طرز تهیه کوکوی دو رنگ به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه کوکوی دو رنگ
به این مقاله امتیاز دهید

کوکوی دو رنگ یک غذای شکیل مجلسی است که طرفداران زیادی دارد و رنگ و لعاب میز غذای شما را حسابی عوض می‌کند. در طرز تهیه کوکوی دو رنگ ، ابتدا مایه کوکو سیب‌زمینی شامل سیب‌زمینی پخته و پوره‌شده را با پیاز‌داغ، ادویه، تخم‌مرغ و زعفران آماده کنید. سپس، آن را حدود 10 دقیقه در قالب فر با حرارت 180 درجه سانتی‌گراد بپزید تا نیم‌بند شود. بعد از آن، مایه کوکو سبزی را از ترکیب سبزی خرد‌شده با تخم مرغ، زرشک، گردو و… درست کرده و روی لایه  کوکو سیب زمینی بریزید و اجازه دهید تمام مواد برای حدود 20 دقیقه دیگر داخل فر بپزند. البته کوکوی دو رنگ در تابه هم قابل طبخ است و می‌توانید جزئیات هر دو روش را در این مقاله از اسنپ فود بخوانید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی کوکوی دو رنگ آمده است:

کوکوی دو رنگ

تعداد نفرات 4 نفر
زمان آماده سازی حدود نیم ساعت
زمان پخت غذا بین 30 تا 40 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کوکوی دو رنگ

کوکوی دو رنگ هم شبیه طرز تهیه کوکوی اسفناج ، در عرض کمتر از 1 ساعت حاضر می‌شود. این کوکو ظاهر بسیار شکیلی دارد و می‌توانید آن را به اندازه‌های کوچک برش زده و به‌عنوان یک فینگرفود مجلسی سرو کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه کوکو دو رنگ مجلسی در فر را با هم می‌خوانیم:

عکس کوکوی دو رنگ

مواد لازم برای تهیه کوکو دو رنگ

مواد مورد نیاز برای پخت کوکوی دو رنگ در مقایسه با مواد موردنیاز طرز تهیه کوکو پیازچه و برخی دیگر از کوکوها بسیار مفصل‌تر بوده و شامل موارد زیر است. اضافه می‌کنیم که سبزی کوکویی باید ترکیبی از تره، جعفری، پیازچه و اسفناج باشد که به‌طور معمول، مقداری تره و جعفری بیشتر است.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
سبزی کوکویی 1.5 تا 2 پیمانه
سیب زمینی 4 عدد
پیاز 1 عدد
سیر 1 حبه
تخم مرغ 6 عدد
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
زرشک 2 قاشق غذاخوری
مغز گردو 2 قاشق غذاخوری
آرد سفید 2 قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده به مقدار کافی

دستور پخت کوکوی دو رنگ

طرز تهيه كوكو دو رنگ مطابق مراحل زیر پیش می‌رود:

  • مرحله اول: سیب‌زمینی‌ها را شسته و همراه مقداری آب داخل قابلمه‌ای مناسب بریزید. سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا سیب‌زمینی‌ها کاملا آبپز شوند.
  • مرحله دوم: در ادامه، پوست سیب‌زمینی‌ها را بگیرید و آن‌ها را به‌ صورت داغ بکوبید تا حالت پوره و یکدست پیدا کنند. فر را هم روشن کرده و دمای آن را روی 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا گرم شود.
  • مرحله سوم: حالا در تابه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. پس از آن که روغن داغ شد، پیاز رنده‌شده را در آن تفت داده و از روی حرارت بردارید.
  • مرحله چهارم: تا اینجای کار، سیب‌زمینی پوره‌شده هم خنک شده است و باید پیاز‌داغ را به همراه ادویه، نمک و زعفران دم‌کرده به آن اضافه کنید.
  • مرحله پنجم: در ادامه، تخم‌مرغ‌ها را دانه دانه داخل مخلوط سیب‌زمینی بشکنید و آن را هم بزنید تا تمام مواد کاملا مخلوط شوند.
  • مرحله ششم: حالا کف قالب مربعی فر را با کمی روغن چرب کرده و مواد کوکو سیب‌زمینی را داخل آن پخش کنید. با لیسک، سطح مایه کوکو سیب‌زمینی را صاف کرده و روی آن، کمی روغن مایع بریزید.
  • مرحله هفتم: قالب را به مدت 10 تا 15 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا کوکو سیب‌زمینی حالت نیم‌بند به خود بگیرد.
  • مرحله هشتم: در همین فاصله، سبزی کوکو را شسته و داخل آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج شود. سپس سبزی‌ها را به صورت ریز خرد کنید.
  • مرحله نهم: سبزی خرد‌شده را با سیر رنده‌شده، زرشک و مغز گردو مخلوط کنید. سپس، آرد و ادویه‌های لازم را به آن بیفزایید.
  • مرحله دهم: در ادامه روش تهیه کوکو دو لایه سیب زمینی و سبزی، 2 تخم‌مرغ را روی مواد بشکنید و آن‌ها را هم بزنید. اگر مایه کوکو سبزی هنوز سفت بود، تخم‌مرغ سوم را هم اضافه کنید.
  • مرحله یازدهم: در این مرحله، قالب را از فر خارج کرده و مایه کوکو سبزی را روی آن بریزید. روی مایه هم مقداری روغن مایع ریخته و با لیسک سطح کوکو را صاف کنید.
  • مرحله دوازدهم: مجددا قالب را داخل فر قرار دهید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا کوکوی دو رنگ و مجلسی شما آماده شود.
  • مرحله سیزدهم: در نهایت، قالب را از فر خارج کرده و کناره‌های کوکو را با کمک چاقو جدا کنید. سپس، این کوکوی قالبی و شکیل را به شکل‌های هماهنگ برش زده و با مخلفات دلخواه تزئین کنید. طرز تهیه کوکوی دو رنگ در همین جا به پایان رسید.

کوکو دو رنگ در تابه رژیمی

شما می توانید مثل طرز تهیه کوکو تره فرنگی ، کوکوی دو رنگ را هم به جای فر، داخل تابه طبخ کنید. برای این کار، تمام مواد لازم را مطابق جدول ابتدای مقاله آماده کرده و طبق روش زیر عمل کنید:

کوکو دو رنگ در تابه رژیمی
  • مرحله اول: مواد کوکو سیب زمینی را آماده کنید. سپس کف تابه رژیمی را کمی چرب کرده و آن را روی حرارت متوسط قرار دهید تا کاملا داغ شود.
  • مرحله دوم: مواد کوکو سیب زمینی را به صورت لایه‌ای یکدست داخل تابه بریزید و 10 دقیقه درب آن را ببندید تا لایه اول کمی خودش را بگیرد.
  • مرحله سوم: حالا لایه دوم که شامل مواد کوکو سبزی است را روی لایه اول بریزید و سطح آن را کاملا صاف کنید و 10 دقیقه دیگر زمان دهید تا یک سمت کوکوی دو رنگ کاملا بپزد.
  • مرحله چهارم: تابه رژیمی را برگردانید تا سمت دیگر که لایه کوکو سبزی است به مدت 10 دقیقه بپزد و کوکو دو رنگ در تابه رژیمی آماده سرو شود.

نکات کلیدی در طرز تهیه کوکوی دو رنگ

نکات و ایده‌های زیر به شما کمک می‌کنند که آشپزی حرفه ای‌تری را به نمایش بگذارید:

  • اگر دوست دارید کوکوی دو رنگ شما پف بیشتری داشته باشد، می‌توانید کمی پودر بیکینگ پودر هم به مواد هر دو کوکو اضافه کنید.
  • راحت‌ترین تابه برای طرز تهیه کوکوی دو رنگ ، تابه رژیمی است که به‌راحتی می‌توانید آن را برگردانید تا دو طرف کوکو سرخ شود. اما اگر از تابه نچسب استفاده کردید، باید با قرار دادن یک بشقاب روی تابه، کوکو را برگردانید و سپس دوباره کف تابه را کمی چرب کرده و این بار کوکو را از سمت دیگر داخل تابه قرار دهید تا بپزد.
  • همان‌طور که گفتیم معمولا کوکوی دو رنگ به صورت فینگرفود یا برش‌های یکدست و بزرگ‌تر سرو می‌شود، اما اگر طرز تهیه کوکو دو رنگ رولتی را ترجیح می‌دهید، پیشنهاد می‌کنیم دستورهای موجود در مقاله طرز تهیه رولت کوکو سبزی طرح دار با قالب ریلیف مت را امتحان کنید و با طرز تهیه رول کوکو سبزی و مواد میانی آن پیش بروید.
  • در طول طرز تهیه کوکو دو رنگ بدون فر ، حرارت تابه را در حد ملایم حفظ کنید تا کوکوی شما کاملا مغزپخت شود.

اصول نگهداری از کوکوی دو رنگ

کوکوی دو رنگ حاوی تخم‌مرغ فراوانی است، علاوه بر آن، سیب‌زمینی پخته هم ماندگاری زیادی ندارد. بنابراین، باقیمانده غذا را در ظرفی درب‌دار ریخته و داخل یخچال بگذارید. این غذا نهایتا باید ظرف 3 یا 4 روز آینده مصرف شود.

روش جلوگیری از خراب شدن کوکو دو رنگ

ظرف نگهداری کوکوها حتما باید خشک و تمیز باشد. به‌علاوه، گرما و رطوبت هم خیلی زود این غذای خوش‌طعم و زیبا را خراب می‌کنند، بنابراین در اولین فرصت آن‌ها را به یخچال منتقل کنید.

بهترین جایگزین ها در دستور تهیه کوکوی دو رنگ

شما می‌توانید در طرز تهیه کوکو دو رنگ مجلسی ، به‌جای آرد سفید گندم از آرد ذرت استفاده کنید.

خواص کوکوی دو رنگ

این کوکو به دلیل تنوع مواد به کار رفته در آن، ارزش غذایی بالایی دارد. برای مثال، سیب‌زمینی به بهبود سلامت قلب و مغز و تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند. زرشک، حرارت بدن را پایین می‌آورد و یک تصفیه‌کننده طبیعی خون است. تخم‌مرغ، سرشار از مواد مغذی است و پروتئین موجود در آن یکی از غنی‌ترین پروتئین‌ها به شمار می‌آید. سبزیجات متنوع به‌کار‌رفته در این غذا هم منبع خوبی از فیبر و انواع ویتامین‌ها محسوب می‌شوند.

خواص کوکوی دو رنگ

کوکوی دو رنگ مجلسی؛ انتخابی برای سلیقه های خاص

طرز تهیه کوکو سیب زمینی و کوکو سبزی کار سختی نیست و اگر کمی حوصله به خرج دهید، می‌توانید این دو کوکوی محبوب را در قالب یک کوکوی دو رنگ و منسجم سرو کنید. این کوکو یک فینگر فود عالی برای مراسم‌ها، جشن‌ها و دورهمی‌ها است و میز پذیرایی شما را حسابی رنگین می‌کند.

البته، اگر می‌خواهید چند نوع فینگر فود برای مهمانی‌ها تهیه کنید و فرصت کافی ندارید، از سفارش آنلاین غذا اسنپ فود کمک بگیرید. برای راحتی کار، این فینگرفود جذاب و ساده‌تر را خودتان تهیه کرده و تهیه دیگر انواع فینگرفودها را به اسنپ فود بسپارید.

سوالات متداول

طرز تهیه کوکوی دو رنگ به چه روش‌هایی انجام می‌شود؟

شما می‌توانید این کوکوی زیبای مجلسی را داخل فر یا تابه بپزید.

برای قوام مایه کوکو سبزی از چه ماده‌ای استفاده می‌شود؟

می‌توانید برای این منظور از مقداری آرد سفید یا آرد ذرت استفاده کنید.

نظرات کاربران