طرز تهیه پنکیک در انواع مختلف، برای یک صبحانه کامل

طرز تهیه پنکیک
5/5 - (1 امتیاز)

با دنبال کردن طرز تهیه پنکیک پفکی می‌توانید به راحتی صبحانه‌ای ساده، سریع و خوشمزه را آماده کرده و از طعم عالی آن لذت ببرید. در طرز تهیه پنکیک ، ابتدا تخم مرغ و شکر را مخلوط کنید و هم بزنید. وانیل و پس از آن شیر و کره را به مواد بیفزایید تا ترکیب شوند. نمک، آرد و بیکینگ پودر را به مواد اضافه کنید و هم بزنید تا یک‌دست شوند و سپس به مواد استراحت دهید. کف تابه را با کمی روغن چرب کرده و روی شعله بگذارید. با قاشق مقداری از مواد روی تابه بریزید و هر دو طرف پنکیک را سرخ کنید تا آماده شود.

در این مطلب از مجله اسنپ فود با دستور پخت پنکیک در انواع مختلف آشنا می‌شود؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

پنکیک صبحانه
تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده‌سازی ۵ دقیقه
زمان پخت ۱۰ دقیقه
میزان سختی کم

طرز تهیه پنکیک پفکی خوشمزه

پنکیک به‌سادگی درست می‌شود و به مواد اولیه محدودی نیاز دارد. شما می‌توانید به‌راحتی پنکیک را جایگزین نان کنید و به همین دلیل، گزینه‌ای بسیار مناسب و جذاب برای اوقاتی است که برای صبحانه نان تازه در اختیار ندارید. البته در کنار پنکیک، یک صبحانه یا میان وعده خوشمزه دیگر طرز تهیه پیراشکی خانگی است که می‌توانید آن را نیز تهیه کنید.  در هر حال، اگر دوست دارید تا یک صبحانه تاریخی و قدمت‌دار را آماده کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه پختن پنکیک را بیاموزید.

عکس پنکیک

مواد اولیه در طرز تهیه پنکیک ساده تابه ای

مواد اولیه طرز تهیه پنکیک اسفنجی مطابق جدول زیر است، البته اگر به دنبال یک صبحانه رژیمی هستید، پیشنهاد می‌کنیم تا میزان شکر را در مواد اولیه کاهش دهید. با این میزان مواد اولیه می‌توان طرز تهیه پنکیک برای ۴ نفر را دنبال کرد. اگر قصد دارید تا طرز تهیه پنکیک برای ۱۲ نفر را انجام دهید، باید میزان مواد اولیه را سه برابر کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد ۱ تا ۱.۵ پیمانه
شیر ۱ پیمانه
کره ۳۰ گرم
شکر ۱ قاشق غذاخوری
تخم مرغ ۱ عدد
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
وانیل نوک قاشق چایخوری
نمک نوک قاشق چایخوری

دستور پخت پنکیک صبحانه

مراحل طرز تهيه پنكيك ساده تابه ای و خوشمزه، به شرح زیر است:دستور پخت پنکیک صبحانه

