اسپرسو دبل شات – طرز تهیه این نوشیدنی محبوب

اسپرسو دبل چیست؟ قهوه اسپرسو یکی از نوشیدنی‌های محبوب در دنیاست. خاستگاه این مادۀ غلیظ ایتالیاست و در اوایل قرن بیستم در شهر تورین ابداع شد. قهوه دبل یا اسپرسو دبل شات نتیجۀ عصاره‌گیری 25 گرم قهوۀ آسیاب شده با درجۀ ریز است. این فرآیند تحت فشار زیاد آب در دمای بالا صورت می‌گیرد.
اسپرسو یک قهوۀ غلیظ است که میزان بالایی از مواد محلول و جامد معلق را در خود دارد. «لوئیجی بزرا» ایتالیایی را خالق ماشین و قهوۀ اسپرسو می‌دانند. صاحب رستورانی در ایتالیا که در سال 1901 موفق به ثبت ایدۀ خود در عمل شد.

اختراع ماشین اسپرسو تحولی در صنعت قهوه

سال 1901 سالی بود که تحولی عظیم در صنعت قهوه و شیوه‌های عمل‌آوری آن به وجود آمد. لوئیجی برزا ایدۀ فرآیندی ابتکاری برای تهیۀ قهوه را ثبت کرد. نمایشگاه بین‌المللی میلان در سال 1906 میزبان اولین ماشین اسپرسوساز در جهان بود. این ماشین به سرعت جای خود را در کافه‌ها پیدا کرد. مردم نیز به تبع آن علاقۀ خود نسبت به قهوۀ اسپرسو را یافتند.
به مرور زمان، ماشین‌های اسپرسو پیشرفت‌های زیادی کردند و نمونه‌های متفاوت‌تری از اسپرسو را ایجاد کردند. نوع دستگاه و شیوۀ عمل‌آوری اسپرسو تأثیرات زیادی در طعم و عطر آن دارد. این تفاوت نیز از همین‌جا نشات می‌گیرد.

اولین ماشین اسپرسو در جهان

اختراع قهوۀ اسپرسو منجر به پدیدار شدن تنوعی نو در انواع قهوه‌ها شد. قهوه‌های بر پایۀ اسپرسو کم نیستند. لاته، کاپوچینو، آمریکانو، آفوگاتو و چندین مورد دیگر. یکی از ترکیبات مورد پسند عده‌ای زیاد در جهان، قهوۀ اسپرسو دبل شات است.
تفاوتی که این قهوۀ اسپرسو سینگل و دبل شات با هم دارند در میزان قهوه‌ای است که برای تهیۀ آن استفاده می‌شود. این نوشیدنی به دلیل کافئین بالایی که دارد مورد پسند خیلی‌هاست. افرادی که نیاز به تمرکز طولانی مدت یا هوشیاری بیشتر دارند از طرفداران اصلی آن هستند.
برنامه‌‌نویس‌ها، رانندگان، نویسندگان و حتماً عدۀ زیادی از افرادی که قدر و منزلت آن را دریافته‌اند!

پیش زمینه‌ای بر اسپرسو دبل شات خانگی

در اینجا حقیقتی ناخوشایند وجود دارد. اینکه دست زدن به دستگاه اسپرسو خانگی، تلاشی نامطمئن و سخت است که باید آن را با خوش‌بینی همراه کرد. عمل‌آوری قهوۀ اسپرسو دبل شات در بهترین حالت با ماشین‌های مخصوص چند ده میلیونی صورت می‌گیرد. به همین دلیل نمی‌توان انتظاری که از دستگاه‌های گران قیمت داریم را از انواع خانگی آن نیز داشت.
با این حال اگر شیوۀ کار صحیح با دستگاه را بدانیم مسیر پیش رو روشن‌تر می‌شود. چالشی که در مورد آن وجود دارد صبر و تمرین و تکرار است. به احتمال زیاد در دفعات اول آنچه مطلوب‌تان است را دریافت نخواهید کرد. اما با انجام مکرر آن می‌توانید نتیجه‌ای بهتر از تهیۀ قهوه دبل شات اسپرسو در خانه داشته باشید.

