آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
  • ژامبون چیست؟
    ژامبون چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
2

طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی و انتخابی متفاوت از میان پلوهای مخلوط

مینا اسماعیل بیگی 21 اردیبهشت 1402 5 دقیقه

اگر طعم بادمجان را دوست دارید و از غذاهای تکراری مثل قیمه بادمجان خسته شده‌اید، پیشنهاد ما دیدن طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی است. این پلوی مخلوط، یک غذای شیک و مجلسی است که برای سرو آن می‌توانید از برش‌های بادمجان و گوجه فرنگی در کنار برنج استفاده کنید و ظاهر این غذا را به مراتب، اشتها‌آورتر کنید. اگر شما هم دوست دارید بدانید که این غذای محلی قزوین چطور تهیه می‌شود، با اسنپ فود همراه باشید.

بادمجان پلو قزوین

تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی حدود 20 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی سختی متوسط

طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی

بادمجان پلو قزوینی

یکی از غذاهای خوشمزه و محلی قزوین، بادمجان پلو است که در شیراز هم با تفاوت‌هایی در دستور پخت، طبخ می‌شود. قزوینی‌ها این غذای لذیذ را بیشتر در فصل تابستان میل می‌کنند و در دستور آن می‌توان به جای گوشت چرخ کرده، از مرغ هم استفاده کرد. هرچند که استفاده از گوشت، سرعت طبخ غذا را بالا می‌برد.

در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه بادمجان پلوی قزوینی

برای تهیه یک بادمجان پلوی سنتی و خوشمزه، مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
برنج 3 پیمانه
بادمجان 3 عدد
گوشت چرخ کرده 200 گرم
پیاز 1 عدد
سیر 3 حبه
گوجه فرنگی 6 عدد
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زعفران به مقدار لازم
زردچوبه و ادویه کاری به مقدار لازم
نمک و فلفل سیاه و قرمز به مقدار لازم

مراحل تهیه بادمجان پلوی قزوینی خوشمزه

مراحل تهیه بادمجان پلوی قزوینی خوشمزه

پیش از شروع کار، برنج را با مقداری آب و نمک خیس کنید و کنار بگذارید. سپس، مراحل کار را مطابق دستور زیر، پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا پوست بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید. مقداری آب و نمک درست کنید و بادمجان‌های حلقه شده را داخل آن‌ها قرار دهید تا تلخی آن‌ها از بین برود.
  • مرحله دوم: بعد از نیم ساعت، بادمجان‌ها را آبکشی کنید و کنار بگذارید تا خشک شوند.
  • مرحله سوم: 3 عدد از گوجه فرنگی‌ها را بشویید و با استفاده از رنده یا غذاساز، به شکل پوره درآورید.
  • مرحله چهارم: پیاز را به صورت نگینی خرد کرده و در روغن داغ تفت دهید تا سبک و طلایی شود. در همین فاصله، سیرها را هم پوره کرده و همراه با مقداری زردچوبه، به پیاز اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی، گوشت چرخ کرده را به تابه حاوی پیاز و سیر اضافه کنید. به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ گوشت تغییر کند و بوی خامی آن از بین برود.
  • مرحله ششم: حالا ادویه‌ها را داخل مخلوط گوشت بریزید و پس از آن، رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و تمام مواد را با هم مخلوط کنید.
  • مرحله هفتم: در نهایت، پوره گوجه فرنگی را به سس گوشت اضافه کنید و صبر کنید تا آب اضافی سس تبخیر شده و مقداری غلیظ شود.
  • مرحله هشتم: در این مرحله از دستور تهیه بادمجان پلو،، بادمجان‌ها را داخل روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید. پس از آن، 3 گوجه باقیمانده را هم برش داده و در روغن سرخ کنید.
  • مرحله نهم: در قابلمه‌ای مناسب، مقداری آب و نمک ریخته و صبر کنید تا بجوشد. سپس، آب برنج را خالی کرده و برنج را داخل قابلمه بریزید و کف روی برنج را با قاشق بردارید.
  • مرحله دهم: پس از گذشت زمان مناسب، برنج را آبکش کنید. سپس، ته قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ بگذارید. روی ته دیگ، ابتدا یک لایه برنج، پس از آن یک لایه مایه گوشتی و در مرحله سوم، چند عدد بادمجان و گوجه بچینید.
  • مرحله یازدهم: باقیمانده برنج و مایه گوشتی و بادمجان‌ها را به ترتیب گفته شده به صورت لایه لایه بچینید تا مواد غذا، تمام شوند. درب قابلمه را دمکنی بگذارید و در انتهای پخت، روی برنج، مقداری کره یا روغن و زعفران دم‌کرده بریزید.

اکنون، بادمجان پلوی خوشمزه، آماده سرو است. آن را در دیسی مناسب بکشید و همراه با مخلفات مورد علاقه خود مثل سبزی یا ماست، نوش جان کنید.

چند نکته مفید و خواندنی در طرز تهیه بادمجان پلوی قزوینی

چند نکته مفید و خواندنی در طرز تهیه بادمجان پلوی قزوینی

توجه به این نکات باعث می شود که بتوانید غذای خوشمزه تری تهیه کنید:

  • برای ای نکه بادمجان‌ها در هنگام سرخ شدن، روغن کمتری جذب کنند، می‌توانید کمی ماست به آن‌ها بزنید. این کار، تاثیری در طعم بادمجان ها ندارد.
  • در بعضی رسپی‌ها، از چاشنی گرد لیمو هم استفاده می‌شود. در این صورت باید گرد لیمو را موقع چیدن لایه‌ها، روی بادمجان و گوجه بپاشید. در این صورت، طعم بادمجان پلوی شما کمی ترش خواهد شد.
  • در صورت استفاده از ادویه پلویی، آن را به صورت لابه لا داخل برج بریزید تا عطر و طعم غذای شما بهتر شود.
  • در صورت تمایل می‌توانید از مقداری پودر زیره هم داخل سس گوشت استفاده کنید.
  • علاوه بر نان، از ورقه‌های سیب زمینی هم می‌توان به عنوان ته دیگ استفاده کرد.

طرز تهیه بادمجان پلو قالبی

طرز تهیه بادمجان پلو قالبی

اگر می‌خواهید خلاقیت بیشتری به خرج دهید می‌توانید این پلوی سنتی را به صورت قالبی از قابلمه خارج کنید. برای این منظور، پس از آبکش کردن برنج، داخل قابلمه‌ای مناسب را چرب کرده و کل ظرف را با بادمجان‌هایی که قبلا سرخ کرده‌اید، بپوشانید. بهتر است بادمجان‌ها، برش طولی داشته باشند، تا ظاهر برنج قالبی، جذاب تر شود.

در ادامه، برنج و سس گوشت را به صورت لایه لایه داخل ظرف بریزید و در نهایت، روی آن‌ها را با بادمجان‌های باقیمانده بپوشانید. یک فنجان آب روغن روی برنج بریزید و درب قابلمه را دمکنی بگذارید. برنج قالبی باید به مدت 45 دقیقه روی شعله پخش کن بماند و با حرارت ملایم، دم بکشد.

بادمجان پلوی خوشمزه قزوینی را حتما امتحان کنید

طرز تهیه بادمجان پلو قزوینی را به صورت مرحله به مرحله با هم دیدیم. اما خبر خوب برای قزوینی‌ها یا مسافرین این شهر این است که برای تهیه این غذای خوشمزه، راه ساده‌تری هم وجود دارد و کافیست سری به اسنپ فود بزنید. در این سایت، با سرچ عبارت سفارش انلاین غذا در قزوین می‌توانید لیستی از بهترین رستوران‌های قزوین و بهترین غذاهای سنتی این شهر را مقابل خود داشته باشید.

به این ترتیب، تا سفارش غذا، فقط چند کلیک فاصله است. پس از انتخاب غذای مورد نظرتان، آدرس مقصد را هم به صورت دقیق وارد سایت کنید. به همین سادگی، کار سفارش آنلاین تمام می‌شود و شما می‌توانید با خیال راحت، بقیه کارها را به اسنپ فود و پیک‌های پرسرعت آن بسپارید تا غذای شما را به صورت تازه و گرم، به مقصد برسانند. نوش جان

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(2 دیدگاه)

farank baharaki
27 آبان 1402

خیلی عالی که با طرز تهیه بادمجان پلوی و طرز تهیه درست کردن هویچ پلو و انواع پلوهای مخلوط ایرانی و انواع قاطی پلو از این سایت یاد گرفتم چون میخوام از ایران خارج بشم اشپزی خوب برام مهم هستش طرز تهیه ترشی انبه عربی هم یاد گرفتم مرسی

  • snappfoodadmin
    27 آبان 1402

    سلام میتوانید انواع پلو مخلوط و هویچ پلو و بادمجان پلو و انواع ترشی و شور و ترشی انبه عربی و بندرعباس را از اسنپ فود خرید کنید https://snappfood.ir/ و آموزش آشپزی مختلف از جمله آموزش کیک و شیرینی و انواع دسرهای یلدایی میتونید در بلاگ اسنپ فود بخوانید

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود