طرز تهیه انار پلو با گوشت قرمز و مرغ(ویدئو)

طرز تهیه انار پلو

اگر شما هم طرفدار طعم‌های ترش و متفاوت هستید، پیشنهاد می‌کنیم برای یک بار هم که شده، انار پلو که یکی از غذاهای اصیل و لذیذ ایرانی است را امتحان کنید. این غذا که اصالت آن را متعلق به شهرهای قزوین و شیراز می‌دانند، یکی از غذاهای مناسبتی ایرانیان محسوب شده و در لیست غذاهای شب یلدا قرار می‌گیرد. در این مقاله از اسنپ فود قصد داریم طرز تهیه انار پلو خوشمزه وخوش طعم را به شما آموزش دهیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

انار پلو
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 15 دقیقه
زمان پخت 90 دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 1 قاشق غذاخوری 50 کیلوکالری

انار پلو شیرازی مجلسیطرز تهیه انار پلو شیرازی

اگر شما هم می‌خواهید نحوه تهیه انار پلو با مرغ که به انار پلو شیرازی نیز شهرت دارد را یاد بگیرید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید تا به مواد لازم و طرز تهیه این غذای خوشمزه بپردازیم:

مواد لازم برای انار پلو شیرازی

با مقدار موادی که در این دستور آشپزی قرار گرفته است، می‌توانید برای ۴ نفر انار پلو تهیه کنید. در صورتی که می‌خواهید مقدار کمتر یا بیشتری انار پلو تهیه کنید، کافی است مقدار مواد را ضرب یا تقسیم کنید؛‌ همچنین می‌توانید آن را از طریق صفحه سفارش غذا آنلاین شیراز سفارش دهید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 4 پیمانه
سینه مرغ 3 عدد
پیاز متوسط 2 عدد
چوب دارچین 1 عدد
خلال پسته نصف پیمانه
گشنیز خرد شده 1.5 پیمانه
دانه انار 2 پیمانه
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه انار پلو با مرغ

برای پخت این غذای مجلسی و مهمان پسند کافی است مراحل زیر را با دقت و حوصله دنبال کنید:

  • مرحله اول: در یک قابلمه آب بریزید و آن را روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش بیاید. یک عدد پیاز را چند برش زده و به همراه سینه مرغ داخل آب بیندازید. چوب دارچین را نیز به مواد قابلمه اضافه کنید تا عطر خوبی به مرغ شما بدهد. زمانی که گوشت مرغ پخته شد، آن را با یک چنگال امتحان کنید و اگر از پخت آن مطمئن بودید، مرغ را از قابلمه خارج کنید.
  • مرحله دوم: پیاز دوم را به صورت نگینی خرد کنید و در تابه‌ای با روغن داغ سرخ کنید. زمانی که پیاز‌ها نرم و طلایی شدند، مرغ‌های ریش ریش شده را به آن اضافه کنید. بعد از این که پیاز و مرغ کمی تفت خورد، گشنیز، خلال پسته و دانه‌های انارها را به آن‌ها اضافه کنید و پس از پنج دقیقه تابه را از روی حرارت بردارید.مراحل طرز تهیه انار پلو شیرازی
  • مرحله سوم: در این مرحله باید پلو را آماده کنیم. ابتدا در یک قابلمه مقداری آب و کمی نمک بریزید و اجازه دهید تا به جوش بیاید. بعد از به جوش آمدن آب، برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را به آن اضافه کنید. زمانی که مغز برنج پخته شد، آن را آبکش کنید و روی آن کمی آب سرد بریزید تا بخار آن خارج شود.
  • مرحله چهارم: داخل یک قابلمه متوسط کمی روغن بریزید و در صورت تمایل مقداری نان یا سیب زمینی به عنوان ته دیگ کف آن قرار دهید. چند قاشق از برنج را درون قابلمه بریزید و سپس مقداری از مایه انار را روی آن اضافه کنید. این کار را تا تمام شدن برنج و مایه انار انجام دهید.
  • مرحله پنجم: در قابلمه را با یک دم کنی پوشانده و روی قابلمه قرار دهید. حرارت را تا جای ممکن کم کنید و اجازه دهید انار پلوی شما برای 45 الی 60 دقیقه دم بکشد. برای بهتر پخش شدن حرارت می‌توانید در این مرحله از یک شعله پخش کن استفاده کنید. زمانی که انار پلو آماده شد، آن را در دیس بکشید و با خلال پسته و دانه‎‌های انار تزئین کنید. همچنین، پیشنهاد می‌کنیم که اگر به این طعم غذاها علاقه دارید، طرز تهیه مرغ ناردونی که شباهت بسیاری به این غذا دارد را نیز مطالعه کنید.

انار پلو قزوینی

یکی از خوراک‌های سنتی مردم قزوین برای شب یلدا نارپلو یا انار پلو می‌باشد که طرفداران بسیاری دارد. در طرز تهیه انار پلو قزوینی ، گوشتی وجود ندارد و کشمش و تخم گشنیز در آن به کار رفته است.

مواد لازم برای انار پلو قزوینیطرز تهیه انار پلو قزوینی

مطمئنا تا قبل از میل کردن این غذای لذیذ تهیه شده با انار نمی‌توانید درباره طعم لذت بخش آن حدسی بزنید؛ اما ترکیب جالب مواد زیر می‌تواند تجربه جالبی باشد:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 2 پیمانه
انار دانه شده 1.5 پیمانه
خلال پسته یک سوم پیمانه
گشنیز خرد شده 1 پیمانه
پودر تخم گشنیز 1 قاشق مرباخوری
کشمش پلویی نصف پیمانه
زعفران دم کرده به میزان لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه انار پلو قزوینی

برای درست کردن این غذای سنتی و خوشمزه، کافیست مراحل زیر را با حوصله دنبال کنید:

  • مرحله اول: برای تهیه انار پلو قزوینی، ابتدا گشنیز را شسته، سپس درون آبکش قرار دهید و بگذارید آب اضافی‌اش کاملا خارج شود. در ادامه گشنیز را روی تخته گوشت قرار دهید و به صورت ریز ساطوری کنید.
  • مرحله دوم: درون تابه‌ای کمی روغن یا کره بریزید و همه مواد را با هم مخلوط کرده و کمی تفت بدهید. در اواخر تفت مواد اولیه می‌توانید زعفران آب کرده را به مواد بیفزایید. (همچنین این کار را می‌توانید در هنگام دم کردن برنج انجام دهید.)
  • مرحله سوم: یک قابلمه مناسب را تا نیمه پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا آب جوش بیاید، سپس برنج را اضافه کرده و اجازه دهید به مدت ۸ تا ۱۰ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه برنج انجام شود. وقتی مغز برنج پخته شد، آن را آبکش کنید و روی آن آب سرد بریزید.
  • مرحله چهارم: قابلمه را روی حرارت قرار دهید و مقداری روغن داخل آن بریزید. در ادامه برش‌های سیب زمینی را به عنوان ته دیگ کف قابلمه بچینید. هنگام ریختن برنج در قابلمه، یک لایه برنج و یک لایه مواد میانی را بریزید و این کار را تکرار کنید تا کل مواد تمام شوند.
  • مرحله پنجم: روی برنج را مقداری زعفران دم کرده بریزید. درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و آن را محکم ببندید تا بخار از آن خارج نشود. توجه داشته باشید که در این مرحله حرارت گاز باید ملایم باشد. پس از گذشت 45 دقیقه، انار پلوی شما آماده است که می‌توانید هنگام سرو، با مقداری خلال پسته، برنج زعفرانی و انار آن را تزئین کنید.

حال، اگر می‌خواهید این غذا را برای شب یلدا تهیه کنید و احساس می‌کنید که این غذا به تنهایی میز شام‌تان را تکمیل نمی‌کند، پیشنهاد می‌کنیم آش انار را نیز در کنار آن تهیه کنید. طرز تهیه آش انار ساده است و به مواد به خصوصی برای پخت نیاز ندارد.

طرز تهیه انار پلو با گوشت با آموزش ویدئویی

پس از بررسی طرز تهیه انار پلو شیرازی و قزوینی، به سراغ دستور پخت انار پلو شیرازی با گوشت قرمز می‌رویم. برای پخت آن می‌توانید گوشت را آبپز کرده و سپس ریش ریش کنید و مانند طرز تهیه بالا، با مواد میانی انار پلو ترکیب کنید. همچنین می‌توانید از گوشت چرخ کرده استفاده کنید.

 

طرز تهیه انار پلو با گوشت

 

مواد لازم برای انار پلو با گوشت

برای درست کردن این غذای خوشمزه برای دو نفر به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 2 پیمانه
انار دان شده 1.5 پیمانه
خلال پسته یک سوم پیمانه
گشنیز خرد شده 1 پیمانه
پودر تخم گشنیز 1 قاشق مرباخوری
کشمش پلویی نصف پیمانه
گوشت چرخ کرده 250 گرم
پیاز کوچک 1 عدد
کره 1 قاشق سوپ خوری
آرد نخودچی 1 قاشق غذاخوری
روغن، نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

مراحل طرز تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده

برای درست کردن انار پلو با گوشت چرخ کرده کافیست مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید:

  • مرحله اول: گوشت چرخ کرده را با یک عدد پیاز رنده شده و آب گرفته شده، ۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی، نمک و فلفل مخلوط کنید و با دست ورز دهید. گوشت‌ها را به اندازه یک گردو کوچک جدا کنید، فرم دهید و در روغن سرخ کنید.
  • مرحله دوم: داخل یک تابه مقداری روغن بریزید. زمانی که روغن داغ شد، باقی مواد به جز برنج را داخل آن ریخته و خوب تفت دهید. دقت داشته باشید اگر گشنیز خیلی تفت بخورد، رنگ آن سیاه می‌شود و انار هم ممکن است له شود؛ بنابراین فقط در حد 2 دقیقه تفت دادن آن‌ها کافی است.
  • مرحله سوم: برنجی که با آب و نمک خیس کرده بودید را برداشته و آب آن را خالی کنید. سپس قابلمه ای برداشته و مقداری آب داخل آن بریزید و روی گاز قرار دهید تا به جوش آید. برنج را به آب جوشیده شده اضافه کنید و 10 دقیقه زمان دهید تا برنج فقط مقداری نرم شود. سپس آن را آبکش کنید و کمی با آب سرد آن را بشویید.
  • مرحله چهارم: درون یک قابلمه از برنج و مواد مخلوط شده به صورت لایه ‌لایه چیده و در قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. پس از دم آمدن برنج، کره را روی آن ریخته، سپس برنج را درون ظرف سرو بریزید و دور آن را با گوشت‌های قلقلی، دانه انار و خلال پسته تزئین کنید.

نکات کلیدی در تهیه انار پلو

در صورتی که هنگام پخت انار پلو، نکات زیر را مدنظر داشته باشید، غذای خوشمزه‌تری خواهید داشت:

  1. بهتر است برای این پلو از برنج ایرانی استفاده کنید که عطر و طعم بهتری به غذای شما بدهد.
  2. می‌توانید از خلال بادام نیز در کنار خلال پسته در این غذا استفاده کنید.
  3. ملس یا ترش و شیرین بودن اناری که در این غذا استفاده می‌کنید، به سلیقه شما بستگی دارد. اگر به طعم ترش این غذا علاقه داشته باشید، احتمالا طعم مرغ ترش شمالی نیز برای شما جذاب خواهد بود.
  4. مرغ را به جای ریش ریش، می‌توانید تکه تکه کرده، در زعفران تفت دهید و در میان پلو بگذارید. همچنین می‌توانید مرغ را به صورت درسته و شکم گرفته، سرخ کنید و در کنار انار پلو سرو کنید.
  5. بهتر است که برای این غذا از انار قرمز استفاده کنید تا انار پلوی شما شکل بهتری پیدا کند.

انار پلو، پلویی ترکیب شده با دانه های یاقوت

در این مقاله از اسنپ فود طرز تهیه انار پلو شیرازی ، قزوینی و با گوشت را مرور کردیم. همانطور که اشاره کردیم، انار پلو را می‌توانید به صورت ساده، بدون گوشت قرمز یا مرغ نیز بپزید. به خصوص اگر گیاهخوار هستید، این غذا گزینه بسیار مناسبی برای شما است. امیدواریم این غذای خوشمزه را برای شب یلدا تهیه کنید و از عطر و طعم آن کنار خانواده لذت ببرید.

البته، اگر فرصت کافی برای تهیه این غذا یا هر غذای دیگری را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. با سفارش انلاین غذا از اسنپ فود، غذای موردنظر خود را در کوتاه‌ترین زمان درب منزل می‌گیرید.

سوالات متداول

نوع رب انار مورد استفاده در طرز تهیه انار پلو با رب انار چیست؟

برای آن که بتوانید انار پلو خوشمزه‌ای درست کنید که مورد علاقه همه باشد، بهتر است دو نوع رب انار ترش و شیرین را با هم مخلوط کنید تا در نهایت طعم ملسی به دست بیاید.

برای تهیه انار پلو با گوشت چرخ کرده، می‌توانید گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز داغ تفت داده و به پلوی خود اضافه کرده یا گوشت قلقلی آماده کرده و در روغن سرخ کرده و به پلو اضافه نمایید.

اگر می‌خواهید به جای گوشت چرخ کرده، از مرغ استفاده کنید. برای این منظور می‌توانید سینه مرغ یا ران مرغ را به کار ببرید. کافی است که سینه یا ران مرغ را ابتدا پخته، سپس سرخ کنید و در کنار انار پلو سرو کنید.

نظرات کاربران