آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه پیشمه
انواع صبحانه
3.5/5 - (11 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه پیشمه ؛ شیرینی سنتی و خوشمزه ترکمن صحرا

مینا اسماعیل بیگی 07 دی 1401 5 دقیقه

نان و نان پزی در فرهنگ ترکمن، جایگاهی ارزشمند و ویژه دارد. تا جایی که ترکمن‌ها معتقدند اگر زنی که مشغول پختن نان است، دست آغشته به خمیر خود را با آب جاری بشوید، باران نازل می‌شود! بنابراین عجیب نیست که در سفر به ترکمن صحرا، با انواع و اقسام نان‌های محلی مانند بورک ترکمنی، قوقن، یوثیق و… مواجه شوید. اما در بین این همه تنوع و در این مطلب از اسنپ فود، قصد داریم طرز تهیه پیشمه را برای شما شرح دهیم. یک نان روغنی کوچک که ظاهری شبیه بامیه و مزه ای شبیه گوشفیل دارد و برای تهیه آن، نیازی به فر هم نخواهید داشت.

پیشمه
تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی 3 ساعت
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

پیشمه ترکمنطرز تهیه پیشمه ترکمن

پیشمه در لفظ ترکی به معنای هر چیز پختنی است و نان پیشمه در بین ترکمن‌ها یک نوع شیرینی خوشمزه سرخ کردنی است که طرز تهیه آن چندان سخت نیست. شما می‌توانید این نان خوشمزه کوچک را همراه یک صبحانه سنتی و یا همراه چای به عنوان یک عصرانه سبک میل کنید و از طعم و عطر فوق‌العاده آن در کنار عزیزانتان، لذت ببرید. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه پیشمه با ماست، آمده است.

مواد لازم برای تهیه پیشمه

دقت داشته باشید که در بعضی رسپی‌های این شیرینی، برای عطر بیشتر، از مقداری گلاب یا رنده پوست پرتقال هم استفاده می‌شود. اما موادی که در جدول زیر می‌بینید، اصلی‌ترین ترکیب و دستور تهیه پیشمه است. ضمن اینکه به جای روغن جامد می‌توانید از مقداری کره هم استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد حدود 10 پیمانه
تخم مرغ 3 عدد
شیر 1.5 پیمانه
ماست 1.5 پیمانه
شکر 3 پیمانه
بیکینگ پودر 2 تا 3 قاشق غذاخوری
وانیل 4/1 قاشق غذاخوری
روغن جامد 2 قاشق غذاخوری

مراحل طرز تهیه پیشمه

مقدار مواد بالا برای 4 نفر مناسب است و به عنوان مثال اگر خواستید طرز تهیه پیشمه برای دو نفر را امتحان کنید، مقدار مواد را نصف کنید. جالب است بدانید که ترکمن‌ها، تمام مراحل هم زدن مواد در این دستور را با دست انجام داده و از همزن استفاده نمی‌کنند.

در ادامه، مراحل کار آمده است:

  • مرحله اول: روغن جامد و شکر را در ظرفی مناسب با هم ترکیب کرده و با همزن برقی، کاملا مخلوط کنید.
  • مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را در ظرف بشکنید و به هم زدن ادامه دهید و پس از آن، به ترتیب، ماست و شیر را اضافه کنید.
  • مرحله سوم: در ادامه طرز تهیه پیشمه با ماست، بیکینگ پودر را داخل آرد بریزید و مخلوط حاصل را 3 بار الک کنید.مراحل طرز تهیه پیشمه

نکته: شما می‌توانید در این رسپی، مانند آنچه در مقاله جامع طرز تهیه یاغلی چورک آمده است، مقداری خمیر مایه هم به ترکیب آرد اضافه کنید. در این صورت طرز تهیه پیشمه با خمیر مایه، مطابق همین مراحل خواهد بود و فقط کافیست در مرحله سوم، در کنار بیکینگ پودر، 1 قاشق خمیر مایه را هم در آرد بریزید.

  • مرحله چهارم: حالا مخلوط آرد را روی بقیه مواد الک کنید و از اینجا به بعد، همزن را کنار گذاشته و با لیسک یا قاشق به آرامی هم بزنید.
  • مرحله پنجم: کم کم خمیر سفت می‌شود. بنابراین باید قاشق را هم کنار بگذارید و با دست ورز دهید. اضافه کردن آرد را تا جایی ادامه دهید که خمیر موقع ورز دادن، به دست نچسبد.

