طرز تهیه موس شکلاتی

5/5 - (1 امتیاز)

موس یکی از محبوب ترین دسرهای فرانسوی است. خیلی از کسانی که به این دسر علاقه‌مند هستند آن را در برنامۀ صبحانۀ خود نیز قرار می دهند. این دسر در سراسر دنیا طرفداران بسیاری دارد و در مکان های مختلف تقریباً به یک شکل سرو می شود. موس را می توان با طعم های مختلف درست کرد اما پرطرفدارترین طعم آن موس شکلاتی است که این نوع نیز انواع مختلفی دارد. کسانی که به شیرینی و شکلات علاقه دارند امکان ندارد دست رد به این دسر سبک و خامه ای شکل بزنند. زمان آماده سازی و تهیۀ موس شکلاتی ۲۰ دقیقه است. همچنین دستور آماده سازی آن نیز بسیار آسان می باشد. در ادامه قصد داریم طرز تهیه موس شکلاتی را مرحله به مرحله آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه موس شکلاتی فرانسوی

  • شکلات تخته ای تلخ یا شیرین ۲۰۰ گرم
  • خامه پرچرب ۲۰۰ گرم
  • کره ۳۰ گرم
  • تخم مرغ ۲ عدد
  • عصارۀ وانیل نصف قاشق چای‌خوری
  • شکر ۲ قاشق غذاخوری
  • ژلاتین (در صورت نیاز)
مواد لازم برای تهیه موس شکلاتی فرانسوی

مرحله اول: شکلات را آب کنید

در مرحلۀ اول شکلات ها را روی حرارت غیر مستقیم قرار دهید تا کاملاً آب شود. در این زمان می توانید خامه را بیرون از یخچال قرار دهید تا به دمای اتاق برسد. زمانی که شکلات ذوب شد، کره را به آن بیفزاید و با شکلات آب شده مخلوط کنید.

روش بن ماری چیست؟

روش بن ماری برای آب کردن مواد مختلف مثل شکلات یا پارافین که ممکن است با حرارت مستقیم بسوزند استفاده می شود. برای این کار باید به مواد مورد نظر خود به صورت غیر مستقیم حرارت را برسانید. به طور مثل ظرف جداگانه ای را روی کتری در حال جوش قرار دهید. بهتر است برای آب کردن شکلات برای تهیۀ موس شکلاتی از این روش استفاده شود.

مرحله دوم: هم زدن خامه و جدا کردن تخم مرغ

در مرحلۀ بعدی باید سفیده و زردۀ تخم مرغ را با دقت از یک دیگر جدا کنید. در ادامه باید سفیدۀ تخم مرغ را با استفاده از یک همزن به خوبی مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود. پس از هم زدن سفیدۀ تخم مرغ، ممکن است کمی کف کند. اما خیلی زود به حالت اولیه خود باز می گردد. سپس به تخم مرغ ۲ قاشق غذاخوری شکر را بیفزایید و دوباره مایه را ترکیب کنید. توجه داشته باشید که نتیجۀ نهایی کمی سفت می شود. پس از انجام این کار خامه را که هم دمای محیط شده همانند سفیدۀ تخم مرغ با استفاده از همزن هم بزنید.

تهیه موس شکلاتی

مرحله سوم: اضافه کردن شکلات به سفیدۀ تخم مرغ

در ادامه شکلات آب شده را که از قبل با کره مخلوط کردید به ترکیب سفیدۀ تخم مرغ و شکر اضافه کنید. حال تمام مواد را به خوبی با هم مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست حاصل شود.

مرحله چهارم: افزودن خامه

در انتها باید به خامه وانیل را اضافه کنید و سپس خامۀ هم زده با وانیل را به ترکیب قبلی بیفزایید. مجدداً همۀ مواد را با استفاده از همزن برقی یا دستی با یکدیگر ترکیب کنید. موس شکلاتی آماده است.

همان‌طور که خواندید تهیۀ این دسر محبوب بسیار آسان است و با استفاده از موادی که به راحتی در دسترس همه هستند می توان این دسر را در خانه تهیه کرد.

نکاتی در مورد طرز تهیه موس شکلاتی

مقدار موادی که در این دستور تهیه موس شکلاتی گفته شد مناسب ۴ نفر است. به خاطر داشته باشید که پس از آماده شدن این دسر باید حداقل به مدت ۱ ساعت در یخچال قرار بگیرد تا خامه و شکلات آن سفت شود. زیرا در هنگام تهیۀ آن، تمام مواد در دمای محیط و یا بالاتر هستند. پس حتماً آن را درون یخچال قرار دهید. به دلیل داشتن تخم مرغ بهتر است که این دسر را بیشتر از ۲۴ ساعت درون یخچال نگهداری نکنید. برای درست کردن انواع موس می توانید از عصاره ها و میوه های طبیعی به جای شکلات و یا همراه شکلات استفاده کنید. به طور مثال، بسیار مرسوم است که در موس شکلاتی از موز استفاده می کنند. برای تهیۀ موس شکلات و موز می توانید از تکه های موز در میان موس استفاده کنید.

نکاتی در مورد طرز تهیه موس شکلاتی

یکی دیگر از انواع موس شکلاتی که بسیار میان علاقه‌مندان محبوب است، موس شکلاتی به همراه قهوه است. قهوه باعث خوش طعم تر شدن موس شده و کمی از شیرینی این دسر می کاهد. پس برای طعم دار کردن موس شکلاتی می توانید از پودر قهوه نیز استفاده کنید. اگر به قهوه علاقه دارید، پیشنهاد می کنیم که حتماً موس قهوه و شکلات را امتحان کنید.

برای این که موس شکلاتی کمی حالت ژله ای داشته باشد، می توانید از ژلاتین نیز استفاده کنید. برای این کار باید ژلاتین را با مقدار کمی آب سرد مخلوط کنید و روی حرارت غیرمستقیم (بن ماری) قرار دهید تا تمام ذرات آن در آب حل شوند. سپس در مرحلۀ آخر به مایه اضافه کنید و ترکیب را خوب مخلوط کنید.

لازم به ذکر است که از شکلات سفید نیز می توان برای تهیۀ موس شکلاتی استفاده کرد. اما اغلب این دسر فرانسوی را با شکلات تلخ ترجیح می دهند. موس شکلاتی با شکلات تلخ نیز بیشتر مرسوم است. میزان شیرینی این دسر را نیز می توانید با توجه به سلیقۀ خود نیز کنترل کنید. به طور مثال به جای دو قاشق غذاخوری شکر از مقدار بیشتر یا کمتری استفاده کنید.

تزئین موس شکلاتی

به طور کلی دسرها را می توان به شیوه های بسیار متفاوت و همچنین متناسب با سلیقۀ افراد تزئین کرد. برای تزئین و همچنین بهتر شدن طعم موس شکلاتی نیز می توان از سس شکلات، بیسکوئیت، خامۀ قنادی و میوه های تازه استفاده کرد. به طور مثال، در کف ظرفی که موس شکلاتی را در آن قرار می دهید می توانید بیسکوئیت خرد شده و یا سس شکلات بریزید. همچنین می توانید موس شکلاتی را روی یک کیک اسفنجی قرار دهید.

از سس شکلات برای تزئین دیواره های ظرف نیز استفاده می شود. برای تزئین روی موس شکلاتی می توان از خامۀ قنادی و میوه های تازه مانند گیلاس، آلبالو و توت فرنگی بهره برد. یکی از دیگر از مواردی که در تزئین دسرها زیاد کاربرد دارد، پودر قهوه است. پودر قهوه بر روی خامه و یا به طور مستقیم بر روی موس علاوه بر طعم ظاهر زیبایی به دسر می بخشد.

اگر به تهیه شیرینی و دسر علاقه مند هستید:

طرز تهیه کیک خیس شکلاتی

طرز تهیه شکلات صبحانه جذاب (۳ مدل متنوع)

خواص شکلات تلخ و تأثیر آن بر لاغری

طرز تهیه نان کروسان شکلاتی

سوالات متداول

مواد لازم برای تهیه موس شکلاتی فرانسوی شامل چه چیزهایی می‌شود؟

برای تهیه کیک باقلوایی مغزدار از ماست استفاده نمی‌شود و شیر جایگزین می‌شود. زیرا شیر بافت کیک را نرم‌تر می‌کند. همچنین درون مایه کیک مغزهای مختلفی مانند گردو، بادام و پسته اضافه می‌شود.

باید سفیده و زردۀ تخم مرغ را با دقت از یک دیگر جدا کنید. در ادامه باید سفیدۀ تخم مرغ را با استفاده از یک همزن به خوبی مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شود. پس از هم زدن سفیدۀ تخم مرغ، ممکن است کمی کف کند. اما خیلی زود به حالت اولیه خود باز می گردد. سپس به تخم مرغ ۲ قاشق غذاخوری شکر را بیفزایید و دوباره مایه را ترکیب کنید.

ابتدا شکلات را به روش بن ماری آب کنید. سپس سفیده تخم مرغ را باید با همزن برقی بزنید تا پف کند. در مرحله بعد شکلات و سفیده را باید با هم ترکیب کنید. در انتها خامه و وانیل را باید به مخلوط خود اضافه کنید و هم بزنید تا موس شکلاتی آماده شود.

برای این که موس شکلاتی کمی حالت ژله‌ای داشته باشد، می توانید از ژلاتین نیز استفاده کنید. برای این کار باید ژلاتین را با مقدار کمی آب سرد مخلوط کنید و روی حرارت غیرمستقیم (بن ماری) قرار دهید تا تمام ذرات آن در آب حل شوند. سپس در مرحلۀ آخر به مایه اضافه کنید و ترکیب را خوب مخلوط کنید.

برای تزئین و همچنین بهتر شدن طعم موس شکلاتی نیز می توان از سس شکلات، بیسکوئیت، خامۀ قنادی و میوه‌های تازه استفاده کرد. به طور مثال، در کف ظرفی که موس شکلاتی را در آن قرار می‌دهید می توانید بیسکوئیت خرد شده و یا سس شکلات بریزید. همچنین می‌توانید موس شکلاتی را روی یک کیک اسفنجی قرار دهید.

بسیار مرسوم است که در موس شکلاتی از موز استفاده می کنند. برای تهیۀ موس شکلات و موز می‌توانید از تکه‌های موز در میان موس استفاده کنید.