طرز تهیه دمنوش به لیمو + خواص و موارد منع مصرف

دمنوش به لیمو
4.6/5 - (7 امتیاز)

طرز تهیه دمنوش به لیمو به‌ سادگی اغلب دیگر دمنوش‌های ایرانی است. البته فواید و طعم خاص به‌لیمو آن را به یک نوشیدنی خاص تبدیل کرده است. مصرف دمنوش به لیمو در ایران، سابقه‌ای طولانی دارد. از دیرباز ایرانیان این دمنوش را نه ‌فقط به‌عنوان یک نوشیدنی خوش‌عطر، بلکه به ‌عنوان نوعی دارو مورد استفاده قرار می‌دادند. به ‌نسبت همین قدمت استفاده، طرز تهیه این دمنوش هم متنوع بوده و شما می‌توانید به لیمو را به روش‌های مختلفی دم کنید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود، قصد داریم نگاهی به طرز تهیه این دمنوش فوق‌العاده انداخته و خواص دمنوش به لیمو را بیان کنیم. با ما باشید تا ابتدا جدول مشخصات غذایی دمنوش به لیمو را ببینیم و بعد از آن به سراغ نحوه تهیه و فواید دمنوش به لیمو برویم.

دمنوش به لیمو
تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 1 دقیقه
زمان تهیه 5 دقیقه
میزان سختی کم

به لیمو، گیاهی با تبار لاتین

عکس دمنوش به لیمو

به‌لیمو گیاهی است از شاخه‌ شاهسپرم. بلندای این گیاه به 3 متر هم می‌رسد و بومی آمریکای لاتین است. این گیاه برای رشد به هوای مرطوب و خاک مناسب نیاز دارد. به همین دلیل، در مناطق شمالی کشور ما نیز کشت می‌شود. برگ‌های به‌لیمو کشیده و نوک‌تیز هستند و درست همین برگ‌ها را برای دمنوش استفاده می‌کنیم. فصل چیدن برگ‌های این گیاه، اواخر تابستان بوده که باید پس از چیدن، فرایند خشک کردن را طی کرده و برای دم کردن آماده شوند.

روش های تهیه انواع دمنوش به لیمو

در زیر نگاهی به روش‌های تهیه این دمنوش خواهیم داشت. روش‌های تهیه که در ادامه آمده است را دنبال کنید و با پیش بردن حداقل یکی از آن‌ها، از خواص دمنوش به لیمو بهره‌مند شوید.

طرز تهیه دمنوش به لیمو ساده

روش دم کردن به لیمو بسیار ساده است. کافی است که یک قاشق غذاخوری برگ به‌لیمو را همراه با مقداری آب ۸۰ درجه درون قوری بریزید. قوری را روی بخار کتری و سماور قرار داده و اجازه دهید به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه دم بکشد.

به‌لیمو یکی از خوش‌عطروطعم‌ترین گیاهان دمنوشی است و بهترین مکمل برای آن را باید عسل بدانیم. از آن جا که به‌لیمو کمی تلخ مزه است، اضافه کردن مقداری عسل به آن‌ طعم به مراتب بهتری به وجود می‌آورد.

حالا اگر می‌پرسید که دمنوش به لیمو با چی خوبه؟ ادامه مطلب را بخوانید تا با چند دمنوش ترکیبی و خوش‌طعم دیگر آشنا شوید:

طرز تهیه دمنوش به لیمو نعناع

روش های تهیه انواع دمنوش به لیمو

در صورتی که ترکیب تلخی دو طعم برای شما آزاردهنده نباشد، دمنوش نعناع و به لیمو نیز یک نوشیدنی بسیار جذاب و مفید خواهد بود. اضافه کردن کمی عسل و یک قاشق غذاخوری آب لیموی تازه، کمک می‌کند تا تلخی این ترکیب کمتر شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و بهارنارنج

دمنوش بهارنارنج نیز یکی از خوش‌عطرترین دمنوش‌های گیاهی است. بهارنارنج هم‌خانواده‌ی به‌لیمو است و ترکیب این دو می‌تواند معجونی رویایی برای شما بسازد.

بهارنارنج خواصی نزدیک به خواص به‌لیمو دارد. آٰرامش‌بخشی، رفع بی‌خوابی، رفع اضطراب و استرس، ضد نفخ بودن، برطرف‌کردن میگرن و البته اشتهاآوری از عمده خواص بهارنارنج هستند.

برای تهیه این دمنوش بهتر است مقدار به لیمو 2 برابر بهارنارنج باشد، زیرا در غیر این صورت، طعم بهارنارنج غالب می‌شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو برای لاغری

طرز تهیه دمنوش به لیمو برای لاغری

به طور کلی، دمنوش به‌لیمو برای لاغری بسیار اثربخش بوده و باید آن را معجزه دمنوش‌های گیاهی برای کاهش وزن دانست. اگر بخواهید از این دمنوش برای لاغری استفاده کنید، لازم است که آن را ساعتی پس از صرف وعده غذایی بنوشید تا به افزایش سوخت و ساز در بدن شما کمک کند.

برای تهیه این دمنوش جهت لاغری، ترکیب آن با چای سبز یا برگه‌های لیموعمانی، فوق‌العاده خواهد بود. به این شکل، هم طعم دمنوش شما بسیار خوشمزه شده و هم خاصیت کاهش وزن آن، بیشتر می‌شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و دارچین

یکی دیگر از طعم‌دهنده‌های عالی برای این دمنوش را باید دارچین بدانیم. ترکیب به لیمو و دارچین، بسیار خوش‌طعم خواهد شد. طرز تهیه چای به لیمو همراه با دارچین به این صورت است که باید 1 یا 2 چوب دارچین را به همراه به‌لیمو، داخل قوری آب جوش بریزید و بگذارید دم بکشند.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و گل گاوزبان

دمنوش گل گاوزبان یکی از پرطرفدارترین و خوش‌عطروطعم‌ترین دمنوش‌های ایرانی است. اغلب، دمنوش گل گاوزبان را با لیموی تازه یا لیمو عمانی ترکیب می‌کنند. دمنوش لیمو عمانی و گل گاوزبان، یک ترکیب فوق‌العاده برای کاهش فشار خون است. با این ‌حال، یکی دیگر از گزینه‌های خوب برای همراهی گل گاوزبان، به‌لیمو است. البته طعم گل گاوزبان بر عطر و طعم به‌لیمو غالب است، اما ترکیب عطر و طعم این دو گیاه بسیار لذت‌بخش خواهد بود.

گل گاوزبان خواص متفاوتی از به‌لیمو دارد و به‌ نوعی مکمل آن است. تنها شباهت خواص گل گاوزبان و به‌لیمو تأثیر خوب هر دو بر عوارض سرماخوردگی است. از دیگر فواید گل گاوزبان، رفع بیماری‌های پوستی (ازجمله آکنه و جوش)، رفع فشار خون، بهبود دیابت و تنظیم قند خون، برطرف‌ کردن کم‌خونی و کاهش التهاب و تورم در بدن است.

برای تهیه دم نوش به لیمو ، بهتر است همان نسبت 2 به 1 به‌لیمو به گل‌گاوزبان را حفظ کنید تا هم عطر و هم رنگ بهتری به دست آید. البته خود دمنوش گل گاوزبان نیز طعمی عالی داشته و فواید درجه یکی دارد.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و اسطوخودوس

طرز تهیه دمنوش به لیمو و اسطوخودوس

اسطوخودوس با نام علمی لاوندر یکی از خوش‌عطرترین و پرخاصیت‌ترین گیاهان دارویی است. این گیاه، بومی هند، چین، ایران، انگلیس و کانادا است. اگر تا به حال دمنوش اسطوخودوس را نوشیده باشید، حتما طعم خاص آن را به خاطر دارید. به علاوه، خواص اسطوخودوس هم به خواص به‌لیمو نزدیک است و مکمل آن محسوب می‌شود.

آرامش‌بخشی، بهبود گوارش، بهبود زخم معده، رفع بی‌خوابی، کاهش دردهای عصبی، درمان سرگیجه و ضعف عمومی، رفع تشنج، رفع گرفتگی عضلانی و پاکسازی کبد از عمده خواص اسطوخودوس است.

در طرز تهیه دمنوش اسطوخودوس و به لیمو، ترکیب مساوی این دو با هم پیشنهاد می‌شود.

طرز تهیه دمنوش به لیمو و چای سبز

خواص چای سبز کاملا شناخته شده و ثابت شده است. عمده‌ترین خواص چای سبز، جلوگیری از پیری زودرس، محرک انرژی بودن، بالا بردن ایمنی بدن، جلوگیری از سرطان، کاهش کلسترول، کاهش وزن و کمک به لاغری، رفع سموم و بالا بردن استقامت بدنی هستند.

با همه‌ این خواص، معمولاً بسیاری از افراد از طعم گس چای سبز فراری هستند و ترجیح می‌دهند طعم چای سبز را با یکی دیگر از دمنوش‌ها تلطیف کنند. یکی از بهترین گزینه‌ها برای این کار، استفاده از به‌لیمو است. بنابراین، اگر از جمله افرادی هستید که از طعم گس چای سبز گریزانند، به شما توصیه می‌کنیم ترکیب به لیمو و چای سبز را امتحان کنید.

بهترین زمان مصرف دمنوش به لیمو

دمنوش به لیمو بسیار آرام‌بخش و تسکین‌دهنده است. بنابراین، بهترین زمان مصرف آن، شب هنگام و 1 ساعت پیش از خواب است. در این صورت، می‌توانید خوابی آرام و راحت داشته باشید.

آیا دمنوش به لیمو و شربت به لیمو خواص یکسانی دارند؟

بسیار پیش می‌آید که شباهت دو ترکیب ما را به اشتباه اندازد؛ دمنوش و شربت به لیمو هم از آن جمله است. حال‌ آنکه دمنوش به‌لیمو از برگ به‌لیمو به دست می‌آید، اما شربت به‌لیمو ترکیبی از آب لیمو، آب میوه به و شکر است. به هر ترتیب، توصیه می‌کنیم که حتما این دمنوش خوشمزه را در منزل تهیه کرده و از خواص عالی آن بهره‌مند شوید.

خواص دمنوش به لیمو و گیاه به لیموخواص دمنوش به لیمو و گیاه به لیمو

به لیمو، خواص بسیاری دارد و حاوی مواد مغذی و مفیدی چون کلسیم، منیزیم، ویتامین C، کمپتین، بیوفلاونوئیدها و لیمونن است.

تاثیر این دمنوش بر ایجاد آرامش و رفع گرفتگی اعصاب بسیار عالی بوده و اگر از عطاری‌ها بپرسید، همیشه این دمنوش را برای آرامش‌بخشی توصیه می‌کنند. از جمله خواص دمنوش به لیمو می‌توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • رفع سوءهاضمه
  • رفع نفخ و جلوگیری از آن
  • برطرف‌کردن سردردهای یک‌طرفه
  • بهبود میگرن
  • بهبود عوارض سرماخوردگی
  • آرام‌بخشی و تسکین اعصاب
  • تقویت حافظه
  • تقویت معده
  • رفع تپش قلب
  • رفع استرس و خستگی روحی
  • رفع بی‌خوابی
  • ضد آسم

به طور کلی با خواص به لیمو آشنا شدید، اما در ادامه خواص این گیاه را جزئی‌تر کرده و در رابطه با فواید به لیمو برای قلب، اعصاب، هضم، پوست و … صحبت خواهیم کرد.

خواص به لیمو برای قلب

یکی از علائم شایع نارسایی قلبی، احساس درد در قفسه سینه و مشکلاتی مانند احتباس مایعات است. در چنین شرایطی، مصرف دمنوش به لیمو، یک مسکن طبیعی است که درد قفسه سینه را کاهش می‌دهد. همچنین، مصرف به لیمو در درمان تپش قلب هم مفید است.

خواص به لیمو برای پوست

به لیمو، یکی از گیاهان بسیار مفید برای پوست است. این گیاه معطر، سرشار از انواع آنتی اکسیدان‌ها و ضد التهاب است و بدن را به خوبی هیدراته می‌کند. بنابراین، مصرف دمنوش به لیمو راهی مطمئن و امن برای از بین بردن چین و چروک‌های پوستی است. این گیاه، با خاصیت آنتی باکتریال خود، جلوی تشکیل آکنه‌های پوستی را می‌گیرد و میزان چربی پوست را کنترل می‌کند.

جالب است بدانید که به لیمو، یکی از مواد تشکیل‌دهنده محصولات آرایشی و بهداشتی برای پوست‌های حساس است و علاوه بر مصرف دمنوش آن، می‌توان از روغن و عصاره این گیاه معطر نیز به صورت موضعی استفاده کرد.

خواص به لیمو برای اعصاب

آنتی اکسیدان‌های موجود در به لیمو، باعث تعادل هورمونی و تمدد اعصاب می‌شوند. همچنین، این گیاه، یک تنظیم‌کننده طبیعی خواب شبانه است. بنابراین، اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید یا دچار تشویش ذهن هستید، این نوشیدنی ضد استرس را پیش از خواب امتحان کنید.

خواص به لیمو برای تقویت و بهبود هضمخواص به لیمو برای تقویت و بهبود هضم

به لیمو، ضد اسپاسم و تقویت‌کننده سیستم گوارش است. با مصرف دم نوش به لیمو می‌توانید حالاتی مانند سوء‌هاضمه، نفخ، گرفتگی و علائم روده تحریک‌پذیر را به خوبی کنترل کنید. بنابراین، از خواص دمنوش به لیمو برای بهبود هضم بدن خود کمک بگیرید.

