فرنچ پرس چیست؟ راهنمای خرید انواع دستگاه فرنچ پرس

به این مقاله امتیاز دهید

برای تهیۀ قهوه ای با طعم و رایحۀ مطبوع می توان از انواع قهوه و ابزار مناسب استفاده کرد. با اینکه قهوه جوش ها و دستگاه های مختلفی وجود دارد که می توانند کار شما را راه بیندازد، در این مقالۀ اسنپ فود سعی داریم دربارۀ فرنچ پرس توضیح دهیم و شما را برای خرید انواع آن راهنمایی کنیم.

فرنچ پرس چیست؟

با وجود راه ها و ابزارهای مختلف برای دم کردن و تهیۀ نوشیدنی هایی از جمله قهوه، فرنچ پرس وسیله ای ساده است که در منزل، اداره و حتی کافی شاپ ها برای دم کردن قهوه، چای سبز و انواع دم‌نوش ها مورد استفاده قرار می گیرد. هنگام دم کردن قهوه، فرنچ پرس در نقش یک قهوه ساز مورد استفاده قرار می گیرد.

ساختار فرنچ پرس چگونه است؟

همان طور که در تصویر زیر می بینید فرنچ پرس از چهار بخش مجزا تشکیل شده است.

  • اهرمی پیستونی به همراه چند فیلتر دارد.
  • درپوشی که به شکل کلاهی به اهرم متصل است.
  • مخزنی مانند پارچ آب که از جنس شیشه یا استیل است.
ساختار فرنچ پرس چگونه است؟

چگونه از دستگاه فرنچ پرس استفاده کنیم؟

برای آن که قهوه فرنچ پرس را آماده کنید بهتر است از روش زیر استفاده کنید.

  • پودر قهوه را که ترجیحاً دانه درشت است در مخزن فرنچ پرس بریزید.
  • اهرم را بالا بکشید به نحوی که صفحات فیلتر هم بالا قرار گیرد.
  • بعد از چند دقیقه که قهوه خیس خورد، اهرم را پایین بکشید تا تفاله های قهوه پایین مخزن جمع شوند.
  • هم زمان که دقایقی را منتظر می مانید که قهوه دم بکشد، نوشیدنی صاف و فیلتر شده هم آماده می شود.
چگونه از دستگاه فرنچ پرس استفاده کنیم؟

کاربرد انواع فرنچ پرس چیست؟

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردیم، دستگاه فرنچ پرس برای تهیۀ انواع نوشیدنی ها مانند قهوه، چای سبز و دم‌نوش و همچنین فوم دادن شیر استفاده می شود. در ادامه کمی بیشتر کاربردهای این دستگاه را توضیح می دهیم.

دم کردن قهوه

قهوۀ فرنچ پرس نام آشنایی برای افرادی است که قهوه نوشیدن دوست دارند. برای دم کردن قهوه کافی است قهوه را آسیاب کرده و پودر آن را در مخزن فرنچ پرس قرار دهید. بعد از ریختن آب داغ و بالا بردن اهرم و فیلتر باید کمی صبر کنید. باید بعد از چند دقیقه اهرم را پایین بیاورید و بگذارید منتظر بمانید که قهوه دم بکشد.

دم کردن قهوه

تهیه چای

برای تهیۀ چای همچون دم کردن قهوه باید چای خشک را در مخزن فرنچ پرس قرار دهید و روی آن آب جوش بریزید. کمی اهرم را پایین بیاورید و بعد از مدت کوتاهی باز هم آن را پایین تر آورده تا مانع از خروج تفاله ها از مخزن شود.

فوم دادن به شیر

با این که دم کردن قهوه، دم‌نوش و چای با فرنچ پرس بیشتر انجام می شود اما می توانید برای فوم دادن به شیر هم از آن استفاده کنید. کافی است شیر را بجوشانید و سپس در مخزن دستگاه فرنچ پرس بریزید. اهرم را چند دقیقه بالا و پایین ببرید تا شیر حالت فوم به خود بگیرد

آماده کردن دم‌نوش

علاوه بر موارد فوق برای تهیۀ دم‌نوش هم از دستگاه فرنچ پرس استفاده می کنند. دم‌نوش به لیمو، بهار نارنج و گل محمدی را داخل مخزن بریزید و اهرم را حرکت دهید. باید چند دقیقه منتظر بمانید تا دم‌نوش شما عطر و بوی بهتری داشته باشد.

اشتباهات رایج در استفاده از دستگاه فرنچ پرس

هنگام استفاده از دستگاه فرنچ پرس باید به نکات مختلفی دقت کنید. اما عموماً هنگام استفاده از فرنچ پرس به سه نکتۀ زیر دقت نمی کنند.

  • آسیاب کردن قهوۀ مورد استفاده یکی از مهم ترین مراحل دم کردن قهوه با فرنچ پرس است. زیرا طعم و رنگ بهتری به نوشیدنی شما می دهد.
  • تناسب میزان آب جوش و قهوه نکتۀ مهمی است که بسیاری از کاربران فرنچ پرس به آن توجهی ندارند. بهترین نسبت قهوه به آب همان ۱ گرم به ۱۰ گرم است.
  • مصرف قهوۀ تازه و به میزان کافی برای تهیۀ قهوۀ خوش طعم و رایحه لازم است.
اشتباهات رایج در استفاده از دستگاه فرنچ پرس

راهنمای خرید فرنچ پرس

اگر شما هم قصد خرید یک دستگاه فرنچ پرس را دارید بهتر است در ادامه با ما همراه باشید. در این بخش توجه شما را به نکاتی متمرکز می کنیم که دانستن آن‌ها منجر به خرید بهترین دستگاه می شود. برای انتخاب بهترین فرنچ پرس باید به دو موضوع توجه کنید و آن هم سایز و جنس وسیله است.

جنس دستگاه فرنچ پرس

برای بررسی جنس فرنچ پرس بهتر است دقت کنید که اجزای سازندۀ این دستگاه چه جنسی دارند. در ادامه جنس مخزن فرنچ پرس را مورد بررسی قرار می دهیم.

فرنچ پرس شیشه ای

بسیاری بهترین جنس برای فرنچ پرس را شیشه در نظر می گیرند. زیرا می تواند به راحتی دم کشیدن قهوه را مشاهده کرد. هرچند زیبایی فرنچ پرس شیشه ای نیز غیر قابل انکار است. طعم و بوی قهوۀ دم کرده نیز تغییر نمی کند. اما نکته منفی شیشه، شکننده بودن و آسیب پذیری آن است. البته برخی از برندهای تولید کنندۀ فرنچ پرس جدارۀ شیشه ای اضافی نیز در بسته بندی می گذارند که خود در مدت زمان استفاده از دستگاه مؤثر است.

فرنچ پرس فلزی

یکی دیگر از انواع فرنچ پرس که خریداران زیادی دارد، فرنچ پرس فلزی است. این دستگاه بدنۀ دو جداره ای دارد که به واسطۀ این ویژگی حرارت را به کندی از دست می دهد. در ضمن به آسانی ترک بر نمی دارد و نمی شکند. هنگام خرید نوع فلزی این دستگاه بهتر است جنس آن را فراموش نکنید. نسبت کروم به نیکل بهتر است ۸/ ۱۸ یا ۱۰/۱۸ باشد. نکتۀ منفی دربارۀ جنس فلزی که نباید فراموش کنید، مشاهده نکردن فرآیند دم کردن قهوه و سایر نوشیدنی‌ها است.

فرنچ پرس فلزی

فرنچ پرس پلاستیکی

یکی از انواع فرنچ پرس ها که به خاطر قیمت مناسبش هواداران زیادی دارد، فرنچ پرس پلاستیکی است. این دستگاه با اینکه هزینۀ مقرون به صرفه ای دارد، اما نکات منفی غیر قابل انکار آن را نباید فراموش کرد. برای مثال ریختن و نگه‌داشتن نوشیدنی داغ در ظرف پلاستیکی سرطان‌زا است. حتی همین حرارت عمر دستگاه را سریع کاهش می دهد. بنابراین طول عمر دستگاه پایین است. نوع جداره نیز می تواند طعم و بوی نوشیدنی را به آسانی تغییر دهد.

فرنچ پرس سرامیکی

نوع سرامیکی فرنچ پرس هم در ویترین فروشگاه ها دیده می شود. اما خلاصه بگوییم که علاوه بر قیمت بالایی که دارد به راحتی نیز در اثر ضربه می شکند. بنابراین باید به این دو نکته هنگام خرید دقت کنید.

