طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه به همراه خواص معجزه آسا آن

دمنوش بادرنجبویه
به این مقاله امتیاز دهید

بادرنجبویه، یکی از گیاهان خانواده نعناعیان است. رشد سریع این گیاه از ویژگی‌های شاخص آن است و معمولا در مناطق جنوبی اروپا، خاورمیانه و آسیای مرکزی به میزان زیادی یافت می‌شود. تاثیری که این گیاه روی بدن دارد، بیشتر روی سیستم عصبی بوده و در نتیجه آرامشی عمیقی را برای فرد به دنبال دارد. به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان و طرفداران طب سنتی، آن را به عنوان یک داروی آرامبخش می‌شناسند. در این مطلب به سراغ روش درست کردن دمنوش بادرنجبویه رفته‌ایم و در نهایت خواص آن را با هم بررسی کرده‌ایم:

دمنوش  بادرنجبویه
تعداد نفرات 1 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش مفید و پرخاصیت بادرنجبویهدمنوش مفید و پرخاصیت بادرنجبویه

روش کشت و نگهداری بادرنجبویه بسیار آسان است. شما می‌توانید این گیاه را حتی در باغچه یا گلدان درون منزل خود نیز بکارید و برای درست کردن دمنوش، از آن، به صورت تازه استفاده کنید. این گیاه دارای طعمی شبیه به لیموست، به همین دلیل حتی در تهیه غذا نیز به عنوان طعم دهنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساده‌ترین روش برای درست کردن آن شامل مراحل زیر است:

مواد لازم برای طرز تهیه بادرنجبویه

ترکیبات زیر را برای درست کردن این دمنوش آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادرنجبویه تازه یا خشک 1 تا 3 قاشق غذاخوری
آب به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه

همانطور که مشاهده می‌کنید، تنها مواد لازم برای درست کردن این دمنوش خود گیاه است. بنابراین برای درست کردن دمنوش آن باید مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: بادرنجبویه را درون یک فنجان بریزید.
  • مرحله دوم: مقداری آب جوش به آن اضافه کنید.
  • مرحله سوم: یک درپوش را روی فنجان قرار داده و به دمنوش خود 5 دقیقه زمان بدهید.
  • مرحله چهارم: پس از دم کشیدن دمنوش، آن را از صافی بگذرانید و میل کنید.

طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه سردبادرنجبویه با دارچین و زنجبیل

اگر به نوشیدن دمنوش‌های سرد علاقه دارید، می‌توانید بادرنجبویه را نیز به همین صورت مصرف کنید. برای اینکار باید مراحلی که در پاراگراف قبل عنوان شد را انجام دهید و سپس در آخرین مرحله تکه‌های یخ را به فنجان خود اضافه کنید.

یکی از طعم دهنده‌های اصلی دمنوش بادرنجبویه، دارچین و زنجبیل است. با این ترکیبات هم از خواص دارچین و زنجبیل و هم گیاه بادرنجبویه بهره مند خواهید شد و طعم نهایی نوشیدنی‌تان نیز بهتر خواهد بود. مواد لازم و مراحل درست کردن این نوشیدنی عبارتند از:

مواد لازم برای تهیه دمنوش با دارچین و عسل

مقدار این مواد برای یک نفر است و در صورت تمایل می‌توانید به نسبت مقادیرشان را تغییر دهید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برگ گیاه بادرنجبویه خشک یا تازه 1 قاشق غذاخوری خشک / 2 قاشق غذاخوری تازه
آب 1 لیوان
چوب دارچین 1 عدد
زنجبیل به میزان لازم
عسل به میزان لازم

مراحل طرز تهیه دمنوش بادرنجبویه با دارچین و زنجبیل

پس از آماده کردن ترکیبات بالا مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول: آب را درون قوری بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: بادرنجبویه و چوب دارچین را به همراه زنجبیل حلقه شده به قوری اضافه کنید.
  • مرحله سوم: اجازه دهید برای 1 تا 2 دقیقه قل بزند سپس آن را از روی حرارت بردارید.
  • مرحله چهارم: روی قوری یک پارچه تمیز را قرار دهید تا دمنوش شما دم بکشد.
  • مرحله پنجم: پس از 10 تا 15 دقیقه می‌توانید دمنوش خود را با عسل میل کنید.

چای سیاه و بادرنجبویهچای سیاه و بادرنجبویه

ترکیب دیگری که برای درست کردن دمنوش بادرنجبویه می‌توانید از آن استفاده کنید، به همراه چای سیاه است. برای این روش نیز همانند طرز تهیه آن به همراه دارچین و زنجبیل، باید تمام ترکیبات را درون قوری ریخته و پس از به جوش آمدن آب، آنها را دم کنید.

خواص چای گیاهی بادرنجبویه

بادرنجبویه گیاهی با فواید فراوان است و به دلیل ترکیبات موجود در آن می‌تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد. از جمله اثراتی که در این گیاه و دمنوش حاصل از آن وجود دارد، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

تقویت سیستم ایمنی

اولین ویژگی در مورد این دمنوش، وجود کافئیک اسید در ترکیباتش است که نوعی آنتی اکسیدان بوده و از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد محیط محافظت می‌کند. به علاوه باعث می‌شود تا سیستم ایمنی بدن شما به میزان زیادی تقویت شود. البته وجود کبال و روزمارینیک موجود در آن نیز در تقویت سیستم ایمنی موثر است.

مناسب برای نوزادان

معمولا محافظت از نوزادان نیازمند مصرف داروی خاصی نیست، اما این دمنوش، می‌تواند درد قلنج در او را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و نوعی داروی آرامبخش برای اوست. البته حتما در مورد این موضوع با پزشک نوزاد خود مشورت کنید.

سلامت ارگان‌های داخلی بدن

دمنوش بادرنجبویه، روی اندام‌های مختلف بدن شما تاثیر مثبتی را دارد، اما قلب و کبد دو عضوی هستند که بیشترین تاثیر را دریافت می‌کنند. مصرف این دمنوش همانند دمنوش مریم گلی در کاهش تپس قلب، پالس‌های الکتریکی قلب، کاهش گلیسیرید خون و جلوگیری از افزایش ضربان قلب نقش زیادی دارد.

دستگاه گوارشخواص چای گیاهی بادرنجبویه و دستگاه گوارش

دمنوش بادرنجبویه نیز همانند دمنوش پونه ، برای معده نیز بسیار مفید است. تاثیر این نوشیدنی در بدن باعث کنترل زخم معده شده و همچنین در ورم معده نیز بسیار موثر است. این ویژگی به دلیل وجود فلانوئیدها در ترکیبات آن است که خواص آنتی اکسیدانی را دارند.

کاهش وزن

تاثیر بعدی این دمنوش در لاغری است. مصرف این نوشیدنی با مشورت یک مربی یا متخصص تغذیه می‌تواند، از ایجاد چربی در بافت‌های بدن جلوگیری کند. ترکیباتی که در آن وجود دارد، باعث کم شدن پروتئین‌های تولید چربی می‌شود.

بهبود عملکرد مغز

تاثیر دیگر این دمنوش را می‌توانیم در عملکرد مغز بدانیم. در واقع اثربخشی آن آرامش و اضطراب است. زمانی که این دمنوش را مصرف کنید، می‌توانید اختلالات خواب خود را کنترل و راحتی و آسودگی را تجربه کنید. همچنین مطالعات عنوان شده، بر این باورند که مصرف این دمنوش، باعث تقویت حافظه و در نهایت جلوگیری از آلزایمر خواهد شد.

مضرات بادرنجبویه

مانند تمام گیاهان دارویی بادرنجبویه نیز در شرایطی می‌تواند برای بدن شما مضر باشد. این در مواقعی است که در مصرف آن زیاده روی کنید یا با روش‌هایی آن را مصرف کنید که سموم وارد بدنتان شود. در میان مضرات بادرنجبویه، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • در افراد باردار باعث انقباضات رحمی می‌شود.
  • در افراد گرم مزاج باعث ایجاد خارش و قرمزی می‌شود.
  • در برخی افراد ممکن است حساسیت ایجاد کنید.
  • ممکن است برای برخی از بیماران مضر باشد.
  • با داروهایی نظیر “پنتوباربیتال”، “لووتیروکسین”، “داروهای افسردگی” و “داروهای گلوکوم” در تداخل باشد.

دمنوش بادرنجبویه، تلفظی سخت، طرز تهیه‌ای آسان

مصرف دمنوش‌های گیاهی ممکن است در مواقعی مفید باشد و البته در شرایطی نیز باعث بروز مشکلات جدی در شما شود. به همین دلیل به افرادی که دچار مشکلات یا مریضی منحصر به فردی هستند، پیشنهاد می‌شود، استفاده از این نوشیدنی‌ها را فراموش کنند. در این مطلب به سراغ روش‌های درست کردن دمنوش بادرنجبویه رفتیم. با خواص و مضرات آن آشنا شدیم و توانستیم طعم‌های متفاوتی از آن را با ترکیب با دیگر مواد بسازیم.

شما هم اگر روشی برای درست کردن این نوشیدنی در ذهن خود دارید، آن را با ما به اشتراک بگذارید. همچنین در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه آن از قسمت خرید آنلاین دمنوش اسنپ فود کمک بگیرید و تهیه آن را با کمک اسنپ فود ساده‌تر کنید.

نظرات کاربران