خانه / دانستنی ها و راهنماها / مارچوبه و کاربردهای متنوع آن در غذا

مارچوبه و کاربردهای متنوع آن در غذا

کاربرد مارچوبه در غذا از جمله مواردی است که اغلب ما از آن بی‌خبریم. در این مقاله به موارد مصرف مارچوبه در غذا و نحوه استفاده از مارچوبه در غذا پرداخته‌ایم. با آشنایی با خواص و مضرات مارچوبه، آگاهانه‌تر از این گیاه در غذاهای خود استفاده کنید.

راه‌های استفاده از مارچوبه در غذا بسیار متنوع است. شما می‌توانید هم مارچوبه را خرد کنید و در غذاها یا سوپ‌هایتان بریزید و هم می‌توانید این گیاه را خشک و پودر کنید و به‌عنوان ادویه به کار ببرید. البته بهتر است پیش از استفاده از مارچوبه در غذا از خواص و مضرات مارچوبه آگاه باشید. مارچوبه گیاهی بهاری است که خواص فراوانی دارد. این گیاه سرشار از مواد مقوی مانند ویتامین C و ویتامین E، ویتامین K و فولات یا همان ویتامین B9، روی، منیزیم، اسیدفولیک و غیره است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل سرطان کبد، بیماری‌های خود ایمنی و بیماری‌های التهابی و دیابت تأثیر به‌سزایی دارد.

از کاربرد مارچوبه در غذا چه می‌دانید؟

متأسفانه ما ایرانی‌ها چندان با این گیاه مقوی آشنا نیستیم و کمتر پیش می‌آید از مارچوبه در غذاهایمان استفاده کنیم؛ برای همین می‌خواهیم در این مقاله شما را با موارد مصرف این گیاه در غذا آشنا کنیم. یکی از موارد مصرف مارچوبه تهیه غذاهای رژیمی است. مارچوبه به علت دارا بودن مواد معدنی و مغذی زیاد مکمل خوبی برای غذاهای رژیمی است. مارچوبه به عنوان طعم‌دهنده نیز به غذاها افزوده می‌شود. شاید خوب باشد شما هم دستور پخت چند غذا را که در آن‌ها از مارچوبه استفاده می‌شود یاد بگیرید.

خوراک مرغ و مارچوبه

مارچوبه و فواید آن

برای استفاده از مارچوبه در غذا می‌توانید خوراک مرغ و مارچوبه بپزید. این خوراک یک غذای رژیمی به حساب می‌آید. میزان کالری آن در هر وعده ۳۲۰ کالری، چربی آن ۱۸ گرم و پروتئین آن ۳۲ گرم است.

مواد لازم برای تهیه خوراک مرغ و مارچوبه

  • مرغ بی‌استخوان و بی‌پوست: ‌۸ قطعه
  • گوشت: ۳ تکه
  • آب مرغ: نصف فنجان
  • مارچوبه نیزه‌ای شكل: ۱ بسته
  • كدوی تنبل: ۱ عدد
  • پیاز: ۴ عدد
  • ادویه:‌ به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک مرغ و مارچوبه

  1. روی مرغ نمك و فلفل بپاشید و همراه با گوشت در یك قابلمه روی حرارت متوسط بپزید.
  2. آن را هم بزنید تا خوب سرخ شود و با احتیاط آب مرغ را اضافه کنید.
  3. درب قابلمه را بگذارید تا زمانی که مرغ و گوشت صورتی‌رنگ شود.
  4. مارچوبه و ۱ استكان آب به گوشت اضافه کنید و ادویه بزنید.
  5. آن‌ها را در ظرف بی‌خطر برای ماكروویو بریزید و روی آن را با سلفون پلاستیكی بپوشانید. غذا را با ۱۰۰% قدرت برای مدت ۳ تا ۵ دقیقه بپزید تا زمانی كه سبزیجات حلقه شده ترد و نازك شوند.
  6. یك بار آن‌ها را هم بزنید تا دو طرف غذا خوب بپزد.
  7. آن را به بشقاب انتقال دهید و سرو كنید.

نوش جان!

سالاد میگو و مارچوبه

مارچوبه و فواید آن

یکی دیگر از غذاهای رژیمی که می‌توان با مارچوبه درست کرد، سالاد میگو و مارچوبه است. استفاده از مارچوبه در غذا های رژیمی بسیار محبوب است چون این گیاه آفریقایی بسیار کم‌کالری است و به بالا رفتن سوخت‌وساز بدن هم کمک می‌کند. آماده کردن مواد اولیه برای پختن این سالاد از شما حدود یک ساعت وقت خواهد گرفت اما مطمئن باشید که ارزشش را دارد. چراکه هم از حیث داشتن مواد مغذی و مقوی فراتر از سالاد است و هم جدید و خوشمزه است.

مواد اولیه برای تهیه سالاد میگو و مارچوبه

  • میگو پخته: ۵۰۰ گرم
  • مارچوبه پاک‌شده: ۱ شاخه
  • گوجه‌فرنگی خردشده: ۱ عدد
  • سیر له‌شده: ۴ عدد
  • جعفری خردشده: ۳ قاشق غذاخوری
  • مغز کاهوی خردشده: ۱ عدد
  • نمک، فلفل سیاه و سایر ادویه‌ها: به مقدار لازم

مواد لازم برای سس سالاد

  • آبلیمو: سه قاشق غذاخوری
  • روغن‌زیتون:‌۲ قاشق غذاخوری
  • خردل: ۱ قاشق غذاخوری
  • عسل: یک قاشق چای‌خوری
  • نمک و فلفل سیاه و سایر ادویه‌های دلخواه: به مقدار لازم

طرز تهیه سالاد میگو و مارچوبه

  1. سیر را له کنید و بگذارید حدود ۵ دقیقه بماند تا عصاره خود را پس دهد.
  2. میگوها را بپزید و با حوله کاغذی خشک کنید.
  3. به مدت ۵ دقیقه مارچوبه‌ها را تفت دهید.
  4. آبلیمو، روغن‌زیتون، خردل، عسل، سیر، نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید.
  5. آن‌ها را روی میگو، مارچوبه، جعفری و گوجه بریزید و بگذارید تا به مدت ۱۵ دقیقه در آن خیس بخورد.
  6. مغز کاهوی خردشده را به مواد اضافه کنید.

سالاد رژیمی شما با کمتر از ۶۰۰ کالری آماده است.

 

علاوه بر کاربرد مارچوبه در غذا، دم کردن و درست کردن دم‌نوش با این گیاه نیز فواید زیادی دارد.

از موارد مصرف مارچوبه، معجون آرام‌بخش قلب

چند شاخه از مارچوبه را با کمی رازیانه در آب بریزید و به مدت حدوداً ۵ دقیقه دم کنید. مصرف دو تا سه لیوان از این دم‌نوش برای تسلی‌بخشی و تسکین قلب به کسانی که اضطراب و نا آرامی دارند توصیه می‌شود.

می‌خواهید مادر شوید؟ از موارد مصرف مارچوبه غافل نشوید!

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، مارچوبه سرشار از اسید فولیک است. با مصرف روزانه ۴ تا ۵ شاخه مارچوبه در غذا یا به تنهایی – البته اگر با ذائقه‌تان جور باشد – بخش اعظمی از میزان اسید فولیک مورد نیاز مادران باردار تأمین خواهد شد. پس اگر باردارید یا تصمیم دارید که صاحب فرزند شوید، مصرف مارچوبه را در سبد غذایی‌تان لحاظ کنید.

با این همه موارد مصرف مارچوبه در غذا یا دم‌نوش و به‌عنوان ادویه، اگر این گیاه در دسترستان نیست اما دوست دارید طعم خاصش را بچشید، می‌توانید خیلی راحت غذاهایی را که با مارچوبه درست شده‌اند، به صورت آنلاین سفارش دهید. برای تجربه‌ی یک طعم متفاوت و جدید، ما سفارش استیک مرغ با مارچوبه از رستوران جنارو را به شما توصیه می‌کنیم.

(Visited 1 times, 1 visits today)

همچنین ببینید

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز

طرز تهیه ترشی لوبیا سبز؛ طعم‌های تازه را کشف کنید!

با طرز تهیه ترشی لوبیا سبز شما یک گام دیگر در دنیای جادویی طعم‌ها پیش …