آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • درمان عروس هلندی افسرده
    درمان افسردگی عروس هلندی شهریور 17, 1403
  • طرز تهیه رولت مرغ
    طرز تهیه رولت مرغ مجلسی شهریور 17, 1403
  • مرغ پرتقالی
    طرز تهیه مرغ پرتقالی شهریور 17, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کله جوش
آموزش آشپزی
3.8/5 - (5 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه کله جوش به 3 روش ترکی، با بادمجان و ماست

مینا اسماعیل بیگی 30 آبان 1401 8 دقیقه

طرز تهیه کله جوش یا کاله جوش، یکی از دستور پخت‌های قدیمی ایرانی است که امروزه با ظاهری جدید و مواد متفاوت‌تری آماده می‌شود. در گذشته غذای کالجوش به عنوان یک غذای ساده محسوب می‌شد، اما امروزه می‌توانید کله جوش را به صورت کاملا مجلسی تهیه کنید. به عبارت دیگر کله جوش ترکی، نوعی آش است که در شهرهای مختلف ایران با روش‌های متفاوتی طبخ می‌شود.

اصلی‌ترین مواد اولیه برای درست کردن این غذا، ماست یا کشک است. همچنین می‌توان طرز تهیه کله جوش با دوغ را نیز امتحان کرد. در ادامه همراه ما باشید تا سه روش مختلف طرز تهیه کله جوش قزوینی  را آموزش دهیم.

۱. طرز تهیه کله جوش با ماست

اگر به طعم ماست علاقه دارید، طرز تهیه کالجوش با ماست را امتحان کنید. برای درست کردن کال جوش با ماست، ماست را با آب داغ ترکیب کنید تا به شکل دوغ درآید. سیر و پیاز را در یک تابه سرخ کرده و زردچوبه را به آن اضافه کنید.

طرز تهیه کله جوش با ماست

گوجه رنده شده و گردو خرد شده را به همراه فلفل به تابه بیافزایید. وقتی آب مواد کشیده شد و گردو به روغن افتاد، نعنا خشک و ترکیب ماست و آب را اضافه کنید. پس از آنکه غذا به جوش آمد، شعله را کم کرده و اجازه دهید به مدت نیم ساعت غذا بپزد. درست کردن کله جوش بسیار راحت است.

مواد لازم برای تهیه کله جوش با ماست

برای درست کردن این غذای خوشمزه و مقوی، کلهجوش به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ماست چکیده محلی نیم کیلوگرم
پیاز ۱ عدد
سیر ۱ حبه
گردو خرد شده ۲ عدد
گوجه فرنگی ۱ عدد
آب جوش ۲ لیوان
روغن به میزان لازم
نعناع خشک ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان کافی

دستور پخت کله جوش با ماست

برای درست کردن این کال جوش مقوی که شباهت زیادی به طرز تهیه کاله جوش کرمانی دارد، مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید:

  • مرحله اول: ماست را حسابی هم بزنید تا روان و یکدست شود. سپس ۲ لیوان آب داغ داخل ماست بریزید و دوباره هم بزنید تا به شکل دوغ درآید. توجه داشته باشید که اگر ماست را هم نزنید یا آب سرد داخل آن بریزید، کله جوش بریده بریده می‌شود.
  • مرحله دومدر مرحله دوم از طرز تهیه کالجوش با ماست گردو را کاملا خرد کنید و کنار بگذارید. برای آنکه گردو روغن بیشتری به غذای شما بدهد، می‌توانید آن را چرخ کنید. سپس سیر و پیاز را روی حرارت ملایم تفت دهید و به آن زردچوبه اضافه کنید تا خوش رنگ شود.
  • مرحله سومگوجه را بشویید و با پوست رنده کنید. وقتی سیر و پیاز سرخ شد، گوجه رنده شده و گردوی خرد شده را داخل آن بریزید و به مدت ۵ دقیقه با حرارت کم تفت دهید. پس از آنکه آب مواد تبخیر شد، نعنا خشک و فلفل را به مواد درون تابه اضافه کرده و هم بزنید.
  • مرحله چهارمزمانی که گردو و گوجه خرد شده به روغن افتادند، مخلوط ماست چکیده و آب را به آن‌ها اضافه کنید. مواد را به خوبی هم بزنید، طعم آن را بچشید و به مقدار لازم نمک اضافه کنید. حرارت را زیاد کنید تا غذا به جوش بیفتد. سپس حرارت را کم کنید تا کله جوش به مدت نیم ساعت بپزد. وقتی کالجوش با ماست غلیظ شد، آن را سرو کنید. کل جوش با ماست بسیار خوشمزه است.

۲. طرز تهیه کله جوش ترکی (کله جوش با گوشت)

کله جوش ترکی که به کله جوش آذری نیز شهرت دارد، یکی دیگر از انواع کله جوش است. آذری‌ها به طرز تهیه کله جوش ساده با کشک ، گوشت نیز اضافه می‌کنند که موجب طعم جذاب‌تر این غذا می‌شود. در ادامه به معرفی مواد لازم و طرز تهیه کله جوش ترکی پرداخته‌ایم.

