخیر نشان داده است که در پیش‌گیری از سرطان سینه، سرطان پوست، سرطان کبد، سرطان دهان و سرطان ریه اثربخشی بالایی داشته باشد. اگر در بلندمدت ریحان مصرف کنید، بی‌شک بدن شما مقاومت بیشتری در برابر این سرطان‌ها نسبت به سایر افراد خواهد داشت.

بنابراین به شما پیشنهاد می‌کنیم با مشورت با پزشک خود، میزان سالمی از ریحان را در برنامه غذایی خود قرار دهید. شما همچنین می‌توانید با مطالعه خواص شوید با خواص شگفت‌انگیز این گیاه آشنا شده و سبزی‌های هرچه بیشتری را در لیست خوراکی‌های ثابت خود بگنجانید.

خواص ریحان کوهی

جالب است بدانید که تخم شربتی در واقع دانه یک گونه از ریحان است! این گونه از ریحان‌ها که در ایران به ریحان کوهی معروف است، دانه‌های بسیار مفید برای بدن دارد که بیش از برگ‌ آن، دانه‌های آن خوراکی هستند و در ایران محبوبیت دارند. بنابراین در بررسی خواص ریحان کوهی، در اصل خواص دانه‌های آن، یعنی تخم شربتی را بررسی می‌کنیم.

تخم شربتی خواص متعددی دارد که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به خاصیت فوق‌العاده آن برای پوست اشاره کرد. این دانه هم در رفع چین و چروک های پوست و هم در افزایش مقاومت پوست شما در برابر اشعه‌های مخرب خورشید موثر است. از سویی موجب بهبود کارکرد دستگاه گوارشی و همچنین افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و از همین رو آن را در بهبود اسهال و یبوست و همچنین در رژیم های لاغری و کاهش وزن به کار می‌گیرند. ریحان کوهی در درمان سرفه و بیماری های تنفسی نیز موثر خواهد بود.

خواص ریحان در طب سنتی

خواص ریحان در طب سنتی دو شاخه مجزا دارد: یکی متعلق به خواص ریحان سبز بوده و دیگری مرتبط با خواص ریحان بنفش در طب سنتی است. در مجموع اغلب آنچه تاکنون گفته شده در طب سنتی نیز تأکید می‌شود. اما چند مورد مهم دیگر نیز وجود دارد که باید به آن‌ها اشاره کرد؛ از جمله رفع سردردهای عصبی و میگرنی، بهبود کیفیت خواب و رفع بی‌خوابی و بدخوابی، تأثیر مفید بر تشنج‌های صرعی، رفع التهابات گوش و بسیاری موارد دیگر.

ریحان در طب سنتی محبوب است.

شما می‌توانید در بسیاری از غذاهای خود از اندکی ریحان بهره بگیرید.

همچنین درباره خواص ریحان بنفش در طب سنتی می‌توان این نکات را برشمرد: مفید برای نقرس؛ موثر در رفع اضطراب و دلشوره؛ همچنین محرک نیروی جنسی و مقوی اعصاب و حافظه؛ طبیب‌های سنتی همچنین اعتقاد دارند ریحان بنفش در تسکین آبریزش بینی موثر است.

ریحان، معجزه طبیعت!

با توجه به تمام چیزهایی که گفته شد، می‌توان گفت ریحان همچون سایر هم‌خانواده‌های خود در نعناعیان، اثرات معجزه‌آسایی برای سلامت بدن دارد و همین است که می‌توان آن را به نوعی معجزه طبیعت نامید! اگر شما نیز اطلاعات جذابی درباره این سبزی خوش‌عطر و خوش‌طعم دارید، می‌توانید آن را با ما و سایر کاربران به اشتراک بگذارید. از همراهی شما متشکریم.

نظرات کاربران

parviz darmandeh
21.خرداد.1402

سلام من سبزی ریحان انقدر تو دوران کرونا میخوردم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام سبزی ریحان مقادیر بالای ویتامین سی و همچنین خاصیت ضدمیکروبی

جلیل کورشوند
21.خرداد.1402

سلام همیشه در فصل بهار ابریزش بینی دارم بهم گفتن ریحان بخورم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام سبزی ریحان مفید برای نقرس؛ موثر در رفع اضطراب و دلشوره؛ همچنین محرک نیروی جنسی و مقوی اعصاب و حافظه؛ طبیب‌های سنتی همچنین اعتقاد دارند ریحان بنفش در تسکین آبریزش بینی موثر است

ارین
21.خرداد.1402

سلام نزدیک کنکور خیلی استرس دلشوره دارم عمه م میگه دمنوش ریحان بخورم میشه لطفا بهم بگید درست میگه یا نه نخورم بدتر اذیت بشم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام بله درست سبزی ریحان موثر در رفع اضطراب و دلشوره و استرس هستش اما در نظر داشته باشید که میل کردن بیش از حد هر دمنوشی عوارضی هم داره به اندازه سبزی ریحان استفاده کنید موفق باشید

فرزین علامه
21.خرداد.1402

سلام برادرم معده درد داره دکتر سنتی براش دمنوش ریحان تجویز کرده از اونجایی که آموزش های اشپزی این سایت پیگیری میکنم همیشه دقیق کامل توضیح اموزشی دارید یقین داشتم درباره خواص و ضرر سبزی ریحان میتونم از بلاگ سایت اسنپ فود اطلاعات کسب کنم ممنونم بابت خوردن دمنوش ریحان خیالم راحت شد

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم باعث مسرت هستش که شما همراه خوب ما هستید سبزی ریحان به دلیل برخورداری از خاصیت قلیایی، مقادیر زیاد آب و فیبر و خاصیت ضدباکتریایی، می‌تواند در بهبود اوضاع دستگاه گوارشی شما عملکرد مفیدی داشته باشد. ریحان در کنترل نفخ، ورم و میکروب معده، همچنین در رفع یبوست اثربخشی چشمگیری خواهد داشت پیشنهاد میدم انواع دمنوش ها ببیند https://blog.snappfood.ir/category/%d9%86%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7/hot-drink/making-herbal-list/

پروانه کیارستمی
21.خرداد.1402

سلام مقالتون خیلی جالبه اصلا نمیدونستم تخم شربتی دانه های ریحان کوهی هستش

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام ممنون مقاله با دقت خوندید بله تخم شبرتی در واقع دانه یک گونه از ریحان که به ریحان کوهی معروف هستش

احمدعلی خدانور
21.خرداد.1402

سلام چه خوبه در مورد تخم شبرتی دانه های ریحان نوشتید برای درمان سرفه استفاده میکنم

    snappfoodadmin
    22.خرداد.1402

    سلام ممنون از توجه شما به مقاله سبزی ریحان بله دانه های تخم شربتی ریحان کوهی در درمان سرفه و بیماری های تنفسی موثر هستند