خانه / پخت و پز / طرز تهیه مربای به با گردو

طرز تهیه مربای به با گردو

طرز تهیه مربای به با گردو

طرز تهیه مربای به با گردو بسیار ساده است؛ نه وقت چندانی از شما خواهد گرفت، نه دردسری دارد؛ بااین‌همه نتیجه‌ی دو ساعت وقتی که می‌گذارید جادویی است. تا دل‌تان بخواهد هم می‌توانید با افزودن ادویه‌ها و البته مغزهای مختلف طعم آن را به‌سلیقه‌ی دلخواه خود تغییر دهید. شما به‌راحتی می‌توانید با اندکی حوصله و سلیقه یکی از مواد اصلی صبحانه‌تان را فراهم کنید؛ برای طرز تهیه مربای به با گردو کافی است با این مطلب اسنپ‌فود همراه باشید.

میوه‌ی به
میوه‌ی به

خواص میوه‌ی به

میوه‌‌ی به (به‌انگلیسی Quince  و با نام علمی Cydonia Oblnga) از تیره‌های گل‌سرخیان است. این میوه گوشت خشک و پست کرکی دارد. طعم آن هم ترش و گس‌مزه است. شاید برای بسیاری از افراد خوردن به خام خوشایند نباشد، اما پخته‌شده‌ی آن، چه به‌صورت مربا یا کمپوت یا مارمالاد، بسیار دلچسب است.

میوه‌ی به بومی مجارستان، مقدونیه، ترکیه، ارمنستان و ترکمنستان است و امروزه عمدتاً در ترکیه، چین، ازبکستان، آرژانتین و نیوزلند به دست می‌آید؛ ایران هم ۷۵/۰ تولید به دنیا را دارد.

به را در نقاط مختلف ایران به نام‌های دیگری هم می‌شناسند؛ در ترکی آذربایجانی به آن «هیوا»، در رامسر و شهسوار به آن «سنگه»، در دلیجان و لاهیجان و رودسر به آن «توچ» و در رامیان و کتول به آن «شغال» می‌گویند.

میوه‌ی به سرشار از ویتامین‌های A و B و C، املاح آهکی، تانن، پروتید، گلوسید، لیپید، روی، مس، آهن و آنتی‌اکسیدان‌های کاتچین است و طبع گرم و تر دارد.

خواص میوه‌ی به از این قرار است:

  • جلوگیری از سرطان
  • مؤثر برای کاهش وزن
  • کاهش کلسترول خون
  • تقویت سیستم ایمنی بدن
  • تقویت دستگاه گوارشی، مخصوصا معده
  • مفید برای درمان کبد چرب
  • تقویت‌کننده‌ی پوست و مو
  • مؤثر برای مشکلات گوارشی (یبوست و اسهال)
  • آرامش‌بخش و مقوی اعصاب

ارزش غذایی هر صد گرم میوه‌ی به:

  •  کالری: ۵۷ گرم
  •  کربوهیدرات: ۱۵ گرم
  •  پروتئین: ۴/۰ گرم
  •  فیبر: ۹/۱ گرم
  •  چربی: ۱/۰ گرم
 مربای به با گردو
مربای به با گردو

مواد لازم برای طرز تهیه مربای به با گردو

  •  به: ۱ کیلوگرم
  •  شکر: ۱ کیلوگرم
  •  دانه‌ی به: سه‌چهارم مغزهای دیگر استفاده‌شده
  •  گردو: ۵۰۰ گرم
  •  پودر هل سبز: به‌مقدار دلخواه
  •  آب: به‌مقداری که روی به را بپوشاند
  •  آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
  •  وانیل: یک هشتم قاشق چای‌خوری
  •  دارچین: یک عدد چوب متوسط
  •  میخک: ۲ تا ۳ عدد
مربای به با گردو
مربای به با گردو

طرز تهیه مربای به با گردو

  • به را پوست بکنید و نگینی یا پرپقالی خرد کنید و داخل قابله بریزید.
  • آب را روی اضافه کنید، به‌صورتی‌که روی به را بپوشاند و سپس شکر را اضافه کنید.
  • در قابله را بگذارید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد؛ تا زمانی‌که مربا قوام پیدا کند، در قابلمه را برندارید.
  • بعد از قوام‌آمدن مربا، آبلیمو و وانیل را به‌همراه هل یا دیگر افزودنی‌های دلخواه مربا اضافه کنید و اجازه دهید برای دو تا سه دقیقه شعله روشن باشد.
  • گردوی خردشده را کمی تفت دهید و به مربای به اضافه کنید.
  • اجازه دهید مربا سرد شود و سپس آن را در ظرف مربا بریزید.
مربای به
مربای به

طرز تهیه مربای به با عسل

پیش از این به شما پیشنهاد کرده بودیم در صبحانه عسل بخورید تا لاغر شوید. حالا شما با طرز تهیه مربای به با عسل شما می‌توانید یک صبحانه‌ی بسیار کامل داشته باشید. طرز تهیه مربای به با عسل تفاوت چندانی با طرز تهیه‌ی آن با شکر ندارد، ولی اضافه‌کردن عسل به مربای به، نه‌تنها مضرات شکر را ندارد، بیماران دیابتی هم می‌توانند آن را نوش جان کنند؛ خواص عسل به مفیدبودن مربای به اضافه می‌کند و طعم دلچسب‌تری به آن می‌دهد. برای تهیه مربای به با عسل شما تقریباً به یک کیلوگرم عسل نیاز دارید. طرز تهیه مربای به با عسل از این قرار است:

  • به را نگینی یا پرپرتقالی خرد کنید و در قابلمه بریزید.
  • آب را اضافه کنید،‌ به‌صورتی‌که روی به را بپوشاند؛ اجازه دهید با حرارت ملایم بجوشد تا زمانی‌که رنگ آب اندکی عوض شود و به کمی نرم شود، اما له نشود.
  • شعله را خاموش کنید و به را آب بکشید و آب آن  را به قابله بازگردانید.
  • دو برابر آب باقیمانده را با عسل در آب به مخلوط کنید.
  • به را در شهد آماده‌شده با حرارت ملایم بجوشانید که قوام پیدا کند.
  • بعد از قوام‌یافتن، آبلیمو و وانیل را به‌همراه هل یا افزودنی‌های دلخواه دیگر به مربا اضافه کنید.
  • گردو را خرد کنید و کمی تفت دهید و به مربا اضافه کنید.
  • اجازه دهید مربا سرد شود و سپس آن را در ظرف مربا بریزید.
مربای به
مربای به

طرز تهیه مربای به رژیمی

مربای به با عسل بسیار سالم‌تر از مربای به با شکر است، اما همچنان کالری بالایی دارد. شما می‌توانید با استفاده از یک کیلوگرم سیب شیرین به‌ازای هر یک کیلوگرم به مربایی کاملاً رژیمی تهیه کنید. برای این کار کافی است به‌جای اضافه‌کردن شکر، سیب را پوست بکنید و درشت رنده کنید،‌ به‌صورتی‌که زیاد آب نیندازد؛ آن را در آب بجوشانید و به‌جای شکر یا عسل در مربای به استفاده کنید.

اگر دوست دارید مربای به را به‌جای شکر یا عسل با سیب شیرین و به‌صورت رژیمی تهیه کنید، پیشنهاد می‌کنیم چوب دارچین را هم پس از قوام‌یافتن به آن اضافه کنید؛ طعم سیب و دارچین در مربای به هم بسیار خوشمزه است.

(Visited 263 times, 1 visits today)

همچنین ببینید

طرز تهیه کیک کدو حلوایی

طرز تهیه کیک کدو حلوایی؛ برای هالووین آماده شو!

طرز تهیه کیک کدو حلوایی دستور تهیه یکی از لذیذترین کیک‌های دنیا را به شما …