آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه کیک کشمش و گردو
انواع کیک
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

طرز تهیه کیک کشمش و گردو با تمام نکات و ریزه کاری ها

مینا اسماعیل بیگی 29 اسفند 1402 6 دقیقه
۴ نفر
مناسب برای
غذای اصلی
نوع
متوسط
سطح
30 دقیقه
زمان آماده سازی
30 دقیقه
پخت

کیک گردو و کشمش در کنار چای یا قهوه، یک دسر فوق‌العاده است. در طرز تهیه کیک کشمش و گردو ، ابتدا کشمش‌ها را خیسانده و خشک کنید. سپس تخم‌مرغ، شکر و وانیل را با همزن بزنید و ماست و روغن مایع را به آن‌ها اضافه کنید. در ادامه، ترکیب آرد و بیکینگ‌پودر الک‌شده را در بقیه مواد بریزید. مقداری از مایه کیک را داخل قالب کیک ریخته و بقیه را با کشمش و گردوی آغشته به آرد مخلوط کرده و به قالب اضافه کنید. در نهایت، این کیک دلچسب را به مدت 40 تا 45 دقیقه داخل فر با دمای 170 درجه سانتی‌گراد بپزید.

کیک گردو و کشمش

زمان آماده سازی حدود 30 دقیقه
زمان پخت کیک بین 40 تا 45 دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه کیک کشمش و گردو

کیک کشمش و گردو با ماست بافتی نرم و طعمی فوق‌العاده دارد و شما می‌توانید برای پخت آن از هر نوع کشمشی که دوست دارید، استفاده کنید. همچنین، علاوه بر گردو، از شکلات چیپسی هم می‌توان استفاده کرد؛ هرچند که برای رسیدن به طعم اصیل این کیک، ترکیب گردو و کشمش بسیار مناسب‌تر است. این کیک خوش‌طعم، انتخابی عالی برای صبحانه و عصرانه است و حتی می‌توانید برای پذیرایی از مهمان‌های عید نوروز هم روی آن حساب کنید. اگر دوست دارید بدانید کیک گردویی کشمشی با ماست چطور تهیه می‌شود، در ادامه مطلب همراه ما باشید.

طرز تهیه کیک کشمش و گردو

مواد لازم برای تهیه کیک گردو و کشمش

مواد مورد نیاز برای تهیه این کیک خوشمزه و پرطرفدار به شرح جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
آرد 2 لیوان
ماست پرچرب 1 لیوان
شکر 1 لیوان
تخم‌مرغ 4 عدد
روغن مایع 1 لیوان سرخالی
گردوی خرد شده ½ لیوان
کشمش ½ لیوان
بیکینگ‌پودر 1 قاشق غذاخوری
وانیل 1 قاشق چایخوری

دستور پخت کیک گردو و کشمش

بسیاری از مراحل تهیه این کیک مثل طرز تهیه کیک ساده خانگی است. برای شروع کار، ابتدا فر را روشن کرده و دمای آن را روی 170 درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس، مراحل پخت کیک کشمش و گردو را به ترتیب زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: ابتدا کشمش‌ها را حدود 10 دقیقه در مقداری آب بخیسانید. سپس آن‌ها را آبکش کرده و روی پارچه‌ای تمیز پهن کنید تا کاملا خشک شوند.
  • مرحله دوم: تخم‌مرغ‌ها را در ظرفی گود بشکنید و کمی با همزن بزنید تا بافت یکدستی پیدا کنند.
  • مرحله سوم: در ادامه، شکر را اضافه کرده و به هم زدن با دور تند همزن ادامه دهید تا ترکیب حاصل، بافتی پفکی و کشدار پیدا کند.
  • مرحله چهارم: حالا وانیل را اضافه کنید و پس از کمی هم زدن، ماست را داخل ظرف بریزید.
  • مرحله پنجم: پس از مخلوط کردن مواد گفته‌شده، زمان اضافه کردن روغن است. روغن مایع را به مواد کیک بیفزایید و حدود 30 ثانیه دیگر به مخلوط کردن مواد ادامه دهید.
  • مرحله ششم: آرد را در ظرفی دیگر با بیکینگ‌پودر ترکیب کرده و چند بار الک کنید تا کاملا هوادهی شود.
  • مرحله هفتم: در ادامه، ترکیب آرد را مجددا داخل الک ریخته و این‌بار روی مواد کیک به‌تدریج الک کنید. همزمان مواد را با لیسک در یک جهت هم بزنید تا بافتی منسجم و یکدست پیدا کند.
  • مرحله هشتم: حالا کشمش‌ها و گردوهای خرد‌شده را در مقداری آرد بغلطانید و کنار بگذارید.
  • مرحله نهم: کف قالب کیک را چرب کرده و مقداری آرد‌پاشی کنید یا آن را با یک لایه کاغذ روغنی بپوشانید. سپس، مقداری از مایه کیک را داخل آن بریزید.
  • مرحله دهم: کشمش و گردوی آردی را با بقیه مایه کیک مخلوط کرده و با لیسک کمی هم بزنید تا به حالت یکدست در مایه کیک پخش شوند.
  • مرحله یازدهم: حالا بقیه مایه کیک را هم درون قالب ریخته و در نهایت، چند بار قالب را روی سطح میز آشپزخانه بکوبید.
  • مرحله دوازدهم: قالب کیک را در طبقه وسط دستگاه قرار دهید و بین 40 تا 45 دقیقه صبر کنید تا کیک کاملا مغزپخت شود.
  • مرحله سیزدهم: پس از گذشت زمان لازم، قالب کیک را از فر خارج کنید و صبر کنید تا کمی خنک شود. سپس، کیک را از قالب بیرون بیاورید و با مواد دلخواه تزئین کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کیک کشمش و گردو

برای پختن یک کیک گردویی کشمشی عالی در منزل، نکات و موارد زیر را به خاطر داشته باشید:

  • کیک کشمش و گردو با شیر هم به همین روش تهیه می‌شود. البته لازم است در طرز تهیه کیک کشمش و گردو بدون ماست، ابتدا روغن مایع و پس از آن شیر را به مواد کیک افزوده و در نهایت آرد را داخل مواد الک کنید.
  • برای تهیه این کیک دلچسب، چند دقیقه قبل از شروع کار، همه مواد یخچالی مثل تخم‌مرغ و شیر یا ماست را از یخچال خارج کنید تا به دمای محیط برسند.
  • دقت کنید که درب فر در 30 دقیقه اول پخت نباید باز شود؛ زیرا این کار، پف کیک را می‌خواباند و ظاهر آن را خراب می‌کند.
  • برای تست میزان پخت کیک، در اواخر زمان گفته‌شده، درب فر را باز کرده، یک سیخ چوبی یا خلال دندان را داخل بافت کیک بزنید و بیرون بیاورید. اگر چیزی به خلال دندان نچسبیده بود، یعنی کیک آماده است و می‌توانید آن را از فر خارج کنید.
  • شما می‌‌توانید برای تزئین روی کیک حسابی مانور دهید. برای مثال، استفاده از برش‌های موز و توت‌فرنگی، شکلات چیپسی، پودر نارگیل و پسته و خامه فرم‌گرفته، تنها بخشی از موادی هستند که می‌توانند برای تزئین کیک مناسب باشند.
  • بعضی افراد ترجیح می‌دهند این کیک لذیذ خانگی را شبیه کیک صبحانه، ساده و بدون تزئین سرو کنند که این موضوع کامل سلیقه‌ای است و هیچ چیزی از طعم فوق‌العاده کیک کشمش گردویی کم نمی‌کند.

نکات مهم در طرز تهیه کیک کشمش و گردو

  • حتما برای طرز تهیه کیک کشمش و گردو از آرد سفید قنادی استفاده کنید و دقت کنید که کیفیت آرد تأثیر زیادی روی کیفیت نهایی کیک شما خواهد داشت.
  • آغشته کردن کشمش و گردو به آرد، مانع از ته‌نشین شدن آن‌ها هنگام پخت کیک می‌شود؛ بنابراین این مرحله را حذف نکنید.
  • دقت کنید که کشمش‌ها حتما باید خشک باشند، زیرا وزن کشمش خیس بیشتر است و در کیک، ته‌نشین می‌شود.
  • در نظر داشته باشید که کیک کشمش و گردو با شیر، بافت سبک‌تر و پوک‌تری نسبت به کیک کشمش و گردو با ماست دارد.
  • اگر می‌خواهید با کیک گردو و کشمش از مهمان‌های نوروزی پذیرایی کنید، می‌توانید آن را به صورت کاپ‌کیک‌های تک‌نفره بپزید. برای این منظور، باید مایه کیک را داخل قالب کیک یزدی یا کپسول دلخواه ریخته و آن‌ها را در سینی فر بچینید. پخت کیک‌ها به این روش، بین 20 تا 30 دقیقه زمان می‌برد و می‌توانید روی هر کاپ‌کیک را پیش از قرار دادن داخل فر، با قرار دادن چند عدد گردو و کشمش تزئین کنید.
  • برای تهیه کیک کشمش و گردو و دارچین، کافی است 1 قاشق مرباخوری پودر دارچین را همراه با آرد و بیکینگ پودر الک کرده و به مواد کیک بیفزایید.
  • بهتر است برای تهیه این کیک مثل طرز تهیه کیک باقلوا ، از ماست شیرین استفاده کنید؛ ماست ترش، روی مزه نهایی کیک تأثیر می‌گذارد و چندان مطلوب نیست.

اصول نگهداری از کیک کشمش و گردو

اگر می‌خواهید کیفیت این کیک فوق‌العاده را در یخچال حفظ کنید، اجازه دهید کاملا خنک شود. سپس، برش‌های کیک را در ظرفی درب‌دار قرار داده و به یخچال منتقل کنید. کیک گردو و کشمش حدود 1 هفته در یخچال ماندگاری دارد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه کیک گردو و کشمش

شما می‌توانید در طرز تهیه این کیک خانگی دلچسب، شیر را جایگزین ماست کنید و دقت کنید که مقداری شیر و ماست باید برابر باشد. همچنین در بعضی رسپی‌های کیک کشمش و گردو با شیر، به‌جای شیر از آبمیوه استفاده می‌شود. نکته دیگر اینکه می توانید به جای وانیل، از اسانس پرتقال، اسانس موز و یا پودر هل استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که پودر هل، رنگ این کیک را کمی تیره تر خواهد کرد.

بهترین جایگزین ها در طرز تهیه کیک گردو و کشمش

کیک کشمش و گردو؛ انتخابی عالی برای یک عصرانه دلپذیر

در بالا طرز تهیه کیک کشمش و گردو را توضیح داده و نکات تهیه و نگهداری آن را گفتیم. حال، اگر احساس می‌کنید که تهیه این کیک زمان زیادی از شما می‌گیرد و فرصت کافی برای تهیه آن را ندارید، روی کمک اسنپ فود حساب کنید. شما می‌توانید با سفارش آنلاین شیرینی ، انواع شیرینی‌ها و کیک‌های تازه را با بهترین مواد اولیه به صورت اینترنتی خریداری کرده و درب منزل یا محل اقامت خود تحویل بگیرید. امیدواریم خرید اینترنتی خوب و رضایت‌بخشی پیش رو داشته باشید.

سوالات متداول

چطور بفهمیم کیک کشمش و گردو کاملا مغز پخت شده است؟

برای این منظور، در اواخر زمان پخت، یک خلال دندان یا سیخ چوبی را در مرکز کیک فرو کنید. اگر هنگام بیرون آوردن خلال دندان، چیزی به آن نچسبیده بود، یعنی کیک کاملا مغزپخت شده است.

جایگزین وانیل در طرز تهیه کیک گردو و کشمش چیست؟

شما می‌توانید به‌جای وانیل از اسانس پرتقال و موز یا پودر هل استفاده کنید.

برای جلوگیری از ته‌نشین شدن کشمش و گردو در کیک گردویی کشمشی چه کنیم؟

ابتدا کشمش‌ها را خیسانده و خشک کنید. سپس آن‌ها را همراه گردو در آرد غلطانده و فقط در حد مخلوط شدن، با نیمی از مایه کیک مخلوط کرده و در قالب کیک بریزید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود