طرز تهیه فلافل خانگی برای یک دورهمی دوستانه

طرز تهیه فلافل خانگی
5/5 - (2 امتیاز)

طرز تهیه فلافل خانگی اصلا پیچیده نیست و شما به‌راحتی می‌توانید این غذای سالم را خودتان درست کنید. از طرفی علی رغم ارزان و ساده بودن این غذا، به لحاظ مواد مغذی و خاصیت سیرکنندگی، در شرایط خوبی قرار داشته و می‌توان از آن، به عنوان یک وعده غذایی مناسب نام برد. با توجه به ساده بودن مراحل آماده سازی و طبخ، شما نیز می‌توانید به راحتی این غذای خوشمزه را در آشپزخانه منزل خود تهیه کنید. بنابراین، با ما همراه شوید تا با یکدیگر سری به نحوه درست کردن فلافل خانگی بزنیم.

طرز تهیه فلافل خانگی

تعداد نفرات 2 نفر
زمان آماده سازی 50 تا 60 دقیقه
زمان پخت غذا 20 تا 300 دقیقه
میزان سختی متوسط

معرفی غذای فست فودی فلافل

فلافل، غذای لبنانی

فلافل خانگی یک غذای عربی است. ظاهرا اسم آن از فلفل گرفته شده و به‌صورت جمع مکسر «فلافل» درآمده است. شما می‌توانید فلافل را به‌وفور در بیروت، دمشق و بغداد پیدا کنید. طعم، سادگی و ارزانی فلافل از گذشته، پای آن را به ایران هم باز کرده است. البته این غذا در جنوب کشور رونق بیشتری داشته و با طعمی تند و تیز تهیه می‌شود. با این همه اگر چه فلافل لبنانی را باید یک غذای جنوبی در کشور بدانیم؛ اما در حال حاضر در تمام شهرهای ایران در رستوران‌های مختلف، سرو می‌شود. اگر در لیست غذاهای گیاهی، به دنبال یک غذای خوشمزه و خوش طعم هستید، حتما طرز تهیه فلافل خانگی می‌تواند یکی از گزینه‌های عالی برای شما باشد.

ترکیب ادویه مخصوص فلافل (تند و تیز و سوزان)

 

ادویه فلافل چیست؟ طعم خاص فلافل، بیشتر به ادویه‌هایی مربوط است که به آن اضافه می‌شود. به خصوص در طرز تهیه فلافل اهوازی، ادویه‌های خاصی را مزه خواهید کرد که شاید در هیچ جای دیگر نظیر آن‌ها را نچشیده باشید. به طور کلی ترکیبات ادویه فلافل تند و تیز هستند.

بعد از فلفل، بهترین ادویه مخصوص فلافل، زیره‌ی سبز یا سیاه است. شما می‌توانید برای تهیه‌ی فلافل از نعناع هم استفاده کنید؛ مخصوصاً اگر در طبخ این غذا از فلفل فلافل یا همان فلفل قرمز استفاده کرده باشید، نعناع می‌تواند طعم خوبی به آن بدهد. اگر به طرز تهیه فلافل بیروتی نگاه کنید، این نوع فلافل نیز با حجم زیادی فلفل قرمز تهیه می‌شود.

به جز این‌ها اگر بخواهید کامل‌ترین نوع فلافل را در منزل آماده کنید، ترکیب ادویه پودر انبه، زردچوبه، پودر بکینگ پودر، پودر جوز هندی، تخم گشنیز، زیره سبز یا زیره سیاه و نعناع خشک برای تهیه این غذا مورد استفاده قرار می‌گیرند.

چاشنی‌های مخصوص فلافل

چاشنی های مخصوص فلافل

بسیاری دوست دارند فلافل را با سس خردل یا انبه نوش جان کنند. بسیاری هم به سس گوجه‌فرنگی علاقه دارند. جدای از سس که هر کسی بنا به طبع و ذائقه می‌تواند آن را انتخاب کند، چاشنی اصیل فلافل ترشی است. به شکلی که شاید بد نبود ترشی را در دستور پخت فلافل، جای می‌دادیم. شما می‌توانید برای سرو فلافل از ترشی انبه یا ترشی بادمجان استفاده کنید. اگر به سراغ ساندویچ فروشی‌ها بروید، در بیشتر مواقع در ساندویچ فلافل از ترشی مخلوط بسیار ریز استفاده می‌کنند که باعث خواهد شد تا ساندویچ طعم عالی داشته باشد. بسیاری هم دوست دارند فلافل را با چاشنی پیاز و جعفری یا پیاز و خیار یا گوجه و خیار میل کنند. با این حساب به نظر می‌رسد که دست شما برای انتخاب چاشنی بسیار باز باشد.

نوشیدنی‌های مخصوص فلافل؛ دوغ یا نوشابه؟

نوشیدنی مخصوص فلافل

جدای از نوشیدنی‌های معمول مانند دوغ یا نوشابه، می‌توانید نوشیدنی‌های متفاوت‌تری را هم با فلافل امتحان کنید. هندی‌ها دوست دارند فلافل را با نوعی دوغ شیرین میل کنند که در آن از میوه‌های مختلفی استفاده شده است. آن‌ها به این نوع دوغ «لاسی» می‌گویند. به جز این از دیگر انتخاب‌های شما می‌تواند موهیتو یا همان آبلیمو و نعناع خانگی باشد. مخصوصا اگر دوست دارید فلافل‌تان تند باشد، این نوشیدنی گزینه‌ی مناسبی است. با همه‌ی این احوال، ما به شما چای نعناع را هم پیشنهاد می‌کنیم؛ این نوشیدنی ارزش امتحان‌کردن دارد.

میزان کالری فلافل

اگر بخواهیم در خصوص میزان کالری و چربی موجود در فلافل بگوییم، باید گفت که هر 5 عدد فلافل، چیزی نزدیک به 550 کالری داشته و اندازه چربی آن‌ها به 25 گرم می‌رسد. با این حساب می‌توان با در نظر گرفتن این میزان کالری و چربی، از فلافل در رژیم غذایی استفاده کرد.

فلافل خانگی

فلافل خانگی

حال که با ادویه‌ها، چاشنی‌ها و نوشیدنی‌های مناسب برای این غذای خوشمزه آشنا شدید، خوب است طرز درست كردن فلافل خوشمزه را نیز یاد بگیرید. در ادامه به مواد لازم و نحوه تهیه آن به صورت مرحله به مرحله اشاره شده است.

 مواد اولیه در دستور پخت فلافل

مواد اولیه برای طرز تهیه فلافل خانگی از این قرار است. البته در نظر داشته باشید که بسته به نوع تهیه فلافل، ممکن است برخی از مواد اولیه آن تغییر کنند. به طور مثال در طرز تهیه فلافل جنوبی، ادویه‌های به کار رفته تا حدودی متفاوت هستند.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
نخود خام 1 فنجان
جعفری خرد شده تازه 2 قاشق غذاخوری
گشنیز خرد شده تازه 2 قاشق غذاخوری
نمک 2 قاشق چای خوری
فلفل قرمز به مقدار کافی
سیر 4 حبه
زیره 1 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر 1 قاشق چای خوری
آرد 4 قاشق غذاخوری
گوجه و پیاز برای تزئین به مقدار دلخواه

طرز تهیه فلافل خانگی به صورت مرحله به مرحله

درست کردن فلافل خانگی

برای تهیه فلافل خوشمزه و خوش طعم یا همان  falafel recipeاین مراحل را با دقت دنبال کنید. طرز تهیه فلافل خانگی ساده با نخود کمی زمان بر بوده و باید با مهارت انجام شود.

  • مرحله اول:  نخودها را درون آب سرد بریزید و بگذارید یک شب خیس بخورد. بهتر است که دو یا سه بار آب داخل ظرف را بیرون ریخته و دوباره آب تازه در آن بریزید. اگر زمان کافی برای خیس خوردن نخودها ندارید، یک یا دو عدد خیار را در آب حلقه حلقه کرده و اجازه دهید در آب باقی بمانند. این باعث خواهد شد تا نفخ نخودها خیلی زودتر رفع شده و قابل استفاده باشند.
  • مرحله دوم: نخودهای خیس‌خورده را درون آبکش بریزید و اجازه دهید آب آن‌ها گرفته شود.
  • مرحله سوم: نخودها و پیاز را داخل مخلوط‌‌کن بریزید و فلفل، نمک، زیره، سیر، گشنیز و جعفری را به آن اضافه کنید. همه را با هم مخلوط کنید تا حالت خمیری یکدست پیدا کند. همان طور که اشاره کردیم بسته به نوع فلافلی که طبخ می‌شود، ممکن است نوع ادویه‌ها متفاوت باشند. به طور مثال ادویه مخصوص فلافل ابادان، تندتر بوده و در نهایت نیز فلافل تند و تیزتری تهیه خواهید کرد.
  • مرحله پنجم: آرد و بیکینگ‌‌پودر را به مخلوط‌ اضافه کنید. میزان آرد باید به‌میزانی باشد که به‌راحتی بتوانید توپ‌های فلافل را درست کنید و به دست‌تان نچسبد. شما می‌توانید در این مرحله بکینگ پودر را حذف کنید.
  • مرحله ششم: برای چند ساعت مایه را درون یخچال بگذارید تا خود را گرفته و در مرحله سرخ شدن از هم وا نروند.
  • مرحلههفتم: از خمیر به‌دست‌آمده گلوله‌هایی به‌اندازه‌ی گردو درست کنید. می‌توانید از اسکوپ فلافل هم استفاده کنید. استفاده از اسکوپ کمک خواهد کرد تا فلافل‌ها یک اندازه و یک دست شده و ظاهر بهتری به خود بگیرند. این در حالی است که اگر بخواهید با دست خود گوله‌های فلافل را آماده کنید، ممکن است به لحاظ ظاهری شبیه هم نبوده و یکسان نباشند.
  • مرحله هشتم: وقتی به‌خوبی داغ شد، فلافل‌ها را به آن اضافه کنید.
  • مرحله نهم: بعد از سرخ‌شدن فلافل‌ها، آن‌ها را روی یک دستمال تمیز و بدون پرز قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود. شما می‌توانید از کاغذ مخصوص جذب روغن نیز در این مرحله استفاده کنید که سرعت بیشتری در خارج کردن روغن اضافی خواهد داشت.
  • مرحله دهم: در نهایت، می‌توانید از انواع سس فلافل و گوجه و خیار استفاده کرده و ساندویچ خوشمزه‌تری آماده کنید.

در پایان مطلب طرز تهیه فلافل خانگی ، پیشنهاد می‌کنیم که طرز تهیه بورانی بادمجان با ماست را نیز یاد بگیرید و آن را مانند فلافل، در برنامه غذایی خود قرار دهید.

طرز تهیه فلافل کنجدی

طرز تهیه فلافل کنجدی

بسیاری از غذاها با اضافه شدن کنجد طعم به مراتب بهتری به خود می‌گیرند و فلافل نیز از این گروه خارج نیست. از این روی شما می‌توانید هنگام درست‌کردن یک سینی فلافل خوشمزه، به آن کنجد اضافه کنید. همچنین می‌توانید برای تزئین فلافل‌ها هنگام درست‌کردن گلوله‌های فلافل، روی آن‌ها کنجد بپاشید. در این صورت، کنجدهای روی فلافل هم برشته می‌شوند و می‌توانید طعم آن را بهتر زیر دندان حس کنید.

