سبزی آش جو چیست؟ ترکیبات سبزی آش جو و خواص هر یک از آن ها

سبزی آش جو
دسته بندی: خواص خوراکی
2.4/5 - (8 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانید در طرز تهیه آش ، فارغ از نوع آن، حبوبات و سبزیجات، حرف اول را می‌زنند. نکته مهم درباره حبوبات این است که برای مدت زمان کافی خیس بخورند تا نفخ آن‌ها گرفته شود و بهتر پخته شوند و نکته مهم در مورد سبزیجات، نوع و رعایت تناسب بین آن‌ها است. در این مطلب از اسنپ فود قصد داریم درباره سبزی آش جو صحبت کنیم و ببینیم در طرز تهیه آش جو خوشمزه، چه سبزیجاتی باید استفاده شوند. با ما همراه باشید.

سبزی آش جو شامل چه ترکیبی است؟

آش جو یکی از آش‌های قدیمی ایرانی است که بیشتر، مناسب فصول سرد سال است و فواید زیادی برای سلامتی دارد. مواد اصلی آن جو پوست کنده، نخود و لوبیا، عدس، برنج، پیاز و سبزی آش است. البته بعضی افراد، آش جو با گوشت یا آش جو با قلم را ترجیح می‌دهند، اما در همه این انواع، معمولا سبزی آش جو ثابت است و شامل اسفناج، تره، گشنیز و جعفری می‌شود. در حالی که برای مثال، در آش شله قلمکار، علاوه بر این سبزی‌ها، از مرزه، ریحان و نعناع هم استفاده می‌شود یا در طرز تهیه آش رشته ، برای خوش‌عطر شدن آش می‌توان از شوید و تلخون هم استفاده کرد. البته این مورد را هم اضافه می‌کنیم که در طرز تهیه آش جو پرک، می‌توان مقداری شوید هم به سبزی آش جو افزود.

چند نکته درباره طرز تهیه آش جو خوشمزه و سبزیجات آنطرز تهیه آش جو ساده

برای پختن یک آش جو مجلسی و خوشمزه، درباره سبزیجات آش، این موارد را در نظر داشته باشید:

  • در صورت در دسترس نبودن برگ اسفناج می‌توانید از برگ چغندر استفاده کنید.
  • معمولا نسبت سبزی‌ها در این آش با هم مساوی است اما هر چقدر در طرز تهیه آش جو ساده یا انواع دیگر این آش، از گشنیز بیشتری استفاده کنید، آش جو خوشمزه‌تری خواهید داشت.
  • وجود اسفناج بیشتر در آش جو مجلسی هم قوام آش را بیشتر می‌کند.
  • سبزیجات آش را نسبت به خورشت، درشت تر خرد کنید و پس از پختن تمام حبوبات و برنج، به آش اضافه کنید.
  • پس از اضافه کردن سبزی آش جو، حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه را به صورت نیمه باز بگذارید. بین نیم تا یک ساعت زمان لازم است تا سبزی آش به خوبی بپزد و جا بیفتد. در طول این مدت، هر چند دقیقه یکبار آش را هم بزنید تا ته نگیرد.
  • جالب است بدانید که در طرز تهیه آش جو یزدی از سبزی آش استفاده نمی‌شود. این آش طعم ملسی دارد و در آن از انواع میوه‌ها و برگه‌های خشک مثل آلو ترش، آلبالو خشک، برگه هلو و زرد آلو و رب انار استفاده می‌شود. بنابراین، طعم بسیار متفاوتی از آش جو با کشک دارد.
  • به علاوه، در یزد هم مانند اراک، آش جو با سیرابی تهیه می‌شود.

طبع و خواص سبزی های آش جو چیست؟طرز تهیه آش جو خوشمزه

جالب است بدانید که ترکیب سبزی آش جو و همچنین انواع آش‌های ایرانی طوری است که در کنار هم به تعادل می‌رسند. به این موارد توجه کنید:

  • اسفناج سرد و تر است و به محافظت از قلب و تقویت عضلات بدن کمک می‌کند.
  • تره، گرم و خشک است و در کاهش فشار خون، بهبود هضم و تقویت بینایی بسیار موثر است.
  • گشنیز سرد و خشک است و در کنترل دیابت و فشار خون، بهبود بیماری‌های پوستی و افزایش سلامت استخوان‌ها، عالی عمل می‌کند.
  • جعفری گرم و خشک است و سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و در درمان اختلالات گوارشی بسیار مفید است.
  • برگ چغندر گرم و خشک است و پختن آن با عدس، مصلح آن است. این سبزی مفید، بینایی را تقویت می‌کند، عملکرد قلب و عروق را بهیود می‌بخشد و یک گیاه بسیار مفید برای دفع بلغم اضافی از بدن است.

برای تهیه سبزی آش جو وقت نگذارید…

اگر قصد تهیه آش جو دارید و برای آماده کردن و پاک کردن سبزی آن وقت کافی ندارید، یک مورد مطمئن و مناسب، استفاده از سبزیجات آماده و بسته‌بندی شده اسنپ فود است که می‌توانید به راحتی از طریق سفارش آنلاین غذا سفارش داده و درب منزل خود تحویل بگیرید. به این ترتیب، مراحل طرز تهیه آش جو به مراتب آسان‌تر شده و تبدیل به تجربه‌ای لذت‌بخش و راحت می‌شود. شاد و تندرست باشید.

نظرات کاربران