طرز تهیه حلوای زرده همدانی با دستور پخت محلی همدان

طرز تهیه حلوای زرده همدانی
4/5 - (7 امتیاز)

اگر به دنبال دسری مقوی با کالری بالا هستید یا به دسرهای سنتی علاقمندید، پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا انتها بخوانید. خواهید دید که طرز تهیه حلوا زرده همدان چندان هم سخت نیست و با یکی دو بار تجربه، حتما در درست کردن آن، استاد می‌شوید. این حلوای محلی، به خاطر وجود زرده‌های فراوان تخم‌مرغ و روغن حیوانی و زعفران، سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد ضروری و مفید برای سلامتی است. طرز تهیه حلوای زرده همدانی را در اسنپ فود بخوانید.

حلوا زرده همدانی
تعداد نفرات 5 نفر
زمان آماده سازی 10 دقیقه
زمان پخت غذا 40 دقیقه
میزان سختی کم

حلوای زرده همدانیحلوا زرده همدان

برخلاف طرز تهیه حلوای تخم مرغی، در این حلوا از هیچ آردی استفاده نمی‌شود و اگر عطر و بوی روغن حیوانی را دوست ندارید، می‌توانید به جای آن از مقداری کره استفاده کنید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه این حلوای خوشمزه همدانی را با هم می‌بینیم.

مواد لازم برای حلوا زرده همدان

دقت کنید که ترجیحا از شکر آسیاب شده استفاده کنید تا بافت و کیفیت حلوا زرد، بهتر شود.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
زرده تخم‌مرغ 10 عدد
شکر آسیاب شده نصف پیمانه
گلاب ¼ پیمانه
زعفران دم کرده 3 قاشق غذاخوری
روغن حیوانی یا کره ذوب شده 3 قاشق سوپ خوری
خلال پسته و بادام و دارچین مقداری برای تزئین

مراحل طرز تهیه حلوا زرد

استفاده از همزن در طرز تهیه حلوا زرد، سرعت کار را بالا می‌برد. برای تهیه این حلوای خوشمزه سنتی، مراحل زیر را انجام دهید:

  • مرحله اول: زرده‌های تخم‌مرغ را در ظرفی ریخته و با چنگال هم بزنید تا یکدست شوند.
  • مرحله دوم: شکر را به زرده‌ها اضافه کنید و با دست یا همزن آنقدر بزنید تا مایه‌ای صاف و یکدست و کمی پفی، حاصل شود.
  • مرحله سوم: در ادامه، زعفران را تا اندازه‌ای که رنگ حلوا، زرد مایل به نارنجی شود، به مخلوط اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: روغن حیوانی یا کره را در ظرفی لعابی روی حرارت ملایم قرار دهید تا ذوب شود، سپس، مخلوط زرده‌ها را داخل آن بریزید و به سرعت هم بزنید.طرز تهیه حلوا زرد

نکته: دقت کنید که داشتن سرعت عمل در این مرحله بسیار مهم است، در غیر این صورت، تخم‌مرغ به صورت گلوله گلوله در می‌آید و ظاهر حلوا زرد را خراب می‌کند.

  • مرحله پنجم: با چند دقیقه هم زدن، حلوا سفت می‌شود، در این مرحله از طرز تهیه حلوا زرده همدانی، باید گلاب را اضافه کنید و 10 دقیقه دیگر زمان دهید که مواد روی حرارت ملایم بجوشند.
  • مرحله ششم: در حین پخت حلوا، مواد را مدام هم بزنید تا ته نگیرد. آنقدر هم بزنید تا رد قاشق روی مواد حلوا بماند. به عبارت دیگر، باید بافت حلوا زرد، یکدست و کشدار شود. در این زمان، حلوا زرده همدانی آماده است و می‌توانید حرارت را خاموش کنید و آن را در ظرف مناسبی کشیده و با خلال بادام یا پودر پسته و نارگیل، تزئین کنید.

نکته: میزان کالری کلی این حلوا، با وجود 10 عدد زرده تخم‌مرغ و 3 قاشق روغن حیوانی، چیزی حدود 1434 کالری است. بنابراین، میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم این حلوا هم بسیار بالاست، لذا اگر قصد لاغری دارید، باید از خوردن این حلوای سنتی، خودداری کنید.

در پایان این مطلب، اگر به دسرها و حلواهایی سنتی علاقمندید، خواندن طرز تهیه حلوای گل زرد هم خالی از لطف نخواهد بود.

نکات طرز تهیه حلوا زرده همدانیطرز تهیه حلوای گل زرد

در طرز تهیه حلوای زرده همدانی، این نکات را هم در نظر داشته باشید:

  • یک حلوا زرده با کیفیت، باید کمی سفت‌تر از فرنی باشد و هنگام قاشق زدن، مانند حلیم، مقداری کش بیاید.
  • به خاطر وجود زرده‌های تخم‌مرغ، مدت نگهداری این حلوا کوتاه بوده و نهایتا یکی دو روز می‌توانید در یخچال نگهداری کنید.

حلوا زرده همدان را از اسنپ فود بخواهید…

طرز تهیه حلوای زرده همدان را برای شما به صورت مرحله به مرحله توضیح دادیم. همچنین به نکاتی اشاره کردیم که کمک می‌کند حلوای شما خوشمزه‌تر شده و بافت بهتری داشته باشد. حلوا‌های دیگری هم وجود دارند که می‌توانند هم پای حلوای زرده همدان برای ما ایرانی ها جذاب باشد؛ مثل حلوای عربی که طرز تهیه حلوای عربی را هم در مقاله ای دیگر برایتان به طور کامل آموزش داده‌ایم.

اگر حوصله‎ یا وقت درست کردن این شیرنی را در خانه ندارید؛ می‌توانید از سرویس خرید آنلاین شیرینی استفاده کنید و در کمترین زمان ممکن، شیرینی مورد علاقه خود را سفارش دهید.

در پایان امیدواریم که این مطلب برای شما مفید باشد و شما را در تهیه یک حلوای محلی خوشمزه راهنمایی کند.

نظرات کاربران