طرز تهیه شیرینی قرابیه را به شیوه تبریز و کشور ترکیه امتحان کنید

طرز تهیه شیرینی قرابیه

شاید وقتی برای اولین بار نام شیرینی قرابیه به گوش شما بخورد، اصلا تصور نکنید که این خوراکی مختص کشور خودمان، آن هم محصول تبریز است. البته شیرینی قرابیه تنها از شیرینی‌های تبریز نبوده و نمونه‌هایی از آن در دیگر مناطق ایران از جمله قزوین و فراتر از مرزها همچون کشور ترکیه هم تهیه می‌شود.

در طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریز، باید ابتدا بادام را خیس کرده، پوست بگیرید و در غذاساز خرد کنید. بادام‌ها را با سفیده تخم مرغ، وانیل و شکر مخلوط کرده و داخل دستگاه چرخ‌گوشت بریزید تا خمیری شکل شود. خمیر به دست آمده را ورز دهید، به اندازه یک اسکوپ از خمیر را برداشته و روی کاغذ روغنی و سینی فر بگذارید. در نهایت شیرینی‌ها را با خرده‌های بادام و پسته تزیین کرده و در فر بپزید.

در این مطلب از مجله اسنپ فود به معرفی طرز تهیه شیرینی قرابیه با سه روش پرداخته‌ایم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

شیرینی قرابیه
تعداد نفرات ۵ نفر
زمان آماده‌سازی ۱ ساعت
زمان پخت ۲ ساعت
میزان سختی زیاد

طرز تهیه شیرینی قرابیه تبریزی

 ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که قرابیه چه نوع خوراکی است یا شیرینی قرابیه چیست؟ قرابیه مخصوص تبریز یک شیرینی سنتی محسوب می‌شود، اما به دلیل مواد اولیه متنوع و البته ظاهر فوق العاده‎‌ای که دارد، باید آن را یک شیرینی مجلسی بدانیم.

این خوراکی پرطرفدار ظاهری شبیه کوکی دارد و به دلیل اینکه از مغزیجات متنوع در تهیه آن استفاده می‌شود، یک شیرینی گران قیمت به حساب می‌آید. در طرز تهیه کلمپه محلی نیز با یک شیرینی شیک و مجلسی روبرو هستیم.

عکس شیرینی قرابیه

مواد اولیه قرابیه تبریز

برای دستور پخت شیرینی قرابیه تبریز، مواد اولیه زیر را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سفیده تخم مرغ ۶ عدد
خلال بادام ۳۰۰ گرم
شکر ۴۰۰ گرم
وانیل نصف قاشق چایخوری
بادام به مقدار کافی
پسته به مقدار کافی
شکر به مقدار کافی

دستور پخت شیرینی قرابیه

برای پخت این شیرینی خوشمزه، مراحل زیر را دنبال کنید:دستور پخت شیرینی قرابیه

  • مرحله اول: بادام‌ها را از قبل در آب ولرم بخیسانید و پوست آن‌ها را جدا کنید.
  • مرحله دوم: فر را با دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه منتظر بمانید تا گرم شود.
  • مرحله سوم: بادام‌ها را با استفاده از مخلوط‌کن یا غذاساز خرد کنید. البته می‌توانید این کار را به صورت دستی هم انجام دهید؛ بدین صورت که باید بادام‌ها را درون کیسه‌ای پارچه‌ای بریزید و با گوشت‌کوب بکوبید.
  • مرحله چهارم: بادام‌های پودر شده را با سایر مواد از جمله سفیده تخم مرغ، وانیل و شکر به خوبی مخلوط کنید. در ادامه مواد را با استفاده از دستگاه چرخ‌گوشت دنده ریز چرخ کنید. در این مرحله باید مواد را کم کم داخل چرخ‌گوشت بریزید و از فشار دادن بیش از حد آن‌ها خودداری کنید تا روغن بادام خارج نشود.
  • مرحله پنجم: چرخ کردن را چندین مرتبه تکرار کنید تا ترکیب کاملا خمیری به دست آید. در صورتی که احساس کردید خمیر کمی سفت شده است، می‌توانید یک عدد سفیده تخم مرغ به آن اضافه کرده و باز هم مواد را چرخ کنید.
  • مرحله ششم: رنگ خمیر هنگام آماده شدن رو به سفیدی می‌رود و در این مرحله باید خمیر را ورز دهید.
  • مرحله هفتم: سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، از خمیر به اندازه یک اسکوپ بردارید و روی سینی قرار دهید. تمام خمیر را به همین شکل و با فاصله روی سینی فر بچینید.
  • مرحله هشتم: برای تزیین شیرینی قرابیه، می‌توانید از خرده‌های بادام و پسته و حتی شکر استفاده کنید. در ضمن برای چسبیدن مغزیجات، باید فشار کمی روی سطح شیرینی بیاورید.
  • مرحله نهم: در انتها سینی را درون فر قرار داده و اجازه دهید تا شیرینی‌ها بپزند و رنگ آن‌ها رو به کرم طلایی برود. مدت زمان پخت این شیرینی بسته به اندازه شیرینی و نوع فر بین ۱۵ تا ۲۰ دقیقه متغیر خواهد بود.

شما می‌توانید این شیرینی خوشمزه را با سفارش آنلاین از کافه از طریق اسنپ فود، خریداری کرده و درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی تبریز

یکی دیگر از شیرینی‌های قرابیه مختص تبریز را می‌توان با مغز گردو تهیه کرد. البته طعم این شیرینی با نوع بادامی آن زمین تا آسمان متفاوت خواهد بود. هر کدام از آن‌ها لذت خاص خود را دارند و ذائقه‌های مختلف، ممکن است هر یک از این طعم‌ها را ترجیح دهند. شاید شما نیز دوست داشته باشید تا شیرینی قرابیه را با طعم دیگری نیز امتحان کنید.طرز تهیه شیرینی قرابیه گردویی تبریز

مواد اولیه شیرینی قرابیه گردویی

در طرز تهیه قرابیه گردویی تبریزی این مواد را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
مغز گردو ۴۰۰ گرم
شکر ۸۰۰ گرم
سفیده تخم مرغ ۱۲ عدد
آرد برنج ۱ قاشق غذاخوری
سرکه ۲ قاشق غذاخوری
وانیل نصف قاشق چایخوری
پودر کیک ۳۰۰ گرم
بیکینگ پودر ۲ قاشق چایخوری
بادام و پسته خرد شده به میزان کافی

دستور پخت قرابیه گردویی

قبل از شروع به پخت شیرینی قرابیه گردویی تبریزی به این نکته توجه کنید که شاید مقدار مواد اولیه زیاد باشد. به همین منظور می‌توانید مقدار هر یک را به نصف کاهش دهید؛ به خصوص اگر برای اولین بار این شیرینی را می‌پزید. در طرز تهیه قرابیه تبریز، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: مواد یخچالی را حدود ۳۰ دقیقه قبل از استفاده در دمای محیط قرار دهید و فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
  • مرحله دوم: پودر کیک، مغز گردو، شکر و نصف سفیده تخم مرغ را با استفاده از چرخ‌گوشت ترکیب کنید.
  • مرحله سوم: یک مرحله دیگر نیز خمیر شیرینی را چرخ کنید، اما این بار نصف دیگر سفیده‌های تخم مرغ را نیز به آن بیفزایید.
  • مرحله چهارم: در ادامه مواد را درون یک قابلمه بریزید و روی گاز قرار دهید. مواد باید تا حدی داغ شود، اما به نقطه جوش نرسد.
  • مرحله پنجم: سپس هنگامی که هنوز مواد روی حرارت ملایم هستند، سرکه را به همراه بیکینگ پودر و آرد برنج به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله ششم: در این مرحله مواد را از روی گاز بردارید، وانیل را اضافه کنید و اجازه دهید تا ترکیب خنک شود. در صورتی که مواد غلیظ بود، می‌توانید کمی سفیده تخم مرغ به آن بیفزایید.
  • مرحله هفتم: خمیر به دست آمده را به مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار دهید تا استراحت کند.
  • مرحله هشتم: در این مرحله سینی فر را با کره چرب کنید تا آماده شود. مخلوط را داخل قیف ریخته و با فاصله روی سینی به شکل ساده و یک اندازه بریزید. البته به جای قیف می‌توانید از یک قاشق گود کوچک هم استفاده کنید.
  • مرحله نهم: سپس کوکی‌ها را با مغز پسته و بادام تزیین کنید و سینی را درون فر قرار دهید. مدت زمان پخت این شیرینی بین ۲۰ تا ۲۵ دقیقه متغیر خواهد بود.
  • مرحله دهم: در انتهای تهیه این شیرینی گردویی تبریزی، فر را خاموش کرده و اجازه دهید تا شیرینی حدود ۵ دقیقه در فر بماند. به دلیل حساسیت بالای این شیرینی، آن را پس از خنک شدن با کاردک از سینی جدا کنید.

آموزش قرابیه تبریز به پایان رسید و اکنون شما آماده هستید تا این شیرینی خوشمزه را در خانه تهیه کنید.

طرز تهیه شیرینی قرابیه ترکیه

شیرینی قرابیه در ترکیه به روش‌های کاملاً متنوعی تولید شده و از انواع قرابیه محسوب می‌شود؛ به همین دلیل طرز تهیه قرابیه بسته به نوع شیرینی و مواد اولیه آن متفاوت خواهد بود. از انواع شیرینی قرابیه مخصوص ترکیه می‌توانیم به قرابیه چرخ و فلک، قرابیه کره بادام زمینی، قرابیه لقمه‌ای، قرابیه مغزدار، قرابیه پلنگی، قرابیه دارچینی گردویی و قرابیه سیب اشاره کنیم. در ادامه دستور پخت شیرینی قرابیه ساده ترکیه را به شما آموزش می‌دهیم.طرز تهیه قرابیه ترکیه

مواد لازم در طرز تهیه قرابیه ساده ترکیه

برای دنبال کردن طرز تهیه قرابیه ترکیه، پیش از هر کاری این مواد را آماده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کره نرم شده در دمای محیط ۱۲۵ گرم
روغن مایع ۴۰ گرم
آرد ۲ لیوان
پودر قند ۵۰ گرم
نشاسته گندم یا نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
وانیل خالص یک چهارم قاشق چایخوری

دستور پخت شیرینی قرابیه ساده ترکیه

برای پخت شیرینی قرابیه ترکیه‌ای، این مراحل را دنبال کنید:

  • مرحله اول: در اولین مرحله از طرز تهیه شیرینی قرابیه ، پودر قند را به همراه روغن مایع، نشاسته گندم یا جایگزین آن یعنی نشاسته ذرت، کره و وانیل، داخل یک ظرف بریزید و آن‌ها را به خوبی مخلوط کنید. (بهتر است برای ورز دادن مواد، از دست استفاده کنید.)
  • مرحله دوم: در ادامه آرد را کم کم داخل ظرف بریزید و با دیگر مواد ترکیب کنید. میزان آرد باید به اندازه‌ای باشد که خمیر به دست آمده نرم و لطیف شود؛ به همین منظور اگر لازم شد، مقدار آرد را افزایش دهید.
  • مرحله سوم: فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود.
  • مرحله چهارم: سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید، شیرینی را به هر فرمی که دوست دارید درآورید و روی سینی بچینید.
  • مرحله پنجم: سینی را درون فر قرار داده و شیرینی‌ها را به مدت ۱۵ دقیقه بپزید. بعد از پخت، شیرینی‌ها را از فر خارج کرده و اجازه دهید تا خنک شوند. در انتها می‌توانید شیرینی‌ها را با سس شکلاتی و پودر پسته تزیین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه شیرینی قرابیه

در طرز تهیه شیرینی قرابیه نکات و فوت و فن‌های زیر را مدنظر قرار دهید تا نتیجه کار یک شیرینی خوشمزه و حرفه‌ای باشد:نکات مهم در طرز تهیه شیرینی قرابیه

  • برای شکل دادن به شیرینی، به جای استفاده از قیف، می‌توانید خمیر شیرینی را داخل قالب بریزد.
  • اگر پس از تهیه خمیر شیرینی قرابیه، خمیر بیش از حد شل شد؛ یک قاشق غذاخوری آرد اضافه کنید.
  • اگر در طرز تهیه شیرینی قرابیه ، مهارت کافی ندارید؛ ابتدا ۲ تا ۳ عدد از شیرینی‌ها را در فر بپزید و زمانی که از پخت صحیح آن‌ها مطمئن شدید، فرایند شکل‌دهی به خمیر و تهیه شیرینی را ادامه دهید.

روش نگهداری شیرینی قرابیه

پس از آشنایی با طرز تهیه شیرینی قرابیه، این سوال مطرح می‌شود که قرابیه را چگونه نگهداری کنیم؟ شیرینی گرابیه یکی از انواع شیرینی خشک محسوب می‌شود که باید آن را در ظرفی درب‌دار نگهداری کنید. پس از تهیه و خنک شدن شیرینی‌ها، آن‌ها را داخل یک ظرف چیده، درب ظرف را محکم کنید و آن را در جایی خشک و خنک بگذارید. البته شیرینی قرابیه را می‌توان در یخچال هم نگهداری کرد تا ماندگاری آن افزایش یابد.

جلوگیری از خراب شدن شیرینی قرابیه

برای جلوگیری از خراب شدن و تغییر بافت شیرینی قرابیه، باید آن را در ظرفی خشک و تمیز بگذارید. همچنین بافت شیرینی قرابیه در معرض هوای آزاد خشک می‌شود؛ پس دقت داشته باشید که درب ظرف کاملا محکم باشد.

سفارش آنلاین شیرینی قرابیه از نزدیک‌ترین شیرینی فروشی‌ها

در این مطلب به آموزش شیرینی قرابیه گردویی تبریز و قرابیه ترکیه پرداختیم و نکات تهیه آن را معرفی کردیم. به جای انجام مراحل طرز تهیه شیرینی قرابیه در منزل، پیشنهاد می‌کنیم که سفارش آنلاین شیرینی از اسنپ فود را تجربه کرده و بهترین انواع این شیرینی‌ها را در کمترین زمان ممکن، درب منزل یا به طور کلی در محل آدرس خود، تحویل بگیرید.

اگر تجربه‌ای در طرز تهیه شیرینی قرابیه دارید، لطفا آن را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

شیرینی قرابیه مال کجاست؟

شیرینی قرابیه یکی از شیرینی‌های محلی تبریز است که در میان مردم تبریز شهرت زیادی دارد. البته این شیرینی در برخی از دیگر شهرهای ایران مانند قزوین هم تهیه می‌شود. نوعی از شیرینی قرابیه نیز مختص کشور ترکیه است و در آنجا درست می‌شود.

شیرینی قرابیه را چگونه تزیین کنیم؟

برای تزیین شیرینی قرابیه، استفاده از خرده بادام و پسته و شکر انتخاب مناسبی است. بادام و پسته، علاوه بر تزیین شیرینی، طعم آن را نیز بهتر می‌کنند.

چگونه از کامل شدن پخت شیرینی قرابیه مطمئن شویم؟

زمانی که رنگ شیرینی‌ها به کرم و طلایی تغییر پیدا کرد، یعنی پخت آن‌ها کاملا شده است که این فرایند با توجه به نوع شیرینی و فر شما، بین ۱۵ تا ۲۵ دقیقه طول می‌کشد.

سوالات متداول

طرز تهیه شیرینی قرابیه چطور است؟

بادام‌ پودر شده را با سفیده تخم مرغ، وانیل و شکر خوب مخلوط کنید. در انتها باید مواد را در دستگاه چرخ گوشت دنده ریز چند بار چرخ کنید. فر را از قبل روشن کرده و سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و از خمیر به اندازه یک اسکوپ بردارید و روی سینی با فاصله از هم قرار دهید.

رنگ شیرینی قرابیه باید رو به کرم طلایی برود. مدت زمان پخت این شیرینی بسته به اندازه شیرینی و نوع فر بین 15 تا 20 دقیقه متغیر خواهد بود.

پودر کیک را به همراه مغز گردو، شکر و نصف سفیده تخم مرغ را با استفاده از چرخ گوشت ترکیب کنید. مواد را روی گاز قرار دهید باید تا حدی داغ شود، اما به نقطه جوش نرسد.  سرکه را به همراه بکینگ پودر به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید. در مرحله آخر هم وانیل را اضافه کنید. شیرینی آماده قرار دادن در فر است.

فر را از قبل روشن کنید تا گرم شود، سینی فر را با کره چرب کنید. مخلوط را درون قیف ریخته و با فاصله روی سینی به یک اندازه بریزید. به جای قیف می‌توانید از یک قاشق گود کوچک کمک بگیرید. سطح شیرینی را با مغز پسته و بادام تزیین کنید. مدت زمان پخت این شیرینی بین 20 تا 25 دقیقه خواهد بود.

قرابیه بسته به نوع شیرینی و مواد اولیه متفاوت خواهد بود. از انواع شیرینی قرابیه مخصوص ترکیه می‌توانیم به قرابیه چرخ و فلک، قرابیه کره بادام زمینی، قرابیه لقمه‌ای، قرابیه مغزدار، قرابیه پلنگی، قرابیه دارچینی گردویی و قرابیه سیب اشاره کنیم.

نظرات کاربران

heart person
03.اسفند.1401

اصلا تا حالا اسم قرابیه رو نشنیده بودم، دلم میخاد امتحان کنم ولی واقعا بلد نیستم، شاید یجا پیدا شد. مرسی مطلبتون بد نبود

doodoo
03.اسفند.1401

پس قرابیه رو تو تبریز خودمون هم درست میکنن؟ فک میکردم کلا مال ترکیس. جالب بود