طرز تهیه قیمه پلو به دو روش مختلف و خوشمزه

5/5 - (1 امتیاز)

قیمه پلو یکی از انواع غذاهای پلویی بسیار محبوب و پرطرفدار ایرانی است که در واقع همان ترکیب خورشت قیمه با پلو است که به صورت مخلوط درست می‌شود. در واقع مزه و طعم این غذا بسیار شبیه قیمه است و جزو پلو‌های مخلوط به حساب می‌آید. برای تهیه قیمه پلو می‌توان از گوشت چرخ کرده، گوشت تکه‌ای و حتی گوشت مرغ استفاده کرد. برای اینکه از طعم قیمه پلو لذت بیشتری ببرید، توصیه می‌کنیم این غذا را در کنار انواع ترشی و سبزی خوردن نوش جان کنید. در ادامه 2 طرز تهیه قیمه پلو را به صورت کامل به شما آموزش می‌دهیم.

قیمه پلو با مرغ

قیمه پلو با مرغ یا همان قیمه لپه ساده که به سبک معمول تهیه می‌شود، گزینه خوبی برای افرادی است که به هر دلیلی نمی‌توانند گوشت قرمز مصرف کنند. برای تهیه این پلوی خوشمزه به مواد زیر نیاز دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
ران یا سینه مرغ 4 عدد
پیاز بزرگ نگینی خرد شده 1 عدد
سیب زمینی خلالی شده به میزان لازم
آب 3 الی 4 لیوان
روغن مایع 1 قاشق غذاخوری
رب گوجه فرنگی 1 قاشق غذاخوری
لپه 1 پیمانه
زعفران دم کرده نصف استکان
آب لیمو 2 قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و ادویه کاری به میزان لازم

طرز تهیه قیمه پلو با مرغ

برای تهیه این نوع قیمه پلو، مراحل زیر را با ما پیش ببرید:

 

  • مرحله اول: پیاز نگینی خرد شده را با مقداری روغن داخل قابلمه‌ای خوب تفت دهید تا کاملا طلایی شود. سپس لپه‌ای که از قبل به مدت 2 الی 3 ساعت خیس کرده‌اید را آبکش کرده و پیاز بیفزایید. کمی که لپه‌ها سرخ شد، رب گوجه فرنگی را به مواد اضافه کنید و خوب هم بزنید.
  • مرحله دوم: گوشت مرغ را به قطعات کوچک‌تر تقسیم کنید و به ترکیب لپه و پیاز اضافه کنید. سپس ادویه‌ها را به مواد درون قابلمه بیفزایید و خوب هم بزنید تا عطر ادویه‌ها بلند شود. بعد از اینکه مرغ‌ها کمی سرخ شدند، آب را به مواد قیمه اضافه کنید.
  • مرحله سوم: درب قابلمه را بگذارید و بعد از اینکه آب به جوش آمد، حرارت را کم کنید و به مدت 1 الی 2 ساعت زمان دهید تا خورشت قیمه مرغ خوب جا بیفتد. در ۱۰ دقیقه ای که از پایان پخت زمان باقی مانده است، زعفران دم کشیده و آب لیمو را به خورشت اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: برنجی که از قبل خیس کرده‌اید را به همراه یک قاشق چایخوری نمک و مقداری روغن داخل قابلمه آب جوش بریزید. زمانی که اطراف دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز برنج سفت بود، باید برنج را آبکشی کنید.
  • مرحله پنجم: قابلمه‌ای را روی حرارت بگذارید و کمی روغن داخل آن بریزید و به دلخواه ته دیگ نان یا سیب زمینی، کف آن قرار دهید. یک لایه از برنج آبکش کرده را کف قابلمه ریخته و در لایه بعد یک لایه از خورشت قیمه را بریزید. این کار را تا جایی ادامه دهید تا خورشت قیمه تمام شود.
  • مرحله ششم: درب قابلمه را با دم کنی پوشانده و آن را روی قابلمه قرار دهید. حرارت را روی درجه ملایم بگذارید و اجازه دهید تا پلوی شما برای نیم ساعت الی 45 دقیقه دم بکشد. بعد از آماده شدن قیمه پلو با مرغ، آن را در ظرف مدنظرتان بکشید و آن را با سیب زمینی خلالی سرخ شده تزئین کنید.

در این راستا مقاله طرز تهیه خورشت قیمه نثار اصل را از دست ندهید.

قیمه پلو با گوشت گوسفندی

شما می‌توانید قیمه پلو را با گوشت خورشتی نیز تهیه کنید. برای تهیه این غذا به مواد زیر احتیاج دارید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی 300 گرم
برنج 4 پیمانه
لپه 1 پیمانه
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
لیمو عمانی 4 عدد
پیاز بزرگ 1 عدد
پودر دارچین 1 قاشق چایخوری
زعفران دم کرده 2 قاشق غذاخوری
چوب دارچین 1 تکه
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه قیمه پلو مجلسی

اگر با مرغ میانه‌ای ندارید، این غذا را با گوشت گوسفندی تهیه کنید. برای تهیه آن مراحل زیر را انجام دهید:

 

  • مرحله اول: ابتدا پیاز را به صورت نگینی خرد کنید و به همراه مقداری روغن در یک قابلمه مناسب تفت دهید تا پیاز سبک شود. سپس گوشت خورشتی خرد کرده را به آن بیفزایید و خوب هم بزنید تا رنگ گوشت تغییر کند.
  • مرحله دوم: مقداری زردچوبه به ترکیب پیاز و گوشت اضافه کنید و حدود یک دقیقه تفت دهید. در ادامه رب گوجه فرنگی را اضافه کرده و خوب سرخ کنید تا طعم خامی آن گرفته شود.
  • مرحله سوم: لپه‌ای که از قبل به مدت 2 الی 3 ساعت خیس کرده‌اید را آبکش کنید و آن را به مواد درون قابلمه اضافه کنید. در ادامه چوب دارچین و لیمو عمانی را به همراه 3 الی 4 لیوان آب جوش به قابلمه بیفزایید و اجازه دهید تا مخلوط گوشت و لپه با حرارت ملایم به خوبی بپزد.
  • مرحله چهارم: پخت مواد درون قابلمه باید تا جایی ادامه پیدا کند که آب خورشت جمع شود و خورشت به خوبی جا بیفتد. در این مرحله برنجی که از قبل خیس کرده بودید را به همراه مقداری نمک و روغن روی حرارت قرار دهید. زمانی که دانه‌های برنج کاملا نرم شد و مغز آن هنوز کمی سفت بود، باید برنج را آبکشی کنید.
  • مرحله پنجم: یک قابلمه متناسب با حجم مواد بالا انتخاب کنید و آن را روی حرارت قرار دهید. کمی روغن داخل آن بریزید و از ته دیگ نان یا سیب زمینی برای کف آن استفاده کنید.
  • مرحله ششم: ۲ کفگیر از برنج آبکش شده روی ته دیگ بریزید و پخش کنید. سپس مقداری از خورش قیمه که کاملا آب آن کشیده شده را اضافه کرده و کمی زعفران دم کرده و پودر دارچین روی آن بریزید. این ترتیب را ادامه دهید تا قابلمه پر شده و مواد شما تمام شود. در ردیف آخر باید حتما برنج بریزید.
  • مرحله هفتم: درب قابلمه را با یک دم کنی بپوشانید و آن را روی قابلمه قرار دهید. اجازه دهید تا پلوی شما برای 45 دقیقه الی 1 ساعت دم بکشد. در پایان پس از اینکه غذا آماده شد، بهتر است آن را درون قابلمه به خوبی مخلوط کنید و داخل ظرف مورد نظرتان بکشید.

در همین راستا خواندن مقاله طرز تهیه شله مشهدی با قیمه را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قیمه پلو را آنلاین سفارش دهید

قیمه پلو؛ یکی از انواع غذاهای خوشمزه و مجلسی ایرانی است که از ترکیب برنج ساده و خورش قیمه تهیه می‌شود. در این مقاله تلاش کردیم تا دو روش مختلف تهیه این غذای خوشمزه را به شما آموزش دهیم. اگر هوس قیمه پلو کرده‌اید، ولی زمان یا امکان پخت آن را ندارید، توصیه می‌کنیم آن را از سایت یا اپلیکیشن اسنپ فود سفارش دهید. اسنپ فود پلتفرم سفارش انلاین غذا است که تلاش می‌کند غذا را در کمترین زمان ممکن به دست مشتریانش برساند.

نظرات کاربران