خواص به لیمو برای سم زدایی و تقویت ایمنی

ترکیبات فنولی موجود در گیاه به لیمو، یک دسته از آنتی اکسیدان‌های قوی موجود در این گیاه هستند. این ترکیبات، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهند و جلوی فعالیت مخرب رادیکال‌های آزاد را می‌گیرند. نتیجه این فعل و انفعالات، سم‌زدایی بدن و تقویت سیستم ایمنی است. دمنوش به لیمو، ترمیم‌کننده بافت‌های سلولی و ضد التهاب است و بدن را سالم و سرحال نگه می‌دارد.

چه کسانی مجاز به مصرف این دمنوش نیستند؟

خواص دمنوش به لیمو بسیار است، اما دمنوش به لیمو به موازات تمام خواص خود، عوارض و مضراتی هم دارد که باید از آن‌ها آگاه باشید. محدودیت‌های مصرف دمنوش به لیمو عبارت است از:

  • مصرف موضعی به‌لیمو حساسیت و التهاب پوستی ایجاد می‌کند.
  • خوردن دمنوش به لیمو هنگام بارداری و شیردهی مضر است.
  • مصرف به‌لیمو برای بیماران کلیوی ممنوع بوده و یکی از اصلی‌ترین مضرات دمنوش به لیمو متوجه این افراد است که باید از آن اجتناب کنند.

دمنوش خوش عطر به لیمو، دمنوشی برای یک دنیا آرامش

طرز تهیه به لیمو دمنوش را برای شما گفتیم و شما را با خواص دمنوش به لیمو آشنا کردیم. شما می‌توانید این دمنوش را به هر روشی که دوست دارید تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. البته، اگر مواد اولیه آن را در دسترس ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، کافی است به صفحه سفارش آنلاین دمنوش رفته و مواد مورد نیاز خود را سفارش دهید. به لیمو یا دیگر گیاهان دارویی، در زمان کوتاهی به محل آدرس شما ارسال خواهند شد.

نظرات کاربران

viidaa shabestariye
24.آبان.1402

سلام تهیه دمنوش به لیمو برای لاغری راست هستش یعنی دم نوش به لیمو برای کاهش وزن خوبه!؟ خواص به لیمو چیا هستش

    snappfoodadmin
    29.آبان.1402

    سلام بله میتوانید از دمنوش به لیمو برای لاغری کمک بگیرید.بهتر آن را ساعتی پس از صرف وعده غذایی بنوشید تا به افزایش سوخت و ساز در بدن کمک کند.
    به لیمو دمنوش به کاهش وزن و لاغری اثر می گذارد.دمنوش دم کرده ای به لیمو جهت لاغری را با ترکیب چای سبز یا برگه‌های لیموعمانی بنوشید
    چون به نوشیدنی طعم و مزه فوق‌العاده میدهد و هم خاصیت کاهش وزن،به لیمو را بیشتر می‌ کند

hamidekhatoun
30.آبان.1402

خواص و خاصیت دمنوش به لیمو و بهارنارنج
چی هستش

    snappfoodadmin
    05.آذر.1402

    سلام بهارنارنج خواصی نزدیک به خواص به‌لیمو دارد.آرامش‌بخشی،رفع بی‌خوابی،رفع اضطراب و استرس،ضد نفخ بودن،
    برطرف‌کردن میگرن است و از عمده خواص بهارنارنج اشتهاآوری است.

taina
18.آذر.1402

سلام دمنوش به لیمو چه خاصیتی داره و چه کسانی نمیتونن به لیمو بخورند

    snappfoodadmin
    20.آذر.1402

    سلام به لیمو، خواص بسیاری دارد و حاوی مواد مغذی و مفیدی چون کلسیم، منیزیم، ویتامین C، کمپتین، بیوفلاونوئیدها و لیمونن است.تاثیر
    این دمنوش بر ایجاد آرامش و رفع گرفتگی اعصاب بسیار عالی بوده و برطرف‌کردن سردردهای یک‌طرفه و بهبود میگرن و بهبود عوارض سرماخوردگی و تقویت معده
    رفع تپش قلب و رفع استرس و خستگی روحی و رفع بی‌خوابی و ضد آسم است .مصرف به‌لیمو برای بیماران کلیوی ممنوع بوده و
    یکی از اصلی‌ترین مضرات دمنوش به لیمو متوجه این افراد است که باید از آن اجتناب کنند