جنس درپوش دستگاه فرنچ پرس

علاوه بر مخزن باید جنس درپوش را نیز به دقت بررسی کنید. در مدل های ارزان قیمت درپوش با کیفیت کم استفاده می شود. بنابراین به راحتی بعد از چند بار گرم شدن و حرارت دیدن درز پیدا می کند و چفت و بست نامناسبی که در آن است عملکرد دستگاه را خدشه دار می کند. این در حالی است که نوع با کیفیت آن هیچ درزی برای هدر رفت حرارت ندارد. حتی با استفاده از دستگاه فرنچ پرس درزی ایجاد نمی شود.

جنس درپوش دستگاه فرنچ پرس

جنس اهرم و فیلتر فرنچ پرس

هنگام خریداری بهترین فرنچ پرس باید به جنس اهرم و فیلترهای آن هم دقت کنید. بهتر است که از نوع فلزی باشند. یادتان نرود که فیلترها پلاستیکی نباشند طول عمر دستگاه افزایش می یابد. زیرا جنس پلاستیکی هنگام استفاده و حرارت دیدن یا موقع شست و شو با ماشین ظرف‌شویی آسیب می بیند. در نتیجه در اثر گذر زمان ترک های ریزی در سطح آن به وجود می آید که نظافت فرنچ پرس را سخت می کنند. در حالی که جنس فلزی استحکام و دوام بیشتری دارد.

سایز مخزن فرنچ پرس را فراموش نکنید

عمدۀ فرنچ پرس هایی که در بازار هستند حجم ۴ تا ۸ فنجان قهوه خوری دارند. بنابراین حجمی در حدود ۴۷۲ تا ۹۴۴ میلی لیتر (هر فنجان ۱۱۸ میلی لیتر گنجایش دارد). این انتخاب شماست که چه حجمی را انتخاب و خریداری کنید.

معرفی چند مدل شناخته شدۀ فرنچ پرس در سال ۲۰۲۱

در بازار با انواع مدل های دستگاه فرنچ پرس آشنا می شوید. اما در ادامه به چند مدل که به عنوان بهترین فرنچ پرس های ۲۰۲۱ شناخته شده اند اشاره می کنیم.

معرفی چند مدل شناخته شدۀ فرنچ پرس
  • فرنچ پرس (Star Box) مدل (T-350): فرنچ پرسی پلاستیکی با وزن ۲۳۲ گرم است. بدنه ای پلاستیکی دارد اما مخزن آن شیشه ای می باشد. ظرفیت ۳۵۰ میلی لیتر هم دارد. طراحی منحصر به فرد و کیفیت بالای آن در حالی که مقرون به صرفه است از نقاط قوت آن به حساب می آید. در حالی که جدا نشدن بدنۀ پلاستیکی از مخزن شیشه ای عیب اصلی آن به حساب می آید.
  • دستگاه فرنچ پرس (One Coffee) برای افرادی که به مقدار زیادی قهوه می نوشند، مناسب است. این وسیلۀ پیرکسی ۶۰۰ میلی لیتر حجم دارد. مزیت استفاده از این فرنچ پرس مقاومت سه برابری آن در برابر حرارت و ضربه است. از طرفی کیفیت بالای سوپاپ و واشرهای ژله ای و فنری هم باعث افزایش طول عمر دستگاه می شود.
  • فرنچ پرس (Junai) مدل ۳۵۱ دستگاهی با کیفیت بالاست که ظرفیت ۳۵۰ میلی‌لیتری دارد. بدنۀ استیل و مخزن شیشه ای نکات مثبتی برای مشتریان به حساب می آید. زیرا در برابر گرما و ضربه مقاوم است. نکتۀ منفی این مدل محکم نبودن درپوش است که عملکرد دستگاه را تحت الشعاع قرار می دهد.
  • فرنچ پرس ایکیا (Ikea) مدل (Upphetta) با ظرفیت ۱ لیتری برای اداره ها و پذیرایی از مهمانان زیاد کاربردی است. کیفیت بالای آن باعث مقاومت بالای دستگاه مخصوصاً هنگام شستشو می شود. داشتن فیلترهایی با قابلیت جداسازی کار شست و شو را آسان تر می کند.
سایز مخزن فرنچ پرس را فراموش نکنید

جمع بندی

دستگاه فرنچ پرس به عنوان قهوه ساز و همچنین برای تهیۀ دم‌نوش و چای یا فرم شیر استفاده می شود. هنگام خریداری باید به جنس بدنه، درپوش و اهرم و فیلترهای آن دقت کنید. گنجایش دستگاه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به نکاتی که در این مقالۀ اسنپ فود گفته شد می توانید حتی بهترین مارک فرنچ پرس را تهیه کنید.