طرز تهیه فلافل ساندویچی

فلافل خانگی به سبک رستوران ها همان طور که انتظار می‌رود مانند انواع ساندویچ، فلافلی که خودتان درست می‌کنید، از هر نظر از فلافل بیرون بهتر است، اما ممکن است شما هم طعم فلافل بیرون را ترجیح دهید. به همین منظور، جدای از ادویه‌هایی که فست‌فودها استفاده می‌کنند، در دستور پخت فلافل ساندویچی شما باید مقدار سیب‌زمینی را هم به مواد اولیه‌تان اضافه کنید. طرز تهیه فلافل خانگی با سیب زمینی مشابه با همان دستور پخت فلافل است و تنها باید سیب زمینی به این دستور تهیه اضافه شود.

مهم‌ترین نکات در دستور پخت فلافل

نکات تهیه فلافل

برای آن که موفق شوید در منزل فلافلی شبیه به طعم فلافلی‌های ساندویچی بیرون تهیه کنید، لازم است که نکات و اصولی را دانسته و البته آن‌ها را به دقت رعایت نمایید. این نکات به شرح زیر هستند:

  • حتما اجازه دهید نخودها به خوبی خیس بخورند. هنگام خیس‌خوردن آب آن‌ها را دو یا سه بار عوض کنید؛ این کار نفخ ناشی از نخود را کمتر می‌کند. توجه داشته باشید که در غیر این صورت پس از میل کردن فلافل، ممکن است که دچار دل درد شوید.
  • اگر امکان خیساندن نخود نبود، می‌توانید آن‌ها را بجوشانید و آب آن را خالی کنید. همین طور قرار دادن چند برش خیار در نخود و آب داخل ظرف، باعث خواهد شد تا نفخ آن زودتر گرفته شود. این موضوع در مورد تمام حبوبات صدق می‌کند.
  • می‌توانید پوست نخود را هم بگیرید. پوست نخودهای خیسانده‌شده به راحتی جدا می‌شوند. برای جداشدن پوست نخود می‌توانید هنگام جوشاندن، کمی آن‌ها را هم بزنید؛ به‌این صورت پوست نخود به‌راحتی جدا خواهد شد.
  • قبل از مخلوط‌کردن نخودها با دیگر مواد، بهتر است آب آن‌ها کاملا گرفته شود که مایه‌ی فلافل شکل خمیری پیدا کند. فارغ از این که طرز تهیه فلافل بندری یا معمولی را دنبال کنید، در خصوص آماده کردن نخودها، باید مطابق با دستورالعمل پیش بروید.
  • برای قوام بهتر فلافل می‌توانید اندکی تخم‌مرغ به آن اضافه کنید؛ به‌این صورت، مواد فلافل‌ها هنگام سرخ‌شدن از هم پاشیده نمی‌شود.
  • اگر شما به هر علتی نمی‌خواهید از تخم مرغ در ترکیب این غذا استفاده کنید، لازم است که پیش از سرخ کردن توپ‌های فلافل، آن‌ها را در یک سینی گذاشته و در فریزر قرار دهید.
  • اگر از طرز تهیه فلافل اصیل پیروی کردید، می‌توانید آن را با نان پیتا که نانی لبنانی است نوش جان کنید.

فلافل، غذایی ساده اما دلچسب

طرز تهیه فلافل خانگی را برایتان توضیح دادیم. اما، با توجه به زمان بر بودن خیس خوردن نخودها و چرخ کردن آن‌ها، اگر در لحظه هوس ساندویچ فلافل کرده باشید، درست کردن این غذا برایتان خارج از حوصله خواهد بود. از این روی در چنین شرایطی می‌توانید به راحتی از امکان سفارش آنلاین فست فود از اسنپ فود استفاده کرده و ساندویچ فلافل مورد علاقه خود را درب منزل یا محل کار تحویل بگیرید. این فرصتی عالی است که بدون نیاز به مراجعه حضوری و منتظر ماندن طولانی، وعده غذایی خوشمزه و به یاد ماندنی را نوش جان کنید.

برچسب ها: