مهمترین خواص زردآلو +10 فایده زردآلو برای سلامتی

خواص زردآلو
3.2/5 - (13 امتیاز)

زردآلو یک میوه شیرین تابستانی است که طعم و عطر بی‌نظیری دارد و بیشتر افراد این میوه را دوست دارند. البته برخی نیز به پوست پرزدار این میوه شیرین و آبدار حساسیت داشته و نمی‌توانند از خواص زردآلو بهره‌مند شوند. زردآلو همانند سایر میوه‌های فصل تابستان برای سلامت بدن بسیار مفید است. در این مقاله به خواص زردآلو برای مصرف اشاره می‌کنیم. برگه زردآلو نیز از مواد غذایی پرخاصیت و مفید برای سلامت بدن تشکیل شده و آشنایی با خواص برگه زرد آلو برای کودکان و بزرگسالان در کنار دانستن فواید زرد آلو سودمند خواهد بود.

ارزش غذایی زردآلو

ارزش غذایی زردآلو

بهتر است قبل از معرفی خاصیت‌های زردآلو، با ارزش غذایی آن آشنا شویم. در جدول زیر به ارزش غذایی 100 گرم زردالو خام اشاره شده است. در هر ۱۰۰ گرم از این میوه 48 کیلوکالری انرژی یافت می‌شود.

ماده تشکیل­‌دهنده مقدار ویتامین مقدار
پروتئین 40/1 گرم ویتامین B1 03/0 میلی‌گرم
کربوهیدرات 12/11 گرم ویتامین B2 04/0 میلی‌گرم
آب 35/86 گرم ویتامین B3 60/0 میلی‌گرم
چربی 39/0 گرم ویتامین B4 80/2 میلی‌گرم
فیبر 00/2 گرم ویتامین B5 24/0 میلی‌گرم
قند 24/9 گرم ویتامین B6 05/0 میلی‌گرم
مس 08/0 میلی‌گرم ویتامین B9 00/9 میکروگرم
منیزیم 00/10 میلی‌گرم ویتامین B12 00/0 میلی‌گرم
کلسیم 00/13 میلی‌گرم ویتامین C 00/10 میلی‌گرم
فسفر 00/23 میلی‌گرم ویتامین E 89/0 میلی‌گرم
سدیم 00/1 میلی‌گرم ویتامین K 30/3 میکروگرم
آهن 39/0 میلی‌گرم ویتامین A 00/96 میکروگرم
روی 20/0 میلی‌گرم ویتامین D 00/0 میلی‌گرم

خواص زردآلو تازه

خواص زردآلو تازه

زردآلو از جمله میوه‌هایی است که در سراسر جهان طرفدار دارد و در دسترس همه است. زرد آلو تازه ارزش غذایی زیادی دارد و به همین دلیل نمی‌توان از خواص زردآلو شیرین و آبدار چشم‌پوشی کرد. در ضمن قند طبیعی این میوه به هضم راحت غذاها کمک می‌کند و برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.

این میوه شیرین تابستانی از مواد غنی تشکیل شده و برای ورزشکاران نیز کاربرد زیادی دارد، البته ورزشکاران بهتر است این میوه را بعد از تمرین بخورند و پس از زرد آلو آب میل نکنند. البته، توجه داشته باشید که در کنار خواص فراوان این میوه، مصرف زردالو در افراد مبتلا به سنگ کلیه به دلیل وجود اگزالات مضر خواهد بود و کسانی که سابقه ابتلا به سنگ کلیه دارند باید در مصرف این میوه دقت کنند. همچنین خوردن زردالو ناشتا، منجر به دل درد شده و برای بدن مضر است.

1. خاصیت زردالو برای دستگاه گوارش

به طور معمول میوه‌های تابستانی که پوست پرزی دارند برای دستگاه گوارش بسیار مفید هستند. از این‌رو زردآلو نیز برای هضم بهتر غذاها و بهبود عملکرد دستگاه گوارش سودمند است. فیبر موجود در زردآلو به عملکرد بهتر روده‌ها کمک کرده و دفع مواد زائد را تسهیل می‌کند. حتی این میوه می‌تواند اسیدهای چرب را هضم کند و نفخ یا یبوست را از بین ببرد. این ویژگی زردآلو مشابه آلو بخارا و خواص بی نظیر آن برای سلامتی است. بنابراین، اگر دچار مشکلات گوارشی هستید، می‌توانید از خواص زردآلو برای دستگاه گوارش بهره ببرید.

2. فواید زردآلو برای پوست

اگر دچار اختلالات پوستی هستید، زردآلو میل کنید. همان‌طور که گفتیم این میوه شیرین و تابستانی دارای ویتامین‌های زیادی همانند C و A است، از این‌رو پوست‌های حساس نیز با کمک این میوه می‌توانند سلامت خود را حفظ کنند. همچنین التهابات پوستی نیز با کمک زردآلو رفع می‌شود؛ بنابراین اگر به درماتیت یا اگزما مبتلا هستید، این امکان وجود دارد که با استفاده از زردآلو بیماری شما بهبود یابد.

البته بیشتر از زردآلو تازه، روغن این میوه باعث رفع اختلالات پوستی می‌شود. با ماسک گوشت زردآلو نیز می‌توان تمام جوش‌ها و آکنه‌های پوست را ترمیم کرد. برای درست کردن این ماسک می‌توانید زرد آلو تازه و خشک را با هم میکس کنید و به صورت روزانه بر روی پوست قرار دهید؛ با این کار از آفتاب سوختگی و خارش پوستی نیز جلوگیری می‌شود.

اگر به دنبال پوستی شاداب و سلامت هستید، مصرف زردآلو را در رژیم غذایی خود جای دهید و خواص زردآلو برای پوست را دریابید. این میوه موجب آبرسانی بافت‌های پوستی شده و بدین طریق از خشکی پوست جلوگیری می‌کند. بتاکاروتن موجود در این میوه، از مهم‌ترین ترکیبات در حفاظت از پوست در برابر اشعه‌های مضر خورشید و حفظ سلامت پوست است.

3. خواص زردآلو برای دیابت

زردآلو برای دیابت نیز مفید است و از دیگر خواص زرد الو می‌توان به درمان دیابت اشاره کرد. کالری و کربوهیدرات موجود در زردآلو بسیار کم است و به همین دلیل افراد دیابتی نیز می‌توانند این میوه را بخورند. افراد دیابتی می‌توانند بدون هیچ نگرانی این میوه شیرین را در رژیم غذایی خاص خود قرار دهند. فیبر درون زردآلو به سایر اعضای بدن نیز کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

4. فواید زردآلو در کنترل قند خون

پیش از این نیز به فیبر درون زردآلو اشاره کردیم، از آنجایی که این میوه فیبر زیادی دارد، برای تنظیم سطح قند خون نیز مفید است. به همین دلیل که افراد دیابتی می‌توانند زردآلو خورده و نگران بالا رفتن قند خون خود نباشند. در ضمن افرادی که دچار کاهش قند خون هستند، با نوش جان کردن این میوه، قند خون خود را بهبود می‌بخشند، زیرا زردآلو از مواد غنی تشکیل شده که باعث بهبود وضعیت قند خون افراد می‌شود. بنابراین، اگر مشکل قند خون دارید، از خواص زردآلو در کنترل قند خون غافل نشوید.

5. خواص زردآلو برای مردان

خواص زردآلو برای مردان

زردآلو حاوی لیکوپین است و این ماده از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری خواهد کرد. آنتی اکسیدان‌های موجود در زردآلو مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد شده و بدین طریق از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند. بر طبق مطالعات تجمع رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل مهم در ایجاد سلول‌های سرطانی است.

6. خواص زردآلو برای لاغری

خواص زردآلو برای چاقی و فرار از اضافه وزن مواردی است که شما را به خوردن این میوه تابستانی ترغیب می‌کند. زردآلو حاوی فیبر است و این ماده موجب تحریک سلول‌هایی به نام تانسیت می‌شود که نتیجه آن احساس سیری است. مصرف این میوه میل شما به خوردن دیگر مواد غذایی را کمتر کرده و از سویی دیگر با افزایش متابولیسم بدن به کاهش وزن کمک خواهد کرد.

7. خواص زردآلو برای بارداری

در دوران بارداری بدن بیش از پیش به دریافت ویتامین‌ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این ترکیبات اهمیت فراوانی در رشد جنین و حفظ سلامت مادر خواهند داشت. زردآلو به دلیل وجود مواد معدنی مانند آهن و روی یک ماده مغذی است که مصرف آن به خانم‌های باردار توصیه می‌شود.

8. فواید زردآلو برای قلب

بهود عملکرد قلب از دیگر فواید زردالو است. کلسترول و فشار خون بالا، دو عامل اصلی در ابتلا به سکته و بیماری‌های قلب و عروقی است. با توجه به اینکه زردآلو حاوی مقادیر زیادی پتاسیم است می‌تواند سطح فشار خون را تنظیم کرده و با انقباض عروق خونی از افزایش بیش از حد فشار خون جلوگیری کند. از طرفی دیگر ترکیبات موجود در این میوه سطح کلسترل بد خون را کاهش می‌دهند و بدین طریق سلامت قلب را تامین خواهند کرد. بنابراین، برای حفظ سلامت قلب، از خواص زردآلو برای قلب غافل نشوید.

9. خواص زردآلو برای رفع ناراحتی های چشمی

ویتامین A ترکیبی مهم در ساختار چشم‌ها به ویژه لکه زرد است که کمبود این ویتامین در بدن زمینه ابتلا به بیماری‌های چشمی را فراهم می‌کند. زردالو حاوی ویتامین A و کاروتنوئیدها است و بدین جهت از ابتلا به مشکلات چشمی ناشی از افزایش سن مانند آب مروارید جلوگیری خواهد کرد. برای کمک به سلامت چشم‌ها، مصرف زردآلو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

10. خاصیت های زردالو برای سلامت پوست و تقویت موی سر

ویتامین A یکی از ترکیبات مهم در زردآلو است که این ماده برای تقویت تارهای مو مفید خواهد بود. فواید زردآلو می‌تواند به خون‌رسانی بهتر پوست سر کمک کرده و در نتیجه منجر به بهبود سلامت مو شود؛ پس در فصل تابستان از خواص زردآلو برای تقویت موی سر غافل نشوید.

خواص هسته زردآلو

خواص هسته زردآلو

علاوه بر زردآلو تازه، هسته این میوه نیز دارای خواص بسیاری است. البته این طور نیست که خواص هسته زردالو از خواص زرد الو بیشتر باشد، ولی به هر حال هسته این میوه نیز خالی از فایده نخواهد بود. در طب سنتی این هسته ضدسرطان معرفی شده است و از هسته زردآلو برای ساخت داروهای ضدسرطان استفاده می‌کنند. خواص هسته زردآلو طب سنتی را شگفت‌زده کرده است.

توجه داشته باشید درون هسته زردآلو سیانید وجود دارد، بنابراین کودکان و خانم‌های باردار بهتر است این هسته‌ها را میل نکنند، البته تا به حال موردی از مسمومیت با هسته زردآلو گزارش نشده است ولی رعایت احتیاط بهترین کار برای جلوگیری از وقوع اتفاقات ناگوار است.

خواص زردآلو خشک

خواص زردآلو خشک

خشک کردن زردآلو کار سختی نیست ولی شاید هر کسی حوصله و زمان این کار را نداشته باشد اما برگه زردآلو نیز همانند زردآلو تازه فواید خوبی دارد که بهتر است این میوه را به صورت خشک نیز مصرف کنیم. بیشتر افراد این سوال را می‌پرسند که آیا زردآلو قند دارد یا آیا زردآلو چاق کننده است؟

باید گفت اگر نگران قند این میوه هستید، می‌توانید از برگه خشک زردآلو استفاده کنید. همچنین قند درون زردآلو کاملا طبیعی است، پس هیچ خاصیت چاق‌کننده‌ای نخواهد داشت، بلکه بالعکس باعث لاغری هم می‌شود. در ادامه به 2 مورد از اصلی‌ترین خواص زرد الو خشک اشاره خواهیم کرد.

1. برگه زردالو و دیابت

برگه زردآلو نیز همانند زردالو تازه برای بیماران دیابتی گزینه مناسبی است که آن‌ها می‌توانند بدون نگرانی در مورد قند این میوه خشک، برگه زردآلو را در رژیم غذایی خاص خود جای دهند. با خوردن این برگه، هیچ قند غیرطبیعی به بدن وارد نمی‌شود، بدین‌ترتیب برگه زردآلو و دیابت مکمل یکدیگر هستند.

2. زردآلو خشک و لاغری

زردآلو خشک و لاغری

زرد آلو خشک و لاغری نیز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. با خوردن روزانه چند برگه از زردآلو خشک فیبر زیادی وارد بدن می‌شود. این فیبر به شما احساس سیری می‌دهد، در نتیجه اشتهای شما کم شده و دیگر به غذاها یا تنقلات مختلف میل نخواهید داشت.

می‌توان این میوه خشک را به‌عنوان یک میان وعده مقوی و مناسب در طول روز میل کرد تا اشتهایتان به شام کاهش یابد و از چاقی پیشگیری کنید.

زردآلو را در سبد میوه خود جای دهید…

اکنون که با خواص زرد آلو آشنا شدید شاید هوس زردآلو یا برگه خشک آن را داشته باشید. به این منظور، لازم نیست از خانه خارج شوید. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن این میوه خوشمزه و پرخاصیت را درب منزل تحویل بگیرید.

کافی است از طریق سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود و خرید انلاین میوه به یکی از میوه فروشی‌های نزدیک محل زندگی خود سر بزنید و زردآلو را انتخاب،  میزان آن را مشخص کرده و در نهایت سفارش خود را به ثبت کنید. با این کار میوه دلخواه شما خیلی سریع درب منزل تحویل داده می‌شود.

سوالات متداول

با خواص زردآلو تازه آشنا شوید ؟ میوه زردآلو چه خواصی برای سلامتی بدن دارد ؟

سلام خواص زردآلو شیرین و آبدار قند طبیعی دارد.میوه زرد الو به هضم راحت غذاها کمک می‌کند و
برای دستگاه گوارش بسیار مفید است.خاصیت زردالو برای دستگاه گوارش،فواید زردآلو برای پوست،
خواص زردآلو برای دیابت ،فواید زردآلو در کنترل قند خون،خواص زردآلو برای مردان،
خواص زردآلو برای لاغری،خواص زردآلو برای بارداری،میوه زردآلو برای افرادی که سنگ کلیه دارند
توصیه نمیشود چون زردآلو اگزالات دارد که برای کلیه مضر خواهد بود و خوردن زردالو ناشتا،
منجر به دل درد شده و برای بدن مضر است.

زردآلو خواص زیادی برای بدن دارد که یکی از این خاصیت ها برای سلامتی چشم است.ویتامین A ترکیبی
مهم در ساختار چشم‌ها به ویژه لکه زرد که کمبود این ویتامین در بدن زمینه ابتلا به بیماری‌های
چشمی را فراهم می‌کند. زردالو حاوی ویتامین A و کاروتنوئیدها است و میوه زردآلو از ابتلا به
مشکلات چشمی ناشی از افزایش سن مانند آب مروارید جلوگیری خواهد کرد.
برای کمک به سلامت چشم‌ها، مصرف زردآلو را در رژیم غذایی خود جای دهید.

میوه زرد آلو و برگ زردآلو و زردآلو خشک قند کاملا طبیعی دارند ، چون قند درون زردآلو طبیعی است
پس هیچ خاصیت چاق‌کننده‌ای نخواهد داشت و بالعکس باعث لاغری هم می‌شود.خاصیت و خواص زردآلو
برای لاغری با خوردن روزانه چند برگه از زردآلو خشک فیبر زیادی وارد بدن می‌شود. این فیبر به شما
احساس سیری می‌دهد، در نتیجه اشتهای شما کم شده و دیگر به غذاها یا تنقلات
مختلف میل نخواهید داشت.میوه زرد آلو خشک را بعنوان میان وعده مقوی و مناسب
در طول روز میل کنید تا اشتهایتان به شام کاهش یابد تا از چاقی پیشگیری کنید

ویتامین A یکی از ترکیبات مهم در زردآلو که این ماده برای تقویت تارهای مو مفید خواهد بود.
فواید زردآلو : میوه زردآلو به خون‌رسانی بهتر پوست سر کمک کرده و منجر به بهبود سلامت مو می شود؛
پس در فصل تابستان از خواص زردآلو برای تقویت موی سر غافل نشوید

فواید زردآلو در کنترل قند خون ثابت شده است و زردآلو برای دیابت مفید و از خواص زرد الو در درمان دیابت
قافل نشوید کالری و کربوهیدرات موجود در زردآلو بسیار کم است و به همین دلیل افراد دیابتی نیز می‌توانند
میوه زرد آلو و آبمیوهزردآلو و برگ خشک زردالو را بخورند. افراد دیابتی می‌توانند بدون هیچ نگرانی میوه شیرین
زردآلو را در رژیم غذایی خاص خود قرار دهند. فیبر درون زردآلو به سایر اعضای بدن نیز کمک می‌کند
تا عملکرد بهتری داشته باشند.

نظرات کاربران

shahien
14.مرداد.1402

سلام این روزها به سلامتی چشمم خیلی اهمیت میدم مدام دنبال خوراکی های هستم که برای چشم مفیدباشند تا اینکه
خواص زردآلو برای رفع ناراحتی های چشمی را دیدم از خاصیت های میوه زردآلو تعجب کردم که زردآلو خواص زیادی برای سلامتی بدن داره

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام یکی از خاصیت های میوه زرد آلو خواص زرد آلو برای مردان است .زردآلو لیکوپین دارد و این ماده از بروز سرطان پروستات در آقایان جلوگیری خواهد کرد.
    آنتی اکسیدان‌های موجود در میوه زردآلو مانع از تجمع رادیکال‌های آزاد شده و بدین طریق از سلول‌ها در برابر استرس اکسیداتیو محافظت می‌کنند.
    جمع رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل مهم در ایجاد سلول‌های سرطانی است.

diyana zartoshtiyan
14.مرداد.1402

سلام آیا خوردن برگ زردآلو و میوه زردآلو باعث لاغری و کاهش وزن میشه ،زردآلو و برگ زردآلو به کاهش وزن کمک می کند

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام میل کردن میوه زردآلو تازه و زردآلو خشک در کاهش وزن و لاغری تاثیر دارند.زرد آلو خشک و لاغری نیز رابطه مستقیمی با یکدیگر دارند. با خوردن
    روزانه چند برگه از زردآلو خشک فیبر زیادی وارد بدن می‌شود. این فیبر احساس سیری می‌دهد و اشتها کم می شود و دیگر به غذاها یا
    تنقلات مختلف میل نخواهید داشت.می‌توان این میوه خشک را به‌عنوان یک میان وعده مقوی و مناسب در طول روز میل کرد
    تا اشتهایتان به شام کاهش یابد و از چاقی پیشگیری کنید

ناصر مایکلی
14.مرداد.1402

سلام این روزها به سلامتی چشمم خیلی اهمیت میدم مدام دنبال خوراکی های هستم که برای چشم مفیدباشند تا اینکه
خواص زردآلو برای رفع ناراحتی های چشمی را دیدم از خاصیت های میوه زردآلو تعجب کردم که زردآلو خواص زیادی برای سلامتی بدن داره

    snappfoodadmin
    16.مرداد.1402

    سلام میوه زردآلو و برگه زرد آلو و زردآلو خشک برای سلامتی بدن خاصیت دارند خواص برگه زردالو برای دیابت هم از خاصیت های زردآلو برای سلامت بدن است و
    خواص زردآلو برای چشم ویتامین A ترکیبی مهم در ساختار چشم‌ها به ویژه لکه زرد که کمبود این ویتامین در بدن زمینه ابتلا به بیماری‌های چشمی را فراهم می‌کند.
    زردالو حاوی ویتامین A و کاروتنوئیدها و از ابتلا به مشکلات چشمی ناشی از افزایش سن مانند آب مروارید جلوگیری خواهد کرد. برای کمک به سلامت چشم‌ها،
    مصرف زردآلو را در رژیم غذایی خود جای دهید تا از خواص زردآلو برای رفع ناراحتی های چشمی بهرمند شوید.