نکته: یک نکته مهم در اینجا این است که خمیر را بیش از اندازه سفت نکنید، چون در این صورت بافت شیرینی شما هم سفت خواهد شد.

  • مرحله ششم: تا اینجای کار، تهیه خمیر پیشمه به پایان رسیده، اما باید به آن استراحت دهید تا به اصطلاح ور بیاید. برای این کار، آن را در کاسه‌ای جادار قرار داده، رویش را با سلفون بپوشانید و برای 2 تا 3 ساعت در جایی گرم قرار دهید.
  • مرحله هفتم: پس از گذشت زمان کافی، در تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و اجازه دهید روی حرارت، کاملا داغ شود.
  • مرحله هشتم: در فاصله آماده شدن روغن، از خمیر گلوله‌هایی به اندازه یک گردو جدا کنید و با استفاده از وردنه آن را به قطر نیم سانت باز کنید.
  • مرحله نهم: خمیر پهن شده را با قالب‌های دلخواه، قالب بزنید و در روغن سرخ کنید. البته برای طرز تهیه پیشمه توپی هم می‌توانید گلوله‌هایی کوچک از خمیر برداشته و به همان شکل توپی در روغن سرخ کنید.

نکته: حرارت باید ملایم باشد و رنگ شیرینی‌ها به سمت قهوه‌ای کمرنگ تغییر کند.

  • مرحله دهم: در نهایت، شیرینی‌های پیشمه را روی حوله روغن‌گیر یا داخل یک آبکش توری قرار دهید تا روغن اضافی آن‌ها گرفته شود.

خب، به همین شیرینی و راحتی، پیشمه خوشمزه شما آماده شده است و می‌توانید آن را در ظرفی مناسب چیده و رویش را با مقداری پودر قند و خلال پسته تزئین کنید. پیشمه از لحاظ مقدار شیرینی بودن، طعمی میان نان‌های خانگی و شیرینی‌های خانگی دارد، بنابراین به عنوان یک صبحانه ایرانی هم می‌توانید روی آن حساب کنید. ضمنا مدت نگهداری آن، حدود یک هفته در ظرف در بسته داخل یخچال است.

طرز تهیه پیشمه بدون ماستطرز تهیه پیشمه بدون ماست

در بعضی دستورهای تهیه پیشمه، تنها از شیر استفاده می‌شود. در این صورت، روند کار مشابه دستور بالا خواهد بود، اما در نظر داشته باشید که جایگزین کردن نیمی از شیر با ماست، لطافت خمیر پیشمه را بیشتر خواهد کرد.

طرز تهی پیشمه با آب

شاید این سوال برایتان پیش آمده باشد که آیا طرز تهیه پیشمه با آب هم ممکن است؟ در جواب باید بگوییم که معمولا در اکثر رسپی‌های نان‌ها و شیرینی‌های خانگی، می‌توان آب را جایگزین شیر کرد، اما تقریبا در هیچ کدام از دستورهای سنتی پخت این شیرینی، خبری از آب نیست و حتی گاهی به جای شیر هم کلا از ماست استفاده می‌شود تا بافت خمیری تردتری داشته باشیم. در مجموع، اگر شیر در اختیار نداشتید، می‌توانید ماست را با کمی آب رقیق کنید، اما بهتر است همان شیر و ماست را در اولویت قرار دهید.

در پایان این مطلب، اگر به دستور غذاهای محلی علاقمندید و دنبال رسپی غذاهای نسبتا سبک و آسان می‌گردید، مقاله جامع طرز تهیه پاکورا بوشهری را هم حتما ببینید که در ظاهر، شباهت زیادی به پیشمه دارد اما طعم و مزه کاملا متفاوتی را تجربه خواهید کرد.

پیشمه، از ترکمن صحرا تا همه جا با شما است…

آیا این رسپی برای شما جالب بود؟ اگر اینطور است و وقت کافی برای تهیه آن در منزل را ندارید، سری به سایت اسنپ فود بزنید. کافه‌ها و رستوران‌های زیادی هستند که از طریق سفارش آنلاین از کافه ، سفارش آنلاین شما را درب منزلتان تحویل می‌دهند تا بتوانید طعم یک شیرینی بسیار خوشمزه سنتی را تجربه کنید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود