آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کاکولی
انواع کیک و شیرینی
4.4/5 - (8 امتیاز)
5

طرز تهیه کاکولی سنتی بختیاری با تمام زیر و بم های آن

مینا اسماعیل بیگی 14 فروردین 1402 4 دقیقه

یکی از نان‌های سنتی استان چهارمحال و بختیاری، نان کاکولی شیرین است. طرز تهیه کاکولی قدمتی طولانی دارد و یکی از سوغاتی‌های خوشمزه و سنتی این استان محسوب می‌شود. کاکولی به شکل سنتی در تنور طبخ می‌شود و در مناسبت‌های خاص مانند شب‌های ماه مبارک رمضان، زینت‌بخش سفره‌ها است. اگر می‌خواهید از طعم خوش این نان لذت ببرید، نحوه تهیه کاکولی را در اسنپ فود ببینید.

نان کاکولی
تعداد نفرات 12 نفر
زمان آماده سازی 45 دقیقه
زمان پخت غذا 30 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کاکولی

نان کاکولی شیرین

اگر به تهیه نان‌های محلی و سنتی علاقه‌مند هستید و می‌خواهید یک نان خوشمزه تهیه کنید، روش درست کردن نان کاکولی را یاد بگیرید. این نان روش تهیه سختی ندارد و اگر کمی حوصله به خرج دهید، در نهایت یک نان خوشمزه خواهید داشت.

مواد لازم برای تهیه کاکولی

برای پخت نان کاکولی به اندازه 12 نفر، این مقدار مواد اولیه مورد نیاز است:

مقدار مورد نیاز مواد لازم
4 پیمانه آرد گندم
1 پیمانه شیر
1 عدد تخم مرغ
نصف پیمانه روغن مایع
نصف پیمانه شکر
نصف پیمانه کشمش
نصف پیمانه گردوی خرد شده
1 قاشق سوپخوری مایه خمیر

برای رومال نان کاکولی شیرین، مواد زیر را آماده کنید:

مقدار مورد نیاز مواد لازم برای رومال کاکولی
نصف پیمانه شیره خرما
نصف پیمانه زعفران دم کرده یا گلرنگ
3 قاشق غذاخوری کنجد
2 قاشق غذاخوری سیاه دانه

مراحل دستور پخت نان کاکولی

نان کاکولی فرخ شهر

برای پخت نان کاکولی فرخ شهر مطابق دستور زیر عمل کنید:

  • مرحله اول: مایه خمیر را با 1 قاشق شکر و ۱ قاشق شیر ولرم در ظرفی ریخته و برای 10 دقیقه در جایی گرم بگذارید تا مایه خمیر به عمل آید و مخلوط پف کند.
  • مرحله دوم: در ادامه، آرد و روغن را با هم مخلوط کنید و بقیه شیر و شکر، تخم مرغ و کشمش و گردو را هم اضافه کنید. مایه خمیر را اضافه کرده و تمام مواد را با هم ورز دهید تا خمیری یکدست ایجاد شود.

نکته: دقت کنید که خمیر نباید حالت چسبناک داشته باشد.

  • مرحله سوم: خمیر را در وسط ظرفی گود جمع کرده، دور آن مقداری آرد بپاشید و درب ظرف را با پارچه‌ای تمیز یا پلاستیک بپوشانید.
  • مرحله چهارم: حالا ظرف حاوی خمیر را نیم ساعت در جایی گرم قرار دهید تا خمیر به عمل بیاید و حجم آن بیشتر شود.
  • مرحله پنجم: در این مرحله از طرز تهیه کاکولی، فر را روشن کنید و دمای آن را روی 175 درجه سانتی‌گراد قرار دهید.
  • مرحله ششم: دست‌هایتان را کمی چرب کنید و خمیر آماده شده را دوباره کمی ورز دهید تا هوای داخل آن خارج شود. در ادامه، کف سینی فر را هم کمی چرب کنید.
  • مرحله هفتم: از خمیر چانه‌هایی به اندازه یک مشت جدا کرده و آن‌ها را با فاصله کف سینی فر قرار دهید. حالا با نوک انگشت، چانه‌های خمیر را به شکل دایره‌هایی با قطر تقریبی 12 تا 15 سانت، پهن کنید.
  • مرحله هشتم: با استفاده از یک برس آشپزی، روی هر نان مقداری زعفران و شیره خرما بمالید و روی آن، مقداری کنجد و سیاه دانه بپاشید.
  • مرحله نهم: نیم ساعت زمان لازم است تا نان کاکولی با فر آماده شود. پس از 30 دقیقه، نان‌ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید در دمانی محیط، کمی سرد شوند.

شما می‌توانید این نان محلی خوشمزه را به تنهایی یا همراه با کره و پنیر میل کنید و طعم عالی و مواد مغذی آن بهره‌مند شوید. در ادامه باید بگوییم که اگر به تهیه دسرهای سالم و مقوی برای علاقمندید، خواندن طرز تهیه کشکول را از دست ندهید.

چند نکته مهم و کاربردی در طرز تهیه کاکولی بختیاری

یک آشپزی باکیفیت، حاصل توجه به ریزه‌کاری‌هایی است که گاهی آن‌ها را نادیده می‌گیریم و این نکات ریز درباره طرز تهیه کاکولی عبارتند از:

  • نان کاکولی با تنور گازی هم قابل تهیه است، اما اگر استفاده از فر برای شما ساده‌تر است، حتما یک ظرف پر از آب هم داخل فر قرار دهید تا رطوبت حاصل از تبخیر آب، مانع سفت شدن نان‌های کاکولی شود.
  • در صورت استفاده از زردچوبه، حتما آن را کمی در روغن تفت دهید تا بوی خامی آن گرفته شود.
  • کمی پیش از شروع کار، موادی مانند تخم مرغ و شیر را از یخچال خارج کنید تا هم دمای محیط شوند.
  • در بعضی رسپی‌ها، از مقداری شیره خرما هم در کنار زعفران و کنجد و…، به عنوان رومال نان کاکولی شیرین، استفاده می‌شود و به این ترتیب، نان مقوی‌تری خواهیم داشت.
  • نان کاکولی ماندگاری بالایی دارد و در صورت استفاده از فریزر می‌توانید مدت نگهداری از آن را بیشتر کنید.

نان کاکولی ظاهری شبیه نان جو دارد، اما برخلاف نان جو، شیرین است و می‌توانید آن را همراه با چای، نوش جان کنید.

طرز تهیه نان کاکولی در توستر

نان کاکولی در توستر

روش آماده‌سازی کاکولی مطابق دستور قبل است، اما برای استفاده از آون توستر باید به راهنمای دستگاه مراجعه کنید و حرارت و مدت زمان پخت را با توجه به آن، تنظیم کنید. البته توجه داشته باشید که مانند اکثر طرز تهیه انواع کیک و شیرینی در ابتدای پخت، فقط المنت پایینی باید روشن باشد تا نان‌ها کاملا مغزپخت شوند و در 5 دقیقه آخر پخت می‌توانید المنت بالا را هم روشن کنید تا روی نان‌ها برشته و طلایی شود.

چرا نان کاکولی سفت میشود؟

همان‌طور که پیش از این گفتیم، یکی از دلایل این موضوع، قرار ندادن آب داخل فر است، اما دقت داشته باشید که گاهی اضافه کردن آرد بیش از اندازه هم باعث خشک شدن و سفت شدن نان‌ها می‌شود. به علاوه، بهتر است بعد از پخت نان‌ها، آن‌ها را داخل پارچه‌ای تمیز بپیچید تا نرم و ترد بمانند.

نان کاکولی، نان محبوب چهارمحال بختیاری

طرز تهیه کاکولی را با هم دیدیم، اما اگر فکر می‌کنید تهیه این نان یا دیگر نان و شیرینی‌ها برای شما سخت است، چرا از اسنپ فود کمک نگیرید. کافی است سری به خرید شیرینی انلاین اسنپ فود بزنید و هر آنچه که دوست دارید را آنجا پیدا کنید. پس، این شما و این سفارش‌انلاین صدها شیرینی خوشمزه…

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

نظرات(4 دیدگاه)

علی رضا لوینی
13 مرداد 1402

سلام خیلی ممنون از این آموزشتون من ساکن تهران هستم از کجا می توانم نان کاکولی فرخ شهر تهیه کنم؟

  • از شهر زیبای فرخشهر واقع در ۵ کیلومتر ی شهرکرد
    13 مرداد 1402

    نان کاکولی فرخشهر برای رومال حتما گلرنگ هم داره. داخل تنور هم می پزند. قدیما داخل خمیر از روغن حیوونی استفاده می کردند. خیلی خوشمزه است. باید مادر بزرگ ها بپزند تا طعم واقعی کاکولی فرخشهر را بچشید.

  • snappfoodadmin
    13 مرداد 1402

    سلام انواع کیک و شیرینی و انواع شیرینی ها رژیمی و انواع شیرینی محلی و انواع چای و قهوه و نسکافه در کنار انواع کیک و بیسکویت رژیمی میتوانید از اسنپ فود انلاین سفارش دهید https://snappfood.ir/

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود