آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه قماق
انواع کیک و شیرینی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه قماق خوشمزه مازندرانی

مینا اسماعیل بیگی 01 فروردین 1402 5 دقیقه

طرز تهیه قماق شما را به یک سفر سبز دعوت می‌کند، سفری به مازندران زیبا و قلب سرسبز ایران. نان قماق از سبزیجات تهیه شده و نانی بسیار قدیمی و سنتی است. در گذشته این نان را بر روی درب یک تابه یا یک قابلمه می‌پختند. زیر درب تابه یا قابلمه نیز زغال قرار می‌گرفت تا نان به خوبی مغزپخت شود. این نان بیشتر برای مهمانی‌ها تهیه می‌شود و چون زیاد پف می‌کند، تقریبا شبیه کیک است. همچنین نان قماق  بسیار مقوی است و مازندرانی‌ها حتما آن را برای ماه رمضان نیز تهیه می‌کنند. ما در این مطلب طرز تهیه این نان لذیذ و متفاوت را برای شما شرح خواهیم داد.

نان قماق

زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه قماق مازندران

طرز تهیه قماق مازندران

در میان محتویات این نان به هیچ عنوان از شکر استفاده نشده است. صرفاً این نان را با سبزی خشک یا تازه آماده می‌کنند. به همین دلیل برای افراد دیابتی به شدت توصیه می‌شود. البته اگر محدودیت انرژی و کالری برای شما وجود ندارد، می‌توانید این نان را در درون روغن سرخ کنید. همچنین مانند سایر نان‌ها می‌توان نان قماق را در فر نیز تهیه کرد.

مواد اولیه برای تهیه نان محلی قماق

برای تهیه نان محلی قماق مازندرانی به سبزیجات معطر خشک یا تازه احتیاج خواهید داشت.

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
آرد 1 پیمانه
بکینگ پودر 1 قاشق چایخوری
کره 4/1 پیمانه
تخم مرغ 4 عدد
گردو 2/1 پیمانه
شکر 1 قاشق غذاخوری
پیازچه 1 قاشق غذاخوری
جعفری 1 قاشق غذاخوری
شنبلیله 1 قاشق غذاخوری
شوید 1 قاشق غذاخوری

مراحل تهیه نان قماق مازندرانی

مراحل تهیه نان قماق مازندرانی

طرز تهیه قماق مازندرانی ساده و سریع است و در مدت زمان اندکی آماده خواهد شد.

  • مرحله اول: در مرحله اول از طرز تهیه این نان لذیذ ابتدا باید سبزی‌ها را به خوبی پاک کرده و آن‌ها را کاملا تمیز بشویید.
  • مرحله دوم: بعد از پاک کردن، ضدعفونی کردن و شستن آن‌ها، حالا تمام سبزیجات را درون آبکش بریزید و اجازه دهید که آب آن‌ها به خوبی گرفته شود. اگر آب سبزیجات کاملا گرفته شود در زمان خرد شدن، سریع‌تر خرد خواهند شد. حالا سبزیجات را با دستگاه سبزی خردکن یا یک چاقوی کاملا تیز، به شکل ساطوری خرد کنید. البته می‌توانید به جای پیازچه از پیاز هم استفاده کنید. به شرط آن که پیاز را ریز و نگینی خرد کرده یا رنده کنید.
  • مرحله سوم: در مرحله بعد به سراغ تخم‌مرغ‌ها رفته و آن‌ها را در یک ظرف مناسب بشکنید. سپس با همزن برقی آن‌ها را به خوبی هم بزنید تا سفیده و زرده با هم ترکیب شده و از لختی خارج شوند.
  • مرحله چهارم: بعد از آن باید به سراغ کره بروید و آن را به روش بنماری با قرار دادن در یک ظرف و گذاشتن آن بر روی بخار آب کتری، ذوب کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه کره ذوب شده را به تخم مرغ همزده اضافه کرده و خوب ترکیب کنید.
  • مرحله ششم: در گام بعد گردوها را خرد کرده و با سبزیجات ساطوری خرد شده به ترکیب کره ذوب شده و تخم مرغ اضافه کنید. تمام مواد را مجدداً خوب هم بزنید تا یکدست شوند.
  • مرحله هفتم: حالا آرد را در ۲ الی 3 مرحله الک کنید. بعد از آن کم کم آرد را نیز به ترکیب سبزیجات و تخم مرغ اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله هشتم: در نهایت شما یک خمیر کاملاً یکدست خواهید داشت. دقت کنید که خمیر شما غلظت بالایی نداشته و زیاد سفت نباشد، این خمیر در ظاهر ماهیتی رقیق دارد.
  • مرحله نهم: بعد از آماده شدن خمیر، یک تابه مناسب انتخاب کنید. درون آن روغن بریزید و مواد نان را درست مانند کوکو سبزی درون تابه ریخته و پهن کنید.
  • مرحله دهم: حالا اجازه دهید تا خمیر نان شما به خوبی پخته شود. این نان درست مانند سایر نان‌ها پف می‌کند و به مدت زمان ۲۰ دقیقه احتیاج دارد تا کاملا مغز پز شود. توصیه میکنیم که درب تابه را با دم کنی ببندید. این کار کمک می‌کند تا نان قماق مازندرانی شما به خوبی پف کند.
  • مرحله یازدهم: بعد از اینکه یک طرف نان به خوبی پخته شد و تغییر رنگ داد، حالا باید خمیر نان را برگردانید تا سمت دیگر آن نیز به خوبی پخته شده و آماده شود. طرز تهیه قماق به این شکل به پایان می‌رسد.

طرز تهیه این نان خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که بد از تهیه این نان، طرز تهیه کاک را نیز دنبال کنید.

چند نکته طلایی برای پخت نان محلی قماق مازندرانی

پخت نان محلی قماق مازندرانی 

در این قسمت چند نکته مهم را برای تهیه بهترین نان قماق مازندرانی به شما ارائه خواهیم کرد.

  • نکته اول اینکه شما می‌توانید این نان را در اندازه‌های کوچک‌تر مانند کتلت و دانه دانه درون روغن قرار دهید.
  • البته همانطور که گفتیم این امکان نیز وجود دارد که شما این نان را در قطعه‌های کوچک درون سینی فر قرار داده و به صورت سلامت و کاملا رژیمی آماده کنید.
  • توصیه ما این است که اگر تصمیم گرفتید در طرز تهیه قماق به جای سبزیجات خشک از سبزیجات تازه استفاده کنید زیاد آن‌ها را ریز نکنید.
  • شعله شما در زیر ظرف پخت نان باید حرارت ملایمی داشته باشد تا نان شما به خوبی مغز پز شود.
  • در صورت تمایل امکان حذف شکر از مواد اولیه نان قماق نیز وجود دارد.
  • و در نهایت بهتر است که گردو را آسیاب یا بسیار خرد کنید تا در دهان و زیر دندان مشخص نباشد.

نان قماق محلی مازندران برای تمام ایران

نان قماق محلی مازندران

در این مطلب طرز تهیه قماق مازندرانی همانند طرز تهیه انواع کیک و شیرینی با هم مرور کردیم. در حالت کلی شاید تصور کنید که تهیه نان در خانه سخت است و در نهایت نان خوبی آماده نخواهد شد، اما ما به شما توصیه می‌کنیم که حتما این نان را در منزل تهیه کنید و از طعم بی‌نظیر آن لذت ببرید. در هر حال اگر تمایل به تهیه انواع نان و شیرینی در منزل نداشتید، می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی اسنپ فود این نان لذیذ را به راحتی در زمانی کوتاه درب منزل تحویل بگیرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود