طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی، بشقابی پر از انواع پروتئین

طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی
به این مقاله امتیاز دهید

شاید در بین سالادهای رژیمی، نام سالاد کینوا را شنیده باشید، اما اگر می‌پرسید سالاد کینوا چیست؟ باید بگوییم که سالادی کم‌کالری و رژیمی، سرشار از فیبر، پروتئین و انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانید با خیال راحت، آن را در رژیم‌های لاغری و پاکسازی خود بگنجانید. البته لازم است بدانید که طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی بسیار متنوع است و بسته به اینکه از چه ترکیبات یا سسی استفاده کنید، طعم‌های مختلف و فوق‌العاده‌ای را تجربه خواهید کرد. با این مطلب از اسنپ فود همراه باشید تا با هم طرز تهیه چند مدل سالاد کینوا مجلسی و رژیمی را مرور کنیم.

سالاد کینوا، وعده غذایی کم کالری

همان‌طور که در جدول مشخصات سالاد می‌بینید، طرز تهیه این سالاد رژیمی بسیار آسان است و شما با صرف زمانی کم می‌توانید از خواص فوق‌العاده گیاه کینوا مانند تقویت پوست و مو و استخوان و کاهش فشار خون و کنترل قند خون و… بهره‌مند شوید.

سالاد کینوا رژیمی
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 5 دقیقه
زمان پخت غذا 15 دقیقه
میزان سختی کم

مواد لازم برای تهیه سالاد کینوا

جالب است بدانید که برای پخت کینوا، می‌توان در مواد لازم، به جای آب، از شیر یا آب سبزیجات مختلف استفاده کرد که کینوا را طعم‌دار خواهد کرد. طرز استفاده کینوا در سالاد به این صورت است که باید به ازای هر پیمانه کینوا، 2 پیمانه مایع بریزید و اگر خواستید آن را با آب بپزید، حتما مقداری نمک و روغن هم به آب اضافه کنید. مواد لازم سالاد کینوا را در ادامه ببینید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کینوا 2 پیمانه
گوجه فرنگی بزرگ یک عدد
خیار 2 عدد
فلفل دلمه رنگی یک عدد
ذرت پخته نصف پیمانه
پیازچه خرد شده (اختیاری) یک قاشق غذاخوری
آب 4 پیمانه
روغن زیتون یک قاشق غذاخوری
جعفری به مقدار لازم
آب لیموی تازه یک قاشق غذاخوری
نمک و فلفل به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد کینوا رژیمیطرز استفاده کینوا در سالاد

اگر سالاد کینوا را از چند ساعت قبل از سرو درست کنید، مزه‌ها کاملا به خورد هم می‌روند و سالاد لذیذتری خواهید داشت. مراحل طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی را در ادامه ببینید:

  • مرحله اول: ابتدا کینوا را داخل آبکش ریخته و خوب بشویید. به طور طبیعی روی دانه‌های کینوا ماده‌ای به نام ساپونین وجود دارد که باعث تلخی کینوا می‌شود. این ماده، با شستن از بین می‌رود.
  • مرحله دوم: کینوای شسته شده را همراه با 4 پیمانه آب داخل قابلمه بریزید و حدود 15 تا 20 دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزد و آب آن به طور کامل کشیده شود. طرز پخت کینوا مانند برنج کته است و همین اندازه که دانه‌های کینوا شکفته شود، آماده مصرف است.
  • مرحله سوم: در این مرحله از طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی، تمام سبزیجات؛ یعنی گوجه‌ فرنگی، فلفل دلمه‌ای، خیار و جعفری را خرد کنید و کنا ربگذارید.
  • مرحله چهارم: پس از اینکه کینوای پخته کمی خنک شد، نمک و فلفل آن را اندازه کنید و سپس، ذرت و بقیه سبزیجات خرد شده را با آن مخلوط کنید. در نهایت، روغن زیتون و آب لیموی تازه را اضافه کنید و مواد را به هم بزنید تا طعم‌ها به خورد هم بروند.

به همین سادگی، سالاد کینوای رژیمی شما آماده است و می‌توانید آن را به سلیقه خود تزئین کرده و سرو کنید. نوش جان

طرز تهیه سس سالاد کینوا

برای تهیه سس سالاد کینوا و لوبیا و مرغ، 4/1 پیمانه آبغوره را با یک قاشق غذاخوری نعنا و جعفری  ساطوری شده مخلوط کنید و نصف قاشق غذاخوری از هر کدام از ادویه‌های سماق، پرک فلفل قرمز و نمک را به آن اضافه کنید.

نکته: با حفظ این نسبت‌ها می‌توانید مقدار سس را بیشتر کنید و به جای آبغوره، آبلیمو یا سرکه سیب به کار ببرید.

طرز تهیه سالاد کینوا به روش های مختلف

اگر تمایل داشته باشید می‌توانید این ماده غذایی خوشمزه را با مواد دیگری مثل مرغ، انار، اسفناج و … نیز ترکیب کنید. به این منظور متن‌های زیر را دنبال کنید:

طرز تهیه سالاد کینوا با مرغطرز تهیه سالاد کینوا با مرغ

این سالاد پرفیبر و کم نشاسته برای بیماران دیابتی بسیار مفید است. برای تهیه آن، کینوا، هویج پخته، فلفل دلمه‌ای، پیازچه، کلم بنفش، خیار، تخم‌مرغ آبپز، فیله‌های مرغ مزه‌دار شده و مقداری لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی پخته شده لازم است.

کینوا را بپزید و با بقیه سبزیجات نگینی شده مخلوط کنید. سپس ظرف سالاد را برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند. در این فاصله، مرغ‌ها را در تابه‌ای رژیمی، گریل کنید. در نهایت، سالاد کینوا با لوبیا قرمز را در ظرف سرو بکشید و روی آن را با تکه‌های مرغ گریل شده و تخم‌مرغ آبپز شده، تزئین کنید.

طرز تهیه سالاد کینوا با کاهوطرز تهیه سالاد کینوا با کاهو

یکی از ساده‌ترین روش های طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی با کاهو این است که با کاهو، خیار و گوجه فرنگی، مقداری سالاد کاهو درست کنید و کینواهای پخته شده و سرد شده را روی آن بریزید و با سس دلخواه میل کنید.

یکی دیگر از ترکیبات این سالاد، مخلوط کاهو، خیار، هویج رنده شده و تربچه و پیاز است که می‌توانید آن را همراه با کینوای پخته شده و مقداری روغن زیتون و نمک و فلفل، سرو کنید.

طرز تهیه سالاد کینوا با انارطرز تهیه سالاد کینوا با انار

سالاد کینوا با انار، با ترکیب‌های مختلفی تهیه می‌شود؛ برای مثال، در سالاد کینوا تایلندی، کینوا را با کشمش سیاه، پرک بادام، پیاز خرد شده قرمز و دانه‌های انار مخلوط می‌کنند و مقداری جعفری، نعنا و شوید تازه به آن می‌افزایند. سپس، مقداری پنیر فتای خرد شده را روی سالاد می‌ریزند و آن را با ترکیب لیموترش، شکر، نمک و فلفل؛ به عنوان سس سالاد کینوا، طعم‌دار می‌کنند.

طرز تهیه سالاد کینوا مکزیکیطرز تهیه سالاد کینوا مکزیکی

طرز تهیه سالاد کینوا با لوبیا قرمز به روش مکزیکی به این صورت است که باید کینوا را در مقداری آب مرغ بپزید و کنار بگذارید. پس از سرد شدن کینوا، آن را با لوبیا قرمز پخته شده، ذرت، خیار، پیاز قرمز و مقداری فلفل قرمز دلمه‌ای مخلوط کنید. سپس، سس سالاد را که ترکیب لیموترش، نمک و روغن زیتون است به آن اضافه کرده و سالاد را برای یک ساعت داخل یخچال قرار دهید تا استراحت کند.

می‌توانید به جای خیار از یک عدد آووکادو استفاده کنید. افزودن گوجه فرنگی یا مقداری پنیر چدار یا پارمزان هم به این سالاد مکزیکی بلامانع است.

سالاد کینوا با اسفناجسالاد کینوا با اسفناج

اگر می‌خواهید یکی از راحت‌ترین روش‌های طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی را در پیش بگیرید، سالاد کینوا با اسفناج گزینه مناسبی است. کافیست برای تهیه آن، حدود 10 تا 12 دقیقه کینوا را بپزید و سپس اسفناج را هم آن اضافه کنید و اجازه دهید ترکیب کینوا و اسفناج برای حدود 3 تا 4 دقیقه دیگر روی حرارت باقی بمانند.

کینوا و اسفناج را داخل ظرفی مناسب بکشید و روی آن مقداری سس پستو و مقداری آبلیمو، نمک و فلفل بریزید. در صورت تمایل می‌توانید روی این سالاد رژیمی و مقوی، از مقداری پنیر پارمسان و یا مقداری مغزیجات دلخواه مانند مغز بادام هندی استفاده کنید.

سالاد کینوا و عدسسالاد کینوا و عدس

طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی به این روش آن است که عدس را به صورت جداگانه بپزید و آن را به کینوای پخته شده اضافه کنید. سپس، یک عدد سیب‌زمینی را آبپز کنید و همراه با خیار و گوجه خرد شده به ترکیب سالاد کینوا بیفزایید. برای سس سالاد، از ترکیب لیموترش، روغن زیتون، نمک و فلفل استفاده کنید و روی سالاد مقداری جعفری خرد شده بریزید.

به همین سادگی، یک سالاد بسیار خوشمزه و رژیمی خواهید داشت که می‌توانید به عنوان یکی از وعده‌های غذایی اصلی، روی آن حساب کنید.

سالاد کینوا با سس بادام زمینیسالاد کینوا با سس بادام زمینی

این رسپی گزینه‌ای مناسب برای گیاهخواران است که از ترکیب کینوا، کاهو، جوانه ماش، توفو یا پنیر سویا، زیتون بدون هسته و خیار و گوجه تهیه می‌شود.

سس این سالاد، طعم متفاوت و خاصی دارد که از ترکیب کره بادام زمینی، سرکه بالزامیک، شیره توت، آب لیموترش تازه و مقداری سبزیجات خشک تهیه می‌شود.

از وعده های غذایی کم کالری استقبال کنید

در این مقاله در رابطه با طرز تهیه سالاد کینوا رژیمی توضیح دادیم. اگر رژیم لاغری دارید یا به دنبال غذاهای گیاهی سالم و پرفیبر هستید، سالاد رژیمی کینوا یکی از بهترین انتخاب‌ها برای شما است. البته، اگر فرصت تهیه آن را ندارید، می‌توانید از طریق سفارش آنلاین غذا از اسنپ فود سالاد را سفارش دهید و درب منزل خود دریافت کنید.

نظرات کاربران