طرز تهیه ترشی پیاز قرمز خانگی (با لبو، کلم بنفش و …)

طرز تهیه ترشی پیاز قرمز
4/5 - (5 امتیاز)

یکی از چاشنی‌های بسیار خوشمزه کنار غذاهای مختلف را باید انواع ترشی بدانیم. به ویژه طعم پیاز و سیر در انواع ترشی‌ها فوق العاده است. اگر بخواهید یکی از چاشنی‌های خوشمزه در این گروه را در منزل آماده کنید، دنبال کردن طرز تهیه ترشی پیاز قرمز خانگی را به شما توصیه می‌کنیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به مواد اولیه و فرایند تهیه این ترشی خوشمزه و خوش آب و رنگ بیندازیم.

ترشی پیاز قرمز ریز
زمان آماده سازی 20 دقیقه
زمان پخت غذا 10 دقیقه
میزان سختی کم

ترشی پیاز قرمز خوشمزهترشی پیاز قرمز خوشمزه

سیر یک طعم‌دهنده و چاشنی فوق‌العاده برای انواع ترشی‌ها است، اما شما می‌توانید در طرز تهیه ترشی پیاز قرمز و ترشی‌های دیگر، از مواد دیگری مانند آویشن، برگ بو، میخک، تخم گشنیز و ادویه‌های اسیایی مثل انیس یا زنجبیل هم استفاده کنید.

استفاده از هر یک از این مواد، عطر و بو و طعم ترشی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و می‌توانید بنا به سلیقه خود، آن‌ها را تغییر داده یا کم و زیاد کنید. جدول مشخصات غذایی و طرز تهیه ترشی پیاز خوشمزه را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای تهیه ترشی پیاز قرمز

برای تهیه یک ترشی پیاز خوشمزه و خوش‌عطر، این مواد را تهیه کنید که به اندازه یک شیشه متوسط ترشی است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
پیاز قرمز یا سفید ریز 20 عدد
سیر 2 حبه
فلفل قرمز 2 عدد
سرکه سفید یا قرمز به مقدار لازم
نمک نصف قاشق چایخوری
شکر نصف قاشق چایخوری
نعنا خشک یک قاشق چایخوری

مراحل طرز تهیه ترشی پیاز قرمز ریزمراحل طرز تهیه ترشی پیاز قرمز ریز

دستور تهیه ترشی پیاز قرمز کوچک شامل مراحل زیر است:

  • مرحله اول: پیازها را بشویید و پوست آن‌ها را بگیرید. سپس داخل آبکش ریخته و روی آن‌ها دوباره آب بگیرید. آبکش را کنار بگذارید تا پیازها کاملا خشک شوند.
  • مرحله دوم: می‌توانید برای سرعت بخشیدن به کار، پیازها را با یک دستمال حوله‌ای تمیز خشک کنید. دقت داشته باشید که باید حتما رطوبت پیازها گرفته شود، در غیر این صورت ریسک کپک زدن آن‌ها وجود دارد.
  • مرحله سوم: حالا نوبت آن است که پوست سیر را گرفته و به همراه فلفل‌ها بشویید و در یک دستمال حوله‌ای قرار دهید تا کاملا خشک شده و هر گونه رطوبتی از آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله چهارم: یک ظرف شیشه‌ای مناسب و خشک را به صورت لایه لایه با پیازهای قرمز ریز و سیر و فلفل و نعنا خشک پر کنید.
  • مرحله پنجم: سرکه را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. سپس، نمک و شکر را به آن اضافه کنید و مخلوط را هم بزنید تا کاملا در سرکه حل شوند.
  • مرحله ششم: گر می‌خواهید طعم ترشی پیاز شما ملایم‌تر باشد، می‌توانید در این مرحله از طرز تهیه ترشی پیاز قرمز، با اضافه کردن مقداری آب جوشیده به سرکه، آن را رقیق‌تر کنید.
  • مرحله هفتم: ترکیب سرکه را در دمای محیط بگذارید تا خنک شود. سپس آن را از صافی رد کرده و روی بقیه مواد ترشی بریزید.
  • مرحله هشتم: مقدار سرکه باید طوری باشد که یک بند انگشت بالاتر از مواد ترشی قرار بگیرد. درب شیشه را محکم ببندید تا هیچ هوایی وارد آن نشود. این موضوع در طرز تهیه انواع ترشی و شور ، باید رعایت شود.
  • مرحله نهم: آماده شدن ترشی پیاز، 2 هفته زمان می برد و در طول این مدت باید ظرف ترشی در جایی خشک و خنک و دور از نور مستقیم خورشید، نگهداری شود.

نکته: پس از باز کردن درب ظرف ترشی و استفاده از آن باید شیشه ترشی را داخل یخچال نگهداری کنید. این موضوع در رابطه با اکثر ترشی‌ها از جمله طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر نیز صدق می‌کند.

طرز تهیه ترشی پیاز قرمز با لبوطرز تهیه ترشی پیاز قرمز با لبو

اگر می‌خواهید ترشی پیاز خوشرنگ‌تری داشته باشید می‌توانید به محتویات ظرف ترشی، مقداری لبو یا کلم بنفش رنده شده نیز اضافه کنید.

دقت کنید که به هر حال پس از مدتی، رنگ این ترشی کدر می‌شود و می‌توانید مجددا به آن مقداری آب لبو یا پودر لبو اضافه کنید تا رنگ و لعاب قرمز آن برگردد.

طرز تهیه ترشی پیاز قرمز خلالی

دستور تهیه این ترشی مانند دستور بالا است و فقط کافی است پیازها را خلالی کنید و مخلوط سرکه و بقیه مواد را روی آن‌ها بریزید. سرکه، رنگ پیازهای خلالی را به صورتی خوشرنگی تغییر می‌دهد. البته باید دقت داشته باشید که در این صورت ترشی را زیاد هم نزنید تا خلال‌ها خرد نشده و شکل ظاهری آن، از دست نرود.

طرز تهیه ترشی پیاز بندری

برای آن که بخواهید ترشی پیاز قرمز بندری را آماده کنید، لازم است که در ترکیب مواد اولیه آن از فلفل قرمز استفاده کنید. دانه‌های فلفل قرمز ساییده نشده در این ترشی یا فلفل قرمز ترکی، باعث می‌شود تا ترشی طعم تند بسیار خوشمزه‌ای به خود بگیرد.

طرز تهیه ترشی پیاز با کلم قرمز

همین طور شما می‌توانید به ترکیب این ترشی، کمی کلم قرمز خرد شده اضافه کنید. کلم قرمز هم طعم بسیار خوبی دارد و هم در آب ترشی رنگ انداخته و باعث می‌شود تا جلوه ظاهری آن، بسیار جذاب و لاکچری شود. از همین کلم قرمز در طرز تهیه ترشی مخلوط نیز می‌توان استفاده کرده و رنگ بهتری به آن بخشید.

طرز تهیه ترشی پیاز سفید با سرکه قرمزطرز تهیه ترشی پیاز سفید با سرکه قرمز

برای فصولی از سال که دسترسی به پیاز قرمز نداریم، شما می‌توانید از یک ترفند برای تهیه این ترشی خوشمزه استفاده کنید. کافی است که پیاز سفید را به جای پیاز قرمز انتخاب کرده و در تهیه ترشی از سرکه قرمز استفاده کنید. به این شکل همان رنگ سرخ در ترشی ایجاد شده و طعم خوبی نیز می‌گیرد. البته در این حالت اضافه کردن کلم بنفش به ترشی پیاز با سرکه قرمز نیز کمک خواهد کرد تا رنگ قرمز آن بیشتر شود.

تهیه ترشی پیاز قرمز به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به ترشی علاقه دارید، حتما طرز تهیه شور گل کلم را نیز در مجله اسنپ فود مطالعه کنید.

ترشی پیاز قرمز، چاشنی خوشرنگ و خوشمزه…

ترشی پیاز قرمز یک چاشنی فوق‌العاده در سفره‌های ایرانی است که می‌توانید آن را همراه با انواع غذاها میل کنید. اگر هم تمایل دارید تا در کنار غذاها، انواع چاشنی‌ها را میل کنید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این شکل، به بخش سفارش آنلاین غذا می‌روید و با چند کلیک ساده، هر نوع غذا و هر نوع چاشنی که دوست دارید را آنلاین سفارش می‌دهید.

نظرات کاربران