طرز تهیه حلوا نثار به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه حلوا نثار
5/5 - (1 امتیاز)

امروز قصد داریم طرز تهیه حلوا نثار که یکی از حلواهای محبوب ارومیه است و در شهر تبریز نیز تهیه می‌شود را به شما آموزش دهیم. حلوا نثار معمولا در مراسم مذهبی و برای نذر، به خصوص در ماه‌های محرم، صفر و به عنوان شیرینی ماه رمضان تهیه می‌شود و یکی از غذاهای ماه رمضانی در سفره اهالی ارومیه است. دلیل این که نام این حلوا را نثار گذاشته‌اند این است که در ارومیه به پودر قند نثار می‌گویند و به همین دلیل در این شهر این حلوا را با نام نثار می‌شناسند.

طرز تهیه حلوای نثار
تعداد نفرات بیش از ده نفر
زمان آماده سازی و پخت 60 دقیقه
درجه سختی متوسط
میزان کالری در هر 100 گرم           469 کیلوکالری

حلوای نثار ارومیهطرز تهیه حلوای نثار خوشمزه

اگر از طعم حلوا هم خوشتان نیاید، طعم حلوای نثار نظرتان را عوض خواهد کرد. بنابراین، در خواندن طرز تهیه حلوای نثار خوشمزه شک نکنید و برای درست کردن آن گام به گام با ما همراه شوید.

مواد لازم برای حلوای نثار

برای درست کردن این حلوای خوشمزه به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد سفید قنادی 200 گرم
آرد نخودچی(دلخواه) ۵۰ گرم
پودر قند ۱۲۵ گرم
کره ۶۵ گرم
روغن مایع ۵۰ گرم
پودر هل ۱ قاشق غذا خوری
زعفران دم کرده غلیظ ۳ قاشق غذا خوری
گلاب ۱ قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه حلوا نثار

برای درست کردن یک حلوای خوش طعم و خوشمزه، مراحل زیر را با ما دنبال کنید. البته، پیشنهاد می‌کنیم که بعد از خواندن این مطلب، طرز تهیه حلوای هویج را نیز مطالعه کنید و انواع حلواها را یاد بگیرید.

  • مرحله اول: برای شروع کار آرد سفید را الک کنید و داخل تابه با حرارت خیلی ملایم تفت دهید تا بوی خامی آرد کاملا گرفته شود. در این مرحله بهتر است آرد سفید را دو یا سه بار الک کنید تا هم ناخالصی‌های آن گرفته شود و هم موقع پخت، بافت حلوا نرم‌تر باشد. همچنین بهتر است آرد را مدام هم بزنید تا به صورت یکنواخت تفت بخورد.
  • مرحله دوم: بو دادن آرد ممکن است حدود چهل و پنج دقیقه طول بکشد که در کیفیت حلوا بسیار موثر است. وقتی عطر آرد بو داده بلند شد، یعنی آرد شما آماده است. در این مرحله آرد نخودچی را داخل تابه الک کنید و هم بزنید تا مخلوط شود و حدود پانزده دقیقه هم مواد را همراه با آرد نخودچی تفت دهید. استفاده از آرد نخودچی اختیاری است و باعث پوکی و لطافت حلوا می‌شود. در صورتی که آرد نخودچی را حذف کردید، به همان میزان آرد سفید را اضافه کنید. (یعنی ۲۵۰ گرم آرد سفید)
  • مرحله سوم: بعد از این که خامی هر دو آرد گرفته شد، حرارت را خاموش کنید و آردهای تفت داده را مجددا الک کنید. توجه داشته باشید که الک کردن آرد نقش بسیار زیادی در کیفیت حلوای شما دارد.
  • مرحله چهارم: بعد از الک کردن، مخلوط آردها را داخل تابه برگردانید و روی حرارت ملایم قرار دهید. سپس کره و روغن مایع را کم کم به تابه اضافه کنید و مواد را با قاشق کاملا هم بزنید تا خوب مخلوط شوند.طرز تهیه حلوا نثار ارومیه
  • مرحله پنجم: با پشت قاشق مواد را کاملا به خورد هم دهید و بعد از روی حرارت بردارید و اجازه دهید حلوا از داغی بیفتد؛ اما کاملا سرد نشود و بعد پودر قند را داخل تابه الک کنید. سپس با دست مواد را کاملا ترکیب کنید تا به خورد هم بروند. بعد پودر هل و گلاب را به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید.
  • مرحله ششم: در آخر زعفران دم کرده غلیظ را به مواد اضافه کنید و با دست مخلوط کنید تا حلوا رنگ بگیرد. در نظر داشته باشید که حتما باید زعفران دم شده غلیظ باشد تا با همان مقدار ذکر شده رنگ خوبی به حلوا بدهد و شما مجبور به اضافه کردن مجدد زعفران نباشید. زیرا اضافه کردن زیاد مایعات حالت تردی و پوکی حلوا را از بین می‌برد و حالت خمیری به آن می‌دهد. همچنین از بیش از اندازه ورز دادن مواد خودداری کنید؛ زیرا باعث خشک شدن بافت حلوا می‌شود.
  • مرحله هفتم: به مراحل پایانی از طرز تهیه حلوا نثار رسیدیم. برای شکل دادن به حلوا مواد را داخل قالب ناودانی بریزید و کاملا با دست فشرده کنید. بهتر است در این مرحله حلوا هنوز ولرم بوده و کاملا خنک نشده باشد؛ زیرا در شکل گیری حلوا موثر است. پیشنهاد می‌کنیم بعد از خاموش کردن حرارت در انجام تمام مراحل سرعت عمل داشته باشید. در این مرحله می‌توانید از هر قالبی که دوست دارید، استفاده کنید. حتی می‌توانید حلوا را گوشه تابه فشرده کنید و مثل حلوای کفگیری با کفگیر برش دهید.
  • مرحله هشتم: بعد از فشرده کردن حلوا داخل قالب، آن را را صفحه کار برگردانید تا حلوا خارج شود. (برای راحتی کار می‌توانید داخل قالب را کمی با روغن مایع چرب کنید یا سلفون بکشید که راحت‌تر برگردد.)
  • مرحله نهم: حلوای قالبی را با کاتر دالبر سیب زمینی به اندازه دلخواه برش بزنید و برای تزئین روی حلوا از پودر پسته یا گل محمدی استفاده کنید. حلواها را می‌توانید به صورت افقی بچینید و داخل کپسول قرار دهید و روی آن‌ها پودر پسته بپاشید. شما می‌توانید این حلوا را در مناسبت‌های مختلف آماده و سرو کنید و از عطر و طعم بی‌نظیرش لذت ببرید.

فوت و فن های طرز تهیه حلوا نثارفوت و فن های طرز تهیه حلوا نثار

برای این که حلوای نثار خوشمزه‌تر و باکیفیت بهتری داشته باشید، حتما نکات زیر را در هنگام پخت آن مدنظر داشته باشید:

  1. زمان تفت دادن آرد بسته به حجم آرد متغیر است. اگر حلوا را در حجم بیشتری تهیه می‌کنید، باید صبور باشید و زمان بیشتری صرف کنید تا در عین حال که رنگ آرد تغییر پیدا نکند، خامی آرد هم گرفته شود.
  2. برای این که حلوا عطر خوبی داشته باشد، بهتر است هل سبز را به صورت تازه آسیاب و الک کنید و داخل حلوا استفاده کنید.
  3. می‌توانید حدود بیست گرم به مقدار کره در مواد اولیه اضافه کنید.
  4. تفت دادن آرد مرحله خیلی مهمی است. اگر خامی آرد به خوبی گرفته نشود، حلوا به کام می‌چسبد. برای اطمینان پیدا کردن از این که خامی آرد گرفته شده یا نه، کمی از آرد را با کره مخلوط کنید و تست کنید تا مطمئن شوید که حلوا به سقف دهان نمی‌چسبد.
  5. بهتر است حلوا را یک روز قبل از سرو تهیه کنید و در یخچال نگهداری کنید تا طعم مواد آن کاملا به خورد هم برود. این حلوا تا یک هفته در یخچال و تا یک ماه در فریزر البته داخل ظرف در بسته و محکم قابل نگهداری است.
  6. آرد مورد استفاده در این حلوا آرد سفید قنادی است و نباید از آرد سنگک و سبوس دار داخل این حلوا استفاده کنید.
  7. برای تهیه حلوا نثار حتما از ترازوی دیجیتال یا پیمانه‌های استاندارد شیرینی پزی استفاده کنید.
  8. مراقب باشید آرد تغییر رنگ ندهد. تغییر رنگ ندادن آرد باعث می‌شود در نهایت حلوا خوش طعم و خوش رنگ شود؛ زیرا آردی که تغییر رنگ می‌دهد، طعم به خصوصی دارد که داخل حلوا غالب می‌شود.
  9. در تهیه این حلوا می‌توانید به جای روغن مایع، از روغن حیوانی استفاده کنید.
  10. برای درست کردن این حلوای خوشمزه می‌توانید ابتدا زعفران سابیده شده را در 2 الی 3 قاشق آب جوش بریزید و روی آن نعلبکی بگذارید تا دم بکشد. می‌توانید از یک تکه یخ هم استفاده کنید.
  11. دقت کنید اگر آرد خیلی داغ باشد، پودر قند را ذوب می‌کند و اگر سرد باشد، پودر قند حل نمی‌شود و موقع خوردن زیر دندان حس می‌شود. پس چند دقیقه بعد از این که آرد را از روی حرارت برداشتید و گرم بود؛ می‌توانید پودر قند را به آن اضافه کنید.
  12. اگر احساس کردید حلوا موقع ورز دادن حالت پودری دارد و یک جا جمع نمی‌شود، با احتیاط و کم کم 1 تا 2 قاشق روغن مایع و گلاب به آن اضافه کنید.

حالا طرز تهیه حلوای نثار شیرین و قندی ارومیه را می دانید

طرز تهیه حلوا نثار را با تمام نکات آن به شما آموزش دادیم. در تهیه حلوا نثار ارومیه باید همه مراحل را به ترتیب رعایت کنید و فوت و فن‌های پخت آن را به خوبی انجام دهید تا در نهایت حلوای شما ظاهر و طعم اصلی خود را حفظ کند.

نظرات کاربران