طرز تهیه آلو اسفناج مجلسی + فوت و فن‌های تهیه آن

طرز تهیه آلو اسفناج
4.8/5 - (6 امتیاز)

خورشت آلو اسفناج یکی از غذاهای ایرانی است که طرفداران خاص خود را دارد. این غذا که ترکیبی از اسفناج و آلو است، ممکن است بر حسب علاقه افراد با گوشت قرمز یا مرغ طبخ شود. در طرز تهیه آلو اسفناج ، ابتدا پیاز را در روغن سرخ کرده و گوشت را اضافه کنید و تفت دهید. ادویه‌ها شامل زردچوبه، فلفل و دارچین را نیز به مواد بیفزایید. چند لیوان آب داخل قابلمه بریزد تا گوشت پخته شود. اسفناج‌ها را خرد کرده و تفت دهید تا سرخ شوند و به همراه نمک داخل قابلمه بریزید. در ۱۰ دقیقه پایانی پخت غذا آلو بخارا سرخ شده و آب نارنج را به قابلمه اضافه کنید.

در این مقاله قرار است به آموزش طرز تهیه خورشت آلو اسفناج ایرانی بپردازیم. اگر شما نیز به این غذای خوشمزه ایرانی علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که تا انتها با ما همراه باشید.

خورشت آلو اسفناج
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت ۴۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آلو اسفناج مجلسی

ترکیب آلو، گوشت و اسفناج یکی از خورشت‌های جذاب و معروف ایرانی را می‌سازد که علاوه بر طعم خوب، غذایی مقوی محسوب می‌شود. این خورشت به خاطر استفاده از آب نارنج یا رب نارنج طعم ملس و فوق‌العاده‌ای دارد. در ادامه با مواد اولیه و مراحل طرز تهیه آلو اسفناج آشنا می‌شوید.طرز تهیه آلو اسفناج مجلسی

مواد اولیه خورشت آلو اسفناج

در جدول زیر مواد لازم برای پخت خورشت آلو برای 4 نفر آورده شده است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی ۴۰۰ گرم
اسفناج ۸۰۰ گرم
آلو بخارا ۱۰ تا ۱۲ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
آب نارنج یا رب نارنج به مقدار دلخواه
ادویه (نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه) به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خورشت آلو اسفناج با گوشت

در این قسمت قرار است به آموزش گام به گام طرز تهیه آلو اسفناج به ساده‌ترین شکل ممکن بپردازیم. شما با این روش می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان این غذا را طبخ کنید.مراحل پخت خورشت آلو اسفناج با گوشت

  • مرحله اول: برای پخت خورشت آلو بخارا در ابتدای کار باید پیاز را شسته و پوست آن را بگیرید. سپس پیاز را به شکل نگینی و تا حد ممکن ریز خرد کنید. همچنین شما می‌توانید از رنده درشت نیز به جای خرد کردن نگینی، استفاده کنید.
  • مرحله دوم: در یک قابلمه‌ مناسب مقداری روغن ریخته و کمی صبر کنید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را داخل آن ریخته و تفت دهید تا به رنگ طلایی دربیاید. در واقع، درست مانند طرز تهیه قورمه سبزی و اکثر خورشت‌ها که حتما باید پیش از اضافه کردن گوشت، پیازهای نگینی شده را تفت دهید، برای این خورشت نیز باید همین روند را دنبال کنید.
  • مرحله سوم: گوشت خورشتی را که از قبل شسته و خرد کرده‌اید، به پیازها اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا رنگ گوشت نیز تغییر کند. در این مرحله مقداری زردچوبه، فلفل و دارچین به پیاز و گوشت بزنید.
  • مرحله چهارم: به محتویات داخل قابلمه 3 لیوان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید تا گوشت روی حرارت متوسط پخته شده و بافت آن نرم شود.
  • مرحله پنجم: در همین حال، اسفناج‌های شسته شده را خرد کنید و داخل تابه روی حرارت ملایم قرار دهید. اسفناج را هم بزنید تا به نوعی بخارپز شود.
  • مرحله ششم: تفت دادن اسفناج‌ها را تا زمانی ادامه دهید که آب آن‌ها تبخیر شود.اضافه کردن اسفناج
  • مرحله هفتم: در این مرحله از طرز تهیه خورشت آلو اسفناج و زمانی که آب اسفناج‌ها تبخیر شد، کمی روغن اضافه کرده و اجازه دهید تا اسفناج‌ها سرخ شوند.
  • مرحله هشتم: در همان تابه‌ای که اسفناج‌ها را تفت داده‌اید، مقداری روغن ریخته و آلو بخارا را نیز تفت دهید. با انجام این کار بافت آلو بخارا نرم شده، اما پس از ریختن داخل خورشت، حالت له‌شدگی پیدا نمی‌کند.
  • مرحله نهم: بعد از اینکه گوشت به خوبی پخته شد، اسفناج‌های تفت داده شده را به همراه نمک به گوشت اضافه کرده و به خوبی مخلوط کنید. اجازه دهید تا مواد خورشت به مدت نیم ساعت تا 45 دقیقه روی حرارت بماند و خورشت جا بیفتد.
  • مرحله دهم: حدودا 10 دقیقه قبل از اینکه خورشت کاملا پخته شود، آب یا رب نارنج را به همراه آلو بخارا به قابلمه خورشت اضافه کنید.تفت دادن آلو بخارا
  • مرحله یازدهم: خورشت آلو اسفناج با گوشت شما آماده است و می‌توانید آن را با کته زعفرانی یا برنج آبکشی نوش جان کنید!

طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با مرغ

برای درست کردن خورشت آلو اسفناج با مرغ، می‌توانید هم از سینه مرغ و هم از ران مرغ استفاده کنید و تفاوت چندانی در این خصوص وجود نخواهد داشت. طرز تهیه آلو اسفناج به همراه مرغ نیز مشابه تهیه آن با گوشت و شامل مراحل زیر است:خورشت آلو اسفناج با مرغ

  • مرحله اول: پیاز را در یک قابلمه سرخ کرده و مرغ را اضافه کنید. پس از آن ادویه‌ها را افزوده و تکه‌های مرغ را جابه‌جا کنید تا تمام قسمت‌های آن سرخ شود.
  • مرحله دوم: چند لیوان آب داخل قابلمه بریزید و به مرغ زمان دهید تا پخته شود. البته زمان موردنیاز برای پخت مرغ، کمتر از گوشت است.
  • مرحله سوم: اسفناج‌ها را داخل تابه تفت دهید و زمانی که آب آن تبخیر شد، روغن را اضافه کرده و اسفناج را سرخ کنید. حالا اسفناج و نمک را داخل قابلمه بریزید.
  • مرحله چهارم: اجازه دهید تا خورشت پخته و جا بیفتد و در ۱۰ دقیقه پایانی پخت، آلو بخارا سرخ شده و رب نارنج یا آب نارنج را اضافه کنید.

اگر به خورشت‌هایی که با مرغ تهیه می‌شوند علاقه دارید، طرز تهیه انواع قورمه سبزی با گوشت و مرغ را دنبال کنید.

طرز تهیه آلو اسفناج با رب انار

یکی از راه‌هایی که می‌توانید طعم جدید و متفاوتی را در خورشت آلو ایجاد کنید، استفاده از رب انار است. اگر دوست دارید غذای شما طعم ترش یا ملسی داشته باشد، انجام این کار می‌تواند همان طعم دلخواه شما را به غذا بدهد. جالب است بدانید که در طرز تهیه خورشت فسنجون هم استفاده از رب انار باکیفیت به عنوان رکن اصلی این خورشت، لازم خواهد بود.خورشت آلو اسفناج با رب انار

  • مرحله اول: پیاز و گوشت یا مرغ را تفت دهید و سپس ادویه‌ها یعنی زردچوبه، فلفل و دارچین را اضافه کنید.
  • مرحله دوم: به خورشت آب اضافه کنید تا پخته و آماده شود.
  • مرحله سوم: اسفناج‌ها را سرخ کرده و سپس به همراه نمک داخل قابلمه خورشت بریزید.
  • مرحله چهارم: اجازه دهید تا خورشت با حرارت ملایم پخته شده و جا بیفتد. در ۱۰ دقیقه پایانی قبل از خاموش کردن حرارت، آلو بخارا سرخ شده و مقدار دلخواهی از رب انار را به خورشت اضافه کنید. برای این کار مقداری از آب خورشت را داخل یک ظرف ریخته و رب انار را در آن حل کنید. سپس محلول رب انار و آب خورشت را به قابلمه بازگردانید.

فوت و فن های دستور پخت خورش آلو اسفناج مجلسی

در طرز تهیه آلو اسفناج نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه نهایی یک غذای خوشمزه و جذاب باشد:

  • قبل از سرخ کردن اسفناج دقت داشته باشید که تمام آب اسفناج تبخیر شود. همچنین آن را بیش از حد سرخ نکنید، چراکه اسفناج تلخ می‌شود.
  • اگر گیاه‌خوار هستید یا به هر دلیلی علاقه‌ای به مصرف گوشت ندارید، آن را از فهرست مواد اولیه خورشت حذف کنید.
  • برخی افراد برای تهیه این خورشت از مقداری گردوی چرخ شده نیز استفاده کرده و آب را پس از گوشت در قابلمه سرخ می‌کنند.
  • برای بهبود عطر و طعم خورشت آلو اسفناج می‌توانید کمی زعفران دم کرده نیز به آن اضافه کنید.

روش نگهداری خورشت آلو اسفناج و جلوگیری از خراب شدن آلو اسفناج

برای نگهداری خورش آلو اسفناج آن را داخل ظرفی درب‌دار ریخته و در یخچال قرار دهید. اگر قصد دارید تا خورشت آلو اسفناج را برای مدت طولانی نگهداری کنید، می‌توانید آن را در فریزر بگذارید. با فریز کردن این خورشت ماندگاری آن از چند روز نگهداری در یخچال، به چند ماه افزایش می‌یابد.

برای جلوگیری از خراب شدن خورشت آلو اسفناج دقت داشته باشید که خورشت بیرون از یخچال نماند. همچنین ظرف نگهداری خورشت باید کاملا تمیز باشد.

خواص اسفناج

با تهیه و مصرف خورشت آلو اسفناج می‌توانید از خواص اسفناج بهره‌مند شوید. اسفناج یکی از سبزیجات مقوی و منبع ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌های مختلف است. از جمله خواص اسفناج می‌توان به جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان، تقویت سیستم ایمنی، جلوگیری از تخریب سلول‌های پوستی، تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و… اشاره کرد.

معمولا برای تغییر رنگ اسفناج، آن را به خوبی سرخ می‌کنند، اما هرچه اسفناج را کمتر سرخ کنید، خواص و مواد مغذی آن بهتر حفظ می‌شود.خواص اسفناج

سفارش آنلاین خورشت آلو اسفناج از اسنپ فود

پخت خورشت آلو اسفناج بسیار راحت است، اما ترفندهای مخصوص به خود را دارد. به طور مثال اگر اسفناج بیش از اندازه تفت داده شود، باعث تلخی غذا خواهد شد. به این منظور، راهکار ساده‌تری که وجود دارد این است که در مواقعی که قصد دارید این غذا را میل کنید اما زمان کافی یا مواد موردنیاز را ندارید، با سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود کار خود را راحت کنید. در اسنپ فود شما می‌توانید غذای موردعلاقه‌ی خود را به آسانی سفارش دهید و در سریع‌ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

سوالات متداول

در طرز تهیه آلو اسفناج به چه مواد اولیه‌ای نیاز داریم؟

برای درست کردن این غذا شما به گوشت خورشتی، اسفناج، آلو بخارا، پیاز، آب نارنج یا رب نارنج، روغن و ادویه‌ها شامل نمک، فلفل، دارچین و زردچوبه نیاز دارید.

سبزی خورشت آلو اسفناج چیه؟

همان‌طور که از نام این غذا مشخص می‌شود، سبزی این خورشت همان اسفناج است.

چاشنی طعم‌دهنده خورشت آلو اسفناج چیست؟

برای ایجاد طعم ملس این خورشت به آن رب نارنج یا آب نارنج اضافه می‌کنند. البته می‌توان از رب انار هم به عنوان چاشنی غذا استفاده کرد.

نظرات کاربران

neghin_lotfalie
22.آذر.1402

در طرز تهیه الو اسفناج تا چه حدی باید اسفناج را تفت داده بشه

    snappfoodadmin
    27.آذر.1402

    سلام خورشت آلو اسفناج یکی از غذاهای ایرانی که ترکیبی از اسفناج و آلو و گوشت قرمز یا مرغ است.در زمان تهیه خورش اسفناج آلو تفت دادن
    اسفناج‌ها را تا زمانی ادامه دهید تا آب آن‌ها تبخیر شود.

tanha bahram
28.آذر.1402

سلام خورشت الو اسفناج درست کردم تلخ شده بود
علت تلخ شدن آلو اسفناج چی هستش

    snappfoodadmin
    04.دی.1402

    سلام قبل از سرخ کردن اسفناج برای درست کردن خورشت آلو اسفناج باید تمام آب اسفناج تبخیرشده باشد و آن را بیش از حد سرخ نکنید،
    چون که اسفناج تلخ می‌شود پس دقت در نحوه ای سرخ کردن و تفت دادن سبزی خورش اسفناج داشته باشید