طرز تهیه مربای کدو حلوایی با روش های مختلف

5/5 - (1 امتیاز)

مربای کدو حلوایی یکی از مرباهای محبوب فصل پاییز است. این مربای خوشمزه، طعم فوق‌العاده و ظاهر بسیار شکیلی دارد. به ویژه اینکه می‌توانید تکه‌های کدو را با قالب‌های دلخواه و متنوع، برش بزنید. طرز تهیه مربای کدو حلوایی خوشمزه با 3 روش مختلف را در اسنپ فود بخوانید. به علاوه، اگر به مرباهای پاییزی مثل مربای کدو حلوایی علاقمندید، خواندن طرز تهیه مربای گلابی هم خالی از لطف نخواهد بود.

مربای کدو حلوایی
تعداد نفرات به اندازه چند شیشه متوسط مربا
زمان آماده سازی بیش از 20 ساعت
زمان پخت غذا 3 ساعت
میزان سختی متوسط

مربای پاییزی کدو حلوایی

همان‌طور که خواهید دید، طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آب آهک کمی زمان‌بر است، اما استفاده از آب آهک، مانع له شدن کدوها می‌شود، به علاوه اینکه در مربایی مانند مربای چاقاله گردو ، طعم تلخ گردوها را هم از بین خواهد برد.

طرز تهیه مربای کدو

مربای کدو حلوایی، یک مربای متفاوت برای سفره‌های شماست.

مواد لازم و طرز تهیه این مربای خوشمزه، مربا کدو حلوایی را در ادامه ببینید:

مواد لازم برای تهیه مربای کدو حلوایی با آهک

در طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک می‌توانید به جای هل، یک عدد چوب دارچین را جایگزین کنید. آهک بهداشتی را هم از لوازم قنادی فروشی تهیه کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کدو حلوایی 2 کیلوگرم
آب 6 لیوان فرانسوی
شکر 2 کیلوگرم
گلاب نصف فنجان
آبلیمو 1 قاشق غذاخوری
هل خرد شده 1 قاشق مرباخوری
آهک 1 لیوان فرانسوی

مراحل طرز تهیه مربای کدو حلوایی

خاصیت آهک این است که مربا را ترد و شیشه‌ای خواهد کرد و از له شدن یا شل شدن تکه‌های کدو جلوگیری می‌کند. در ادامه، مراحل طرز تهیه مربای کدو حلوایی با آهک ببینید:

  • مرحله اول: کدو حلوایی را خوب بشویید، تخم‌های آن را جدا کنید و پوست آن را بگیرید. سپس، به صورت دلخواه به قطعات کوچک، برش بزنید.
  • مرحله دوم: اندازه آهک برای مربا را در بالا گفتیم، آهک را همراه با 3 لیتر آب در کاسه‌ای بزرگ بریزید. آب آهک را هم بزنید و صبر کنید تا آهک در آب حل شده و باقیمانده آن ته‌نشین شود.
  • مرحله سوم: در طرز تهیه مربای کدو حلوایی، باید از آب آهک زلال استفاده کنید و آهکی که ته‌نشین شده را دور بریزید.
  • مرحله چهارم: برش‌های کدو را در قابلمه‌ای مناسب ریخته و آب آهک زلال را روی آن بریزید. دقت کنید که آب آهک باید کاملا روی کدوها را بپوشاند.
  • مرحله پنجم: لازم است که کدوها به مدت 12 ساعت داخل آب آهک بمانند. در این مدت، گاهی آن‌ها را جا‌به‌جا کنید. پس از 12 ساعت، کدوها را از آب آهک خارج کرده و خوب با آب سرد بشویید.

    طرز تهیه مربای کدو حلوایی خوشمزه

    بک مربای خوشمزه و سرشار از خاصیت.

  • مرحله ششم: در مرحله ششم از طرز تهیه مربای کدو حلوایی، در ظرفی دیگر، مقداری آب سرد بریزید و کدوها را به مدت 8 ساعت داخل آن قرار دهید. در این مدت، چندین بار آب سرد را عوض کنید. بعد از گذشت این زمان، کدوها را آبکشی کنید و کنار بگذارید تا کاملا خشک شوند.
  • مرحله هفتم: در قابلمه‌ای مناسب، شکر و 5 لیوان فرانسوی آب بریزید و روی حرارت متوسط قرار دهید تا بجوشد. سپس، حرارت را کم کنید تا شهد مربا به آرامی بجوشد و قوام پیدا کند.

نکته: برای امتحان قوام آمدن شهد مربا کدو، مقداری از آن را داخل یک قاشق بریزید و صبر کنید تا کمی خنک شود. اگر شهد مثل عسل کش‌دار بود، می‌توانید کدوها را اضافه کنید. دقت کنید که قوام کافی شهد، مانع شکرک زدن یا کپک زدن مربا می‌شود.

  • مرحله هشتم: در این مرحله از طرز تهیه ی مربای کدو با آهک، کدوهای خشک شده را در شهد قند بریزید و اجازه دهید حداقل به مدت 2 ساعت، با حرارت ملایم بپزد.

نکته مهم: در طول پخت مربای کدو حلوایی، درب ظرف را نگذارید، زیرا بسته بودن درب ظرف باعث بد رنگ شدن و کدر شدن مربا یا سر رفتن آن می‌شود.

  • مرحله نهم: زمانی که کدوها پخت، آبلیمو، گلاب و هل را اضافه کنید و بعد از 10 دقیقه، شعله را خاموش کرده و قابلمه مربا را کنار بگذارید تا خنک شود.
  • مرحله دهم: مربای کدو حلوایی خنک شده را در ظرف‌های شیشه‌ای درب‌دار و کاملا خشک بریزید و در جای خشک و خنک قرار دهید.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک

در این قسمت طرز تهیه مربای کدوحلوایی بدون آهک را به شما آموزش خواهیم داد. همراه ما باشید.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی بدون آهک

مربای کدو تنبل دستور پخت راحتی دارد.

از آنجا که استفاده نکردن از آب آهک باعث نرم شدن کدوها می‌شود، در این روش می‌توانید کدوها را به شکل ریزتر برش زده یا آن‌ها را رنده کنید. سپس، با 1 لیوان آب، نیم‌پز کرده و آبکش کنید. مانند دستور قبل، شربت قند را آماده کنید و کدوهای نیم‌پز شده را به آن اضافه کنید. 30 دقیقه زمان دهید تا کدوها بپزند و اگر در پایان این زمان، کدوها هنوز سفت بودند، زمان پخت را بیشتر کنید.

در 10 دقیقه پایانی، مقداری گلاب، دانه‌های خرد شده هل و در صورت تمایل، زعفران دم‌کرده غلیظ را به مربا اضافه کنید و پس از اینکه طعم‌ها به خورد هم رفتند، حرارت را خاموش کرده و مربا را کنار بگذارید تا سرد شود.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با شیره انگور

در طرز تهیه مربای کدو حلوایی  با شیره انگور به این روش، به ازای 2 کیلو کدو حلوایی، 1.5 کیلو شیره انگور و یک بسته آهک بهداشتی لازم است.

کدوها را مطابق دستورهای قبل برش زده و در آب آهک زلال بخوابانید. پس از آبکشی و خشک کردن کدوها، آن‌ها را همراه با شیره انگور، روی شعله ملایم بگذارید و حدود 2 ساعت صبر کنید تا مربای کدو تنبل خوشمزه شما آماده شود.

در این روش، نیازی به استفاده از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌هایی مانند گلاب و هل نیست و عطر شیره انگور، غالب خواهد بود. مربای کدو حلوایی با شیره انگور نیز طعم بی‌نظیری دارد.

راهکار کپک نزدن و شکرک نزدن مربا

از اتفاقات ناخوشایندی که ممکن است برای مربای کدو تنبل با آهک شما پیش بیاید، شکرک زدن یا کپک زدن آن است.

طرز تهیه مربای کدو حلوایی با شیره انگور

بهترین انتخاب برای کودکان سخت‌گیرتان، مربای کدو تنبل است.

به این منظور، نکات زیر را در نظر داشته باشید تا از این اتفاقات جلوگیری کنید.

  • جلوگیری از شکرک زدن: برای جلوگیری از شکرک زدن مربا باید حواستان به مقدار شکر موجود در مربا و میزان حرارت اجاق باشد. شکر بیش از حد و پختن مربا با حرارت زیاد موجب شکرک زدن مربا شما خواهد شد. اگربا این وجود بازهم مربای شما شکرک زد، آن را درون ظرف بریزید و با مقدار کمی آب جوش و آبلیمو دوباره بجوشانید.
  • جلوگیری از کپک زدن: کپک زدن مربا می‌تواند به علت قوام نامناسب آن رخ دهد. بنابراین، باز هم اشاره می‌کنیم که مربا را با حرارت بالا تهیه نکنید و از عجله در پخت آن جلوگیری کنید. همچنین، استفاده از ظروف شیشه‌ای نقش مهمی در کپک نزدن مربا دارد.

شیشه های مربای کدو حلوایی را از اسنپ فود خریداری کنید

همان‌طور که دیدید، طرز تهیه مربای کدو تنبل با آهک، بدون آهک و با شیره انگور را به شما آموختیم. پختن این مربا طرز تهیه مربای کدو حلوایی، نیازمند مهارت و صرف وقت کافی است. بنابراین اگر زمان کافی ندارید و دوست دارید طعم مربای کدو حلوایی خوشمزه تبریز را بچشید، از طریق سفارش آنلاین غذا در اسنپ فود، شیشه‌های آماده مربا را درب منزل خود تحویل بگیرید.

نظرات کاربران