دستور تهیه دمنوش گل گاو زبان در ترکیب با گیاهان دیگر و خواص آن‌ها!

3.7/5 - (4 امتیاز)

گیاه گل گاو زبان با خواص دارویی قابل توجه خود طرفداران زیادی دارد. جایگاه مهم این گیاه برای سلامتی انسان باعث شده است که به صورت دمنوش مورد استفاده قرار گیرد. مردم ایران از دیرباز با فواید دمنوش گل گاو زبان آشنایی داشتند؛ چراکه طب سنتی همواره به خواص این گیاه پرداخته است. گل گاو زبان که عمدتاً در مناطق کوهستانی البرز کشت می‌شود، به روش‌های مختلف و همراه با گیاهان دیگر مانند سنبل الطیب مصرف می‌شود. جالب است بدانید که از این گیاه برای تهیه مربای گل گاو زبان نیز استفاده می‌شود. در این مقاله سعی داریم علاوه بر طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان، شما را با خواص متعدد این گیاه آشنا کنیم.

دمنوش آرام بخش گل گاو زبان

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده‌سازی 2 دقیقه
زمان لازم برای تهیه 15 دقیقه
میزان سختی کم

دمنوش گل گاو زبان

دمنوش گل گاو زبان

گل گاوزبان، یک نوشیدنی گرم و آرامش‌بخش.

گل گاو زبان را با انواع گیاهان نیز دم می‌کنند که انتخاب گیاه بر عهده شماست. می‌توانید با سنبل الطیب، لیمو عمانی، زعفران یا بابونه دمنوش خود را آماده کنید. برای دم کردن گل گاو زبان به جنس لیوان یا قوری انتخابی دقت کنید. این دمنوش در ظروف چینی طعم بهتری دارد. اگر می‌خواهید دمنوش پررنگ‌تر و غلیظ‌تری داشته باشید، پرهای بیشتری دم کنید.

گل گاوزبان با چی دم کنیم ؟ در ادامه روش‌های مختلف دم کردن گل گاو زبان از جمله طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب و لیمو عمانی را به شما معرفی خواهیم کرد.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و چای سبز

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و چای سبز

گل گاوزبان خواص ضدالتهابی نیز دارد.

گل گاو زبان را می‌توانید همراه با چای سبز دم کرده و بنوشید. در ضمن پیشنهاد می‌کنیم از خرما و نبات برای شیرین کردن این نوشیدنی استفاده کنید.

مواد اولیه برای طرز تهیه دمنوش گل گاوزبان و چای سبز

برای دم کردن گل گاو زبان، این دمنوش پرخاصیت به مواد اولیه زیر نیاز خواهید داشت:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گل گاو زبان ۱ قاشق غذاخوری
برگ چای سبز ۱ قاشق غذاخوری
نبات یا خرما به مقدار لازم

 

نحوه دم کردن گل گاو زبان و چای سبز

گل گاو زبان را به عنوان یک نوشیدنی ضد استرس می‌شناسیم. برای تهیه این دمنوش مراحل زیر را دنبال کنید که مانند درست کردن تمامی دمنوش‌ها آسان است..

  • مرحله اول: آب را درون کتری ریخته و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.
  • مرحله دوم: آب جوش را داخل قوری بریزید؛ سپس برگ چای سبز را در آب جوش ریخته و اجازه دهید تا خیس بخورد.
  • مرحله سوم: پس از خیساندن چای سبز، پرهای گل گاو زبان را به آب جوش اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: به مدت ۱۵ دقیقه قوری را در روی حرارت غیر مستقیم بخار کتری یا سماور بگذارید تا دم بکشد.
  • مرحله پنجم: پس از آنکه نوشیدنی آماده شده می‌توانید آن را با خرما یا شاخه‌های نبات نوش جان کنید.

نکات مهم در طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و چای سبز

برای تهیه این دمنوش باید نکات زیر را مدنظر قرار دهید تا دمنوش شما کیفیت بیشتری داشته باشد.

  • می‌توانید نبات را هنگام دم کشیدن نیز به دمنوش اضافه کنید.
  • برای اینکه چای گل گاو زبان شما لعاب دهد و خوش طعم‌تر باشد، باید به دمنوش زمان بدهید؛ یعنی بعد از دم کشیدن، ده دقیقه دیگر صبر کنید و سپس دمنوش را بنوشید.
  • از چای گل گاو زبان به جای چای سیاه بعد از وعده‌های اصلی غذایی نیز استفاده می‌شود.
  • گل گاو زبان باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ به همین دلیل افرادی که بیماری فشار خون بالا دارند، باید این چای را با چند قطره آب‌لیمو یا لیمو عمانی مصرف کنند.

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان به شیوه‌های دیگر

طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان به شیوه‌های دیگر

مصرف این دمنوش به بهبود سرماخوردگی کمک می‌کند.

تهیه این دمنوش با چای سبز را برایتان توضیح دادیم، اما باید اشاره کنیم که تهیه این دمنوش با گیاهان دیگر نیز ممکن است. برای مثال، شما می توانید این دمنوش را با سنب الطیب، لیمو عمانی، دارچین و اسطوخودوس نیز تهیه کنید. بنابراین، با ما همراه باشید تا نحوه دم کردن گل گاوزبان را با هم آموزش ببینیم.

دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب

دمنوش گل گاو زبان و سنبل الطیب

با اضافه کردن عسل یا مقداری آب لیمو ترش یک دمنوش خوشمزه خواهید داشت.

طریقه دم کردن گل گاو زبان بسیار ساده است، برای تهیه این دمنوش به ۲ قاشق غذاخوری گل گاو زبان و ۱ قاشق غذاخوری سنبل الطیب نیاز خواهید داشت. این دو گیاه را داخل قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. دقت داشته باشید که برای آماده شدن این دمنوش به مدت زمان بیشتری در حدود 30 دقیقه نیاز خواهید داشت تا عطر و طعم سنبل الطیب کاملا آزاد شود. برای شیرین و خوش طعم‌تر شدن دمنوش می‌توانید از نبات استفاده کنید.

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

دمنوش گل گاو زبان و لیمو عمانی

نوشیدن این دمنوش به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کند.

برای درست کردن دمنوش گل گاوزبان با لیمو ادامه این مطلب را دنبال کنید.

مواد اولیه مورد نیاز دمنوش گل گاوزبان و لیمو عمانی شامل ۲ قاشق غذاخوری گل گاو زبان و ۳ عدد لیمو عمانی خواهد بود. برای تهیه دمنوش موردنظر، لیمو عمانی‌ها را بشکنید و یا چند سوراخ کوچک روی آن‌ها ایجاد کنید. گل گاو زبان را به همراه لیمو عمانی در قوری چینی ریخته و آب جوش را بیافزایید. قوری را به مدت ۳۰ دقیقه روی بخار کتری قرار دهید تا دم بکشد. برای بهبود طعم دمنوش مقداری عسل به قوری اضافه کرده و هم بزنید. ترکیب گل گاوزبان و لیموعمانی را نیز آموختیم، در ادامه با ترکیبات بیشتری آشنا خواهیم شد.

دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس

دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس

گل گاوزبان یک دمنوش خوش‌رنگ و مفید.

خواص متعدد اسطوخودوس برای سلامتی باعث محبوبیت دمنوش اسطوخودوس و گل گاو زبان شده است. برای تهیه این دمنوش ۳ قاشق غذاخوری گل گاو زبان، یک عدد زنجبیل، ۳ قاشق غذاخوری اسطوخودوس و یک عدد لیمو عمانی آماده کنید. گل گاو زبان و اسطوخودوس را همراه آب جوش در قوری بریزید و در حدود ۱۰ دقیقه صبر کنبد تا به‌خوبی دم بکشد؛ سپس زنجبیل را به مواد داخل قوری اضافه کنید. لیمو عمانی را نیز سوراخ کرده و در قوری بیاندازید. 15 دقیقه دیگر صبر کنید تا دمنوش کاملاً آماده شود. برای شیرین‌تر شدن این دمنوش می‌توانید از عسل استفاده کنید.

دمنوش گل گاو زبان و دارچین

دمنوش گل گاو زبان و دارچین

دمنوش گل‌ گاوزبان حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است.

برای تهیه دمنوش گل گاو زبان و دارچین و زنجبیل، این نوشیدنی گرم و مفید به یک قاشق غذاخوری گل گاو زبان و یک چوب دارچین نیاز خواهید داشت. ابتدا آب را به جوش آورده و درون قوری بریزید؛ سپس گل گاو زبان و چوب دارچین را به قوری اضافه کرده و 10 دقیقه منتظر بمانید تا به‌خوبی دم بکشد. سپس دمنوش را صاف کرده، داخل فنجان ریخته و به آن عسل اضافه کنید تا خوش طعم‌تر شود. توجه داشته باشید که این ترکیب طبع گرمی دارد.

اگر از طرفداران دمنوش هستید با مراجعه به صفحه انواع دمنوش می‌توانید دمنوش‌های خوشمزه و مفید بسیاری را در منزل درست کرده و نوش جان کنید.

دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل

دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل

این نوشیدننی به بهبود عملکرد کبد کمک می‌کند.

زنجبیل گیاه مفید و پرخاصیتی است که در تهیه انواع مختلف دمنوش و در ترکیب با مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای تهیه این دمنوش پرخاصیت یک قاشق غذاخوری گل گاو زبان را به همراه چند برش زنجبیل داخل قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. در مدت 20 دقیقه بعد، دمنوش شما آماده می‌شود. برای شیرین کردن این نوشیدنی از نبات یا عسل استفاده کنید.

دمنوش گل گاو زبان و به لیمو

دمنوش گل گاو زبان و به لیمو

دمنوش گل گلوزبان یک درمان سنتی برای تسکین درد و التهاب است.

طرز تهیه دمنوش گل گلو زبان و به لیمو بسیار ساده است. برای تهیه دمنوش به لیمو به همراه گل گاو زبان، ابتدا آب جوش تهیه کنید. یک قاشق غذاخوری گل گاو زبان و یک قاشق غذاخوری به لیمو را ترکیب کرده و داخل قوری بریزید. آب جوش را اضافه کرده و بر روی بخار کتری یا سماور قرار دهید. در حدود 25 تا 30 دقیقه منتظر بمانید تا دمنوش شما آماده شود. مقداری عسل نیز برای شیرین کردن این دمنوش پرخاصیت به‌کار ببرید.

دمنوش عناب و گل گاو زبان

دمنوش عناب و گل گاو زبان

ترکیب گل گاوزبان و عناب نیز بسیار مفید است.

عناب گیاهی است که در طب سنتی جایگاه ویژه‌ای دارد. در طرز تهیه دمنوش گل گاو زبان و عناب به 7 عدد عناب و یک قاشق غذاخوری گل گاو زبان نیاز دارید. این دو ترکیب را داخل قوری ریخته و به مدت 30 دقیقه منتظر بمانید تا به‌خوبی دم کشیده و خواص آن آزاد شود. عسل و نبات را می‌توان برای شیرین کردن دمنوش مورد استفاده قرار داد.

نوشیدنی گل گاو زبان با گیاهان دیگر

نوشیدنی گل گاو زبان با گیاهان دیگر

برای کاهش استرس و اضطراب معمولا از این دمنوش خوش رنگ استفاده می‌شود.

شما می‌توانید علاوه بر گیاهان فوق از زعفران و بابونه نیز استفاده کنید. هنگام دم کردن گل گاو زبان با موارد مذکور به نکات زیر توجه نمایید.

  • اگر زعفران را انتخاب کردید، دمنوش به زمانی در حدود ۱۵ دقیقه نیاز دارد تا دم بکشد.
  • ترکیب زعفران با گل گاو زبان اثر بالا بردن فشار خون را کاهش می‌دهد.
  • در صورت استفاده از زنجبیل، عسل نیز به دمنوش بیافزایید تا خوش طعم‌تر شود.

فواید دمنوش گل گاو زبان

فواید دمنوش گل گاو زبان

این دمنوش به تسکین دردهای حاد و مزمن نیز کمک می‌کند.

گیاه گل گاو زبان منبع آنتی اکسیدان است. همچنین غنی از ویتامین C و ویتامین‌‌های گروه B است و مواد معدنی متفاوتی مانند کلسیم، پتاسیم و آهن در این گیاه یافت می‌شوند.

  • گل گاو زبان التهاب ریه را کاهش می‌دهد و به همین دلیل برای درمان تنگی نفس مؤثر است.
  • آنتی اکسیدان موجود در این گیاه، سطح رادیکال‌های آزاد بدن را کاهش داده و مانع از رشد سلول‌های سرطانی خواهد شد؛ در نتیجه گل گاو زبان را گیاهی ضدسرطان می‌شناسند.
  • درمان درد و التهاب مفاصل مانند آرتروز یا روماتیسم مفصلی با کمک گل گاو زبان امکان‌پذیر خواهد بود.
  • متخصصان تغذیه نوشیدن این دمنوش را به خانم‌ها توصیه می‌کنند؛ زیرا این دمنوش در کاهش دردهای قاعدگی و تعدیل خونریزی ماهانه مؤثر است.
  • جوان‌سازی و جلوگیری از پیری زودرس پوست یکی از فواید این دمنوش محسوب می‌شود.
  • خواص گل گاو زبان برای مو شامل خون‌رسانی بیشتر به پوست کف سر است که مواد غذایی و اکسیژن برای فولیکول‌های مو را فراهم می‌کند؛ در نتیجه موجب تقویت مو می‌شود.
  • آنتی اکسیدان گل گاو زبان در درمان بیماری‌هایی مانند اگزما اثر مثبتی دارد.
  • خواص گل گاو زبان برای لاغری نیز از فواید مصرف این دمنوش است. کالری‌سوزی یکی از خاصیت‌های مهم گل گاو زبان به حساب می‌آید و به همین دلیل توصیه می‌شود تا دمنوش این گیاه در رژیم‌های لاغری قرار بگیرد.
  • خواص گل گاو زبان برای اعصاب نیز شامل کاهش اضطراب و استرس است و آرام‌بخشی طبیعی محسوب می‌شود.

فواید دمنوش گل گاو زبان در ترکیب با گیاهان دیگر

فواید دمنوش گل گاو زبان در ترکیب با گیاهان دیگر

گل گاوزبان از دمنوش‌های محبوب ایرانیان است

اضافه کردن گیاهان دیگر به این دمنوش علاوه بر بهبود طعم، موجب افزایش خواص این دمنوش خواهد شد.

  • دمنوش دارچین و گل گاو زبان در کاهش التهاب، رفع بیماری‌های عفونی و میکروبی نقش مهمی دارد. همچنین به کاهش وزن و لاغری کمک خواهد کرد.
  • زنجبیل همراه گل گاو زبان می‌تواند مسکن خوبی برای گلو درد و درمان بیماری‌های ویروسی باشد؛ علاوه بر این در افزایش سوخت‌وساز بدن بسیار مؤثر است.
  • ترکیب اسطوخودوس و گل گاو زبان آرام‌‌بخش مؤثری است که باعث منظم شدن برنامه خواب می‌شود؛ همچنین مشکلات گوارشی را رفع می‌کند.
  • دمنوش سنبل الطیب و گل گاو زبان در کاهش استرس، سردردهای عصبی و تنظیم خواب اثر داشته و تقویت قوای جنسی را موجب می‌شود.
  • جالب است بدانید ترکیب گل گاو زبان و اسطوخودوس برای کاهش گرفتگی عضلات مؤثر است؛ همچنین نقش ضدتشنجی در بدن ایفا می‌کند.
  • به لیمو در دمنوش گل گاو زبان مسکن دردهای عصبی و معده درد است؛ درضمن این دمنوش خاصیت ضد التهابی نیز دارد.

مضرات دمنوش گل گاو زبان

مضرات دمنوش گل گاو زبان

یک دمنوش و هزاران خاصیت.

دمنوش گل گاو زبان برای خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط بیشتری مصرف شود؛ زیرا ماده آلکالوئید پیرولیزیدین گل گاو زبان ممکن است به کبد و کلیه مادر و رشد نوزاد آسیب بزند. مادران در دوران شیردهی با مصرف این دمنوش ممکن است با خون‌ریزی شدیدی مواجه شوند.

همچنین، این دمنوش باعث افزایش فشار خون می‌شود. بنابراین افراد دارای فشار خون بالا باید در مصرف آن دقت کنند. گل گاو زبان جریان خون را بهبود می‌بخشد؛ در نتیجه بیمارانی که به مشکلات خونی مانند هموفیلی مبتلا هستند، باید در نوشیدن گل گاو زبان احتیاط نمایند.

گل گاو زبان دمنوشی آرامش‌بخش با خواص استثنایی!

در این مطب طرز تهیه دمنوش مفید گل گاو زبان، نوشیدنی که باید برگهای آن خیس شود و منتظر دم کشیدن آن باشید را در ترکیب با گیاهان مختلف آموزش دادیم و به معرفی خواص گل گاو زبان و مضرات آن پرداختیم. گل گاو زبان گیاهی بسیار مفید است که خواص درمانی آن بر کسی پوشیده نیست. فواید مختلف آن مانند کاهش وزن، درمان التهاب و رفع استرس در این مقاله بررسی شد.

در پایان، برای تهیه این دمنوش در منزل به مواد اولیه‌ای نیاز خواهید داشت که می‌توانید آن‌ها را از عطاری آنلاین اسنپ فود سفارش دهید و در کمترین زمان ممکن درب منزل تحویل بگیرید.

