آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مرینیت ماهی
    مزه دار کردن ماهی با جذاب ترین طعم ها مهر 7, 1403
  • ترک عادت گاز گرفتن سگ
    ترک عادت گاز گرفتن سگ ها به طور دائمی مهر 7, 1403
  • روغن کانولا
    روغن کانولا چیست و برای چی خوبه؟ مهر 7, 1403
صفحه پیدا نشد!
آموزش آشپزی
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

مربای پوست پرتقال؛ خوش‌عطر و خوشمزه

مینا اسماعیل بیگی 25 اسفند 1402 7 دقیقه

تا به حال مربای پوست پرتقال خورده‌اید؟ پرتقال این میوه پاییزی خوشمزه و لذیذ پر از خاصیت است که حتی پوست آن را می‌توانید مصرف کنید و از طعم دلچسب و خواص بی‌نظیری که آن نهفته است نیز بهره‌مند شوید.

 

مربای پوست پرتقال، یک خوردنی خوشمزه با مواد دور ریختنی

مربای پوست پرتقال، یک خوردنی خوشمزه با مواد دور ریختنی

با دورریز این میوه پاییزی خوشمزه می‌توانید یک مربای بسیار عالی برای صبحانه و عصرانه درست کنید.

مربای پوست پرتقال، یک مربای مجلسی و خوشمزه است که اصالت آن به شمال ایران برمی‌گردد. این مربای خوشمزه و مفید، سرشار از ویتامین C و فیبر است و برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت گوارش و شادابی پوست فوق‌العاده مؤثر است.

در ادامه با طرز تهیه مربای پوست پرتقال با دو روش متفاوت آشنا خواهید شد.

ویژگی‌ها مربای پوست پرتقال خشک مربای پوست پرتقال تازه
میزان کالری در هر 100 گرم 280 کالری 270 کالری
زمان لازم برای آماده‌‎سازی 30 دقیقه 1 ساعت
زمان لازم برای پخت 1 ساعت 1 ساعت و نیم
تعداد نفرات 10 نفر 10 نفر
درجه سختی آسان آسان

 

مربای پوست پرتقال؛ خوش‌عطر و خوشمزه

مربای پوست پرتقال، طعم و عطری منحصربه‌فرد دارد. در این مربا، تلخی و شیرینی درهم‌آمیخته شده‌اند و مزه‌‌ای خاص و متفاوت دارد که مطمئناً عاشقش خواهید شد.

مربای پوست پرتقال را می‌توانید به‌عنوان صبحانه، عصرانه یا همراه با چای میل کنید. همچنین این مربا برای تزیین کیک و شیرینی هم بسیار عالی است و طعم و عطری متفاوت به آن‌ها می‌بخشد.

 

مربای پوست پرتقال، طعمی متفاوت و دلپذیر

مربای پوست پرتقال یک طرز تهیه خاص و ویژه دارد که در بلاگ اسنپ فود پرده از راز آن برداشته‌ایم.

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک برای تهیه مربا

اگر قصد دارید مربای پوست پرتقال خشک درست کنید برای این کار از قبل باید خلال پوست پرتقال خشک را تهیه کرده باشید. این خلال خشک را می‌توانید به دو صورت خلال پوست پرتقال خشک ساده و خلال پوست پرتقال خشک شیرین تهیه کنید.

برای درست‌کردن این خلال پوست پرتقال ساده به حدود 1 کیلوگرم پوست پرتقال تازه نیاز دارید. برای خشک کردن خلال پوست پرتقال ساده به صورت زیر عمل کنید.

مرحله اول: پوست پرتقال‌ها را به‌ خوبی بشویید. برای این که تلخی پوست پرتقال گرفته شود، می‌توانید پوست‌ها را به مدت 30 دقیقه در آب جوش بخیسانید و سپس آب آن را دور بریزید.

 

خلال پوست پرتقال خشک با کلی خاصیت برای یک مربای خوشمزه

مرحله دوم: قسمت سفید داخل پوست پرتقال را از آن جدا نمایید. این کار باعث می‌شود خلال‌های شما تلخ نشوند.

مرحله سوم: قسمت نارنجی باقی‌مانده را با چاقو یا قیچی بصورت خلالی خرد کنید. خلال‌ها باید نازک و یکدست باشند.

مرحله چهارم: خلال‌ها را در یک سینی پهن کنید و در مجاورت نور خورشید در مکانی قرار دهید که هوای آزاد در آن جریان داشته باشد.

خشک‌شدن خلال‌ها 2 الی 3 روز طول می‌کشد. خلال‌های خشک شده را در ظروف شیشه‌ای درب‌دار گذاشته و ظرف را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.

طرز تهیه خلال پوست پرتقال خشک و شیرین

اگر دوست دارید که خلال پوست پرتقال خشک شما متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر باشد می‌توانید آن را به‌صورت شیرین خشک کنید. برای این منظور به مواد زیر نیاز خواهید داشت.

پوست پرتقال 1 کیلو
شکر 1 لیوان
آب به مقدار لازم

 

مرحله اول: پوست پرتقال‌ها را به‌ خوبی شسته و قسمت سفید درون آن‌ها را از پوستشان جدا کنید. پوست نارنجی را با چاقو یا قیچی بصورت خلالی و نازک برش دهید.

مرحله دوم: برای گرفتن تلخی پوست پرتقال در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. سپس خلال‌های پوست پرتقال را به آب جوش افزوده و به مدت 2 الی 3 دقیقه بجوشانید. پس از این مدت خلال‌ها را آبکش کرده و دوباره در قابلمه آب جوش بریزید. این کار را 4 بار تکرار کنید تا تلخی پوست پرتقال به طور کامل گرفته شود.

 

تلخی پوست پرتقال را بگیرید.

 

مرحله سوم: در آخر آب تازه در قابلمه ریخته و آن را دوباره بجوشانید. بعد از آن شکر را به آب جوش افزوده و هم بزنید تا ذرات شکر در آب حل شوند. بعد خلال‌های پوست پرتقال را به شربت اضافه کنید و به مدت 3 دقیقه بجوشانید. خلال‌ها را آبکش کرده و برای چند ثانیه در آب سرد فرو ببرید.

مرحله چهارم: در نهایت نوبت به خشک‌کردن خلال پوست پرتقال می‌رسد. خلال‌های پوست پرتقال را در یک سینی پهن کرده و سینی را در معرض نور مستقیم خورشید یا روی بخاری قرار دهید تا خلال‌ها خشک شوند.

نکته: می‌توانید از فر یا مایکروفر هم برای خشک‌کردن خلال‌های پوست پرتقال استفاده کنید.

می‌توانید از خلال پوست پرتقال خشک در تهیه انواع دسر، کیک و شیرینی، مربا و حتی غذا استفاده کنید. مرغ پرتقالی نیز از غذاهای فوق‌العاده لذیذ و مجلسی است که توصیه می‌کنیم در ایام عید نوروز درست کنید. طرز تهیه این خورش خوشمزه را می‌توانید در بلاگ اسنپ فود مطالعه بفرمایید.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال خشک

با استفاده از خلال‌های پوست پرتقال خشک، می‌توانید مربای خوشمزه و معطری درست کنید که در کنار صبحانه و عصرانه یا همراه با یک‌تکه کیک، خیلی می‌چسبد.

موادی که برای درست‌کردن این مربا نیاز دارید، عبارت‌اند از:

خلال پوست پرتقال خشک 500 گرم
شکر 1 کیلوگرم
آب‌پرتقال 500 میلی‌لیتر
آب‌لیمو تازه 2 قاشق غذاخوری
آب 250 میلی‌لیتر

 

مرحله اول: آماده‌سازی خلال پوست پرتقال را اول کار انجام دهید.

اگر از خلال‌های پوست پرتقال شیرین شده استفاده می‌کنید، نیازی به شیرین‌کردن مجدد آنها نیست، اما اگر قصد استفاده از خلال‌های شیرین نشده را دارید باید مراحل گرفتن تلخی پوست پرتقال را همین ابتدای کار انجام دهید.

برای گرفتن تلخی پوست پرتقال، خلال‌ها را در قابلمه‌ای با آب ولرم خیس کنید تا نرم شوند. قابلمه را روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد. خلال‌ها را داخل آب جوش ریخته و به مدت 1 تا 2 دقیقه بجوشانید. سپس خلال‌ها را آبکش کنید و دوباره در آب ولرم خیس نمایید. این کار را 4 تا 5 بار تکرار کنید تا تلخی خلال‌ها گرفته شود.

 

یک صبحانه مغذی با مربای پوست پرتقال خشک

مرحله دوم: در مرحله بعدی آب، آب‌پرتقال و شکر را در یک قابلمه مخلوط کنید. قابلمه را روی حرارت متوسط قرار دهید و هم بزنید تا شکر حل شود و اجازه دهید تا شربت بجوشد و به غلظت برسد. کف روی شربت را با قاشق بگیرید تا شفاف شود.

مرحله سوم: اکنون نوبت پخت مربا می‌رسد. خلال‌های پوست پرتقال را به شربت افزوده و حرارت زیر قابلمه را کم کنید. اجازه دهید تا خلال‌ها در شربت نرم شده و مربا به قوام دلخواهتان برسد. در آخر کار و چند دقیقه قبل از این که قابلمه را از روی اجاق بردارید، آبلیمو را به آن اضافه کنید و پس از سردشدن، مربا را در شیشه بریزید و در جای خنک نگهدارید.

طرز تهیه مربای پوست پرتقال تازه

 

200 گرم پوست پرتقال شسته و خلال شده
نیم کیلو شکر
1 قاشق غذاخوری آبلیمو تازه
2 لیوان آب

 

مرحله اول: پوست پرتقال‌ها را به‌دقت بشویید. بخش سفید داخل پوست‌ها را با چاقو به طور کامل جدا کنید طوری که فقط قسمت نارنجی‌رنگ آن‌ها باقی بماند. پوست‌های پرتقال را به‌صورت خلال‌های نازک و منظم برش دهید.

 

تلخی پوست پرتقال تازه را بگیرید.

مرحله دوم: پس از خلال کردن پوست پرتقال همان‌طور که در بالا به آن اشاره کردیم، تلخی پوست پرتقال را بگیرید.

مرحله سوم: پس از آن نوبت درست‌کردن شربت مربا است. برای درست‌کردن شربت این مربا، شکر را در یک قابلمه ریخته و آب را روی آن بریزید و با هم مخلوط کنید. سپس روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر کامل در آب حل شده و محلول به غلظت برسد.

مرحله چهارم: اکنون برای پخت مربا، پوست‌های پرتقال و آبلیمو را به شربت بیفزایید و حرارت زیر قابلمه را کم کنید تا ترکیب به ‌آرامی به جوش آید و مربا به قوام مورد نظر برسد.

مرحله پنجم: بعد از پخت روی قابلمه دستمالی تمیز بکشید و اجازه دهید مربا به مدت 24 ساعت در دمای محیط استراحت کند و خنک شود.

خواص شگفت‌انگیز پرتقال

پرتقال، میوه‌ای سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌ها است. خواص این میوه شگفت‌انگیز هم در گوشت و هم در پوست آن است. از جمله خواص پرتقال می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

مربای پوست پرتقال با خواص شگفت‌انگیز یک درمان‌گر خانگی برای شما

  • تقویت سیستم ایمنی
  • سلامتی پوست
  • جلوگیری از سرطان
  • تنظیم کلسترول و قند خون
  • جلوگیری از افسردگی
  • ضدالتهاب
  • بهبود گوارش
  • سم‌زدایی بدن
  • سلامت قلب
  • حفظ سلامت چشم
  • تقویت حافظه

پوست پرتقال نیز سرشار از ویتامین و فلانوئیدها است. می‌توانید برای کسب اطلاعات کامل درباره خواص پرتقال از بلاگ اسنپ فود دیدن کنید.

فوت کوزه‌گری

  • برای افزایش شفافیت مربای پوست پرتقال بعد از جوشاندن اولیه خلال‌ها، شربت را صاف کنید و سپس خلال‌ها را به آن اضافه نمایید. همچنین برای این منظور می‌توانید از کمی آبلیمو در شربت مربا استفاده کنید تا رنگ آن روشن‌تر شود.

 

مربای پوست پرتقال خشک، لذیذ و مغذی با عطری دلپذیر

  • برای جلوگیری از شکرک‌ زدن مربای پوست پرتقال از شکر مرغوب و باکیفیت در تهیه آن استفاده کنید. در اواخر پخت نیز یک قاشق غذاخوری گلوکز یا عسل داخل مربا بریزید. همچنین مربا را در ظرف در بسته و در جای خنک و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید.

در آخر…

پوست پرتقال، گنجینه‌ای پنهان از ویتامین‌ها و مواد مغذی است که اغلب دور ریخته می‌شود. اما با کمی خلاقیت می‌توان از این ماده‌ ارزشمند، مربایی خوشمزه و پرخاصیت تهیه کرد.

در این مقاله 2 روش متفاوت برای تهیه مربای پوست پرتقال را ارائه دادیم. هر 2 روش ساده و آسان هستند و شما می‌توانید به‌ راحتی در منزل خود این مربای خوشمزه را درست کنید.

 

روز خود را با مربای پوست پرتقال، پرانرژی آغاز کنید.

علاوه بر طعم و عطر دلچسب، مربای پوست پرتقال خواص بی‌نظیری نیز برای سلامتی دارد و به تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست، جلوگیری از سرطان و تنظیم کلسترول و قند خون نیز کمک می‌کند.

پس اگر به دنبال یک خوراکی خوشمزه، مغذی و پرخاصیت هستید، مربای پوست پرتقال را امتحان کنید.

 

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2729 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود