خانه / پخت و پز / طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر (قارنی یاریخ)

طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر (قارنی یاریخ)

شکم پاره

طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر (قارنی یاریخ) چندان دشوار نیست، اما نتیجه‌ای که از دستور پخت ساده‌ی آن به دست می‌آید بسیار دلچسب است. شکم پاره یا بادمجان شکم پر یکی از لذیذترین غذاهایی است که می‌توان با بادمجان درست کرد. اگر به غذاهایی که با بادمجان تهیه می‌شود علاقه دارید، پیشنهاد ما این است که طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر را از دست ندهید؛ البته با جست‌وجویی ساده در اسنپ‌فود هم می‌توانید از رستوران‌ها و کافه‌های نزدیک‌تان این غذا را سفارش دهید.

قارنی یاریخ یا شکم پاره؟

اگر به شما بگوییم غذایی با بادمجان تصور کنید که نامش شکم پاره‌ است، احتمالا هرچه به ذهن‌تان برسد به واقعیت نزدیک است. روایتگری و تصویرسازی یکی از خصوصیات نام غذاهای ترکی است؛ بااین‌همه جاافتادن ترجمه‌ی تحت‌اللفظی این نام در زبان فارسی شاید منحصربه‌فرد باشد. شم پاره یا «قارنی یاریخ» (به‌نوشتار استانبولی Karnıyarık) در ایران، آذربایجان، ارمنستان و ترکیه طبخ می‌شود. شما می‌توانید با اندکی جست‌وجو در همه‌ی محله‌های استانبول قارنی یاریخ یا همان شکم پاره یا بادمجان شکم پر خودمان را پیدا کنید.

شکم‌پاره - بادمجان شکم‌پر - قارنی یاریخ
شکم پاره – بادمجان شکم پر – قارنی یاریخ

طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر اصیل ترکی

مانند همه‌ی غذاها، می‌توان برای شکم پاره یا بادمجان شکم پر هم روش‌های متفاوتی پیدا کرد، اما تفاوت‌ها در کلیت دستورپخت این غذا چندان زیاد نیست؛ بااین‌همه اگر می‌خواهید شکم پاره یا بادمجان شکم پر اصیل و به‌عبارتی دقیق‌تر قارنی‌یاریخ درست کنید، در اینجا ما دستور پخت آن را برایتان آورده‌ایم.

مواد اولیه برای تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر (قارنی یاریخ)

  • ۵ عدد بادمجان متوسط
  • ۱ لیوان روغن
  • ۲ عدد پیاز
  • ۳ حبه سیر خردشده
  • ۳۰۰ گرم گوشت قرمز
  • ۵ عدد گوجه‌فرنگی
  • ۵ عدد فلفل کباب‌شده
  • رب یا پوره‌ی گوجه‌فرنگی
  • ۳ قاشق سوپ‌خوری نمک

دستور تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر

  • بادمجان‌ها را از طول، پیژامه‌ای یا راه‌را، پوست بکنید؛ به‌صورتی‌که همه‌ی پوست بادمجان را از گوشتش جدا نکنید.
  • ۳ قاشق سوپ‌خوری نمک را در یک ظرف آب متوسط حل کنید و بادمجان‌ها را برای ۲۰ تا ۲۵ دقیقه در آن بخوابانید که تلخی‌شان گرفته‌شود.
  • بادمجان‌های خیسانده را خشک کنید.
  • دوسوم لیوان روغن مایع را درون تابه‌ای بریزید و بادمجان‌ها را به‌قدری تفت دهید که رنگشان کمی تغییر کند.
  • بادمجان‌ها را از روغن بگیرید و روی دستمال‌کاغذی رها کنید که کمی روغن‌شان گرفته شود.
  • یکی دو قاشق غذاخوری روغن به همان تابه‌ای که تا لحظاتی پیش بادمجان در آن سرخ می‌کردید اضافه کنید.
  • ۲ عدد پیاز متوسط و ۳ حبه سیر خردشده را تا رسیدن به رنگ طلایی روشن سرخ کنید.
  • ۳۰۰ گرم گوشت چرخ‌کرده را به پیاز و سیر در حال تفت اضافه کنید.
  • وقتی گوشت آب‌انداخت صبر می‌کنند تا تبخیر شود و گوشت بپزد.
  • ۴ عدد گوجه‌فرنگی را به‌شکل نگینی خرد کنید و به گوشت‌ها اضافه کنید.
  • بعد از تبخیر آب گوجه‌هایی، تابه را از روی شعله بردارید و به آن نمک و فلفل و جعفری اضافه کنید و حسابی هم بزنید.
  • شکم بامجان‌های سرخ‌شده را از وسط و به‌طول پاره کنید و آن‌ها را با مایه‌ی گوشت و گوجه پر کنید.
  • بادمجان‌های پرشده‌ را کمی تفت دهید.
  • یک لیوان آب گوشت و آب باقیمانده از مایه‌ی گوشت و کمی رب یا پوره‌ی گوجه را با هم مخلوط کنید که سس غذا حاضر شود.
  • سس را روی بادمجان‌ها بریزند و بگذارید با دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد برای ۳۰ـ۲۵ دقیقه‌ در فر بپزند.
  • بادمجان‌های شکم پر را با فلفل کبابی تزئین کنید.
شکم‌پاره‌ - بادمجان شکم‌پر‌ - قارنی یاریخ
شکم پاره‌ – بادمجان شکم پر – قارنی یاریخ

تفاوت طرز تهیه شکم پاره یا بادمجان شکم پر ایرانی و ترکی

تفاوت روش‌های مختلف پخت این غذا در نقاط مختلف ترکیه و آذربایجان و ایران چندان نیست. این تفاوت شاید خیلی کمتر از آن باشد که اصلاً به چشم بیاید. اگر خواستید بیشتر طبق ذائقه‌ی ایرانی آشپزی کنید، هنگام پخت مایه‌ی گوشت چرخ‌کرده به آن رب اضافه‌کنید؛ درواقع هرچه به شرق سفر کنید، مقدار این رب بیشتر می‌شود. به‌سمت غرب که بروید، مایه‌ی گوشت قرمزتر است و در شرق رنگ مایه به قهوه‌ای تمایل دارد. بعضی از آشپزها هم به مایه فلفل‌دلمه‌ای خرد‌کرده اضافه می‌کنند که تصمیم این یکی هم با شما.

طرز تهیه غذاهای ساده با بادمجان

پیش از این دستور تهیه ۲ غذای بسیار ساده با بادمجان را برایتان شرح داده بودیم؛ همچنین توضیح داده بودیم که چطور می‌توانید لازانیای بادمجان و گراتن بادمجان کم‌چرب درست کنید و ترشی بادمجان بیندازید. اگر اهل خوردن بادمجان هستید و احیاناً آن مطالب را ندیده‌اید، بد نیست نگاهی هم به آن‌ها بیندازید. بادمجان می‌تواند غذایی سرشار و ساده را برای شما فراهم کند که در عین لذیذبودن، نیازهای بدن شما را هم تأمین کند.

(Visited 2,655 times, 1 visits today)

همچنین ببینید

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز؛ طعم‌های تازه را کشف کنید!

با طرز تهیه ترشی لوبیا سبز شما یک گام دیگر در دنیای جادویی طعم‌ها پیش …