آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه ترشی بادمجان
آموزش آشپزی
3.9/5 - (48 امتیاز)
2

طرز تهیه انواع ترشی بادمجان + فیلم طرز تهیه مرحله به مرحله

مینا اسماعیل بیگی 04 اردیبهشت 1403 10 دقیقه

ترشی بادمجان از جمله چاشنی‌های بسیار خوشمزه‌ای است که در کنار غذاهای مختلف، فوق‌العاده خواهد بود. عطر، طعم و بافت نرم بادمجان، زیر زبان به قدری خوشایند است که ممکن است خوردن آن برای بعضی افراد به عادتی همیشگی تبدیل شود. طرز تهیه ترشی بادمجان با روش‌های مختلفی همچون ترشی بادمجان خانگی، بادمجان شکم‌پر، لیته بادمجان، ترشی بادمجان دودی، ترشی بادمجان با رب انار و… انجام می‌شود.

در این مطلب از مجله اسنپ فود، قصد داریم تا انواع ترشی بادمجان را معرفی کرده و نگاهی به طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی و طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر بیندازیم. اگر شما هم تمایل دارید تا نحوه تهیه این ترشی را یاد بگیرید، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

ترشی بادمجان

تعداد نفرات ۸ نفر
زمان آماده‌سازی ۳۰ دقیقه
زمان تهیه ۲۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه ترشی بادمجان فوری و ساده

ترشی بادمجان یکی از انواع ترشی و شور پرطرفدار است که درست کردن آن بدون دردسر نیست؛ اما از سویی دیگر، مواد اولیه و ادویه‌های این ترشی همیشه در دسترس هستند. شما برای تهیه این ترشی به سرکه، بادمجان و مقداری ادویه ترشی معطر نیاز دارید. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه ترشی بادمجان فوری را با هم می‌خوانیم.

مواد لازم در طرز تهیه ترشی بادمجان ساده با پوست

سبزی ترشی بادمجان شامل سبزی‌های معطر مانند ترخون، جعفری، نعنا و سبزی‌های محلی است. مواد اولیه لازم برای تهیه این ترشی خوشمزه خانگی، به شرح زیر است که بادمجان را می‌توان مهم‌ترین ترکیب در ترشی دانست:

عکس ترشی بادمجان

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان قلمی ۸ عدد
سیر ۵ حبه
سبزی معطر شامل جعفری، نعناع، ترخون و سبزی محلی از هر کدام، ۱ قاشق غذاخوری
فلفل سبز ۲ عدد
سرکه ۲ لیتر
سیاه دانه، گلپر، فلفل قرمز و فلفل سیاه به مقدار کافی

دستور تهیه ترشی بادمجان خانگی

برای طرز تهیه ترشی بادمجان سرکه‌ای و فوری، مراحل زیر را با دقت دنبال کنید:

مراحل طرز تهیه ترشی بادمجان فوری و ساده

  • مرحله اول: ابتدا سر و ته بادمجان‌ها را بگیرید و آن‌ها را به قطعات درشت خرد کنید.
  • مرحله دوم: برای هر یک کیلوگرم بادمجان، به یک لیوان سرکه نیاز دارید. بادمجان‌ها را در سرکه و نمک برای یک ربع بجوشانید. سپس بادمجان‌ها را در جایی قرار دهید که سرکه اضافی آن‌ها خارج شود؛ برای این کار می‌توانید بادمجان را در آبکش بگذارید.
  • مرحله سوم: سیر و فلفل سبز را خرد کرده و با دیگر مواد ترشی شامل سبزی‌های معطر (جعفری، نعناع، ترخون و سبزی محلی)، سیاه دانه، گلپر، فلفل قرمز و سیاه ترکیب کنید.
  • مرحله چهارم: مقداری از بادمجان‌ها را داخل شیشه بریزید و روی آن‌ها بخشی از مواد ترشی را اضافه کنید. دوباره بادمجان بگذارید و به همین ترتیب، مواد ترشی و بادمجان را به صورت لایه لایه در ظرف قرار دهید.
  • مرحله پنجم: نمک و سرکه را با هم مخلوط کرده و به مواد ترشی بیفزایید. مقدار سرکه باید به اندازه‌ای باشد که روی مواد ترشی را بگیرد.
  • مرحله ششم: درب ظرف را ببندید و آن را حدود ۲ هفته در جایی خنک نگهداری کنید تا ترشی شما آماده شود. اگر در این مدت مواد ترشی، سرکه را به خود جذب کردند و مقدار آن کم شد، مجددا روی ترشی سرکه بریزید.

تهیه این ترشی خوشمزه به پایان رسید و پیشنهاد می‌کنیم که اگر به طعم بادمجان در ترشی علاقه‌مند هستید، طرز تهیه ترشی خرفه را هم ببینید؛ عطر و طعم این ترشی دست کمی از ترشی بادمجان ندارد.

ایده هایی دیگر برای تهیه ترشی بادمجان ساده

ترشی بادمجان ساده و فوری مطابق مراحل گفته شده در بخش قبل تهیه می‌شود، اما با کمی تغییرات کوچک می‌توان این ترشی را با حالت‌های دیگری نیز تهیه کرد که در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

طرز تهیه ترشی بادمجان درسته

طرز تهیه ترشی بادمجون (بادمجان) درسته تفاوت چندانی با روش قبلی ندارد. در حقیقت بهترین ترشی بادمجان، به نوع بادمجان و مواد اولیه مورد استفاده در آن مرتبط است. اگر بادمجان‌های شما ریز باشد، ترشی شکیل‌تری خواهید داشت. در این روش دیگر نیازی به خرد کردن بادمجان‌ها نیست و می‌توانید تمامی مراحل گفته شده را با همان روش قبلی انجام دهید.

طرز تهیه ترشی بادمجان درسته

طرز تهیه ترشی بادمجان حلقه ای ساده

برای تهیه ترشی بادمجان حلقه‌ای کافی است تا بادمجان‌ها را به‌ صورت حلقه‌ای خرد کنید. البته فرقی نمی‌کند بادمجان‌هایی که استفاده می‌کنید، درشت باشند یا ریز؛ اما طبعاً‌ ترشی بادمجان حلقه‌ای با بادمجان‌های ریز، شکل‌ و شمایل زیباتری خواهد داشت. دقت داشته باشید که در صورت استفاده از بادمجان‌های ریز، آن‌ها را بیش از حد حرارت ندهید که له نشوند. هر قدر بادمجان‌ها قلمی‌تر و ریزتر باشند، به زمان کمتری برای پخت آن‌ها نیاز دارید. مراحل طرز تهیه این ترشی هم کاملا مشابه طرز تهیه ترشی بادمجان خانگی در ابتدای این مقاله است.

طرز تهیه ترشی بادمجان حلقه ای ساده

طرز تهیه ترشی بادمجان تکه ‌ای

اگر بخواهید ترشی خود را با بادمجان تکه‌ای درست کنید، کافی است که بادمجان‌ها را به صورت تکه‌ای و در ابعاد متوسط، برش بزنید. در این صورت، باید مراقب باشید تا در طول آماده کردن ترشی، بادمجان‌ها له نشده و شکل ظاهری خود را از دست ندهند. این ترشی تنها از نظر ظاهری متفاوت است، اما همان طعم جذاب قبل را خواهد داشت.

طرز تهیه ترشی مخلوط بادمجان

برای درست کردن این ترشی علاوه بر بادمجان به سبزیجات دیگری شامل گل کلم، کرفس، خیار، هویج و پیاز کوچک هم نیاز دارید. سبزیجات را بشویید، به اندازه دلخواه خرد کرده و روی یک پارچه پهن کنید تا آب اضافی آن‌ها خارج شده و خشک شوند. روش تهیه ترشی مخلوط بادمجان با مراحل درست کردن ترشی فوری که در ابتدای مقاله معرفی شد، تفاوتی ندارد؛ تنها باید سبزیجات خرد شده را نیز همراه بادمجان‌ها در ظرف ترشی بریزید و سرکه را روی آن‌ها اضافه کنید.

طرز تهیه ترشی بادمجان لیته

ترشی بادمجان لیته، از جمله ترشی‌های بسیار خوشمزه‌ای است که طرفداران زیادی دارد و طرز تهیه ترشی لیته بادمجان نیز به آسانی انجام می‌شود. در طرز تهیه ترشی بادمجان خیلی ریز یا له شده کافی است تا بادمجان را له کرده و آن را به شکل پوره در بیاورید. در تهیه این ترشی، همه مواد به شکل له شده و پوره‌ای با هم مخلوط شده و در نهایت، بافت یکدستی خواهند داشت. لازم به ذکر است که می‌توانید در طرز تهیه ترشی لیته ، از تمر هندی یا رب انار هم استفاده کرده و طعم ترشی را تغییر دهید.

طرز تهیه ترشی بادمجان لیته

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر شیرازی

ترشی بادمجان شکم پر یکی از هم‌خانواده‌های پرملات‌تر ترشی بادمجون مرسوم خودمان است. در این ترشی، مخلوطی از سبزیجات مختلف به همراه ادویه ترشی بادمجان شکم پر، داخل بادمجان قرار می‌گیرند و یک طعم بی‌نظیر می‌سازند. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه این ترشی خوشمزه و پرطرفدار خانگی معرفی شده است.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر

مواد لازم برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر

درست کردن ترشی بادمجان شکم پر با گلپر موجب طعم بهتر آن می‌شود؛ البته از گلپر در طرز تهیه شور گل کلم نیز استفاده می‌کنند. دیگر مواد اولیه مورد نیاز برای تهیه این ترشی بادمجان شامل موارد زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان کوچک ۵ عدد
سرکه به مقدار لازم
آب جوش به مقدار لازم
جعفری ۱ بسته
ترخون ۱ بسته
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
سیر ۴ حبه
فلفل چیلی ۴ یا ۵ عدد
فلفل قرمز ۳ عدد
نمک، زردچوبه و گلپر به مقدار لازم

دستور تهیه ترشی بادمجان شکم پر

این ترشی هم مانند طرز تهیه ترشی پیاز قرمز، حاوی فلفل قرمز است و برای تهیه آن باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مرحله اول: سبزیجات ترشی شامل جعفری، ترخون و فلفل دلمه‌ای را به شکل منظم خرد کنید.
  • مرحله دوم: روی بادمجان‌ها با چاقو یک خط افقی ایجاد کنید، اما نباید بادمجان نصف شود. در ادامه، بادمجان‌ها را در قابلمه قرار دهید و یک فنجان سرکه به همراه مقدار کافی آب جوش به آن‌ها اضافه کنید تا روی بادمجان‌ها را بپوشاند. حالا قابلمه را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی حرارت ملایم قرار دهید.
  • مرحله سوم: سبزیجات خرد شده را در یک کاسه بزرگ بریزید. حبه‌های سیر را در کاسه له کرده و فلفل‌های چیلی خرد شده را نیز اضافه کنید.
  • مرحله چهارم: در این مرحله از طرز تهیه ترشی شکم پر شیرازی، نمک، زردچوبه و گلپر آسیاب شده را به کاسه افزوده و تمام مواد را مخلوط کنید تا کاملاً یکدست شوند.
  • مرحله پنجم: بادمجان‌ها را با مخلوط سبزیجات پر کرده و شیار ایجاد شده روی آن‌ها را با یک خلال دندان چوبی، مهر و موم کنید. از یک ظرف شیشه‌ای استفاده کرده و بادمجان‌ها را درون شیشه قرار دهید. روی فلفل‌های قرمز چند سوراخ ایجاد کنید و آن‌ها را در ظرف بگذارید.
  • مرحله ششم: سرکه را با ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ یا ۲ فنجان آب ترکیب کنید. مخلوط سرکه را در ظرف بریزید تا اطراف مواد را پر کند. سپس بادمجان‌ها را با مقداری ترخون خرد شده بپوشانید.
  • مرحله هفتم: درب ظرف شیشه‌ای را محکم ببندید تا هوا وارد آن نشود. شیشه را به مدت ۲۰ تا ۲۵ روز در دمای اتاق نگه دارید. (درب ظرف را در این مدت باز نکنید.) پس از گذشت این مدت، ظرف را به یخچال منتقل کرده و از این ترشی خوشمزه، همراه غذاهای خود استفاده کنید.

ایده هایی دیگر برای تهیه ترشی بادمجان شکم پر

با اضافه کردن برخی از دیگر مواد اولیه و با ایجاد تغییراتی کوچک در طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر می‌توان انواع مختلفی از این ترشی را تهیه کرد که در ادامه این بخش به معرفی آن‌ها پرداخته‌ایم.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

تبریزی‌ها برای درست کردن ترشی بادمجان شکم پر روش گفته شده در قسمت قبل را انجام می‌دهند، با این تفاوت که هویج را نیز به لیست مواد اولیه ترشی اضافه می‌کنند. به این منظور هویج را شسته و پوست بگیرید؛ سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد کرده و با دیگر مواد میانی بادمجان‌ها ترکیب کنید. استفاده از هویج در ترشی بادمجان شکم پر روش مرسومی است و باعث خوشمزه‌تر شدن ترشی می‌شود.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر تبریزی

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر با رب انار

اگر تصمیم به تهیه ترشی بادمجان شکم پر با رب انار داشته باشید، باید در مرحله افزودن سرکه، به اندازه ۲ قاشق غذاخوری رب انار نیز به مواد اولیه ترشی اضافه کنید. افزودن رب انار به این ترشی، باعث می‌شود تا ترشی هم رنگ فوق‌العاده‌ای به خود بگیرد و هم طعم و مزه ترشی بادمجان با رب انار بسیار عالی شود.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر با رب انار

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر با تمر هندی

ممکن است که بخواهید در تهیه ترشی بادمجان خانگی و خوشمزه، به جای رب انار از تمر هندی استفاده کنید. درست کردن ترشی بادمجان با تمر هندی باعث خواهد شد تا طعم و عطر تمر هندی ترشی را پر کرده و یک مزه جدید و البته بسیار جذاب ایجاد شود. در تهیه ترشی بادمجان شکم پر با تمبر هندی، به چند عدد تمبر هندی نیاز دارید. کافی است هسته تمبر هندی‌ها را جدا کرده و له کنید، سپس آن را به دیگر مواد میانی ترشی بیفزایید.

طرز تهیه ترشی بادمجان شکم پر با تمر هندی

طرز تهیه ترشی بادمجان دودی

با دودی کردن بادمجان‌ها می‌توانید طرز تهیه ترشی بادمجان کبابی یا دودی را دنبال کنید. طعم دودی در این ترشی، باعث می‌شود تا مزه متفاوتی از آن ایجاد شود. برای دودی کردن بادمجان‌ها، می‌توانید آن‌ها را روی زغال یا آتش، کباب کنید. البته مراقب باشید که بادمجان‌ها بیش از حد حرارت ندیده و نسوزند.

مهم ترین نکات در طرز تهیه انواع ترشی بادمجان خانگی

برای آنکه ترشی بادمجان خانگی شما طعم خوب و ظاهر خوشایندی داشته باشد، این نکات را در نظر بگیرید:

  • بهتر است سیر را به صورت کاملا ریز خرد کنید؛ برای این کار می‌توانید از غذاساز یا میکسر هم کمک بگیرید.
  • در طرز تهیه انواع ترشی بادمجان، از بادمجان‌های قلمی استفاده کنید تا مطمئن باشید که تخمه ندارند.
  • در صورتی که بادمجان‌های شما ریز است، می‌توانید از آن‌ها به صورت کامل استفاده کنید و نیازی به خرد کردن نیست. ترشی بادمجان کوچک، به مراتب شکیل‌تر و خوش‌ظاهر‌تر است.
  • مرحله جوشاندن بادمجان‌ها را بیش از اندازه طولانی نکنید تا بافت آن‌ها حفظ شود.
  • ریز کردن بیش از اندازه بادمجان‌ها، باعث له شدن بافت آن‌ها و به هم خوردن ظاهر ترشی می‌شود.
  • برای تهیه‌ سبزیجات ترشی، باید آن‌ها را بشویید و به اندازه کافی زمان دهید تا کاملا خشک شوند؛ سپس خرد کنید. اگر بعد از شستن، آب سبزی‌ها را به درستی نگیرید یا زمان کافی برای خشک شدن به آن‌ها ندهید، ممکن است باعث کپک زدن ترشی شوند.

    مهم ترین نکات در تهیه ترشی بادمجان خانگی

  • اضافه کردن سیاه دانه، گلپر، فلفل قرمز و فلفل سیاه به ترشی بادمجان، به ذائقه و سلیقه شما بستگی دارد. اما توصیه می‌کنیم برای عطر و طعم بهتر ترشی، این مواد را از دستور آن حذف نکنید. به علاوه، بهتر است از دانه‌ این مواد به صورت آسیاب نشده استفاده کنید.
  • اگر دوست دارید ترشی شما تند شود، روی مواد ترشی ۱ یا ۲ عدد فلفل سبز تند بگذارید.
  • در استفاده از سیر زیاده‌روی نکنید. (تقریبا به ازای هر کیلوگرم بادمجان، ۴۰۰ گرم سیر لازم است.) توجه داشته باشید که زیاد بودن سیر می‌تواند باعث تندی نامطبوع ترشی شود.
  • تهیهترشی بادمجان با آب نمک هم امکان‌پذیر است و تقریبا به جای ترشی، طعمی شبیه به شور پیدا می‌کند.
  • اگر می‌پرسید که برای ترشی بادمجان چه سرکه ای استفاده کنیم؟ باید گفت که سرکه قرمز بهترین انتخاب برای تهیه این ترشی خوشمزه خانگی محسوب می‌شود و رنگ ترشی را خوشرنگ‌تر می‌کند. در مجموع، به یاد داشته باشید که برای تهیه ترشی، استفاده از سرکه‌های مرغوب خانگی بر انواع صنعتی آن‌ها اولویت دارد.
  • علت سفت شدن ترشی بادمجان شکم پر این است که بادمجان‌ها به اندازه کافی پخته نشده‌اند؛ پس دقت کنید که بادمجان‌ها به خوبی پخته و نرم شوند.

روش نگهداری ترشی بادمجان

حال که با روش‌ها و ایده‌های طرز تهیه ترشی بادمجان آشنا شدید، اکنون این سوال پیش می‌آید که ترشی بادمجان را چگونه نگهداری کنیم؟ ترشی بادمجان را در ظرفی شیشه‌ای بریزید و تا زمان آماده شدن ترشی، در جایی خشک و خنک و به دور از نور خورشید قرار دهید. از زمانی که درب ترشی را باز کرده و خوردن آن را آغاز می‌کنید، ظرف ترشی باید داخل یخچال نگهداری شود.

جلوگیری از خراب شدن ترشی بادمجان

کیک زدن یکی از مهم‌ترین دلایل خراب شدن ترشی بادمجان است. همچون دیگر انواع ترشی، ترشی بادمجان هم زمانی کیک می‌زند که سبزیجات ترشی آب داشته باشند. پس دقت کنید که سبزیجات خرد شده به طور کامل خشک شوند. همچنین اگر پس از باز کردن درب ظرف ترشی بادمجان و خوردن آن، ظرف نگهداری از ترشی بیرون از یخچال باقی بماند، خراب می‌شود.

ترشی بادمجان را بدون تردید تهیه کنید

در این مطلب نحوه تهیه انواع ترشی بادمجان را به صورت کامل توضیح دادیم. پیشنهاد می‌کنیم که حداقل یکی از این ترشی‌ها را تهیه کرده و از طعم آن لذت ببرید. با تهیه این ترشی‌ها می‌توانید از مهمانانتان خود هم پذیرایی کرده و سفره ناهار و شام مهمانی‌ها را رنگین‌تر کنید. راستی، اگر قصد تهیه این ترشی‌ها را داشتید، از سفارش آنلاین میوه اسنپ فود کمک بگیرید تا بادمجان را آنلاین سفارش داده و در مدت زمان کوتاهی درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متداول

ترشی بادمجان را با چه روش‌هایی می‌توان تهیه کرد؟

از روش‌های مختلف طرز تهیه ترشی بادمجان می‌توان به ترشی بادمجان فوری، بادمجان شکم پر، لیته بادمجان، ترشی بادمجان با تمر هندی، ترشی بادمجان دودی، بادمجان با رب انار، بادمجان تکه‌ای و… اشاره کرد.

چرا ترشی بادمجان کیک می‌زند؟

اگر سبزیجات مورد استفاده در ترشی بادمجان آب داشته باشند، ترشی کپک می‌زند. همچنین در هنگام مصرف ترشی بادمجان باید آن را در یخچال نگهداری کنید.

برای تهیه ترشی بادمجان، چگونه بادمجان‌ها را خرد کنیم؟

اندازه و شکل بادمجان‌ها برای درست کردن ترشی به سلیقه شما بستگی دارد. می‌توانید بادمجان‌ها را به صورت حلقه‌ای، تکه‌ای و… برش بزنید یا آن‌ها را درسته و بدون خرد کردن، داخل ظرف ترشی بریزید.

برچسب :
اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود