آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • آسان ترین روش تهیه عدسی
    طرز تهیه عدسی خوشمزه و لعابدار شهریور 29, 1403
  • روش تکثیر آگلونما و آموزش قلمه زدن
    تکثیر آگلونما و آموزش 3 روش اصلی شهریور 28, 1403
  • کالباس چیست
    کالباس چیست؟ شهریور 28, 1403
صفحه پیدا نشد!
طرز تهیه گراتن بادمجان
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه گراتن بادمجان

مینا اسماعیل بیگی 25 شهریور 1403 6 دقیقه

گراتن بادمجان روش‌های پخت زیادی دارد، اما آنچه در ابتدای این مقاله می‌بینید، یک ترکیب سبک و خوشمزه گیاهی است. برای طرز تهیه گراتن بادمجان به این روش، ابتدا مقداری سس بشامل درست کنید. سپس قارچ‌های خرد‌شده را تفت دهید و بادمجان‌های حلقه‌ای را با کمی سیر به صورت جداگانه سرخ کنید. کف ظرف گراتن، سس بشامل بریزید و روی آن را به ترتیب با لایه‌های بادمجان، قارچ، پنیر پیتزا و سس بشامل پر کنید. در لایه رویی، چند ردیف گوجه و بادمجان بچینید و روی آن‌ها، نمک، فلفل، پنیر پارمزان، پنیر پیتزا و چند حلقه فلفل قرمز بریزید. ظرف را حدود 15 دقیقه در حرارت 200 درجه سانتی گراد بگذارید تا غذا آماده سرو شود. در نهایت، روی گراتن پودر آویشن بپاشید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی گراتن بادمجان را با هم می‌بینیم:

گراتن بادمجان

4 نفر تعداد نفرات
کمتر از 30 دقیقه زمان آماده سازی
حدود 15 دقیقه زمان پخت غذا
متوسط میزان سختی

طرز تهیه گراتن بادمجان

طرز تهیه گراتن بادمجان

برای این که در طول هفته گزینه‌های بیشتری برای غذاهای بدون مرغ و گوشت مثل گراتن سبزیجات داشته باشید، این دستور گراتن بادمجان را امتحان کنید که مواد ساده و در دسترسی دارد و بسیار خوشمزه است. در ادامه، مواد لازم و مراحل طرز تهیه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان

مواد اولیه برای تهیه این غذای گیاهی لذیذ به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان کوچک 4 تا 5 عدد
گوجه‌فرنگی 3 عدد
قارچ 400 گرم
پیاز نصف 1 عدد
سیر 4 تا 5 حبه
فلفل قرمز (اختیاری) 1 عدد
کره 50 گرم
پودر پنیر پارمزان 3 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا 1 کاسه کوچک
آرد سفید 1 قاشق غذاخوری سرپر
شیر 1 بطری
نمک، فلفل سیاه، دارچین و آویشن به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز پخت گراتن بادمجان

برای درست کردن گراتن بادمجان بدون گوشت ، مراحل زیر را انجام دهید:

مرحله اول

پیاز را به صورت کاملا ریز خرد کنید. سپس، کره را داخل تابه‌ای مناسب حرارت دهید و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید. در ادامه، پیاز خرد‌شده را داخل کره بریزید و آن را مدام هم بزنید تا تفت بخورد و طلایی شود.

مرحله دوم

حالا 1 قاشق آرد سفید را به پیاز اضافه کنید و مواد را هم بزنید تا آرد هم کمی تیره‌تر شود. در ادامه، حدود 1 لیتر شیر به مخلوط مواد اضافه کنید و با حرارت ملایم، مواد را هم بزنید و مراقب باشید که ته نگیرد.

مرحله سوم

در این مرحله از طرز تهیه گراتن بادمجان ، کمی فلفل سیاه داخل سس بریزید و چند دقیقه دیگر آن را هم بزنید تا به غلظتی شبیه یک ماست رقیق برسد. سپس، شعله را خاموش کنید و پنیر پارمزان را هم در بقیه مواد بریزید و کمی هم بزنید. حالا درب تابه را ببندید و آن را کنار بگذارید.

مرحله چهارم

قارچ‌ها را به تکه‌های کوچک‌تر برش بزنید. سپس، تابه‌ای مناسب را روی حرارت بالا قرار دهید و وقتی داغ شد، قارچ‌ها را به آن اضافه کنید. در ادامه، کمی نمک و فلفل به قارچ بزنید و اجازه دهید به همین حالت تفت بخورند و آب آن‌ها تبخیر شود. اگر به گراتن قارچ نیز علاقه دارید می توانید از همین بلاگ بخوانید.

مرحله پنجم

در همین فاصله، بادمجان‌ها را بشویید و آن‌ها را همراه با پوست، به صورت اریب و حلقه‌ای برش بزنید. تا اینجای کار، قارچ‌ها آماده شده‌اند؛ آن‌ها را داخل ظرفی مناسب بریزید و کنار بگذارید. حالا داخل همان تابه کمی روغن بریزید و بادمجان‌ها را داخل آن بچینید تا سرخ شوند.

مرحله ششم

حبه‌های سیر را هم به صورت ریز خرد کنید و لابه‌لای بادمجان‌ها در تابه قرار دهید. کمی پودر دارچین، نمک و فلفل روی بادمجان‌ها بپاشید و اجازه دهید تا حدی سرخ و نرم شوند. در نهایت، آن‌ها را روی دستمال مخصوص آشپزی بچینید تا روغن اضافی خارج شود.

مرحله هفتم

حالا کف قالب گراتن را با یک لایه سس بشامل بپوشانید. سپس، بادمجان‌ها را بچینید و روی آن‌ها یک لایه قارچ بریزید. حالا مقداری پنیر پیتزا اضافه کنید و باز هم سس بشامل بریزید. در ادامه، گوجه‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و روی گراتن را با یک ردیف گوجه و یک ردیف بادمجان در کنار هم بپوشانید. فراموش نکنید که روی گوجه‌ها، کمی نمک، فلفل و پنیر پارمزان بپاشید.

مرحله هشتم

در نهایت، روی گراتن کمی پنیر پیتزا بریزید. اگر دوست داشتید، مقداری فلفل قرمز حلقه‌ای هم به صورت پراکنده روی گراتن بگذارید تا عطر و طعم غذای شما بی‌نظیر شود. حالا ظرف را داخل فر با حرارت حدود 200 درجه سانتی‌گراد بگذارید. این غذا نیازی به زمان پخت طولانی ندارد و همین که پنیر پیتزا آب شد، می‌توانید آن را از فر خارج کنید. سپس روی گراتن داغ، کمی پودر آویشن بریزید و آن را سرو کنید.

چند نکته در طرز تهیه گراتن بادمجان گیاهی

در دستور بالا، نکات زیر را هم در نظر داشته باشید:

  • در این دستور از بادمجان‌های کوچک استفاده شده که تلخی زیادی ندارند؛ اما اگر فکر می‌کنید ممکن است بادمجان‎های شما تلخ باشند، چند دقیقه پیش از سرخ کردن، آن‌ها را نمک‌پاشی و آبکش کنید تا آب تلخ آن‌ها خارج شود.
  • نیازی به سرخ کردن بادمجان‌ها شبیه کشک بادمجان نیست و همین اندازه که مقداری نرم شوند، کفایت می‌کند.
  • هیچگاه آویشن را هنگام پخت، روی گراتن نریزید، زیرا بر اثر حرارت فر می‌سوزد.
  • دقت کنید که حرارت فر از بالا باشد.
  • پخت گراتن بادمجان بدون فر هم امکان‌پذیر است. در این حالت، تمام مواد گفته‌شده را داخل یک تابه مناسب بریزید و آن را روی حرارت ملایم بگذارید. درب تابه را ببیندید و وقتی پنیر پیتزا آب شد، تابه را از روی حرارت بردارید.

طرز تهیه گراتن بادمجان و گوشت

طرز تهیه گراتن بادمجان و گوشت

این هم یکی دیگر از دستورهای پخت گراتن بادمجان است که داخل آن از گوشت استفاده می‌شود و البته پخت آن نسبت به دستور قبل، زمان بیشتری می‌طلبد. در ادامه، مواد لازم و دستور تهیه گراتن بادمجان و گوشت را با هم می‌بینیم.

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان و گوشت

مواد مورد نیاز در این دستور به صورت جدول زیر است. با این مقادیر می‌توانید برای 4 نفر گراتن بادمجان و گوشت درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان متوسط 3 عدد
گوشت چرخ‌کرده 300 گرم
پیاز متوسط 1 عدد
سیر رنده‌شده 2 حبه
قارچ بزرگ 5 تا 6 عدد
آبلیمو 2 قاشق غذاخوری
رب گوجه‌فرنگی 1.5 قاشق غذاخوری
پنیر پیتزا 7 تا 8 ورق
شیر 2 لیوان
آرد سفید 2 قاشق سوپ‌خوری
کره 20 گرم
روغن به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و آویشن به مقدار لازم

طرز پخت گراتن بادمجان و گوشت

بادمجان‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. در ادامه، پس از نمک‌پاشی و آبکشی کردن، آن‌ها در روغن سرخ کنید و کنار بگذارید. حالا گوشت چرخ‌کرده و پیاز را در تابه‌ای تفت دهید و قارچ ورقه‌شده را به مواد گوشتی اضافه کنید. در ادامه، سیر رنده‌شده، رب گوجه و ادویه‌های لازم را هم در تابه بریزید تا همه مواد با هم تفت بخورند.

در ادامه، سس بشامل را از ترکیب شیر، کره، آرد، نمک و فلفل درست کنید و کنار بگذارید. بادمجان‌های سرخ‌شده را کف ظرف گراتن بچینید و روی آن‌ها، سس و پنیر پیتزا بریزید. سپس، یک لایه مایه گوشت اضافه کنید و دوباره روی آن را با سس بشامل و پنیر پیتزا بپوشانید. این کار را ادامه دهید تا مواد گراتن تمام شوند. سپس، روی ظرف را با پنیر پیتزا بپوشانید و آن را به مدت 1 ساعت در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا بپزد. در چند دقیقه آخر از گریل فر استفاده کنید تا پنیر طلایی شود.

طرز تهیه گراتن بادمجان و سیب زمینی

طرز تهیه گراتن بادمجان و سیب زمینی

یکی از ساده‌ترین روش‌های تهیه گراتن بادمجان ، ترکیب سیب‌زمینی و بادمجان است که می‌توانید آن را به‌عنوان یک شام بدون گوشت و نسبتا فوری آماده کنید. در ادامه، مواد لازم و دستور تهیه را با هم می‌بینیم:

مواد لازم برای تهیه گراتن بادمجان و سیب زمینی

مواد اولیه برای پخت گراتن بادمجان و سیب زمینی به صورت جدول زیر است:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بادمجان درشت 3 عدد
سیب زمینی درشت 3 عدد
سس سفید 1.5 پیمانه
پنیر پیتزا 200 گرم
نمک و فلفل به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

روش پخت گراتن بادمجان و سیب زمینی

مانند دستور تهیه گراتن سیب زمینی سیب‌زمینی‌ها را بشویید، پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ای برش بزنید. سپس، آن‌ها را 3 دقیقه در مقداری آب جوش و نمک، آبپز کنید. در ادامه، سیب‌زمینی‌های آبپز‌شده را داخل صافی بریزید و با آب سرد آبکشی کنید تا قابل استفاده شوند. سس سفید شامل 2 قاشق آرد سفید، 2 لیوان شیر و 50 گرم کره است که باید با مقداری نمک و فلفل طعم‌دار شود. کف قالب را با مقداری سس سفید بپوشانید و روی آن یک ردیف سیب‌زمینی بچینید. سپس یک ردیف بادمجان اضافه کنید؛ تلخی بادمجان‌ها باید از قبل گرفته شده باشد و در حد طلایی شدن، سرخ شده باشند. حالا روی گراتن را با بقیه سس سفید و پنیر پیتزا بپوشانید و ظرف را حدود 30 دقیقه در فر با دمای 180 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا آماده سرو شود.

آیا می‌خواهید گراتن بادمجان آماده سفارش دهید؟

اگر وقت کافی ندارید اما می‌خواهید طعم این گراتن لذیذ را امتحان کنید، سری به سفارش آنلاین غذا اسنپ فود بزنید و غذای موردنظر خود را به صورت اینترنتی سفارش دهید. به این ترتیب، غذای شما به صورت گرم و تازه از طریق پیک به درب منزل یا محل اقامت‌تان می‌رسد و دیگر نیازی به صرف وقت در آشپزخانه نخواهد بود. امیدواریم از طعم این گراتن خوشمزه لذت ببرید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2719 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود