برای در امان ماندن از آنفولانزا رژیم غذایی‌تان را عوض کنید!

به این مقاله امتیاز دهید

در ادامه از 9 فرمان کلیدی برای مبارزه با آنفولانزا گفته ایم. نقش رژیم غذایی درابتلا به آنفولانزا و درمان ان چیست؟

معمولاً در ماه‌های سرد سال نام آنفولانزا را به دفعات از تلویزیون، رادیو، شبکه‌های اینترنتی و حتی رهگذران کوچه و خیابان می‌شنوید. طبیعتاً ابتلا به این بیماری ویروسی برای کسی خوشایند نیست. پس بهتر است پیش از اینکه دچار آنفولانزا شوید برای تقویت سیستم ایمنی بدنتان کاری کنید. از بهترین اقدامات برای پیشگیری و حتی درمان آنفولانزا رژیم غذایی مناسب است. یکی از چالش‌هایی که در روند بیماری آنفولانزا با آن روبرو می‌شوید انتخاب غذای مناسب و موثر برای بهبود شرایط است.

درمان آنفولانزا

استفاده ار دمنوش هنگام بیماری یکی از بهترین راه حل‌ها است.

رژیم غذایی مناسب در جریان ابتلا به آنفولانزا می‌تواند کمک زیادی در بهبود شرایط شما داشته باشد و درست در نقطه مقابل، خوردن غذای نامناسب می‌تواند به راحتی علائم بیماری‌تان را تشدید کند. حتما می‌پرسید غذای مناسب برای آنفولانزا چه ویژگی‌هایی دارد و غذاهای مضر برای آنفلولانزا کدامند؟

 

بایدها و نبایدهای غذایی در زمان ابتلا به آنفولانزا

تا می‌توانید آب بنوشید!

در جریان بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی بدن آب زیادی از دست می‌دهد. پس یکی از مهم‌ترین اقدامات برای تسکین علائم بیماری نوشیدن مقدار زیادی آب در طول روز است. البته منظور از نوشیدن آب صرفاً خود آب نیست شما می‌توانید به جای آب، انواع آب میوه، چای، آب نارگیل، آب استخوان و بستنی یخی میوه‌ای هم بخورید. که همگی نه‌تنها برای رفع آب ازدست‌رفته‌ی بدن مفیدند بلکه فواید دیگری هم در زمان ابتلا به آنفولانزا دارند.

درمان آنفولانرا

در دوران بیماری می‌توانید از انواع آبمیوه استفاده کنید.

در روزهای اول بیماری به دلیل کم اشتهایی بیمار، انتخاب غذا برای آنفولانزا و رفع علائم بیماری شیوه‌ی درمانی مناسبی نیست. از طرفی بدن نیاز به کالری دارد که با آب خالی بدست نمی‌آید. مصرف آب‌ میوه طبیعی و آب استخوان علاوه بر رفع کم‌آبی بدن انرژی موردنیاز بدن را هم تأمین می‌کند. بستنی یخی میوه‌ای هم اگر طبیعی باشد منبع مناسبی برای تأمین آب و کالری موردنیاز بدن در زمان ابتلا به آنفولانزا است، همچنین به خاطر سرد بودن درد و التهاب گلو را هم تا حد زیادی تسکین می‌دهد.

با غذاهای آبکی شروع کنید!

 

هرچند که در روزهای اول اشتها به خوردن غذا کم است، اما بهتر است با غذاهای آبکی و سبک اشتهای ازدست‌رفته را برگردانید. مصرف سوپ مرغ در زمان سرماخوردگی و ابتلا به آنفولانزا یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع است. گوشت مرغ با مرطوب نگه‌داشتن مجراهای تنفسی و رفع التهاب گلو یکی از غذاهای مفید برای آنفولانزاست؛ اما فرد مبتلا به آنفولانزا نه میلی به خوردن یک پرس زرشک‌پلو با مرغ بریان دارد نه این غذا برای آنفولانزا مناسب است.

درمان آنفولانزا

در کنار مایعات خوردن انواع سوپ نیز توصیه می‌شود

پس راه حل چیست؟ بهترین راه، پخت یک سوپ مرغ میکس شده و سبک است؛ که هم آب ازدست‌رفته‌ی بدن را تأمین می‌کند هم به خاطر گوشت مرغ مرهم خوبی برای گلو و رفع خشکی مجراهای تنفسی است. اگر هم بلد نیستید سوپ بپزید بیخود برای یادگرفتن در این اوضاع ‌و احوال تقلا نکنید خوشبختانه با وجود وبسایت های سفارش آنلاین غذا جای هیچ نگرانی نیست. کافی است با یک جستجوی ساده سفارش آنلاین سوپ دهید و غذا را درب خانه تحویل بگیرید.

با ویتامین C دوره‌ی بیماری را کوتاه کنید!

 

ویتامین C با اثرگذاری بر روی سیستم ایمنی بدن و تقویت آن دوره‌ی بیماری آنفولانزا را کوتاه می‌کند و مصرف آن در طول بیماری ضروری است. پس بد نیست که هنگام ابتلا به آنفولانزا رژیم غذایی‌تان را با مرکباتی مانند پرتقال و لیمو که منبع خوبی برای ویتامین C هستند بهینه کنید.

درمان آنفولانزا

آب پرتقال به دلیل ویتامین سی موجود در آن برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

اگر مرکبات در دسترستان نبود می‌توانید از قرص جوشان ویتامین C هم برای این منظور استفاده کنید. نوشیدن انواع آب میوه های طبیعی نیز در دوران ابتلا به آنفولانزا بسیار مفید است.

قدرت تندی‌ها را در درمان آنفولانزا جدی بگیرید!

 

اگر التهاب معده ندارید و بدنتان در مواجه با غذاهای تند حساسیتی از خود نشان نمی‌دهد قدرت تندی‌ها را در درمان بیماری‌هایی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی جدی بگیرید. تندی برای سرماخوردگی بسیار مفید است.

درمان آنفولانزا

فلفل نیز حاوی ویتامین سی بسیار زیادی است.

تندی غذا برای آنفولانزا از دو جهت مفید است. اول اینکه فلفل تند به میزان بسیار زیادی ویتامین C دارد و ازاین‌جهت دوران ابتلا به بیماری را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر تندی تا حدود زیادی به رفع گرفتگی گلو و بینی کمک می‌کند. جدا از فلفل تند مصرف پیاز خام و ترب کوهی هم به عنوان مواد غذایی تند برای درمان آنفولانزا و تسکین علائم بیماری مفیدند.

پتاسیم جذب کنید! 

 

یکی از علائم ویژه‌ی ابتلا به آنفولانزا خستگی و ضعف عمومی بدن است. طبیعتاً هر ماده‌ی غذایی که بتواند این ضعف و خستگی را کاهش دهد در بهبود بیماری مؤثر است.

درمان آنفولانزا

میوه‌ها علی‌الخصوص موز در روند درمان به شما کمک می‌کند

موز یک وعده غذایی سبک با مقادیر فراوانی پتاسیم و کربوهیدرات است که به خاطر داشتن پتاسیم، اسپاسم‌های معده و روده را کاهش می‌دهد، گرفتگی‌های عضلات را بهبود می‌بخشد و باعث رفع ضعف و خستگی بدن می‌شود. از این ‌رو موز را می‌توان به عنوان یک غذای مناسب برای آنفولانزا در نظر گرفت که علاوه بر تسکین ضعف عمومی بدن به هنگام بیماری با کربوهیدرات‌های پیچیده‌اش انرژی فراوانی در بدن تولید می‌کند. اگر به میوه و آبمیوه نیز علاقه دارید می‌توانید مطلب چه آبمیوه‌هایی برای سرماخوردگی خوب است؟ را هم مطالعه کنید.

شک نکنید شیر برای آنفولانزا مفید است!

 

لبنیات منبع بسیار خوبی برای پروتئین و ویتامین D هستند و مصرفشان در مبارزه‌ی بدن با عفونت‌ها کارآمد است؛ اما عده‌ای میگویند که در زمان آنفولانزا و سرماخوردگی باید تا حد امکان از مصرف محصولات لبنی نظیر شیر و ماست پرهیز کرد! چراکه مصرفشان تولید مخاط در گلو را افزایش می‌دهد و این مخاط اضافی می‌تواند بیماری آنفولانزا را سخت‌تر کند؛ اما جالب است بدانید واکنش بدن همه به این صورت نیست.

درمان آنفولانزا

در هنگام بیماری خوردن شیر را فراموش نکنید.

مصرف لبنیات از جمله شیر و ماست با اولویت بالاتر، فقط در بعضی افراد باعث افزایش ضخامت مخاط و سخت‌تر شدن روند بیماری می‌شود. پس اگر شما جز آن دسته افراد نیستید خوب است که در زمان ابتلا به آنفولانزا رژیم غذایی تان را با محصولات لبنی غنی و بهینه کنید. شیر یک صبحانه مناسب برای آنفولانزا است.

فست و فود و غذاهای چرب؟ حرفشو نزن!

 

غذاهای چرب به چند دلیل جزء غذاهای مضر برای آنفولانزا هستند. اول از همه اینکه گوارش غذاهای چرب سخت‌تر است و زمانی بیشتری می‌برد. زمانی که بیمار هستید این مسئله می‌تواند باعث تشدید حالت تهوع و استفراغ در شما شود.

درمان آنفولانزا

از خوردن غذذاهای چرب در بیماری به شدت پرهیز کنید.

غذاهای چرب باعث اسپاسم عضلانی در روده‌ها شده و اگر در زمان ابتلا به آنفولانزا به اسهال دچار شده باشید قطعاً وضعیتتان بدتر می‌شود. این غذاها توانایی سیستم ایمنی را برای محافظت از بدن تا حد زیادی کاهش می‌دهد که این امر تشدید علائم بیماری آنفولانزا به دنبال دارد. پس بهتر است در زمان ابتلا به آنفولانزا از خوردن غذاهای مضر برای آنفولانزا مانند فست فود، سیب‌زمینی سرخ‌شده و انواع کوکو و کتلت و دیگر غذاهای مضر برای آنفولانزا خودداری کنید تا هرچه زودتر سلامت خود را به دست آورید.

چند روزی با شکر خداحافظی کنید!

 

یکی دیگر از غذاهای مضر برای آنفولانزا مواد غذایی شیرین شده با کربوهیدرات تصفیه شده هستند. شیرینی‌ها و آب‌میوه‌های صنعتی که در این دسته قرار می‌گیرند نباید در دوران ابتلا به آنفولانزا مصرف شوند.

درمان آنفولانزا

برای بهبودی سریع‌تر از قند و شکر دوری کنید.

این مواد غذایی علاوه بر اینکه به خاطر شکر افزوده باعث التهاب می‌شوند روند بهبود بیماری آنفولانزا را با تضعیف واکنش‌های ایمنی بدن کند می‌کنند. پس حواستان باشد برای درمان سریع‌تر آنفولانزا رژیم غذایی‌تان را با مواد غذایی طبیعی و سالم پرکنید.

طبق برنامه و کامل غذا بخورید!

 

داشتن یک رژیم غذایی مناسب در طول روز باعث می‌شود بدن در برابر بیماری‌های زیادی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا ایمن شود. مصرف 6 تا 11 واحد غلات، 3 تا 5 واحد سبزیجات، 3 تا 4 واحد میوه، 2 تا 3 واحد لبنیات و 2 تا 3 واحد پروتئین در طول روز ضروری است و اگر یکی از این گروه‌های غذایی را از وعده‌های روزانه‌ی خود حذف کنید در طولانی‌مدت متوجه اثرات نامطلوبش خواهید شد.می‌توانید در این دوران از دمنوش مناسب ریه هم استفاده کنید.

درمان آنفولانزا

خوردن غذاهای سبک به درمان بیماری شما کمک می‌کند.

بد نیست در زمان ابتلا به آنفولانزا رژیم غذایی‌تان به این صورت باشد.

روزتان را با یک واحد لبنیات و میوه شروع کنید.

خوب است برای وعده‌ی ناهار یک واحد پروتئین، یک واحد سبزیجات و یک واحد میوه بخورید. واحد پروتئین می‌تواند یک ماهی و یا یک سینه‌ی مرغ آب‌پز شده باشد.

برای شام باز هم سبزیجات را در اولویت قرار دهید. بدن شما آب زیادی ازدست‌داده است و این سبزیجات و میوه‌ها هستند که به تأمین آب ازدست‌رفته‌ی بدنتان کمک می‌کنند.

ی‌توانید برای شام یک واحد نشاسته و یک کاسه سوپ مرغ هم اضافه کنید.

تا می‌توانید از خوردن غذاهای مضر برای آنفولانزا خودداری و غذاهای سبک و مقوی را جایگزین غذاهای سنگین کنید.

باور کنید که تنها با رعایت این موارد ساده در کم‌ترین زمان ممکن سلامتتان را به دست می‌آورید. پس از همین الان برای زمستان امسال آماده شوید. یک قلم بزرگ قرمز بردارید و دور غذاهای مضر برای آنفولانزا خط بکشید، مواد لازم برای تهیه‌ی غذاهای مفید برای آنفولانزا را هم توی لیست خرید یادداشت کنید. راستی! شما برای درمان آنفولانزا رژیم غذایی خاصی دارید؟ حتما آن را با ما به اشتراک بگذارید!