اسپرسو دبل شات به روش دیگر

طرز تهیه قهوه اسپرسو دبل شات در خانه

مسلم است که برای تهیۀ قهوه اسپرسو دبل شات در خانه نیاز به دستگاه خواهید داشت. اگر پیش از این دستگاه‌ را تهیه کرده‌اید حتماً دفترچۀ راهنمای آن را مطالعه کنید. در این مقاله اطلاعاتی از این دست ارائه نخواهد شد. بنابراین بهتر است جستجویی در اینترنت داشته باشید و تنظیمات مناسب دستگاه را پیدا کنید. از طرفی لازم است از قهوۀ باکیفیت استفاده کنید. برای تهیۀ قهوۀ اسپرسو خانگی مراحل زیر را دنبال کنید.

  1. پرتافیلتر را از دهانۀ دستگاه جدا کرده و آن را تمیز بشویید.
  2. دهانۀ ماشین را با آب داغ کاملاً پاک کنید.
  3. دستگاه را روشن کنید تا گرم شود.
  4. 20 تا 25 گرم قهوۀ آسیاب شده را در سبد فیلتر بگذارید.
  5. با ضربه‌های متناوب به آن، قهوه را روی آن پخش کنید.
  6. پرتافیلتر را روی سطحی صاف و تمیز قرار دهید.
  7. با استفاده از تمپر، فشار و چرخشی ملایم به قهوۀ آسیاب شده وارد کنید تا روی سطح آن کاملاً یکنواخت، صاف و صیقلی شود.
  8. فیلتر را در جای خود قرار دهید و دستگاه را روی حالت عصاره‌گیری قرار دهید.
  9. فرآیند عصاره‌گیری از یک قطرۀ آهسته شروع می‌شود. سپس جریانی ملایم از آن شروع می‌شود. این روند تا جایی که مایع خروجی زرد رنگ شود ادامه می‌یابد. با شروع آن، دستگاه را متوقف کنید.

موکاپات ابزاری ارزان و کار راه انداز

موکاپات به دستگاه‌هایی ساده برای تهیۀ قهوۀ اسپرسو گفته می‌شود. این وسیله‌ها که شباهت زیاد به قوری دارند بدون نیاز به برق و تنها روی اجاق گاز کار می‌کنند. اگر قصد صرف هزینۀ زیاد برای خرید ماشین اسپرسو ندارید یکی از این‌ها را تهیه کنید. موکاپات‌ها در ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند که آن را برای همۀ افراد مناسب کرده است. همچنین که قیمت آن نیز بسیار ارزان و مقرون به صرفه است.

موکاپات برای تهیۀ اسپرسو دوبل

طرز استفاده از آن بسیار ساده است

  • . موکاپات دارای مخزن آب در زیر است که مستقیماً روی شعله قرار می‌گیرد.
  • بخش میانی آن دارای فیلتری برای قهوۀ آسیاب شده است. بخش بالایی نیز محل پر شدن قهوۀ اسپرسو است.
  • برای تهیۀ قهوه اسپرسو دبل شات با موکاپات، به میزان 25 گرم قهوه را در فیلتر آن بریزید.
  • مخزن پایین را از آب سالم و تمیز پر کنید. اتصالات را بسته و آن را روی حرارت متوسط بگذارید.
  • به جوش آمدن آب، آن را از لوله‌ای عبور می‌دهد که منجر به رد شدن آن از فیلتر و جمع شدن قهوۀ اسپرسو دبل شات در مخزن بالایی می‌شود.

چند نکته درباره عمل‌آوری قهوه اسپرسو در خانه

قهوۀ اسپرسو دبل شات یکی از بهترین آیتم‌های موجود کافه‌هاست. تهیۀ این قهوه در ابتدا کار آسانی نیست. اما به مرور زمان می‌توانید مهارت خود را در آن ارتقاء دهید. برای رسیدن به طعم درست و متعادل لازم است مهارت کافی در آن داشته باشید. هرچند که نوع قهوه‌ای که در آن استفاده می‌کنید نیز حائز اهمیت زیادی است. قهوه‌ها با توجه به متغیرهای مختلف، طعم‌های متفاوتی ایجاد می‌کنند. کشور تولید کننده، نوع رست، نوع آسیاب و نسبت ترکیب، در این امر دخیل‌اند.

ترکیب دو شات سینگل یا اسپرسو دبل شات

گاهی اوقات ممکن است ابزاری که در دست دارید مناسب تهیۀ اسپرسو دوپیو نباشد. اگر موکاپات شما کوچک است یا دستگاه‌تان تنها به اندازۀ یک شات ظرفیت دارد لازم است روال متفاوتی را پیش بگیرید. در این حالت، دو شات اسپرسو سینگل را جداگانه تهیه کرده و سپس آن‌ها را با هم مخلوط کنید.

اسپرسو دبل شات

نکات تهیه اسپرسو دبل شات

برای تهیه قهوه اسپرسو دبل شات در خانه، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • پیش از شروع عصاره‌گیری حتماً دستگاه را تمیز کنید.
  • تمپر را خیلی محکم فشار ندهید. قهوۀ آسیاب شده نباید خیلی متراکم باشد.
  • پیش از نصب پرتافیلتر، دکمۀ عصاره‌گیری را بزنید و چند ثانیه صبر کنید. این اتفاق منجر به تمیز شدن دستگاه از آثار عصاره‌گیری قبلی می‌شود.
  • بعد از اتمام کار، حتماً پرتافیلتر را از دستگاه جدا کرده و آن را با آب گرم بشویید.
  • بعد از نصب پرتافیلتر روی دستگاه، دکمۀ عصاره‌گیری را بلافاصله بزنید.
  • سعی کنید اسپرسو دبل شات را تا گرم است سرو کنید.
  • مورد آخر بستگی به ذائقه و سلیقۀ خودتان دارد!

مروری بر چند اصل و نکته تکنیکی

برای داشتن قهوه اسپرسو خانگی باکیفیت‌تر، نکات و اصول زیر را در نظر داشته باشید:

  • فشار را تنظیم کنید
     به منظور جلوگیری از تلخ شدن نامطبوع قهوه، روند عصاره‌گیری باید نهایتاً 25 تا 30 ثانیه زمان ببرد. هرچند که این مورد در شرایط مختلف، متفاوت است. در دستگاه اسپرو، آب با دمای زیاد از بولر وارد قهوۀ آسیاب شده در پرتافیلتر می‌شود. به منظور تنظیم فشار لازم است از درجۀ آسیاب مناسب برای قهوه استفاده کنید.
  • قهوۀ باکیفیت تهیه کنید
     برای تهیۀ قهوه اسپرسو دبل شات حتماً از محصول باکیفیت استفاده کنید. دانه‌های قهوۀ عربیکا گزینۀ مناسب‌‌تری برای اسپرسو دوپیو هستند. این مورد کاملاً شخصی و سلیقه‌ای است. اما قهوۀ عربیکا طعم ملایم‌تری نسبت به روبوستا ایجاد می‌کند.
  • فنجان‌ها را گرم کنید
    یکی از راهکارها برای بهتر کردن طعم اسپرسو، گرم کردن فنجان‌ها و پرتافیلتر پیش از شروع به عصاره‌گیری است. به این منظور می‌توانید فنجان‌ها و پرتافیلتر را با آب داغ بشویید. همچنین می‌توانید فنجان‌ها را به صورت وارونه روی دستگاه بگذارید تا گرم بمانند.
  • وزن قهوه را اندازه بگیرید
    احتمالاً کسانی که به تازگی با دنیای قهوه آشنا شده‌اند اهمیت این مساله را به خوبی ندانند. اما لازم به ذکر است که بهترین کیفیت اسپرسو ناشی از وزن و اندازۀ مناسب قهوۀ آسیاب شده است. کم یا زیاد بودن میزان آن تاثیرات زیادی در طعم و عطر قهوه دارد. بنابراین خوب است که یک ترازوی کوچک خانگی برای این کار تهیه کنید.
  • حد فشار با تمپ را بدانید
     به منظور تهیۀ اسپرسو لازم است سطح قهوه را در سبد، صاف و یکنواخت کنید. فشار کم باعث غوطه‌ور شدن قهوه در پرتافیلتر و کاهش غلظت آن می‌شود. فشار زیاد نیز طعم تیز و تلخی به آن می‌دهد.
اسپرسو دوبل

سخن پایانی

همان طور که گفتیم، عوامل زیادی هستند که بر کیفیت قهوۀ اسپرسو تاثیرگذارند. این عوامل از مدل و نوع دستگاه تا نوع تمپ کردن قهوه متغیرند. اما برخی از اصول آن، کلی هستند که حتماً باید در نظرشان گرفت. فشار مناسب، کیفیت قهوه، گرم بودن فنجان‌ها پیش از عصاره‌گیری، گرماژ و تمپ مناسب، کیفیت آب و دمای آن همگی در این امر دخیل‌اند. یاد گرفتن و به کارگیری این اصول کار چندان ساده‌ای نیست. می‌توانید با مطالعۀ بیشتر در خصوص تهیۀ قهوه اسپرسو در خانه و انجام دادن بیشتر آن، مهارت خود را در عصاره‌گیری افزایش دهید. پس در این مسیر صبور باشید و از آنچه هر روز کسب می‌کنید لذت ببرید.

نظرات کاربران

aban
12.دی.1401

تاریخ اسپرسو چقدر عجیب بود واقعا ۱۲۰ سال قدمت داره .

    Snappfood
    12.دی.1401

    ممنونیم که کامنت گذاشتین دوست عزیز، اگر طرفدار قهوه هستید، پیشنهاد میکنم مطلب زیر که درباره اسپرسو ماکیاتو نوشته شده است را حتما مطالعه کنید.
    https://blog.snappfood.ir/اسپرسو-ماکیاتو/

کوثر اقایی
12.دی.1401

خوب بود اما واقعا درست کردن اسپرسو خوب به این راحتی که نوشته شده نیست…

    Snappfood
    12.دی.1401

    مرسی که کامنت گذاشتین کوثر عزیز، بله حتما برای سرو این نوع نوشیدنی ها و بی نقص شدن آنها نیاز به تمرین زیادی هست. اگر طرفدار قهوه هستید، پیشنهاد میکنم مطلب زیر درباره قهوه یونانی را نیز بخوانید.
    https://blog.snappfood.ir/طرز-تهیه-قهوه-یونانی/

javad namdarfard
01.آبان.1402

به چه قهوه ای، اسپرسو میگن🤔

    snappfoodadmin
    03.آبان.1402

    سلام قهوه دبل یا اسپرسو دبل شات نتیجۀ عصاره‌گیری 25 گرم قهوۀ آسیاب شده با درجۀ ریز است.
    اسپرسو یک قهوۀ غلیظ که میزان بالایی از مواد محلول و جامد معلق را در خود دارد.

vida atrakiyan
15.آبان.1402

سلام اسم چندتا از قهوه‌های از نوع اسپرسو میشه بهم بگید مرسی

    snappfoodadmin
    21.آبان.1402

    سلام قهوه‌های بر پایۀ اسپرسو کم نیستند. لاته، کاپوچینو، آمریکانو، آفوگاتو و چندین مورد دیگر.
    یکی از ترکیبات مورد پسند عده‌ای زیاد در جهان، قهوۀ اسپرسو دبل شات است که نوشیدنی مورد علاقه ای من هم هست