  • مرحله اول: در اولین مرحله از تهیه پنکیک با کره، ابتدا شکر و تخم‌مرغ را با هم مخلوط کنید؛ به صورتی که شکر کاملا در تخم‌مرغ حل شده و مایه به رنگ کرمی درآید.
  • مرحله دوم: وانیل را اضافه کنید و در ادامه شیر و کره را نیز به دیگر مواد بیفزایید.
  • مرحله سوم: نمک، آرد و بیکینگ پودر را به‌خوبی مخلوط کرده و به مایه اضافه کنید. مخلوط را آن‌قدر هم بزنید تا آرد کاملاً حل شده و به شکل گلوله گلوله درنیاید.
  • مرحله چهارم: اگر مخلوط بیش از حد سفت شد، می‌توانید مقداری شیر به آن اضافه کنید و اگر مایه شما بیش از حد شل بود، مقداری آرد بیفزایید.
  • مرحله پنجم: مایه را در جایی خنک بگذارید تا استراحت کرده و روی آن حباب تشکیل شود.
  • مرحله ششم: تابه را گرم کنید و کف آن کمی روغن بمالید؛ در حدی که فقط چرب شود. گرمای تابه را تست کنید؛ به این صورت که مقداری از مایه را کف تابه بریزید، اگر خود را گرفت، تابه شما حاضر است.
  • مرحله هفتم: با یک قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی، مقداری از مایه را برداشته و کف تابه بریزید. دقت کنید که مایه ریخته‌شده کف تابه، نیاز به پهن‌کردن ندارد و بعد از چند لحظه شکل می‌گیرد.
  • مرحله هشتم: پس از آنکه زیر پنکیک و لبه‌های آن طلایی شد، پنکیک را برگردانید تا روی دیگر آن هم پخته شود. بهترین نشانه برای زمان برگرداندن پنکیک، وقتی است که روی آن حباب می‌زند؛ با این توضیح که باید صبر کنید یکی دو حباب بترکد و سپس آن را برگردانید.
  • مرحله نهم: اجازه دهید تا طرف دیگر پنکیک‌ هم طلایی شود؛ البته طرف دوم پنکیک سریع‌تر پخته خواهد شد.
  • مرحله دهم: پنکیک را باید داغ یا گرم نوش جان کنید. اگر پنکیک‌هایی ابتدایی سرد شد، می‌توانید آن‌ها را در مایکروویو گرم کنید.

طرز تهیه پنکیک به روش های مختلف

در بخش قبل با دستور پخت پنکیک ساده آشنا شدید، اما باید بدانید که این میان وعده یا صبحانه خوشمزه را به شکل‌های دیگری نیز تهیه می‌کنند. در ادامه شما را با روش تهیه پنکیک شکلاتی، میوه‌ای و پنکیک با ماست آشنا خواهیم کرد.طرز تهیه پنکیک به روش های مختلف

طرز تهیه پنکیک شکلاتی

دستور پخت پنکیک شکلاتی تفاوت چندانی با دستور پخت پنكيك ساده ندارد. تنها کاری که باید بکنید این است که بعد از حاضرشدن پنکیک، به مقدار دلخواه روی آن شکلات بریزید. همچنین می‌توانید روی پنکیک را با میوه و مغزهای مختلف تزیین کنید. در ضمن می‌توانید روی پنکیک‌ها شکلات بریزید و آن‌ها را رول کنید که البته برای ثابت نگه‌داشتن رول‌ها، به خلال‌دندان نیاز دارید.طرز تهیه پنکیک شکلاتی

طرز تهیه پن کیک سیب و میوه

شما می‌توانید پنکیک‌ها را با انواع میوه تزیین کنید و دستور پخت پن کیک میوه تفاوت چندانی با پنکیک ساده ندارد؛ تنها کافی است تا بین پنکیک‌ها برش‌های میوه قرار دهید. این نوع پنکیک میوه‌ای، طعمی به مراتب خوشمزه‌تر داشته و میل کردن آن، موجب احساس طراوت بیشتری خواهد شد. طرز تهیه پنکیک موز از جمله رسپی‌های پرطرفدار است که دلیل آن را می‌توان طعم فوق‌العاده این پنکیک دانست.طرز تهیه پن کیک سیب و میوه

شما می‌توانید سیب را به‌صورت نازک و افقی برش بزنید و سپس هسته سیب را جدا کنید. در ادامه برش‌ها را به مقدار کمی دارچین آغشته کنید. سپس برش نازک سیب را داخل مایه پنکیک بیندازید، آن را بیرون بیاورید و کمی تفت دهید. در ادامه با فاصله‌ای اندک، مایه پنکیک را با قاشق غذاخوری یا اسکوپ بستنی، روی سیب بریزید و باقی مراحل را طی کنید.

شما می‌توانید این کار را با دیگر میوه‌های دلخواه هم در دستور پخت پنکیک انجام دهید. اگر طرز تهیه کرپ نوتلا را دنبال کرده باشید، حتما می‌دانید که اضافه کردن میوه‌های مختلف، به ویژه میوه‌های آبدار تابستانی، طعم این صبحانه‌ها را دلچسب‌تر می‌کند.

طرز تهیه پنکیک کاکائویی

برای تهیه این پنکیک کاکائویی، علاوه بر مواد گفته شده به ۳ قاشق غذاخوری کاکائو نیز احتیاج دارید. در زمان درست کردن پنکیک و در مرحله دوم، پس از آنکه شیر و کره را با مواد مخلوط کردید، پودر کاکائو را نیز اضافه کرده و به‌خوبی هم بزنید. مابقی مراحل را همانطور که توضیح دادیم، اجرا کنید. معمولا برای تزئین پنکیک کاکائویی از شکلات ذوب شده استفاده می‌کنند.طرز تهیه پنکیک کاکائویی

طرز تهیه پنکیک با ماست

در صورتی که می‌خواهید ماست را به ترکیبات پنکیک اضافه کنید، به ۴/۳ پیمانه ماست نیاز دارید. برای تهیه این پنکیک، در مرحله اول، پس از مخلوط کردن تخم مرغ و شکر و ایجاد رنگ کرمی، ماست را نیز اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید. در ادامه، مراحل دیگر را بدون هیچ تغییر انجام دهید تا پنکیک شما آماده شود.طرز تهیه پنکیک با ماست

چند راز کوچک درباره طرز تهیه پنکیک

برای آنکه بتوانید بهترین نوع پنکیک را با طعم و شکل ظاهری بی‌نقص در منزل تهیه کنید، این فوت‌و‌فن‌های ریز و در عین حال مهم را در طرز تهیه پنکیک آمریکایی مدنظر قرار دهید:

  • بعد از آماده‌شدن پنکیک می‌توانید مقداری کره روی آن بمالید که طعم دلچسبی به پنکیک شما می‌دهد.
  • کف تابه را با کره چرب نکنید، زیرا کره به‌سرعت می‌سوزد.
  • از هم‌زدن زیاد مایه پنکیک خودداری کنید؛ هم‌زدن زیاد موجب سفت شدن مایه پنکیک می‌شود، در حالی که پنکیک باید نرم و اسفنجی باشد.
چند راز کوچک درباره ی طرز تهیه پنکیک
  • طرز تهیه پنکیک با آرد نانوایی انجام می‌شود که در حقیقت همان طرز تهیه پنکیک با آرد گندم است.
  • در صورت تمایل به طرز تهیه پنکیک بدون شیر، شما می‌توانید به‌جای شیر از ماست یا شیر سویا هم استفاده کنید. به طور کلی در طرز تهیه کیک بدون شیر، می‌توان از جایگزین‌های آن استفاده کرد و حتی گاهی اوقات از شیر خشک به جای شیر تازه در تهیه کیک و شیرینی، استفاده می‌کنند.

روش نگهداری پنکیک

بهتر است پنکیک را به میزان مصرف خود در هر وعده تهیه کرده و آن را به صورت تازه میل کنید. با این وجود اگر مقداری از پنکیک‌ها پس از پخت باقی ماند، آن‌ها را داخل یک ظرف درب‌دار یا پلاستیک‌های زیپ‌دار قرار دهید و در یخچال بگذارید. برای گرم کردن مجدد پنکیک نیز آن را داخل آون توستر و یا مایکروویو گرم کنید.

جلوگیری از خراب شدن پنکیک

ابتدا باید بدانید که پنکیک را تنها می‌توان به مدت ۲ تا ۳ روز در یخچال نگهداری کرد و پس از این مدت خراب می‌شود، چراکه در ترکیبات آن شیر و تخم مرغ وجود دارد. برای جلوگیری از خراب و سفت شدن پنکیک دقت داشته باشید که درب ظرف نگهداری شیرینی باز نماند.جلوگیری از خراب شدن پنکیک

تاریخچه پنکیک

برخلاف تصور بسیاری از ما، پنکیک یک شیرینی مدرن و جدید برای صبحانه کودکان نیست؛ بلکه قدمتی تاریخی دارد. دنبال‌کردن ردپای آن، ما را به زمانی دورودراز می‌برد که شما برای رسیدن به این ردپا در تاریخ محو می‌شوید؛ پس صبور باشید!

قدیمی‌ترین یافته علمی درباره پنکیک، ما را به ۵۳۰۰ سال پیش می‌رساند. در سال ۱۹۹۱ بود که جسد یخ‌زده‌ای در کوه‌های آلپ پیدا شد. این جسد اوتسی (Otzi) نام گرفت که اوتسی کهن‌ترین مومیایی پیداشده در اروپاست. قدمت این مومیایی طبیعی به ۵۳۰۰ سال پیش بازمی‌گردد. نکته‌ جذاب اینجاست که دانشمندان با بررسی محتویات معده‌ اوتسی دریافتند که او پیش از مرگ نانی با ترکیبات و طرز تهیه‌ پنکیک امروزی خورده بود!

تاریخچه پنکیک

یکی از جذاب‌ترین روایت‌ها درباره پنکیک به شاهکار حماسی یونان باستان، اودیسه هومر، بازمی‌گردد. در این کتاب آشیل، آژاکس و اودیسه، سه اسطوره‌-خدای یونانی، بر سر پنکیک رقابت می‌کنند. هر یک از آن‌ها بدن خود را با روغن چرب کرده و به سمت هم پنکیک پرتاب می‌کنند. پنکیک هر کسی که زمان بیشتری روی بدن بماند، او برنده خواهد شد؛ در این رقابت آشیل پیروز می‌شود. دستور تهیه پنکیک در قدیمی‌ترین کتاب آشپزی رومی‌ها، آپیسیوس، ثبت شده است؛ این دستور تفاوت چندانی با طرز تهیه پنکیک امروزی ندارد.

از قرن یازدهم پنکیک به یک خوراکی مسیحی تبدیل شد. مسیحیان چهل روز قبل از عید پاک را روزه می‌گیرند و به مدت چهل روز از خوردن غذاهای حیوانی پرهیز می‌کنند؛ از همین‌رو، یک روز قبل از این ایام مقدس، آن‌ها تمامی لبنیات موجود در خانه را جمع می‌کنند و با آن پنکیک می‌پزند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نام پنکیک چهار بار در آثار شکسپیر تکرار شده است.

رسوم پنکیک

رسم‌ها و جشن‌های متنوعی با پخت پنکیک شکل گرفته است. یکی از این رسوم به همان سنت قبل از عید پاک بازمی‌گردد. مسیحیان تا لحظه به صدا درآمدن زنگ کلیسا به پخت پنکیک ادامه می‌دادند. آنان با شنیدن صدای زنگ، پیش‌بند آشپزی پوشیده و با تابه پنکیک در دست به سمت کلیسا می‌رفتند. همین رسم مسابقه دویدن با تابه پنکیک و پیش‌بند آشپزی را رقم زد.

از دیگر رسوم، برگرداندن پنکیک با پرتاب از توی تابه و گرفتن آن است. برنده کسی است که پنکیک را بلندتر پرتاب کند و بتواند آن را سالم و پشت‌وروشده روی کف تابه بگیرد.

پنکیک، صبحانه ای متفاوت و خوشمزه

همان‌طور که گفته شد، برای طرز تهیه پنکیک رستورانی، به مواد اولیه ساده و در دسترسی نیاز دارید. البته در صورتی که بخواهید تنوع بیشتری به طعم پنکیک خود بدهید، احتمالا به مواد اولیه متفاوتی احتیاج خواهید داشت، اما پیشنهاد می‌کنیم که حتما پنکیک دلخواه خود را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. انتخاب بهترین دستور پنکیک به سلیقه شما بستگی دارد که چه مواد اولیه‌ای را انتخاب کنید.

اگر به این نوع صبحانه‌های متفاوت علاقه‌مند هستید، اما حوصله و زمان کافی برای تهیه آن‌ها را ندارید، می‌توانید از اسنپ فود کمک بگیرید. به این منظور، وارد قسمت سفارش انلاین از کافه شده و موارد دلخواه خود را سفارش دهید. صبحانه شما در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت به دستتان خواهد رسید.

سوالات متداول

مواد اولیه موردنیاز برای درست کردن پنکیک چیست؟

برای درست کردن پنکیک به آرد، شیر، کره، تخم مرغ، شکر، وانیل، نمک و بیکینگ پودر نیاز دارید.

آیا می‌توان پنکیک را بدون شیر هم درست کرد؟

بله، اگر به هر دلیلی مایل به استفاده از شیر نیستید، می‌توانید آن را با ماست یا شیر سویا جایگزین کنید.

پنکیک را چگونه سرو کنیم؟

پنکیک را می‌توان همراه با میوه‌های مختلف مانند موز و توت فرنگی سرو کرد یا روی آن عسل، سس شکلات و مربا ریخت. انتخاب نحوه تزیین و سرو پنکیک به سلیقه شما بستگی دارد.

نظرات کاربران

عدلی مالپور
13.خرداد.1402

پنکیک من خیلی سفت شده با اینکه خوب هم زدم همه مواد اندازه ریختم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام پنکیک زیاد هم ‌زددید باید از زیاد هم زدن مایه پنکیک خودداری کنید؛ هم‌زدن زیاد موجب سفت شدن مایه پنکیک می‌شود، در صورتی که پنکیک باید نرم و اسفنجی باشد

hamidreza
13.خرداد.1402

سلام پنکیک با ماست چه موقع ماست اضافه کنم چند قاشق ماست بریزم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام ۴/۳ پیمانه ماست به پنکیک اضافه کنید وقتی پس از مخلوط کردن تخم مرغ و شکر و ایجاد رنگ کرمی، ماست را نیز به ترکیب پنکیک ماست اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید

meysamportaheri
13.خرداد.1402

پنکیک کاکائویی، درست کنم پودر کاکائویی کی به مایه اضافه کنم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام در پنکیک کاکائویی وقتی شیر و کره را با مواد مخلوط کردید، پودر کاکائو را نیز اضافه کنید و به‌خوبی هم بزنید

سوفیاجلالی فر
13.خرداد.1402

سلام مرسییی مرسسی پنکیک آموزش گذاشتید یک هفته س میخوام درستش کنم نمیدونستم چیکار کنم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام خواهش میکنم پنکیک درست کردید در صورت تمایل نتیجه را به ما بگید ممنون پیشنهاد میدم آموزش کیک و شیرینی و غذاهای محلی و سنتی هم ببییندhttps://blog.snappfood.ir/category/cake-pasrty-recipes/biscuit-ideas-recipes/ https://blog.snappfood.ir/category/cuisine/local-foods/

mohsen lajvardi
13.خرداد.1402

پنکیک صبحانه من بیش از حد سفت شده بود ی ترفند بگو که برای دفعه بعدی درست میکنم سفت نشه دمت گرم

    snappfoodadmin
    13.خرداد.1402

    سلام مخلوط بیش از حد سفت شده، می‌توانید مقداری شیر به مایه پنکیک صبحانه اضافه کنید پنکیک درست میشه

      mohsen lajvardi
      19.خرداد.1402

      سلام مرسی که کامنتمو جواب دادید ایراد پنکیک که درست کرده بودم گفتید دوباره پنکیک درست میکنم

siyamak rahmani
29.خرداد.1402

خیلی دنبال طرز تهیه پنکیک خوب جامعه میگذشتم که راحت بتونم پنکیک درست کنم دمتون گرم پیچ خوبی دارید