مواد لازم برای کله جوش ترکی

برای درست کردن این غذا به مواد اولیه زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کشک ۲۰۰ گرم
گوشت چرخ کرده ۴۰۰ گرم
آرد ۲ قاشق غذاخوری
پیاز بزرگ ۱ عدد
مغز گردو خرد شده ۲ قاشق غذاخوری
نعناع خشک شده ۲ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت کله جوش ترکی

در طرز تهیه کله جوش با کشک که شباهت زیادی به طرز تهیه کله جوش قزوینی دارد، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

طرز تهیه کله جوش ترکی

  • مرحله اول: روش درست کردن کله جوش به ابن شکل ساده است، ابتدا گوشت چرخ کرده را به همراه نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به خوبی ورز دهید تا طعم‌دار شود. سپس به اندازه یک گردو از گوشت بردارید، در کف دست قرار داده و آن را به حالت دایره‌ای و گلوله مانند در بیاورید.
  • مرحله دوم: داخل یک تابه مقداری روغن سرخ کردنی بریزید و بر روی اجاق گاز با حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس گوشت‌های قلقلی شده را با دقت داخل تابه بچینید. زمانی که یک طرف گوشت‌ها تغییر رنگ داد، آن‌ها را با استفاده از کفگیر جابجا کنید تا طرف دیگر نیز سرخ شود. سپس گوشت‌ها را از تابه خارج کنید.
  • مرحله سوم: یک پیاز بزرگ را شسته و به صورت نگینی خرد کنید. داخل یک تابه تمیز دیگر مقداری روغن بریزید و بر روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود.
  • مرحله چهارم: سپس پیاز خرد شده را به تابه اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود. مغز گردو خرد شده را به پیاز اضافه کرده و آن‌ها را کاملا مخلوط کنید. تفت دادن مواد را تا جایی ادامه دهید که رنگ پیازها طلایی و بافت گردوها نرم شوند.
  • مرحله پنجم: درون یک قابلمه با اندازه مناسب، چهار پیمانه آب بریزید و بر روی اجاق گاز قرار دهید تا آب به جوش بیاید. زمانی که آب به جوش آمد، کشک‌ها را به قابلمه اضافه کرده و هم بزنید تا در آب رقیق شوند. به مواد داخل قابلمه کمی نمک، زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کرده و مواد را مخلوط کنید. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه، گردو و پیاز تفت داده شده را به قابلمه اضافه کنید.
  • مرحله ششم: توجه داشته باشید که در این مرحله حرارت باید ملایم باشد تا کله جوش به آرامی پخته شده و جا بیفتد. سپس گوشت قلقلی‌های سرخ شده را به آب و کشک جوش آمده اضافه کنید. مواد را با یکدیگر مخلوط کرده و اجازه دهید تا به غلظت مناسب برسند.
  • مرحله هفتم: داخل یک تابه تمیز دیگر مقداری روغن ریخته و بر روی اجاق گاز بگذارید تا داغ شود. سپس نعنا را به تابه اضافه کرده و تفت دهید. دقت کنید که نعناع را نباید بیش از حد سرخ کرد؛ زیرا نعنا تلخ شده و طعم کله جوش را خراب می‌کند.

طرز تهیه کال جوش

  • مرحله هشتمدر مراحل پایانی پخت کال جوش ساده، نعنا داغ را به قابلمه اضافه کرده و به خوبی هم بزنید. اجازه دهید تا نعنا به مدت ۵ دقیقه با مواد بجوشد. اگر در این مرحله احساس کردید کله جوش شما حالت رقیقی دارد، دو قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه کنید و منتظر بمانید تا آرد کمی با مواد جوش بخورد.
  • مرحله نهمدر این مرحله کال جوش یا کله جوش شما آماده است. آن را در یک کاسه بریزید و با پیاز داغ و گردو تزئین کنید.

۳. طرز تهیه کله جوش با بادمجان

طرز تهیه کالجوش با کشک و بادمجان را یاد بگیرید و این غذا را با بادمجان هم میل کنید. پخت کله جوش با بادمجان از ۱۰۰ سال پیش بین ایرانی‌ها مرسوم بوده و یک غذای فوق العاده خوش طعم و مقوی محسوب می‌شود. شما می‌توانید این غذا را از اسنپ فود اصفهان سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید.

مواد لازم برای کله جوش با بادمجان

برای درست کردن کال جوش اصفهانی، به مواد اولیه زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
کشک ۱ پیمانه
گردو نگینی ۲ قاشق غذاخوری
پیاز ۲ عدد
سیر ۴ حبه
بادمجان ۲ عدد
گوجه ۱ عدد
نعناع داغ ۳ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به میزان لازم

دستور پخت کله جوش با بادمجان

طرز تهیه کال جوش با بادمجان را مطابق مراحل زیر دنبال کنید:

طرز تهیه کله جوش با بادمجان

  • مرحله اول: بادمجان‌ها را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای یا طولی برش بزنید. آن‌ها را به مدت ۲۰ دقیقه داخل مخلوط آب و نمک قرار دهید تا تلخی بادمجان‌ها از بین برود.
  • مرحله دوم: در این مرحله اگر از کشک محلی استفاده می‌کنید، آن را به مدت 20 دقیقه داخل قابلمه بجوشانید؛ ولی اگر کشک‌ شما پاستوریزه است، نیازی به جوشاندن آن ندارید.
  • مرحله سوم: بادمجان‌ها را آبکش کنید و داخل یک تابه دیگر به همراه روغن سرخ کنید تا طلایی شوند. سپس بادمجان‌های سرخ شده را از تابه خارج کنید. گوجه‌ را نیز در تابه بادمجان سرخ کرده و کنار بگذارید.
  • مرحله چهارم: پیاز‌ها را شسته و به صورت خلالی یا نگینی خرد کنید. داخل یک قابلمه مقداری روغن ریخته و پیاز‌ها را به همراه کمی زردچوبه و فلفل سیاه تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.
  • مرحله پنجم: گردو را به صورت ریز خرد کرده و به تابه اضافه کنید. مواد را کمی تفت دهید تا بوی خامی گردو گرفته شود. در ادامه سیر‌ها را پوست بگیرید، پوره کرده و به همراه مواد سرخ کنید.
  • مرحله ششم: نصف پیمانه آب داغ را با کشک مخلوط کرده و هم بزنید تا یکدست شود. حالا مخلوط کشک و آب را به مواد پیاز، گردو و سیر اضافه کنید و هم بزنید.
  • مرحله هفتم: درب قابلمه را برای چند دقیقه روی آن بگذارید و صبر کنید تا غذا به جوش آمده و به غلظت مناسب برسد. در ۵ دقیقه پایانی پخت کله جوش، نعنا داغ را به قابلمه اضافه کنید. زمانی که کله جوش غلیظ شد، بادمجان‌ها را به همراه گوجه روی آن قرار دهید و با نان خشک سرو کنید. طرز تهیه کل جوش به پایان رسید، نوش جان.

نکات کلیدی در تهیه کله جوش

برای اینکه کله جوش خوشمزه‌تر و بهتری داشته باشید، نکات زیر را در هنگام درست کردن این غذا مدنظر قرار دهید:

  • مقدار شوری هر نوع کشک متفاوت است؛ به همین دلیل قبل از اضافه کردن نمک به کله جوش، آن را بچشید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید.
  • برای خوشمزه‌تر شدن کله جوش، می‌توانید در کنار پیاز داغ از مقداری سیر داغ نیز استفاده کنید.نکات کلیدی در تهیه کله جوش
  • در بعضی از مناطق، طرز تهیه کله جوش با لپه و برنج نیز مرسوم است.
  • در صورتی که پونه کوهی در دسترس دارید، می‌توانید به جای نعنا، پونه کوهی داخل غذا بریزید.
  • در صورت تمایل گردو را موقع سرو اضافه کنید تا تردی خود را حفظ کند.
  • یکی از نکاتی که باعث خوشمزه‌تر شدن کاله جوش می‌شود، تهیه آن با کشک محلی است.
  • اگر به طعم سیر علاقه دارید، می‌توانید مقدار سیر بیشتری استفاده کنید. همچنین می‌توانید آن را حذف کرده و داخل غذا پودر سیر بریزید.
  • اضافه کردن آرد باعث افزایش غلظت کله جوش می‌شود.
  • دقت داشته باشید که نعناع و سیر به سرعت می‌سوزند و مزه غذا را تلخ می‌کنند.
  • اگر کمی آب قلم یا استاک گوشت هم به کله جوش اضافه کنید، خواص آن به خصوص برای کودکان و سالمندان بیشتر خواهد شد.

کاله جوش یا کله جوش، غذای پر قدمت محلی

کله جوش از غذاهای پر خاصیت و اصیل ایرانی است که در مدت زمان کوتاهی آماده می‌شود. نحوه تهیه کاله جوش اصفهانی، ترکی و البته کرمانی سه مورد از مشهورترین انواع طرز تهیه ی کله جوش هستند. مصرف این غذای سنتی در شهرهای حاشیه کویر بیشتر است. اصفهان، یزد، قزوین و خراسان جنوبی شهرهایی هستند که کله جوش در آنجا محبوبیت زیادی دارد.

کله‌جوش طبعی گرم داشته و سرشار از کلسیم و فسفر است. پیشنهاد می‌کنیم این غذا را تهیه کرده و از خواص آن بهره‌مند شوید. البته، اگر هوس این غذا را کرده‌اید اما زمان و حوصله تهیه آن در منزل را ندارید، از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. با اسنپ فود، کاله جوش شما در کمترین زمان ممکن به دستتان خواهد رسید.

راستی، شما با چه روشی کله جوش را تهیه می‌کنید؟ لطفا نظرات و تجربه‌های خود از درست کردن کله جوش را با ما و دیگر کاربران اسنپ فود به اشتراک بگذارید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2711 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود