آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی مجلسی به صورت مرحله به مرحله

مینا اسماعیل بیگی 10 دی 1402 5 دقیقه

در طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی مجلسی ، پیش از هر چیز کوفته‌قلقلی‌ها را آماده کنید. سپس آن‌ها را همراه با مقداری پیاز داغ و ادویه چاشنی، تفت دهید و بپزید. در ادامه اسفناج‌ها را بشویید، درشت خرد کنید و با روغن تفت دهید. سپس آن‌ها را در 20 دقیقه پایانی پخت غذا، به خورش اضافه کنید. در چند دقیقه پایانی پخت هم آلو بخارا، چاشنی زعفران و نمک غذا را به آن بیفزایید.

در ادامه جدول مشخصات غذایی برای طرز تهیه الو اسفناج با گوشت قلقلی را با هم می‌بینیم:

خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده‌سازی حدود 30 دقیقه
زمان پخت غذا کمتر از 1 ساعت
میزان سختی کم

طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی مجلسی

خورش آلو اسفناج را می‌توان با انواع گوشت سفید و قرمز تهیه کرد. خبر خوب برای گیاه‌خواران این است که این خورش، بدون گوشت هم مزه فوق‌العاده‌ای دارد؛ اما آنچه در این مقاله می‌آید، طرز تهیه خورشت آلو اسفناج با گوشت قلقلی است که هم خوشمزه است و هم طرز تهیه نسبتا آسانی دارد. واضح است که گوشت قلقلی نسبت به انواع گوشت تکه‌ای قرمز و سفید، زمان بسیار کمتری برای پخت لازم دارد. بنابراین در صورت در اختیار داشتن اسفناج، این خورش انتخابی عالی برای زمان‌هایی است که با تنگی وقت روبه‌رو هستید. در ادامه مواد لازم و مراحل دستور پخت این خورش اشتهابرانگیز را با هم می‌خوانیم:

عکس خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

مواد لازم برای تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

مواد اولیه این خورش دلپذیر را مطابق جدول زیر آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
اسفناج 1 کیلوگرم
گوشت چرخ‌کرده 250 گرم
آلو بخارا 10 تا 15 عدد
پیاز 3 عدد
زعفران دم‌کرده 3 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 1 قاشق غذاخوری
زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر از هرکدام 1 قاشق چای‌خوری
نمک 1 قاشق مرباخوری
روغن به مقدار لازم

دستور پخت خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

برای تهیه این خورش خوش‌طعم و مفید، مراحل زیر را دنبال کنید:

دستور پخت خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

  • مرحله اول: ابتدا یکی از پیازها را بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت ریز رنده کنید. پس از جدا کردن آب پیاز، گوشت چرخ‌کرده را با پیاز رنده‌شده و مقداری نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب ورز دهید.
  • مرحله دوم: از مخلوط گوشت، کوفته‌قلقلی‌های ریز درست کنید و آن‌ها را حداقل به مدت نیم ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند و منسجم‌تر شود.
  • مرحله سوم: در همین فاصله 2 پیاز دیگر را هم بشویید، پوست بگیرید و به‌صورت ریز خرد کنید. سپس آن‌ها را همراه با مقداری روغن، زردچوبه و بقیه ادویه‌ها در قابلمه‌ای مناسب تفت دهید.
  • مرحله چهارم: حالا کوفته‌قلقلی‌ها را هم از یخچال خارج کنید و داخل قابلمه حاوی پیاز داغ بریزید. در همین مرحله 1 قاشق غذاخوری رب گوجه هم به قابلمه اضافه کنید و همه مواد را با هم تفت دهید.
  • مرحله پنجم: خود کوفته‌قلقلی‌ها بر اثر حرارت، کمی آب می‌اندازند، اما مقدار کمی آب هم به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید کوفته‌قلقلی‌ها با بقیه مواد و چاشنی‌ها کاملا مغزپخت شوند.
  • مرحله ششم: در این فاصله به سراغ اسفناج‌ها بروید. آن‌ها را بشویید و به‌صورت نسبتا درشت خرد کنید. حالا اسفناج‌ها را در تابه‌ای دیگر با مقدار کمی روغن تفت دهید و کنار بگذارید.
  • مرحله هفتم: حدود 20 دقیقه پایانی پخت خورش، اسفناج‌های خرد‌شده را همراه با یکی دو لیوان آب جوش به قابلمه کوفته‌قلقلی اضافه کنید و اجازه دهید خورش با حرارت کم، جا بیفتد.
  • مرحله هشتم: هنگامی که خورش آلو اسفناج به روغن افتاد، آلو بخاراها را اضافه کنید و زعفران دم‌کرده را هم داخل خورش بریزید و نمک غذا را اندازه کنید.

حدود 10 دقیقه تا یک ربع بعد، خورش خوشمزه شما آماده است و می‌توانید آن را همراه با برنج و سایر مخلفات سرو کنید.

چند نکته مهم در طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

برای تهیه این خورش دلچسب و پرطرفدار، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • بعد از اضافه کردن اسفناج‌های خرد‌شده به خورش، درب قابلمه را باز بگذارید تا رنگ سبزی اسفناج تیره و بدرنگ نشود.
  • در صورت استفاده از آلوی خشک به‌جای آلو بخارا، حتما از چند ساعت قبل آلوها را با مقداری آب ولرم بخیسانید. آلو بخارا هم باید حدود نیم ساعت خیسانده شود.
  • بهتر است قبل از اضافه کردن آلو به خورش، کمی آن‌ها را با روغن تفت دهید تا هنگام پخت در خورش، شکل ظاهری خود را بیشتر حفظ کنند.

نکات مهم در طرز تهیه خورش آلو اسفناج با گوشت قلقلی

  • آلو اسفناج خورشی کم‌آب است، با‌ این‌حال اگر احساس کردید آب خورش بیش از اندازه کم شده است، مقدار کمی آب جوش به آن بیفزایید.
  • جالب است بدانید که در بعضی مناطق شمالی ایران، برای تهیه این خورش علاوه بر اسفناج، از بعضی سبزی‌های محلی هم استفاده می‌شود.

اصول نگهداری از خورش آلو اسفناج با کوفته قلقلی

باقیمانده خورش آلو اسفناج را در ظرفی شیشه‌ای و درب‌دار بریزید و داخل یخچال قرار دهید. گوشت پخته‌شده تا 3 یا 4 روز در یخچال ماندگاری دارد؛ با این‌حال به خاطر وجود اسفناج پخته‌شده که ماده غذایی لطیفی است، توصیه می‌کنیم این غذا را هر‌چه زودتر مصرف کنید و از نگهداری طولانی آن در یخچال بپرهیزید.

جلوگیری از خراب شدن آلو اسفناج با کوفته قلقلی

از قرار دادن طولانی‌مدت این خورش در محیط آشپزخانه یا مکان‌های گرم خودداری کنید. پیش از گرم کردن مجدد آن نیز رنگ و لعاب و عطر و بوی آن را بررسی کنید و اگر مورد مشکوکی ندید، آن را با افزودن مقداری کمی آب، روی حرارت ملایم قرار دهید و دوباره گرم کنید.

بهترین جایگزین ها در دستور پخت آلو اسفناج با کوفته قلقلی

شما می‌توانید در دستور تهیه خورش آلو اسفناج به جای رب گوجه‌فرنگی از رب انار یا آب‌غوره یا آب‌لیمو استفاده کنید. به‌ جای آلو بخارا هم می‌توان از انواع دیگر آلو مانند آلوی خشک و… استفاده کرد. اما در مجموع آلوهایی با طعم ملس یا ترش، مزه بهتری به این غذا می‌دهند. همچنین می‌توانید به‌جای پودر سیر، از 2 حبه سیر استفاده کنید و هنگام درست کردن پیاز داغ، سیرها را نیز به پیاز اضافه کنید و با هم تفت دهید.

خواص آلو و اسفناج

خورش آلو اسفناج ترکیبی هوشمندانه از گوشت با محتوای پروتئینی بالا و اسفناج با انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به‌علاوه این خورش دلچسب، آلو هم دارد که منبعی عالی از فیبر و انواع آنتی‌اکسیدان‌ها محسوب می‌شود. هرچند که پخت اسفناج بخشی از ویتامین‌های آن را از بین می‌برد، اما شیوه پخت این خورش هم تاثیر زیادی در حفظ قسمت باقیمانده ویتامین‌ها و املاح معنی آن دارد؛ بنابراین اصلا لازم نیست که اسفناج را برای مدت زمان طولانی بپزید. در مجموع خورش آلواسفناج، غذایی بسیار مقوی و کامل است و از یبوست مزاج نیز جلوگیری می‌کند.

خواص آلو و اسفناج

خوشمزه ترین خورش آلو اسفناج را از اسنپ فود سفارش دهید

اگر هوس خورش آلو اسفناج خوشمزه و جا‌افتاده را کرده‌اید و امکان طبخ آن در منزل فراهم نیست، سری به اسنپ فود بزنید. سفارش غذا آنلاین از اسنپ فود به شما امکان می‌دهد که با صرف کمترین وقت و انرژی، غذای دلخواه خود را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به‌صورت اینترنتی سفارش دهید و از عطر و طعم بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. مطمئن باشید خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی را تجربه خواهید کرد.

سوالات متداول

چرا باید موقع پخت آلو اسفناج درب قابلمه را باز بگذاریم؟

این کار باعث می‌شود که اسفناج‌ها، بدرنگ و تیره نشوند.

در دستور تهیه خورش آلو اسفناج از چه چاشنی‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

شما می‌توانید از رب گوجه، رب انار، آب‌غوره و یا آب‌لیمو استفاده کنید. به‌علاوه زعفران دم‌کرده پای ثابت این خورش دلچسب است.

چه زمانی آلو را به خورش آلو اسفناج اضافه کنیم؟

معمولا این کار را در یک ربع پایانی پخت خورش انجام می‌دهند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود