طرز تهیه انواع سالاد ماکارونی (10 روش پخت سالاد پاستا)

به این مقاله امتیاز دهید

سالاد ماکارونی هم مانند برادر ناخوانده خود ماکارونی یا حتی پاستا به روش های مختلف و با استفاده از ترکیبات متنوعی تهیه می شود. البته نوع اصلی سالاد ماکارونی که با ژامبون یا مرغ تهیه می شود را همه ما حداقل یکبار امتحان کرده ایم، اما روش های مختلف و جذابی برای سالاد ماکارونی وجود دارد که برخی از آن ها را حتی یکبار هم تست نکرده ایم. در این مقاله ابتدا طرز تهیه سالاد ماکارونی به روش قدیمی و همیشگی آن را آموزش می دهیم، سپس به طرز تهیه انواع دیگر سالاد ماکارونی می پردازیم.

درباره سالاد ماکارونی بیشتر بدانید

همانطور که از نام این غذا پیداست، سالاد ماکارونی در واقع یک نوع سالاد است، اما به دلیل ترکیب کاملی که از مواد غذایی دارد به عنوان وعده اصلی استفاده می شود. البته در مجالس و مهمانی ها سالاد ماکارونی همواره به عنوان سالاد سرو می شود، اما اگر یک دورهمی ساده و معمولی باشد، سالاد ماکارونی به عنوان یک غذای آسان، سریع و خوشمزه به عنوان یکی از بهترین انتخاب ها مطرح خواهد شد.

درباره سالاد ماکارونی بیشتر بدانید

انواع سالاد ماکارونی

این سالاد در سراسر دنیا شناخته شده است، البته در هر کجا با ترکیب خاص همان منطقه تهیه می شود. در ادامه لیستی از انواع سالاد ماکارونی را به شما معرفی می کنیم:

  • سالاد ماکارونی با کالباس یا مرغ
  • سالاد ماکارونی با تن ماهی
  • سالاد ماکارونی رژیمی
  • سالاد ماکارونی مجلسی
  • سالاد ماکارونی با قارچ
  • سالاد ماکارونی با سبزیجات (با زیتون، فلفل دلمه یا بروکلی)
  • سالاد ماکارونی دانمارکی
  • سالاد ماکارونی با لوبیا چیتی
  • سالاد ماکارونی ایتالیایی
  • سالاد ماکارونی مدیترانه ای

طرز تهیه سالاد ماکارونی با کالباس یا مرغ

همانطور که گفتیم سالاد ماکارونی با مرغ یا کالباس به عنوان معروف ترین و محبوب ترین سالاد ماکارونی شناخته می شود. بنابراین در ابتدا دستور پخت این سالاد ماکارونی را توضیح می دهیم و سپس به طرز تهیه انواع دیگر سالاد ماکارونی می پردازیم.

مواد اولیه برای تهیه سالاد ماکارونی با مرغ یا کالباس

برای تهیه سالاد ماکارونی به مواد اولیه عجیبی نیاز نخواهید داشت. برای درست کردن سالاد ماکارونی برای 4 نفر  به حدود 300 گرم ژامبون یا گوشت مرغ (یا به صورت ترکیبی)، 300 گرم ماکارونی فرمی، 6 عدد خیارشور متوسط یا بزرگ، 100 گرم نخود فرنگی، 100 کر م ذرت، سس مایونز به اندازه دلخواه، نمک و فلفل سیاه و دیگر ادویه جات دلخواه نیاز خواهید داشت. یک یا دو عدد لیمو ترش هم به عنوان چاشنی غذا مزه ای فوق العاده به ترکیب شما می دهند.

مواد اولیه برای تهیه سالاد ماکارونی با مرغ یا کالباس

مراحل تهیه سالاد ماکارونی

  1. در ابتدای کار یک قابلمه را تا دو سوم آب پر کنید و به همراه مقداری روغن و نمک اجازه دهید تا روی شعله به جوش بیاید. در این مرحله ماکارونی های فرمی که آماده کرده اید را داخل آب جوش بریزید. برای این مرحله نیاز به روغن زیادی نخواهید داشت و حدود یک تا 2 قاشق روغن کافیست. روغن به این دلیل به ترکیب اضافه می شود که ماکارونی ها به همدیگر نچسبند. برای استفاده از نمک هم در نظر بگیرید که خیارشور هم در ادامه اضافه خواهد شد و نیازی به نمک زیاد برای ماکارونی نیست.
  2. بعد از اینکه ماکارونی ها حدود 8 الی 10 دقیقه در آب جوش قرار گرفتند آن ها را آب کش کنید. دقت کنید که آبکش کردن را با آب سرد انجام دهید تا دانه های ماکارونی به همدیگر نچسبند. سپس آن ها را کنار بگذارید تا به خوبی آبکش شوند. توجه کنید که ماکارونی ها نباید زیاد پخته شوند و فقط باید مقدار کمی نرم شوند. البته بهتر است زمان پخت نوشته شده روی بسته ماکارونی را هم بررسی کنید، چرا که در برخی موارد با زمانی که ما اعلام کردیم متفاوت است.
  3. اگر می خواهید از مرغ استفاده کنید باید مرغ را همراه با نمک و زردچوبه و پیاز آبپز کنید و بعد از پخته شدن آن ها را به شکل دلخواه خود خرد کنید. اگر از ژامبون استفاده می کنید تنها کافیست ژامبون ها را به شکل دلخواه، خرد کنید. می توانید از این دو به صورت ترکیبی نیز استفاده کنید.
  4. یک کاسه بزرگ بردارید و ژامبون یا مرغ را در آن بریزید و در مرحله بعد ماکارونی های پخته شده را به آن ها اضافه کنید. ذرت و نخود فرنگی را هم می توانید بعد از این به ترکیب اضافه کنید. توجه کنید که ذرت و نخود فرنگی یا باید به صورت کنسروی تهیه شده باشند یا خودتان آن ها را آبپز کرده باشید. برای آبپز کردن نخود و ذرت هم کافیست آن ها را به همراه مقداری آب و نمک روی گاز قرار دهید تا آبپز شوند.
  5. حالا نمک و فلفل و ادویه جات دلخواه را به همراه لیمو به سس اضافه کنید و خوب هم بزنید تا ترکیب شوند.
  6. سس آماده شده را به سالاد اضافه کنید و به آرامی مخلوط کنید. توجه کنید که آرام مخلوط کردن به این دلیل است که ماکارونی ها له نشوند. حالا خیارشور را خرد کرده و اضافه کنید. در صورتی که ماکارونی زیاد پخته شود نیز ممکن است با کمی مخلوط کردن ماکارونی ها له شوند و ظاهر غذای شما به راحتی نابود شود.
  7. حالا سالاد را در یک ظرف جداگانه بریزید، در صورت تمایل آن را تزئین کنید و داخل یخچال قرار دهید تا کمی خنک شود. یک الی 2 ساعت قرار گرفتن در یخچال کافی است.
  8. به عنوان یک ایده برای تزئین می توانید سالاد را بعد از آماده شدن و قبل از قرار دادن در یخچال در قالب های دلخواه بریزید و آن ها را فشار دهید و داخل یخچال قرار دهید. سپس با ذرت، خیارشور یا زیتون آن را تزئین کنید.
مراحل تهیه سالاد ماکارونی

نکاتی در مورد تهیه سالاد ماکارونی

  • ماکارونی جاذب آب است و ممکن است بعد از قراردادن سالاد در یخچال احساس کنید کمی خشک شده است. به این منظور می توانید برای حل مشکل از مقداری سس اضافه به همراه روغن زیتون استفاده کنید. برخی هم برای حل این مشکل مقداری از آب مرغ آبپز شده را با سس مخلوط می کنند و به ترکیب اضافه می کنند.
  • سالاد ماکارونی عموما از ژامبون یا مرغ استفاده می شود، اما در صورت تمایل می توانید از سوسیس هم استفاده کنید. البته پیشنهاد می کنیم از سوسیس خانگی استفاده کنید تا نتیجه جذاب تری به دست بیاید.
  • می توانید از کاهوی خرد شده نیز در ترکیب استفاده کنید یا سالاد ماکارونی را داخل برگ های کاهو به شکل قالبی در بیاورید.

حالا بد نیست چند مورد دیگر از انواع سالاد ماکارونی را معرفی کنیم و به طور خلاصه به طرز تهیه آن ها بپردازیم.

مواد اولیه سالاد ماکارونی با تن ماهی

برای تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی به 300 گرم ماکارونی شکلی یا فرمی، یک عدد تن ماهی، 4 خیارشور متوسط یا بزرگ، 2 عدد تخم مرغ آب پز، یک فلفل دلمه ای کوچک، یک هویج متوسط یا کوچک (رنده شده)، 2 برگ کاهو، 1 عدد گوجه متوسط و نیم پیمانه سس مایونز و لیمو ترش و ادویه جات احتیاج دارید. یک لیمو ترش کافی بوده و فلفل و مقدار کمی نمک برای ادویه جات ضروری است.

مواد اولیه سالاد ماکارونی با تن ماهی

طرز تهیه سالاد ماکارونی با تن ماهی

  • ماکارونی را بر اساس زمانی که روی بسته بندی درج شده بپزید و با آب سرد آبکش کنید. سس مایونز و ادویه جات و لیموی ترش را مخلوط کنید و به ماکارونی آبکش شده که در یک ظرف ریخته اید اضافه کنید.
  • بعد از مخلوط سس با ماکارونی آن را داخل یخچال قرار دهید تا مزه بگیرد. تن ماهی را حدود 20 دقیقه در آب بجوشانید و سپس همه آن را به ماکارونی اضافه کنید. تخم مرغ های آب پز شده را خرد کنید و به همراه هویج رنده شده به ماکارونی اضافه کنید.
  • فلفل دلمه و کاهو را نیز به قطعات کوچک خرد کنید و به ترکیب اضافه کنید. به آرامی مخلوط کنید تا مواد با هم مخلوط شوند اما له نشوند. حالا وقت تزئین سالاد است. بعد از تزئین حدود 2 ساعت داخل یخچال قرار دهید تا مواد سالاد به هم جذب شوند.

سالاد ماکارونی رژیمی

سالاد ماکارونی رژیمی را به چند روش می توان تهیه کرد. بهترین روش این است که طبق ترکیب اول که بیان کردیم پیش برویم و بجای ژامبون از سینه مرغ استفاده کنیم. همچنین می توانید از سس مایونز رژیمی استفاده کنید یا به طور کلی از سس استفاده نکنید. همچنین می توانید از سس های مایونز خانگی یا ترکیبی از روغن زیتون و لیمو و فلفل سیاه بهره ببرید. اجازه دهید بیشتر توضیح دهیم.

سالاد ماکارونی رژیمی

مواد اولیه سالاد ماکارونی رژیمی

200 گرم ماکارونی فرمی، 1 عدد سینه مرغ، 1 یا 2 قاشق غذاخوری پیاز داغ، 3 عدد خیارشور، 2 الی 3 پیمانه زیتون، 2 عدد هویج خام، 2 قاشق غذاخوری شوید خرد شده، 1 پیمانه ماست کم چرب، 2 قاشق روغن زیتون، 1 عدد لیمو ترش و نمک و فلفل سیاه و ادویه جات همه آن چیزی است که به آن نیاز داریم.

مراحل تهیه سالاد ماکارونی رژیمی

  • سینه مرغ را با نمک و زردچوبه و پیاز داغ و 2 لیوان آب حدود یک ساعت روی شعله قرار دهید تا خوب پخته شود.
  • در این فاصله خیارشور و زیتون و هویج را خرد می کنیم. پس از پخته شدن مرغ آن را هم به اندازه های دلخواه خرد کنید.
  • ماکارونی های فرمی را طبق توضیحاتی که در دستورهای قبلی گفتیم می پزیم و آبکش می کنیم. پاستای آبکش شده را در ظرف میریزیم و مواد خرد شده را اضافه می کنیم.
  • در این مرحله ماست، روغن زیتون، لیموی ترش، شویدهای خرد شده و ادویه جات را هم به ترکیب اضافه می کنیم.
  • مواد را به آرامی مخلوط می کنیم تا هم ترکیب شوند و هم له نشوند. برای جذب بهتر مواد می توانید سالاد را حدود یک ساعت داخل یخچال قرار دهید، اما در صورت تمایل می توانید درجا سرو و نوش جان کنید.
مراحل تهیه سالاد ماکارونی رژیمی

سالاد ماکارونی مجلسی

طرز تهیه سالاد ماکارونی مجلسی به هیچ وجه پیچیده نیست. سالاد ماکارونی مجلسی همان سالاد ماکارونی با مرغ یا ژامبون است، با این تفاوت که می توانیم به همان ترکیبات فلفل دلمه ای و قارچ یا یکی از این دو را هم اضافه کنیم. البته باید دقت کنید که در سالاد ماکارونی مجلسی به دلیل اهمیت ظاهر غذا با مواظب باشید ماکارونی را بیش از حد نپزید یا به نحوی مخلوط نکنید که له شوند.

سالاد ماکارونی با قارچ

سالاد ماکارونی با قارچ هم طرفداران مخصوص خود را دارد. به خصوص وگان ها و کسانی که ترجیح می دهند فراورده های گوشی مصرف نکنند به جای مرغ و ژامبون از قارچ استفاده می کنند. نحوه پخت آن تفاوت چندانی ندارد و تنها کافیست قارچ را جداگانه مقداری تفت دهید و به ترکیب اضافه کنید.

طرز تهیه سالاد ماکارونی با سبزیجات نیز شبیه به همین مورد است. با این تفاوت که در سالاد ماکارونی با قارچ بجای مرغ و ژامبون از قارچ استفاده می کنیم، اما در سالاد ماکارونی سبزیجات حتما باید از فلفل دلمه ای، هویج، زیتون و حتی بروکلی خرد شده بهره ببرید.

سالاد ماکارونی با قارچ

سالاد ماکارونی دانمارکی

این ترکیب اما ترکیب کاملا جدید و تازه و جذابی است. برای تهیه سالاد ماکارونی دانمارکی ابتدا ماکارونی شکلی را بپزید و آبکش کنید. سپس 4 عدد زرده تخم مرغی که پخته شده اند را له کنید و با یک قاشق سس خردل و دو قاشق سس مایونز مخلوط کنید. یک فنجان خامه و ادویه جات را به ترکیب اضافه کرده و سپس همه این مواد را به ماکارونی اضافه کنید. 250 گرم ژامبون، یک قاشق شوید تازه، 2 عدد خیارشور خرد شده و یک قاشق روغن زیتون نیز به ترکیب اضافه کنید و کمی در یخچال قرار دهید و سپس نوش جان کنید.

سالاد ماکارونی با لوبیا چیتی

این غذا از آن ترکیب هایی است که هرکس اسمش را بشنود ممکن است تعجب کند، اما هرکس هم که نوش جان کند طعم آن را از یاد نخواهد برد. این ترکیب بسیار سالم و مقوی هم هست.

2 عدد سیب زمینی، 3 عدد هویج متوسط و 2 عدد تخم مرغ تهیه کنید و همه این موارد را آب پز کنید. همه این مواد را پوست بکنید و بسیار ریز خرد کنید. 4 قاشق غذاخوری لوبیاچیتی پخته شده را با 3 خیارشور متوسط که به صورت نگینی خرد شده مخلوط کنید. ماکارونی را بپزید و آبکش کنید تا آب آن کاملا برود.

همه مواد آماده شده را مخلوط کنید و ادویه جات را به ترکیب اضافه کنید. نیم ساعت تا یک ساعت داخل یخچال بگذارید و قبل از سرو با 3 قاشق غذاخوری سس مایونز و 2 قاشق سس هزار جزیره مخلوط کنید و از این غذای شگفت انگیز لذت ببرید.

سالاد ماکارونی با لوبیا چیتی

سالاد ماکارونی ایتالیایی

این غذا از آن ترکیب هایی است که احتمالا ایرانی پسند نیست، اما به ذائقه بسیاری هم خوش می آید. نصف بسته ماکارونی نواری را بپزید و آبکش کنید. یک هویج متوسط و یک عدد کدوی متوسط را پوست بکنید و ورقه ای ورقه ای کنید و به ماکارونی اضافه کنید. یک عدد لیمو ترش پوست کنده، روغن زیتون، کمی سبزی جعفری، مقداری فلفل سیاه، دو حبه سیر  و مقداری نمک را داخل مخلوط کن بریزید و حسابی مخلوط کنید و روی ماکارونی بریزید. سالاد شما آماده است.

سالاد ماکارونی مدیترانه ای

ماکارونی فرمی را طبق دستوری که توضیح دادیم بپزید و آبکش کنید. 3 عدد گوجه فرنگی را بشویید و خرد کنید. 200 گرم زیتون سیاه بدون هسته را هم خرد کنید و با گوجه ترکیب کنید. 100 گرم پنیر موزارلا را به قطعه های کوچک مربعی خرد کنید. روغن یک تن ماهی و یک قاشق روغن زیتون را ترکیب کنید. چند برگ ریحان را به مخلوط گوجه و زیتون سیاه اضافه کنید. ماکارونی را به مخلوط گوجه اضافه کنید. تن ماهی و پنیر موزارلا را به ماکارونی اضافه کنید. کمی مخلوط کنید. سپس روغن را اضافه کنید و مجددا مخلوط کنید. سالاد ماکارونی مدیترانه ای که یک غذای رژیمی هم محسوب می شود حالا آماده است.