طرز تهیه ترشی میوه مخصوص و خوشمزه با میوه های تابستانی| ترشی هفت میوه

انواع ترشی میوه
4.6/5 - (71 امتیاز)

اگر اهل تلفیق هنر و آشپزی با هم باشید، حتماً تا به حال انواع ترشی میوه را تهیه و امتحان کرده‌اید. اگر چه ترشی انواع صیفی‌جات، شهرت بیشتری داشته و اغلب ما عادت به استفاده از این ترشی‌های سنتی داریم، اما ترشی‌های میوه نیز به راستی طعمی جذاب و بسیار خوشمزه دارند. در این مطلب قصد داریم به آموزش طرز تهیه ترشی میوه با طعم‌ها و میوه‌های مختلف پرداخته و در خصوص روش تهیه آن‌ها بیشتر بدانیم. با ما همراه باشید.

ترشی میوه مخلوط

معرفی انواع ترشی میوه

شما می‌توانید با هر میوه‌ای که دوست دارید، یک ترشی خوشمزه و پرطرفدار تهیه کنید. نحوه آماده سازی و چاشنی‌های به کار رفته در هر یک از این نوع ترشی‌ها می‌تواند در مناطق مختلف و با توجه به نوع میوه متفاوت باشد. اما اگر فرد خوش ذائقه‌ای هستید، پیشنهاد می‌کنیم که از اکثر میوه‌های دم دست خود برای تهیه ترشی استفاده کنید. برای مثال شاید یکی از خوشمزه‌ترین انواع ترشی میوه، ترشی آلبالو باشد. اگر طعم لذیذ و فوق العاده این ترشی را برای یک بار هم چشیده باشید، محال است هوس تهیه آن را نکنید.

در مقابل شاید ترشی پوست هندوانه برای برخی از افراد جذاب‌تر باشد، اگر چه ممکن است بعضی نیز طعم خاص این ترشی را زیاد نپسندند. پس از ریسک کردن نترسید و برای درست کردن انواع ترشی میوه آماده شوید. برای شروع بهتر است از دستورالعمل‌های تست شده کمک بگیرید تا مهارت کافی برای تبدیل کردن انواع میوه به یک ترشی کاملاً خاص اما خوشمزه را داشته باشید.

با خرید میوه از میوه فروشی آنلاین و سفارش از اسنپ فود، می‌توانید به راحتی و در هر زمان که مایل باشید، میوه‌های دلخواه خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید. به این ترتیب هیچ زحمت اضافی برای رفت و آمد و خرید میوه نخواهید داشت و می‌توانید به سرعت ترشی میوه مورد علاقه خود را آماده کنید.

طرز تهیه ترشی هفت میوه

یکی از انواع ترشی میوه مخلوط که ترکیب جالب و خوشمزه‌ای از میوه‌های مختلف دارد، ترشی معروف به هفت میوه است. این ترشی را باید بیشتر سلیقه‌ای دانسته و مواد تشکیل دهنده آن می‌تواند کاملا متفاوت باشد. اما طبق یکی از دستورالعمل‌ها، می‌توانید این ترشی را با ترکیبات زیر تهیه کنید.

طرز تهیه ترشی میوه

مواد اولیه ترشی هفت میوه

برای تهیه ترشی مخلوط هفت میوه، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

میوه های لازم میزان لازم
سیب گلاب 2  عدد
هلو 2  عدد
 شلیل 2  عدد
خیار متوسط 2  عدد
انبه سفت 1  عدد
 زردآلو 3  عدد
 سیر متوسط 2  حبه
سرکه به میزان لازم
سبزیجات معطر به میزان لازم
گلپر، سیاه دانه، نمک و فلفل به میزان دلخواه

 

نحوه آماده سازی ترشی هفت میوه

فرآیند آماده سازی ترشی مخلوط هفت میوه به شرح زیر است:

  1. در اولین قدم از تهیه ترشی هفت میوه باید تمامی میوه‌ها را خوب بشویید. می‌توانید مقدار میوه‌ها را با توجه به ذائقه و آنچه در منزل دارید، تغییر دهید.
  2. پس از شستن میوه‌ها حتما رطوبت آن‌ها را بگیرید و چند ساعتی اجازه دهید تا حسابی خشک شوند. سپس تک تک آن‌ها را به صوت جداگانه خرد کنید. بهتر است این کار را به صورت اسلایس کردن انجام دهید.
  3. تمامی میوه‌هایی که خرد کرده‌اید را لایه لایه درون ظرفی بریزید و در هر مرحله کمی سیر، سبزی و چاشنی به آن‌ها اضافه کنید تا میوه‌ها به صورت یکدست مزه‌دار شوند.
  4. در این مرحله باید به صورت کاملا آرام، میوه‌ها را به درون بطری شیشه‌ای انتقال دهید. دقت کنید در هیچ یک از مراحل نباید طوری اقدام کنید که منجر به له شدن میوه‌ها شود.
  5. در انتها نیز باید بطری حاوی میوه را با سرکه پر کنید. سرکه را تا جایی روی میوه‌ها بریزید که سطح آن‌ها پوشانده شود.
  6. ترشی هفت میوه بعد از یک هفته آماده می‌شود. در ابتدا آن را در محیط بیرون از یخچال قرار دهید و سپس بعد از گذشت مدت زمان مورد نیاز برای مصرف به جای خنک منتقل کنید.
ترشی هفت میوه زمستانی

ترشی هفت میوه زمستانی

اگر بخواهید ترشی هفت میوه پاییزی یا زمستانی تهیه کنید، لازم است که به جای میوه‌هایی که در دستورالعمل بالا معرفی کردیم، از میوه‌های زمستانی به جای آن‌ها، استفاده کنید.

ترشی میوه های تابستانی

ترشی میوه های تابستانی می‌تواند ترکیبی از یک یا دو میوه و بیشتر باشد. به طور مثال شما می‌توانید از میوه‌هایی چون گیلاس، هلو، زردآلو، سیب و …، برای تهیه ترشی میوه تابستانی ملس کمک بگیرید.

اگر می‌خواهید ترشی مخلوط میوه ها، طعمی ترش داشته باشد، می‌توانید ترشی میوه های تابستانی با رب انار درست کنید. اضافه کردن رب انار ترش به ترشی میوه، نه تنها باعث می‌شود که طعمی عالی از آن تجربه کنید، بلکه موجب غلظت پیدا کردن ترشی نیز خواهد شد.

همین طور ترشی میوه های تابستانی با تمر هندی نیز طعمی عالی پیدا می‌کند. اضافه کردن تمر هندی به ترشی میوه، باعث می‌شود تا میوه‌ها با سرعت بیشتری به ترشی تبدیل شده و فوق العاده خوشمزه شوند. به شما قول می‌دهیم که برای میل کردن این ترشی، حتی یک لحظه صبر نکنید.

طرز تهیه ترشی میوه به

برای آماده سازی میوه به، مراحل ساده‌ای را پیش رو دارید.

مواد اولیه برای تهیه ترشی میوه به

برای تهیه ترشی میوه به، به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

  • دو عدد میوه به بزرگ
  • سه لیوان سرکه تازه
  • کمی ترخون
  • چند عدد برگ ریحان

مراحل تهیه ترشی میوه به

برای تهیه این ترشی میوه به، کافی است که میوه‌های به را به خوبی شسته و پوست بکنید. سپس آن‌ها را اسلایس کرده و در ظرف شیشه‌ای تمیز قرار دهید.

دقت داشته باشید که پیش از آن، باید حتما میوه‌ها کاملا خشک شوند و کمترین قطره آب روی آن‌ها باقی نمانده باشد.

پس از آن آبغوره و سبزیجات را اضافه کرده و درب ظرف را بسته و در جای خشک و خنک قرار دهید.

طرز تهیه ترشی میوه کاکتوس

برای تهیه ترشی میوه کاکتوس، مراحلی درست شبیه به تهیه ترشی میوه به را باید دنبال کنید. دقت داشته باشید که میوه کاکتوس را به خوبی تمیز کرده و بهتر است به صورت مکعبی خرد کنید.

این ترشی خیلی زود آماده شده و می‌توانید آن را نوش جان کنید.

به علاوه شما می‌توانید از میوه کاکتوس، در تهیه ترشی مخلوط میوه ها نیز استفاده کنید. به ویژه اگر قصد تهیه ترشی میوه تابستانی ملس دارید یا می‌خواهید ترشی هفت میوه مخلوط تهیه کنید، میوه کاکتوس می‌تواند یکی از میوه‌های انتخابی شما باشد.

