شکلات هندوانه ای دسر مجلسی شب یلدا

طرز تهیه شکلات هندوانه ای
5/5 - (1 امتیاز)

در شب یلدا شیرینی‌ها، نوشیدنی‌ها، خوراکی‌ها و خوردنی‌های زیادی توسط میزبان تدارک دیده می‌شوند. آجیل و میوه پایه ثابت میزبانی از مهمانان شب یلداست و در این بین میزبان هرچقدر خلاق‌تر باشد، می‌تواند غافلگیری بزرگتری برای مهمانان رقم بزند. در ادامه ما هم قصد داریم با طرز تهیه دسر شکلات هندوانه‌ای شما را غافلگیر کنیم.

طرز تهیه شکلات هندوانه ‌ای
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان تهیه 30 دقیقه
میزان سختی کم
کالری در 100 گرم 225  کیلو کالری

دسر شکلات هندوانه ایدسر شکلات هندوانه ای

همانطور که همه ما می‌دانیم یکی از انواع دسر ساده شب یلدا ، دسر شکلات هندوانه ای است. برای تهیه این دسر به مواد اولیه سخت و طرز تهیه پرزحمتی نیاز نیست. به طعم دهنده و رنگ‌های خوراکی نیاز دارید به همراه شکلات و قالب هندوانه تا در نهایت با این دسر خوشرنگ و خوش طعم هم خودتان غافلگیر شوید و هم مهمانانتان ! البته می‌توان بجای رنگ خوراکی از شکلات‌های رنگی مانند قرمز، سبز و … هم استفاده کرد.

شکلاتی که در تهیه این دسر مورد استفاده قرار می‌گیرد از تنقلات به شدت پرطرفدار محسوب می‌‍شود که بطور معمول در اعیاد و جشن‌ها زیاد مورد استفاده است. شکلات‌های رنگارنگ با درصدهای متفاوتی در بازار وجود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توان ایده‌های جذاب و ایده‌آلی را برای مهمانی‌هایی مانند شب چله یا شب یلدا، اجرا کرد. وجود این شکلات‌ها در رنگ‌ها و طعم‌های مختلف کمک می‌کند تا شما بدون هیچ محدودیتی بتوانید یک دسر عجیب برای مهمانان خود تهیه کنید.

مواد اولیه برای تهیه شکلات هندوانه ای

مواد لازم برای تهیه این شکلات در ادامه آمده است:

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شکلات قرمز یا شکلات سفید 200 گرم
روغن مایع یا جامد 4 قاشق غذاخوری
شکلات سفید 100 گرم
شکلات سبز یا شکلات سفید 100 گرم
شکلات تلخ برای تزئین 50 گرم
رنگ قرمز و سبز خوراکی هر کدام یک بسته

طرز تهیه دسر شکلات هندوانه ای

مراحل تهیه شکلات هندوانه ای

برای تهیه این شکلات خوشمزه، مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه شکلات هندوانه مانند طرز تهیه پاستیل انار ، شما باید قالب خریداری شده را به روغن آغشته کنید و سپس آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.
  • مرحله دوم: در گام بعد شکلات‌های رنگی را خرد کرده و آن ها را به روش بن ماری یعنی قرار دادن بر روی بخار آب کتری یا درون مایکروویو، آب کنید. دقت کنید که شکلات شما باید در قسمت زیرین نرم شده و کمی آب شود، اما نباید کاملاً ذوب شود.
  • مرحله سوم: بعد از نرم شدن شکلات‌ها، درون آن‌ها روغن بریزید و این ترکیب را بخوبی هم بزنید. فراموش نکنید که اگر شکلات شما بیش از اندازه در مقابل حرارت قرار بگیرد سفت شده و خراب خواهد شد.
  • مرحله چهارم: بعد از آن شکلات قرمز رنگ را درون قالب ریخته و به قالب خود چند ضربه بزنید تا تمام سطح قالب بوسیله شکلات قرمز رنگ بصورت یکدست پر و پوشیده شود.
  • مرحله پنجم: سپس قالب را در کناری قرار داده و اجازه دهید که سطح روی شکلات سفت شود. دقت کنید که شکلات را نباید در یخچال قرار دهید چون بشدت سفت شده و غیرقابل برش دادن می‌شود.
  • مرحله ششم: بعد از اینکه سطح شکلات قرمز شما کاملاً سفت و قالبی شد، باید شکلات سفید را بر روی آن بریزید. اجازه بدهید که سطح روی شکلات سفید شما نیز سفت شود. شکلات باید در آشپزخانه بماند تا بعد از حداقل 2 ساعت سطح روی آن نیز مجدد خود را بگیرد.
  • مرحله هفتم: بعد از اتمام 2 یا 3 ساعت شما باید شکلات سبز آب شده را نیز بر روی شکلات سفید بریزید. باز هم قالب را در دمای آشپزخانه قرار دهید و اجازه دهید که شکلات سبز نیز سفت شود. تاکید می‌کنیم تحت هیچ عنوان قالب خود را برای سفت شدن شکلات‌ها در یخچال قرار ندهید.
  • مرحله هشتم: در نهایت وقتی شکلات‌ها سفت شدند آن‌ها را از قالب با کاغذ روغنی خارج کنید. سپس به آرامی کاغذ روغنی را از شکلات طرح هندوانه جدا کرده و شکلات را بر روی میز کار آشپزخانه قرار دهید.
  • مرحله نهم: بعد از این کار و در ادامه طرز تهیه شکلات هندوانه ای درست مانند طرز تهیه کیک هندوانه ، شکلات‌ها را برش بزنید و دقت کنید که برش‌ها منظم و با 1سانتی‌متر فاصله از یکدیگر باشند. بهتر است قبل از برش‌زدن، شکلات را علامت گذاری کنید تا بعد با مشکلی روبه‌رو نشوید. سعی کنید که کارد شما تیز باشد. آهسته برش بزنید و مراقب باشید که شکلات‌ها آسیب ندیده و نشکنند.طرز تهیه دسر شکلات هندوانه ای
  • مرحله دهم: بعد از اینکه برش‌های هم اندازه شکلات را جدا کردید و آن‌ها را مانند قاچ‌های هندوانه در کناری قرار دادید، حالا مرحله‌ای است که باید تخمک‌های سیاه هندوانه را برای تزئین این برش‌ها آماده کنید. برای این کار شکلات سیاه یا تلخ خود را به روش بن ماری آب کرده و با قالب به شکل نقطه‌های ریز و تخمک‌های هندوانه بر روی دسر هندوانه ای و شکلاتی برش داده شده، قرار دهید. در نهایت اجازه دهید که شکلات تلخ تزیینی بر روی این بستر هندوانه ای سفت شود. بعد از 1 ساعت دسر شما آماده سرو است.

 چند نکته مهم در طرز تهیه شکلات هندوانه ای

در تهیه شکلات هندوانه‌ای باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید:

  • اول اینکه اگر شکلات سبز رنگ یا قرمز رنگ در دسترس شما نبود، می‌توانید از شکلات سفید استفاده کنید که با رنگ سبز خوراکی یا رنگ قرمز خوراکی ترکیب می‌شود.
  • فراموش نکنید که اضافه کردن رنگ خوراکی به شکلات موجب می‌شود که شکلات کمی سفت شده و در ادامه کار کردن با آن مشکل باشد. به همین دلیل توصیه می‌کنیم حدالامکان از شکلات رنگی استفاده کنید تا با اضافه کردن رنگ خوراکی شکلات شما خراب نشود.
  • همچنین شما برای درست کردن این شکلات هندوانه ‌ای که دقیقاً قرار است به شکل برش‌های هندوانه باشد، نیاز به یک قالب ناودانی پلاستیکی یا سیلیکونی دارید. این قالب را می‌توان از فروشگاه‌های لوازم قنادی تهیه کرد.
  • به عنوان پیشنهاد برای رنگ قرمز از طعم آلبالو و برای رنگ سبز می‌توانید از سبز نعنایی استفاده کنید. همچنین بهتر است که شکلات سفید شما، شیری باشد.
  • اگر انتخاب شما رنگ‌های خوراکی بجای شکلات رنگی بود، بعد از آب کردن شکلات شیری به روش بن ماری، رنگ‌های خوراکی سبز و قرمز را به میزان دلخواه به شکلات شیری آب شده اضافه کنید تا رنگ دلخواه شما را به خود بگیرند.

یک قاچ شکلات هندوانه با چای…

در این مطلب طرز تهیه دسر شکلات هندوانه ای برای شب یلدا را با هم مرور کردیم. باز هم تاکید می‌کنیم که به هیچ عنوان این دسر را در طول مراحل آماده‌سازی در یخچال قرار ندهید. این دسر شکلاتی خوشمزه باید در دمای محیط آشپزخانه قرار بگیرد و سفت شود. در آخر اگر تصمیم گرفتید که از رنگ‌های خوراکی استفاده کنید، حتما رنگ‌های خوراکی شما بهداشتی و استاندارد باشند.

البته، اگر احساس می‌کنید که فرصت تهیه این شکلات‌های خوشمزه را ندارید، می‌توانید از بخش سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید شکلات دلخواه خود را از هر نوعی که می‌خواهید سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

شکلات با پوست هندوانه چطور درست می‌شود؟

برای تهیه شکلات پوست هندوانه، باید بخش سفید پوست هندوانه را خرد کرده و جوشانده و پس از آبکش کردن با شکر مخلوط کنید. سپس گلاب و وانیل اضافه کرده و در صورت تمایل رنگ خوراکی نیز بزنید. در نهایت شکلات‌ها را در محلی خشک قرار دهید تا خشک شده و آن‌ها را در آرد بغلتانید.

برای درست کردن شکلات شب یلدا مجلسی، باید شکلات به رنگ‌های قرمز و سبز آماده کنید. برای این منظور دستور تهیه همیشگی شکلات را با رنگ‌های خوراکی قرمز یا سبز، همراه کنید.

از جمله بهترین تنقلات مورد استفاده در شب یلدا، انواع تخمه، فندق، پسته، بادام، گردو، نخودچی، انجیر خشک، کشمش سبز، شاهدانه، برنجک و … هستند.

برای این شب، هندوانه و انار دان شده، آجیل، میوه‌های خشک و نوشیدنی‌های خوشمزه، فوق العاده خواهند بود.

نظرات کاربران