نظرات کاربران

بهتابی
18.خرداد.1402

سلام گل گاو زبان در چه ظرفی دم کنیم طعم بهتری میده

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام دمنوش گل گاو زبا ن در ظروف چینی دم بزارید طعم بهتری داره

سیمین گرامیپور
18.خرداد.1402

سلام دم نوش گل گاو زبان واسه خواهرزادم که باردار مناسب هستش عب نداره بخوره یکم اعصابش ضعیف شده

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام دمنوش گل گاو زبان برای خانم‌های باردار و شیرده باید با احتیاط بیشتری مصرف شود؛ زیرا ماده آلکالوئید پیرولیزیدین گل گاو زبان ممکن است به کبد و کلیه مادر و رشد نوزاد آسیب بزند. مادران در دوران شیردهی با مصرف این دمنوش ممکن است با خون‌ریزی شدیدی مواجه شوند

      سیمین گرامیپور
      19.خرداد.1402

      سلام سپاسگزارم که جواب کامنت بنده را به موقع دادید و راهنمایی کردید که دمنوش گل گاو زبان برای خانم های باردار خوب نیست خوب شده بهش این دم نوش ندادم

        snappfoodadmin
        20.خرداد.1402

        سلام خواهش میکنم سعی در این داریم که کامنت های شما همراهان خوب به موقع بدهیم بله احتیاط خوبه ، بهتر دم نوش گل گاو زبان به بانوان باردار و شیرده ندیم که میل کن

الناز خسروی
18.خرداد.1402

من فشار خون دارم گل گاو زبان خوردم فشارم رفت بالا خواستم بگم که کسهای که عین من فشار خون دارند مصرف بی رویی در خوردن دمنوش گل گاو زبان نکنن

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام ممنون تجربه خودتون اشتراک گذاشتید گل گاو زبان باعث افزایش فشار خون می‌شود؛ به همین دلیل افرادی که بیماری فشار خون بالا دارند، باید این چای را با چند قطره آب‌لیمو یا لیمو عمانی مصرف کنند.

موسی سلیمینیا
18.خرداد.1402

سلام ممنون از پیچ خوبتون دم نوش گل گاو زبان با چی دم کنم که خواب راحت بهم بده مرسی

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم ترکیب اسطوخودوس و گل گاو زبان آرام‌‌بخش مؤثری است که باعث منظم شدن برنامه خواب می‌شود؛ همچنین مشکلات گوارشی را رفع می‌کند

mahmod nazaniyan
18.خرداد.1402

سلام مرسی از سایت خوبتون خسته نباشید دم نوش گل گاو زبان به تنهای برای معده خوبه یا با گیاه دیگه دم بزارمش

    snappfoodadmin
    18.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنیم سلامت باشید به لیمو در دمنوش گل گاو زبان مسکن دردهای عصبی و معده درد است و اینکه این دمنوش خاصیت ضد التهابی نیز دارد

نادیا خاقانی نیا
29.خرداد.1402

نحوه دم کردن گل گاو زبان و چای سبز خیلی خوب توضیح دادید مرسی🙏👌🏻👌🏻🙏

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام ممنون از کامنت شما باعث افتخار که وقت گذاشتید و نحوه دم کردن دمنوش گل گاو زبان و دمنوش چای سبز مطالعه کردید در صورت تمایل طرز تهیه انواع آبمیوه ها را دیدین کنیدhttps://blog.snappfood.ir/category/%d9%86%d9%88%d8%b4%db%8c%d8%af%d9%86%db%8c-%d9%87%d8%a7/cold-drinks-list/list-make-juice/

زینب سادات حسینی
29.خرداد.1402

فواید دمنوش گل گاو زبان و دمنوش عناب گل گاو زبان و فواید دمنوش گل گاو زبان در ترکیب با گیاهان دیگر و دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل و دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس خیلی زیاد زیاد خوشمم امد مرسی

    snappfoodadmin
    29.خرداد.1402

    سلام باعث افتخار است که فواید دمنوش گل گاو زبان و دمنوش عناب گل گاو زبان و فواید دمنوش گل گاو زبان در ترکیب با گیاهان دیگر و دمنوش گل گاو زبان و زنجبیل و دمنوش گل گاو زبان و اسطوخودوس مطالعه کردید و نظرتون به ما گفتید

zakanikermani
07.آبان.1402

سلام دمنوش اسطوخودوس و گل گاو زبان و سنبل الطیب و گل گاو زبان واقعا کاری برای بدن انجام میدن جدی تاثیرگذار هستند

    snappfoodadmin
    14.آبان.1402

    سلام دمنوش گل گاو زبان به تنهای خیلی مفید هستش دو نمونه از خواص این گیاه پر خاصیت :
    گل گاو زبان التهاب ریه را کاهش می‌دهدبرای درمان تنگی نفس مؤثر است درمان درد و التهاب مفاصل مانند آرتروز یا
    روماتیسم مفصلی با کمک گل گاو زبان امکان‌پذیر خواهد بود. این گیاه دمنوش میتونید
    یا اسطوخودوس و سنبل الطیب که خواص این نوشیدنی بالاتر میبرنند میل کنید