طرز تهیه ترشی آلو

فصل بهار و تابستان، فصل میوه‌های متنوع، خوشمزه و پرطرفدار است. با میوه‌های موجود در این فصول، می‌توانید خوراکی‌های لذیذی را تهیه کنید. از انواع غذاها گرفته تا سالادهای میوه، دسر و حتی ترشی که البته هر یک از آن‌ها دستورالعمل آماده‌سازی خاص خود را دارند. در ادامه قرار است طرز تهیه یکی از انواع ترشی میوه، یعنی ترشی آلو را با شما به اشتراک بگذاریم.

مواد اولیه ترشی آلو

برای تهیه ترشی آلو، به مواد زیر نیاز دارید:

  • 250  گرم آلو سبز
  •   2 عدد سیب
  • آبغوره به میزان لازم
  • 2  تا 3 حبه سیر
  • 1 قاشق غذاخوری ترخون
  • 1 قاشق چای خوری فلفل سیاه
  • چند برگ نعناع تازه

نحوه آماده سازی ترشی آلو

نحوه آماده سازی ترشی آلو، به شرح زیر است:

  1. در قدم اول باید میوه‌ها را تمیز شسته و خشک کنید.
  2. در قدم بعد سیب‌ها را به چهار قسمت مساوی تقسیم کنید. سپس آن‌ها را به همراه آلوها درون یک ظرف بچینید.
  3. دقت کنید که کار چیدن میوه ها درون ظرف را به صورت لایه لایه انجام دهید و در هر مرحله یک حبه سیر و مقداری از سبزیجات و چاشنی‌های ذکر شده را به مواد اضافه کنید.
  4. در انتها نیز آبغوره را به مواد اضافه کنید و شیشه را در جایی قرار دهید تا پس از مدتی ترشی آماده مصرف شود. این زمان به خود شما بستگی دارد و می‌تواند بین 1 هفته تا 1 ماه متغیر باشد.
ترشی میوه خوشمزه

طرز تهیه ترشی گیلاس

گیلاس یکی از میوه‌های تابستانی فوق العاده خوشمزه و مقوی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این میوه نرم و لذیذ را می‌توان به اشکال مختلف مصرف کرد. یکی از روش‌های استفاده از آن، تهیه گیلاس به صورت ترشی است. از ترشی گیلاس هم می‌توان به عنوان یک دسر و هم در کنار غذاهای مختلف استفاده کرد. برای تهیه ترشی گیلاس دستور زیر را مطالعه کنید.

مواد اولیه ترشی گیلاس

برای تهیه ترشی گیلاس، مواد زیر را آماده کنید:

  • 1 کیلو گرم گیلاس درشت
  • 100  گرم فلفل سبز
  • سرکه، ترخون و نمک به میزان لازم

نحوه آماده سازی ترشی گیلاس

برای آماده کردن ترشی گیلاس، مراحل زیر را با دقت دنبال نمایید:

  1. قبل از هر چیز در انتخاب گیلاس های مخصوص ترشی دقت کنید. گیلاس ها نباید زدگی یا خوردگی داشته باشند و یا به صورت نرم و له شده باشند. این میوه برای ترشی باید بافت یکدست، نسبتاً سفت و مقاومی داشته باشد.
  2. در گام اول از طرز تهیه ترشی گیلاس باید این میوه را خوبی بشویید و خشک کنید.
  3. در مرحله بعد نیز باید گیلاس‌ها را درون بطری‌های مخصوص ترشی بریزید. دقت کنید که در میان گیلاس‌ها مقداری ترخون، نمک و فلفل سبز بریزید.
  4. در انتها نیز اول برای چند روز ترشی را در دمای محیط و بعد درون یخچال قرار دهید تا جا بیفتد.

طرز تهیه ترشی پوست پرتقال

یکی از انواع ترشی میوه مقرون به صرفه و البته خاص، ترشی پوست پرتقال است. این ترشی سرشار از ویتامین C است و برای افرادی که عاشق چشیدن طعم‌های جدید هستند، یک انتخاب بی‌نقص محسوب می‌شود. اگرچه نحوه آماده‌سازی این ترشی می‌تواند کمی متفاوت باشد، اما در ادامه یکی از انواع طرز تهیه این ترشی را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

مواد اولیه ترشی پوست پرتقال

برای تهیه ترشی پوست پرتقال، مواد زیر را به صورت طبیعی و تازه، تهیه کنید:

  • 6 عدد پوست پرتقال
  • آب پرتقال به میزان لازم
  • آب لیمو گرفته شده از 3 عدد لیمو
  • 100 گرم شکر
  • مقداری آب
  • 1 قاشق چای خوری ادویه گرم ماسالا (به دلخواه)
ترشی میوه پاییزی

نحوه آماده سازی ترشی پوست پرتقال

مراحل آماده کردن ترشی پوست پرتقال، به شرح زیر است:

  1. اول از همه این نکته را ذکر کنیم که میزان مواد به کار رفته در این ترشی کاملا اختیاری است. پس برای بار اول می‌توانید این ترشی را با مقدار مواد اولیه کمتری تهیه کنید. دوم اینکه میزان آب پرتقال به دست آمده از همان تعداد پرتقالی باشد که پوست آن را قرار است به ترشی تبدیل کنید.
  2. در قدم اول از نحوه آماده‌سازی ترشی پرتقال، باید هر پرتقال را به دو قسمت تقسیم کنید و آب آن‌ها را بگیرید.
  3. در ادامه باید پوست پرتقال‌ها را از آن‌ها جدا کرده و به صورت نواری برش دهید. برای راحت برش دادن پوست‌ها، می‌توانید از قیچی آشپزخانه کمک بگیرید. سعی کنید قسمت سفید پوست را از آن‌ها جدا کنید.
  4. پوست‌های پرتقال نواری شده را به مدت یک شب درون ترکیب آب پرتقال، آب لیمو، نمک و ادویه قرار دهید.
  5. برای تهیه کردن مایع روی ترشی باید از ترکیب شکر و آب استفاده کنید که پس از طبخ به صورت شربت در می‌آید. پس از آماده شدن شربت در حین جوشیدن، پوست‌های پرتقال را به آن اضافه کنید و اجازه دهید حدود 10 دقیقه بپزند.
  6. دقت کنید که در زمان پخت پوست‌های پرتقال، مواد درون ظرف را به صورت مرتب هم بزنید تا بپزند.
  7. در انتها بعد از خنک شدن مواد، آن‌ها را درون بطری‌های مخصوص ترشی ریخته و 2 هفته زمان بدهید تا جا بیفتد. برای نگهداری این ترشی درون یخچال هم 2 ماه زمان خواهید داشت.

طرز تهیه ترشی میوه خشک

شاید طعم ترشی میوه خشک هم به نظرتان جذاب بیاید. در این قسمت با شما طرز تهیه این ترشی را به اشتراک می‌گذاریم:ش

  • اگر بخواهید به جای میوه‌های تازه، از میوه خشک برای تهیه ترشی مورد علاقه خود استفاده کنید، هیچ منع و محدودیتی وجود ندارد. کافی است که میوه‌های خشک مورد نظر خود را آماده کرده و آن‌ها را در یک ظرف شیشه‌ای خشک و تمیز بریزید.
  • دقت داشته باشید که میوه‌های خشک را با ترکیب خوبی انتخاب کرده و آن‌ها را به صورت لایه لایه، طوری که سرکه امکان حرکت میان لایه‌های خشک میوه را داشته باشد، داخل شیشه بریزید.
  • سپس از سبزیجات معطر نیز کمی به مخلوط ترشی میوه خشک اضافه کرده و داخل شیشه را با سرکه پر کنید.
  • درب شیشه را محکم بسته و در محلی خشک و خنک قرار دهید تا ترشی جا بیفتد و سپس از آن نوش جان کنید.

جمع بندی

در این راهنمای آشپزی به طرز تهیه برخی از خوشمزه‌ترین دستورالعمل‌های ترشی میوه اشاره کردیم. هر چند که اغلب این دستورالعمل‌ها، می‌تواند با چاشنی خلاقیت ترکیب شود و نتیجه را تغییر دهد. البته این لیست کوچکی از انواع ترشی میوه بود که می‌توانید برای تنوع بخشیدن به آشپزی خود از آن‌ها استفاده کنید. نظر شما درباره ترشی میوه چیست؟ دستورالعمل‌های خوشمزه خود را با ما به اشتراک بگذارید. همین طور پیشنهاد می‌کنیم که این مطلب را با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک گذاشته و آن‌ها را نیز با طرز تهیه انواع ترشی میوه آشنا کنید.

 

نظرات کاربران