طرز تهیه حلوا بادام، حلوای سنتی شهر تبریز

طرز تهیه حلوا بادام
4/5 - (3 امتیاز)

در کشور ایران انواع خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه وجود دارند که البته هر یک از آنها در هر شهر و دیاری ممکن است دستور تهیه و پخت متفاوتی داشته باشند. یکی از اصیل‌ترین و سنتی‌ترین خوراکی‌ها موجود در کشور ما، حلوا بادام است که به روشی ساده قابل طبخ خواهد بود. به عبارت دیگر طرز تهیه حلوا بادام کار سختی نیست و شما با کمی وقت و حوصله می‌توانید این حلوای شیرین را درست کنید.

حلوا بادام
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 1 ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه حلوای بادام تبریزی

با وجود اینکه در طرز تهیه حلوا بادام از بادام شیرازی استفاده می‌شود ولی این حلوا و میان وعده به شهر تبریز تعلق دارد و زادگاه اصلی این میان‌وعده خوشمزه و لذیذ یکی از شهرهای ترک زبان کشور است.

این حلوای خوشمزه به 2 صورت کفگیری و قالبی قابل طبخ و آماده‌سازی است. در طرز تهیه حلوای کفگیری حلوای آماده شده را با کفگیر به قسمت‌های مختلف تقسیم‌بندی می‌کنند در حالی که در طرز تهیه حلوا بادام قالبی از قالب‌های ثابت و یکدست برای حالت دادن به حلوا استفاده می‌شود.

ممکن است با مشاهده مواد اولیه و مراحل طرز تهیه حلوا بادام به یاد طرز تهیه حلوای پسته بیوفتید زیرا روش درست کردن این 2 حلوای شیرین و خوشمزه تا حد زیادی یکسان است. در بخش‌های بعدی مواد اولیه و روش تهیه حلوای بادام را برای شما شرح می‌دهیم.

مواد اولیه برای درست کردن حلوای تبریز

مواد اولیه برای حلوا بادام

یکی از محبوب‌ترین و معروف‌ترین میان‌وعده‌های تبریزی، همین حلوای بادام است که بیشتر در ایام خاص و برای مناسبت‌های ویژه آن را طبخ می‌کنند.

به طور کلی حلوای بادام یکی از دسرهای خوشمزه و شیرین ایران به شمار می‌آید که به عنوان مقوی‌ترین دسر از آن استفاده می‌کنند. با نوش جان کردن حلوای بادام انرژی شما افزایش می‌یابد. حتی می‌توانید با اضافه کردن زعفران به مواد اولیه این حلوا، آن را خوشمزه‌تر از حلوا بادام قالبی یا کفگیری ساده درست کنید.

میزان کالری در هر ۱۰۰ گرم حلوای بادام سیاه حدود 400 کیلو کالری است زیرا مواد اولیه این حلوا دارای کالری و انرژی زیادی هستند. توجه داشته باشید، اگر قصد دارید کودکان خود را تقویت کنید این حلوای بادام هم می‌تواند گزینه خوبی برای تقویت آنها باشد زیرا مواد اولیه مقوی درون آن وجود دارد.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد قنادی 250 گرم
پودر قند 150 گرم
کره 130 گرم
پودر بادام 100 گرم
پودر هل سبز 1 قاشق سوپ خوری
پودر زنجبیل یک دوم قاشق چای خوری
گردوی خرد شده 30 گرم

مراحل مهم در طرز تهیه حلوا بادام

برای اینکه حلوا بادام خوشمزه‌ای داشته باشید می‌توانید از زعفران بیشتری در طرز تهیه آن استفاده کنید. همچنین طرز تهيه حلوا با آرد بادام نیز مشابه روش درست کردن حلوا بادام با آرد قنادی خواهد بود. در این بخش مراحل کلیدی در روش تهیه حلوا بادام را ذکر می‌کنیم.

  • مرحله اول: آرد قنادی را الک کنید و درون یک تابه بریزید و در نهایت آن را روی حرارتی ملایم بگذارید.
  • مرحله دوم: با یک قاشق چوبی آرد الک شده را به طور دائم تفت دهید تا خامی آرد از بین برود.
  • مرحله سوم: بعد از 30 الی 45 دقیقه که آرد را تفت دادید، دوباره آرد درون تابه را الک کنید و آرد الک شده را بر روی اجاق بگذارید.
  • مرحله چهارم: کره را به تابه خود اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: بعد از 5 دقیقه تفت دادن کره و آرد بر روی حرارت ملایم این مواد با هم ترکیب می‌شوند.
  • مرحله ششم: تابه را از روی حرارت بردارید و 5 الی 6 دقیقه منتظر باشید تا حرارت کره و آرد کم شود.
  • مرحله هفتم: پودر قند را الک کنید. در ادامه پودر قند الک شده را به همراه پودر زنجبیل، پودر بادام و پودر هل به آرد و کره خود اضافه کنید.
  • مرحله هشتم: مواد را به قدری با قاشق چوبی هم بزنید تا حسابی با هم ترکیب شوند.
  • مرحله نهم: گردوی خرد شده را مواد اضافه کنید.
  • مرحله دهم: حلوا بادام شما آماده است و می‌توانید آن را منسجم و یکدست کرده و در نهایت با چاقوی تیزی ببرید و در ظرف موردنظرتان بچینید. همچنین می‌توانید حلوا را برش ندهید و تنها در یک ظرف آن را صاف و پخش کنید. این موضوع سلیقه‌ای است و به مناسبت مورد نظر شما بستگی دارد.

نکات مهم در تهیه حلوای بادامطرز تهیه حلوای بادام شیرازی

همان‌طور که متوجه شدید طرز تهیه حلوا بادام بسیار ساده است و زمان زیادی از شما نمی‌گیرد ولی برای درست کردن هر خوراکی خوشمزه‌ای باید زمان بگذارید و از فوت و فن‌های آن استفاده کنید تا در نهایت بهترین نوع آن خوراکی را به دست آورید. برای تهیه حلوا بادام نیز باید به نکات مهمی توجه کنید که در زیر به آنها اشاره می‌شود:

  • به هنگام تفت دادن آرد باید حرارت آن بسیار ملایم باشد تا رنگ آرد تغییر نکند.
  • برای تزیین حلوا بادام می‌توانید از انواع پودرها همانند پودر نارگیل یا گلبرگ خشک گل محمدی استفاده کنید.
  • برای تزیین حلوا بادام با پودر پسته یا خلال بادام توصیه می‌کنیم مقداری عسل را در آب جوش حل کنید و بر روی حلوا خود بریزید. در نهایت پودری که برای روی حلوا انتخاب کرده‌اید به لایه رویی حلوا می‌چسبد.
  • اگر آرد را 2 بار الک کنید، نرم‌تر و لطیف‌تر می‌شود.
  • بهتر است از آرد سفید قنادی استفاده کنید.

حلوای اصیل تبریزی روی میز شما

طرز تهیه حلوای اصیل تبریزی را به صورت مرحله به مرحله برای شما توضیح دادیم. همچنین، به نکات تهیه آن اشاره کرده و فوت و فن‌هایی که برای خوشمزه شدن آن لازم است را ذکر کردیم. در پایان، امیدواریم که مقاله تهیه شده برای شما مفید بوده و راهنمای خوبی برای تهیه یک حلوای خوشمزه باشد.

نظرات کاربران