معرفی خواص شلیل برای سلامتی و زیبایی

خواص شلیل

شلیل جزء خوش طعم‌ترین و محبوب‌ترین میوه‌هایی است که در خانواده هلو قرار می‌گیرد. در حقیقت شلیل‌ها گونه‌ای از هلوها با ژن مغلوب هستند که به سبب عدم وجود کرک بر روی پوسته‌شان به هلوهای بدون کرک نیز شهرت دارند و در اکثر مواقع میزان شیرینی آن‌ها از انواع هلو بیشتر است. در رابطه با خواص این میوه هم باید بگوییم که خواص شلیل بسیار زیاد بوده و اگر درباره تک تک آن‌ها بدانید، حتما از این پس میل بیشتری برای خوردن این میوه خواهید داشت.

بنابراین، در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به فواید شلیل برای سلامتی و زیبایی بیندازیم.

جدول ارزش غذایی شلیل

جدول ارزش غذایی شلیل

در ادامه به ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم میوه شلیل اشاره شده است:

نوع ماده غذایی میزان موجود در هر 100گرم
کالری 44 گرم
پتاسیم 201  میلی گرم
کلسترول 0 میلی گرم
کربوهیدرات 11 گرم
چربی 0.3 گرم
پروتئین 1.1 گرم

مهم‌ترین خواص شلیل کدامند؟

مهم‌ترین خواص شلیل کدامند؟

این‌ میوه پرطرفدار خواص فراوانی دارد و می‌توان از آن به صورت خام، پخته، کمپوت، خشک شده و … استفاده کرد. بهبود شرایط خواب، جوان سازی پوست، ممانعت از بروز کم‌خونی، کمک به هضم مناسب مواد غذایی و حفظ سلامت قلب از جمله مهم‌ترین خواص میوه شلیل به حساب می‌آیند. در رابطه با هم خانواده بودن شلیل با هلو هم باید بگوییم که بسیاری از خواص این میوه‌ها یکسان است. اگر مقاله تمام خواص هلو، نقش اول میوه‌‌های تابستانی را اینجا بخوانید ، را دنبال کرده باشید،  برخی از خواص مشابه آن‌ها را خواهید دید.

فواید شلیل برای بهبود شرایط هضم و گوارش مواد غذایی

استفاده از مواد غذایی حاوی فیبر در بهبود فرایند گوارش مواد غذایی تاثیر بسزایی دارد. مواد و سبزیجات فیبردار همواره با هدف افزایش سلامت و ارتقای عملکرد سیستم هاضمه جزء جدایی ناپذیری از برنامه غذایی مورد سفارش پزشکان و متخصصان طب سنتی بوده‌اند.

روند گوارشی مواد در دستگاه گوارش به واسطه مصرف فیبر بهینه سازی شده و از آنجایی که شلیل یکی از میوه‌های فیبردار محسوب می‌شود، خوردن آن به تامین فیبر مورد نیاز در سیستم گوارشی کمک می‌کند.

خاصیت شلیل برای محافظت از قلب و شبکه عروقی

شلیل منبع غنی از فییر و پتاسیم است که هر دو در بهبود عملکرد قلب تاثیر مثبت دارند. تامین پتاسیم کافی در خون، تعداد ضربان قلب و سطح تپش‌های آن را در محدوده طبیعی حفظ می‌کند.

این در حالی است که فیبر موجود در شلیل احتمال ایجاد لخته در شریان‌ها و عروق خونی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. نتیجتا می‌توان برداشت کرد که استفاده از شلیل در برنامه غذایی خطر ابتلا به نارسایی‌های عروقی را کاهش داده و به سلامت قلب کمک می‌کند.

خواص شلیل برای پوست صورت

مصرف شلیل بهترین گزینه برای رسیدن به پوستی شفاف و زیبا است. این میوه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است و تولید کلاژن در لایه‌های پوستی را امکان پذیر می‌کند. پروتئین کلاژن در محکم سازی و حفاظت از بافت حساس پوست نقش موثری دارد. استفاده از عصاره شلیل برای تهیه ماسک‌های طبیعی راهکار مناسبی جهت رسیدگی منظم به پوست و حفظ شادابی و نشاط آن است.

فواید شلیل برای تقویت ریشه‌های مو و جلوگیری از ریزش آن‌ها

شلیل سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون است که هریک به شیوه‌ای مناسب تغذیه سلول‌ها و ریشه‌های مو را بر عهده دارند. ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی مانند نوسانات هورمونی، تنش‌های عصبی، مصرف دارو‌های گوناگون، رژیم تغذیه‌ای نامناسب و تاثیرات آب و هوایی بروز یابد.

استفاده از راهکار‌های طبیعی همواره بهترین نتایج را در رفع مشکلات مربوط به مو به وجود می‌آورد. مصرف شلیل با تقویت فولیکول‌های مو آن‌ها را برای رشد بیشتر تار‌ها تحریک کرده و به این ترتیب به بازسازی و ترمیم مو‌ها کمک می‌کند.

خواص شلیل برای مردان

خواص شلیل برای مردان

شلیل از جمله میوه‌هایی است که برای تقویت میل جنسی، اثربخشی زیادی دارد. در آن دسته از مردانی که از ضعف قوای جنسی رنج می‌برند، مصرف این میوه می‌تواند به شکل معجزه آسایی کاربرد داشته باشد. در حقیقت این یک روش غیرتهاجمی است که هم میل جنسی را افزایش داده و هم با بالا بردن تعداد اسپرم‌ها، شانس بارورسازی در زوج‌ها را افزایش می‌دهد.

خواص شلیل در جلوگیری از بروز سرطان

وجود ویتامین‌های مهمی چون ویتامین A و C در میوه شلیل، موجب خواهد شد تا ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها، از جمله سرطان دهانه رحم و سرطان دهان، کاهش چشمگیری پیدا کند. پلی فنول‌هایی که در میوه شلیل وجود دارند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود تاثیرات مخرب ناشی از فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از ایجاد آسیب در مولکول‌های دی ان ای جلوگیری می‌کند.

خاصیت میوه شلیل برای سرعت بخشیدن به بهبود زخم‌ها

شلیل به واسطه بهرمندی از مقادیر بالای ویتامین C در التیام سریع زخم‌ها موثر است. این میوه میزان آسیب پذیری پوست را کاهش داده و لایه‌ها و سلول‌های پوستی را از عوامل خطر مصون می‌دارد. التیام زخم‌ها و کمک به تولید سلول‌های جدید نیز از دیگر خواص میوه شلیل به حساب می‌آیند.

فواید شلیل برای کاهش فشار خون

پتاسیم موجود در میوه شلیل به عنوان یکی از مهمترین عناصر معدنی به تنظیم میزان PH و سطح فشار خون کمک می‌کند. افت پتاسیم در خون سبب افزایش میزان فشار خون شده و در بیماران مبتلا به فشار خون مزمن شرایط خطر آفرینی را ایجاد می‌کند. خواص شلیل باعت می‌شود در برنامه غذایی خود مقادیر کافی از عنصر پتاسیم را بگنجانید و از فواید آن برای کنترل سطح فشار خون استفاده کنید.

خواص شلیل برای تنظیم کلسترول خون

از جمله فواید شلیل می‌توان به کاهش میزان کلسترول مضر در بدن اشاره نمود. افزایش کلسترول مضر در خون یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد لخته‌های خونی در شریان‌ها است و مشکلات قلبی و عروقی فراوانی را به همراه خواهد داشت. فیبر موجود در شلیل از افزایش سطح کلسترول مضر ممانعت کرده و به پیشگیری از مشکلات قلبی کمک می‌کند.

خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی مادران باردار

خاصیت جادویی شلیل برای سلامتی مادران باردار

خواص شلیل در بارداری مورد توجه بسیاری از بانوان باردار است. انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در میوه شلیل علاوه بر بهبود عملکرد گوارش به تنظیم خواب و کاهش فشار‌های عصبی کمک می‌کند.

خاصیت میوه شلیل برای بهبود شرایط خواب

اختلالات خواب از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که ضمن ایجاد مشکلات گسترده در فعالیت‌های عادی و گسترده، سلامت بخش‌های مختلف بدن را دچار مخاطره می‌کند. برای افرادی که از بی خوابی، کم خوابی و مشکلات خواب رنج می‌برند، استفاده از منیزیم موجود در شلیل راهکاری مناسب تلقی می‌شود. لذا استفاده از انواع شلیل مانند شلیل شمس، شلیل انجیری، شلیل محبوب، شلیل کیوتا، شلیل سفید، شلیل مغان می‌تواند در رژیم تغذیه‌ای این افراد قرار گیرد.

فواید شلیل در کاهش علائم آنمی

وجود ویتامین C در میوه شلیل، به کاهش شدت آنمی در بدن کمک می‌کند. در حقیقت وجود ویتامین C، باعث خواهد شد تا جذب آهن در بدن افراد بهتر و بیشتر صورت گرفته و به این شکل از آنمی جلوگیری شده یا شدت آن کاهش پیدا کند. از این روی معمولا به افرادی که از آنمی رنج می‎‌برند توصیه می‌شود تا همراه با مصرف قرص و مکمل‌های آهن، از میوه شلیل، مربا یا آبمیوه آن استفاده کنند.

خواص شلیل برای بهبود یبوست

از جمله مهم‌ترین مشکلات گوارشی یبوست است که سیستم گوارشی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فیبر موجود در شلیل حرکات توده‌ای دستگاه گوارشی را بهبود بخشیده و روده‌ها را نرم می‌کند تا عبور مواد غذایی از آن‌ها به شکل سهل‌ الوصول‌تری انجام شود. بنابراین خوردن منظم شلیل مراحل دفع غذا از بدن را تسهیل خواهد کرد.

خاصیت شلیل برای بهبود روند متابولیسم

ویتامین ب کمپلکس فرایند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و سطح انرژی لازم جهت حفظ حیاط، فعالیت و عملکرد سلول‌ها و اندام‌ها را فراهم می‌نماید. علاوه بر خوردن میوه شلیل می‌توان از آبمیوه شلیل یا مربای آن برای جذب انرژی مورد نیاز در بدن استفاده نمود. البته، اگر شیوه تهیه مربا شلیل را بلد نباشید، می‌توانید برای پخت مربا از مطلب بهترین طرز تهیه مربای شلیل خوشرنگ استفاده کنید.

فواید شلیل برای کاهش استرس و اضطراب

فواید شلیل برای کاهش استرس و اضطراب

منیزیم موجود در شلیل تاثیر مثبتی بر روی اختلالات عصبی دارد. خوردن آبمیوه طبیعی شلیل به شما برای کاهش اضطراب و تنش‌های عصبی کمک می‌کند.

خواص شلیل برای بهبود بینایی

رنگ زرد متمایل به قرمز شلیل ناشی از وجود بتاکاروتن و ویتامین A در ساختار آن است. ویتامین آ علاوه بر جلوگیری از بروز آسیب‌های چشمی، سلامت و بهبود عملکرد بیماری فرد را تضمین می‌کند. علاوه بر این وجود لوتئین در میوه شلیل مانع از گسترش انحطاط لکه زرد چشم می‌شود. بنابراین استفاده از آبمیوه شلیل یا خوردن میوه آن یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بهبود اختلالات بینایی به شمار می‌آید.

خواص شلیل برای چربی

شلیل از جمله میوه‌های با کالری پایین و دیرهضم است و مصرف آن باعث سیری زودرس می‌شود. از این روی برای آن دسته از افرادی که قصد چربی سوزی دارند و می‌خواهند به کاهش وزن دلخواه خود برسند، مصرف شلیل می‌تواند به عنوان یک راهکار کمکی و البته ساده مطرح شود. این میوه خوشمزه، به چربی سوزی کمک کرده و در درازمدت می‌تواند موجب کاهش وزن و رسیدن به اندام دلخواه شود.

مضرات شلیل چیست؟

مضرات شلیل چیست؟

نتیجه حاصل از انجام برخی مطالعات و تحقیقات حاکی از آن است که مصرف شلیل در افرادی که به آلرژی‌های شدید مبتلا هستند سبب تشدید میزان حساسیت خواهد شد. کاهش سطح بینایی و خارش پوست از جمله مهم‌ترین نشانه‌های بروز آلرژی در افراد پس از استفاده از شلیل می‌باشند. استفاده بیش از حد از شلیل نیز سطح پتاسیم در بدن را افزایش داده و منجر به ایجاد برخی اختلالات خواهد شد.

از مصرف این میوه خوشمزه و پرخاصیت غافل نشوید

استفاده از میوه شلیل علاوه بر موارد عنوان شده در جلوگیری از هیپوکالمی، افزایش قدرت سیستم دفاعی، بهبود سرماخوردگی و برونشیت، درمان ناراحتی‌های گوارشی، درمان اختلالات متابولیسمی، بهبود عملکرد سلول‌ها، مهار رشد توده‌ها و تومور‌ها و کاهش نشانه‌های آرتروز مفصلی نیز موثر است؛ بنابراین می‌توان گستره فواید و خواص این میوه را بسیار وسیع دانست.

حال، اگر بعد از خواندن این مقاله به مصرف بیشتر میوه شلیل ترغیب شده‌اید، این میوه را از اسنپ فود خریداری کنید. خرید آنلاین میوه امکان فوق العاده‌ای است که اسنپ فود در اختیار شما عزیزان قرار داده و می‌توانید در مت زمان بسیار کم، میوه را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

چرا مصرف میوه شلیل در دوران باداری خوب است؟( توصیه شده است؟)

خواص شلیل در بارداری مورد توجه بسیاری از بانوان باردار است. انواع مواد مغذی،
ویتامین‌ها و فیبر موجود در میوه شلیل علاوه بر بهبود عملکرد گوارش به تنظیم خواب و
کاهش فشار‌های عصبی کمک می‌کند

ویتامین ب کمپلکس فرایند متابولیسم بدن را بهبود بخشیده و سطح انرژی لازم جهت حفظ حیاط،
فعالیت و عملکرد سلول‌ها و اندام‌ها را فراهم می‌نماید. علاوه بر خوردن میوه شلیل می‌توان
از آبمیوه شلیل یا مربای آن برای جذب انرژی مورد نیاز در بدن استفاده نموداگر شیوه
تهیه مربا شلیل را بلد نباشید، می‌توانید برای پخت مربا از مطلب بهترین
طرز تهیه مربای شلیل خوشرنگ استفاده کنیدhttps://blog.snappfood.ir/%D8%B7%D8%B1%D8%B2-%D8%AA%D9%87%DB%8C%D9%87-%D9%85%D8%B1%D8%A8%D8%A7%DB%8C-%D8%B4%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%AE%D9%88%D8%B4%D8%B1%D9%86%DA%AF/

میوه شلیل سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون است که هریک به شیوه‌ای مناسب تغذیه
سلول‌ها و ریشه‌های مو را بر عهده دارند. ریزش مو ممکن است به دلایل مختلفی مانند نوسانات هورمونی،
تنش‌های عصبی،مصرف دارو‌های گوناگون، رژیم تغذیه‌ای نامناسب و تاثیرات آب و هوایی
بروز یابد مصرف شلیل با تقویت فولیکول‌های مو آن‌ها را برای رشد بیشتر تار‌ها تحریک کرده
و به این ترتیب به بازسازی و ترمیم مو‌ها کمک می‌کند.

مصرف شلیل بهترین گزینه برای رسیدن به پوستی شفاف و زیبا است.
این میوه حاوی مقادیر بالایی از ویتامین C است و تولید کلاژن در لایه‌های پوستی را امکان پذیر می‌کند.
پروتئین کلاژن در محکم سازی و حفاظت از بافت حساس پوست نقش موثری دارد.
استفاده از عصاره شلیل برای تهیه ماسک‌های طبیعی
راهکار مناسبی جهت رسیدگی منظم به پوست و حفظ شادابی و نشاط آن است

میوه شلیل یکی از پرطرفدار ترین میوه های بهاری و تابستانی هستش خواص فراوانی دارد
و می‌توان میوه شلیل را به صورت خام، پخته، کمپوت، خشک شده و … استفاده کرد.
بهبود شرایط خواب،جوان سازی پوست، ممانعت از بروز کم‌خونی،کمک به هضم مناسب مواد غذایی
و حفظ سلامت قلب از جمله مهم‌ترین خواص میوه شلیل به حساب می‌آیند

نظرات کاربران

عرفان
26.تیر.1402

سلام خواص شلیل برای بهبود بینایی
چه جالب این مطلب هر کدام از میوه ها خواص و فواید
برای بدن دارن، خواص شلیل برای بهبود یبوست این بیشتر بدردم میخوره همیشه یبوست دارم

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    سلام خواص شلیل برای بهبود یبوست
    از جمله مهم‌ترین مشکلات گوارشی یبوست است که سیستم گوارشی بسیاری از افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
    فیبر موجود در شلیل حرکات توده‌ای دستگاه گوارشی را بهبود بخشیده و روده‌ها را نرم می‌کند تا عبور مواد غذایی
    از آن‌ها به شکل سهل‌ الوصول‌تری انجام شود. بنابراین خوردن منظم شلیل مراحل دفع غذا از بدن را تسهیل خواهد کرد.

fooroozan
26.تیر.1402

سلام خاصیت شلیل برای سلامتی مادران باردار دکتر منم بهم گفته یک روز در میان یدونه شلیل بخورم موز و سیب هم در رژیم بارداریم هستش

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    خواص شلیل در بارداری مورد توجه بسیاری از بانوان باردار است. چرا که انواع مواد مغذی، ویتامین‌ها و فیبر موجود در میوه شلیل علاوه بر بهبود عملکرد گوارش
    به تنظیم خواب و کاهش فشار‌های عصبی مادر در دوران بارداری و بعد از بارداری کمک می‌کند.میوه سیب و میوه موز در دوران باداری باعث قوت مادر و جنین میشود

محمدرضا
26.تیر.1402

سلام واقعا تقویت ریشه‌های مو و جلوگیری از ریزش موها با مصرف میوه شلیل راسته اخه ریز مو شدید دارم

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    سلام شلیل سرشار از مواد مغذی و ویتامین‌های گوناگون است که هریک به شیوه‌ای مناسب تغذیه سلول‌ها و ریشه‌های مو را بر عهده دارند.ریزش مو ممکن است
    به دلایل مختلفی مانند نوسانات هورمونی، تنش‌های عصبی، مصرف دارو‌های گوناگون، رژیم تغذیه‌ای نامناسب و تاثیرات آب و هوایی بروز یابد.
    استفاده از راهکار‌های طبیعی همواره بهترین نتایج را در رفع مشکلات مربوط به مو به وجود می‌آورد. مصرف شلیل با تقویت فولیکول‌های مو آن‌ها را برای رشد
    بیشتر تار‌ها تحریک کرده و به این ترتیب به بازسازی و ترمیم مو‌ها کمک می‌کند.

pouravi
26.تیر.1402

سلام این سایت خیلی خوبه مطلب های میزارید که کمتر سایتی بهشون توجه میکنه خاصیت و فایده های
میوه ها کامل میگید میشه از روی آنها تحقیق نوشت

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    سلام باعث افتخاره که سایت بلاگ اسنپ فود برای مطالعه انتخاب کردید میوه شلیل خواص خیلی زیادی برای سلامتی بدن دارد.ی
    کی از این خواص: خواص شلیل در جلوگیری از بروز سرطان وجود ویتامین‌های مهمی چون ویتامین A و C در میوه شلیل، موجب خواهد شد تا ریسک ابتلا به انواع سرطان‌ها،
    از جمله سرطان دهانه رحم و سرطان دهان،کاهش چشمگیری پیدا کند. پلی فنول‌هایی که در میوه شلیل وجود دارند با خاصیت آنتی اکسیدانی خود تاثیرات مخرب ناشی
    از فعالیت رادیکال‌های آزاد را خنثی کرده و از ایجاد آسیب در مولکول‌های دی ان ای جلوگیری می‌کند.

شیوا بنکامه
26.تیر.1402

استفاده از میوه شلیل علاوه بر موارد عنوان شده در جلوگیری از هیپوکالمی، افزایش قدرت سیستم دفاعی، بهبود سرماخوردگی و برونشیت، درمان ناراحتی‌های گوارشی، درمان اختلالات متابولیسمی،میوه شلیل بهبود عملکرد سلول‌ها، مهار رشد توده‌ها و تومور‌ها و کاهش نشانه‌های آرتروز مفصلی نیز موثر است سلام وای من هیچکدوم از اینا رو نمیدونستم تو خوردن میوه شلیل مقاومت میکردم

    snappfoodadmin
    27.تیر.1402

    سلام میوه شلیل خاصیت های زیادی برای بدن دارد:خواص شلیل برای بهبود یبوست و خاصیت شلیل برای بهبود روند متابولیسم و فواید شلیل
    برای کاهش استرس و اضطراب و فواید شلیل در کاهش علائم آنمی وجود ویتامین C در میوه شلیل، به کاهش شدت آنمی در بدن کمک می‌کند.
    در حقیقت وجود ویتامین C، باعث خواهد شد تا جذب آهن در بدن افراد بهتر و بیشتر صورت گرفته و به این شکل از آنمی جلوگیری شده یا شدت آن کاهش پیدا کند.
    خاصیت میوه شلیل برای بهبود شرایط خواب و خواص شلیل برای تنظیم کلسترول خون

مریم
22.شهریور.1402

سلام ضرر شلیل برای بدن چیست

    snappfoodadmin
    26.شهریور.1402

    سلام ضرر میوه شلیل کاهش سطح بینایی و خارش پوست که مهم‌ترین بروز آلرژی شلیل می‌باشند.استفاده
    بیش از حد این میوه سطح پتاسیم در بدن را افزایش داده و باعث برخی اختلالات خواهد شد.

نامداری
22.شهریور.1402

سلام فوایده و خاصیت میوه شلیل برای آرتروز مفصلی خوبه

    snappfoodadmin
    26.شهریور.1402

    سلام استفاده از میوه شلیل در جلوگیری از هیپوکالمی،افزایش قدرت سیستم دفاعی،بهبود سرماخوردگی و برونشیت،درمان ناراحتی‌های گوارشی،
    درمان اختلالات متابولیسمی،بهبود عملکرد سلول‌ها، مهار رشد توده‌ها و تومور‌ها و کاهش نشانه‌های
    آرتروز مفصلی موثر است فواید و خواص این میوه را بسیار وسیع است.

کیارستمی رضوانه
06.مهر.1402

سلام فایده و خاصیت شلیل برای چشم چیا هستش

    snappfoodadmin
    08.مهر.1402

    سلام رنگ زرد متمایل به قرمز شلیل ناشی از وجود بتاکاروتن و ویتامین A در ساختار آن است.ویتامین آ علاوه بر جلوگیری از بروز آسیب‌های چشمی،سلامت و بهبود
    عملکرد بیماری فرد را تضمین می‌کند.بر این وجود لوتئین در میوه شلیل مانع از گسترش انحطاط لکه زرد چشم می‌شود.استفاده از آبمیوه شلیل یا خوردن میوه
    آن یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای بهبود اختلالات بینایی به شمار می‌آید.