طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا، فینگرفودی خوشمزه و فوری

طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا
3.3/5 - (6 امتیاز)

مانند طرز تهیه حمص لبنانی، مانتی هم یکی از معروف‌ترین غذاهای کشورهای مدیترانه‌ای و آسیایی است که با اندکی تفاوت، در مناطق مختلفی مانند روسیه، افغانستان، ترکیه، چین، ژاپن و… تهیه می‌شود.

سنتی‌ترین شکل طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا این است که مقداری از مایه گوشتی را داخل خمیرها به صورت بقچه بپیچید و آن‌ها را داخل آب جوش، به مدت 15 دقیقه آبپز کنید. امروزه اما، شکل سرخ کرده آن متداول‌تر است. در این مطلب از اسنپ فود، طرز تهیه کوزالاک ترکیه را خواهید دید که پیشنهاد می‌کنیم حداقل یکبار آن را امتحان کنید.

مانتی با خمیر یوفکا
تعداد نفرات 3 نفر
زمان آماده سازی 30 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی سختی کم

مانتی با خمیر یوفکا، پیش غذایی شیک و خوشمزه

اصول تهیه غذای کوزالاک مانتی در ترکیه این است که در کنار مایه گوشتی، از ماست مخلوط با بادمجان کبابی استفاده می‌کنند، اما در این رسپی خواهید دید که می‌توان ماست سیر دار یا ماست چکیده را هم جایگزین ماست و بادمجان کرد. جدول مشخصات خوراک کوزالاک مانتی را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای کوزالاک مانتی

برای تهیه فینگر فود کوزالاک مانتی از مواد زیر استفاده کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده 500 گرم
خمیر یوفکای مثلثی یک بسته
پیاز بزرگ یک عدد
فلفل دلمه ای 2 عدد
آب یک لیوان
ماست سیر دار 300 گرم
کره آب شده یک قاشق غذاخوری
پودر سیر یک قاشق چایخوری
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
نمک یک قاشق چایخوری
فلفل نصف قاشق چایخوری
زیره نصف قاشق چایخوری
آویشن یک قاشق چایخوری
جعفری خرد شده 2 قاشق غذاخوری برای تزئین

طرز تهیه کوزالاک مانتیطرز تهيه كوزالاك مانتيسي

دستور کوزالاک مانتی شما سه مرحله است، تهیه مایه گوشتی، آماده کردن خمیر یوفکا و در نهایت، نحوه سرو آن، در ادامه مراحل طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا را می‌بینید:

1)آماده کردن مایه گوشت

برای این منظور، مراحل زیر را پشت سر بگذارید:

  • مرحله اول: پیازها را به صورت نگینی خرد کرده و در تابه‌ای مناسب با مقداری روغن تفت دهید تا سبک و نرم شوند.
  • مرحله دوم: گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا بوی خامی گوشت از بین برود و رنگ آن عوض شود.
  • مرحله سوم: ادویه‌جات گفته شده را به مخلوط گوشت و پیاز اضافه کنید و کمی تفت دهید تا عطر آن‌ها بلند شود.
  • مرحله چهارم: فلفل دلمه‌ای را به صورت نگینی خرد کرده و به محتویات تابه اضافه کنید و کمی تفت دهید تا حالت خامی ان از بین برود.
  • مرحله پنجم: رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و تفت دهید تا حالت خامی آن گرفته شود و مایه گوشتی خوشرنگ‌تری داشته باشید. البته این مرحله اختیاری است و می‌توانید رب را حذف کنید.
  • مرحله ششم: مقداری آب به محتویات تابه اضافه کنید و درب آن را بگذارید. حدود یک ربع زمان لازم است تا مایه گوشتی کاملا جا بیفتد و مزه‌ها به خورد هم بروند.

2)آماده کردن مانتی

بعد از آماده کردن گوشت در مقاله طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا، نوبت به تهیه مانتی می‌رسد. یکی از اجزای اصلی خوراک کوزالاک مانتی، مانتی‌ها یا یوفکاهای رول شده آن است که باید به این ترتیب آن‌ها را آماده کنید:

  • مرحله اول: خمیرهای مثلثی یوفکا را روی سطحی صاف پهن کرده و به کمک یک سیخ چوب یا نی، از قسمت قاعده مثلث‌ها شروع به لوله کردن آن‌ها کنید.
  • مرحله دوم: راس مثلث را با انگشت یا برس آشپزی نم بزنید و به رول کردن ادامه دهید. انتهای خیس خمیر را با انگشت کمی فشار دهید. این کارها، مانع باز شدن رول‌ها در هنگام سرخ کردن آن‌ها می‌شود.کوزالاک مانتی با گوشت

نکته: دقت کنید که خمیر یوفکا در مجاورت هوا خیلی زود خشک می‌شود. بنابراین، در پیچیدن خمیر سرعت عمل داشته باشید.

  • مرحله سوم: در ظرفی مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود، سپس یوفکاهای پیچیده شده را داخل روغن بیندازید تا سرخ شوند.

نکته مهم: توجه داشته باشید که خمیر یوفکا بسیار نازک است، بنابراین، موقع سرخ کردن، حرارت اجاق را کم کنید تا خمیرها نسوزند و شکل و بوی بدی پیدا نکنند.

  • مرحله چهارم: رول‌های سرخ شده را روی دستمال مخصوص روغن‌گیری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها خارج شود.

3)سرو کوزالاک مانتی با گوشت

طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا به پایان رسید و نوبت به نحوه سرو آن می‌رسد. نحوه سرو و طرز خوردن کوزالاک مانتی هم آداب خاص خود را دارد. به این منظور، رول‌ها را دور تا دور ظرف بچینید و در مرکز ظرف، مقداری ماست چکیده سیر دار بریزید. سپس روی ماست از مایه گوشتی و مقداری جعفری خرد شده بریزید و برای خوردن آن، مانتی‌ها را داخل ترکیب سس گوشت و ماست بزنید و نوش جان کنید.

نکته: معمولا هر چقدر کوزالاک ترکیه تندتر باشد، خوشمره‌تر است. بنابراین یکی از فوت‌های کوزه‌گری درست کردن آن این است که مقداری کره را حرارت دهید و داخل آن چند پر فلفل بیندازید و موقع سرو غذای کوزالاک مانتی، این سس را روی آن بریزید.

طرز تهیه مانتی در فر

می‌توانید در طرز تهیه مانتی با خمیر یوفکا، به جای سرخ کردن مانتی‌ها از فر استفاده کنید. در این صورت خوراک کوزالاک مانتی کم چرب‌تر و سالم‌تری خواهید داشت. درجه فر بستگی به مدل فر دارد، با این حال، معمولا بین 180 تا 200 درجه سانتیگراد، حرارت مناسبی است. فراموش نکنید که حدود 10 دقیقه و کمتر برای پخت مانتی‌ها کافیست و بیش از این زمان، باعث سوختن یوفکاها می‌شود.

پس از پخت خمیرها، آن‌ها را از فر خارج کرده و در کنار ماست و مایه گوشتی سرو کنید.

طرز تهیه مانتی اسفناجطرز تهیه مانتی اسفناج

همان‌طور که دیدید در آموزش کوزالاک مانتی، از مایه گوشت استفاده شد، اما اگر می‌خواهید طعم گیاهی این غذا را تجربه کنید می‌توانید داخل خمیرهای یوفکا و یا در کنار آن‌ها، به جای مایه گوشت، از ترکیب اسفناج پخته شده همراه با سیب‌زمینی آبپز و مقداری سیر و پیازداغ استفاده کنید.

سفارش کوزالاک مانتی تک نفره از اسنپ را فراموش نکنید

معمولا قیمت کوزالاک مانتی به صرفه است و شما می‌توانید شات‌های تک نفره آن را به تعداد دلخواه از طریق سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود سفارش دهید و سفره‌های پذیرایی خود را رنگین‌تر کنید. شاد و برقرار باشید.

نظرات کاربران