آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

صبحانه های مناسب برای کبد چرب کدامند؟

مینا اسماعیل بیگی 10 مهر 1403 6 دقیقه

بیماری کبد چرب با تجمع بیش از حد چربی در سلول‌های کبد اتفاق می‌افتد. تغییر رژیم غذایی، یکی از مهم‌ترین راه‌های درمان این بیماری است که در بین وعده‌های مختلف، خوردن یک صبحانه مناسب برای کبد چرب اهمیت زیادی دارد. وعده صبحانه انرژی موردنیاز برای طول روز را فراهم می‌کند و بیماران مبتلا به کبد چرب باید مصرف مواد غذایی ناسالم، چرب و شیرین را در این وعده کنار بگذارید. در ادامه این مطلب از مجله اسنپ فود، ابتدا به این سوال پاسخ می‌دهیم که ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم و سپس بهترین انواع صبحانه مناسب برای کبد چرب را معرفی می‌کنیم؛ پس تا انتها همراه ما باشید.

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟

ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم

پیش از آنکه صبحانه مناسب برای کبد چرب را معرفی کنیم، ابتدا قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ناشتا برای کبد چرب چی بخوریم؟ به بیماران مبتلا به کبد چرب توصیه می‌شود تا بعضی از نوشیدنی‌ها و مواد غذایی را به صورت ناشتا میل کنند. خوردن این مواد غذایی به صورت ناشتا و قبل از وعده صبحانه، به حذف چربی‌های انباشته شده در سلول‌های کبدی کمک زیادی می‌کند؛ البته پیش از مصرف هر یک از آن‌ها، ابتدا باید با پزشک خود مشورت کنید:

صبحانه مناسب برای کبد چرب

حال به پاسخ این سوال مهم می‌رسیم که صبحانه مناسب برای کبد چرب چیست؟ در این بخش ۷ صبحانه عالی برای کنترل بیماری کبد چرب را معرفی کرده و درباره هر یک از آن‌ها صحبت می‌کنیم.

مافین تخم مرغ و سبزیجات

مافین تخم مرغ و سبزیجات

مافین تخم مرغ و سبزیجات یک صبحانه مناسب برای کبد چرب است که بدون استفاده از روغن تهیه می‌شود. پروتئین‌ها، مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در تخم مرغ و سبزیجات می‌توانند نقشی موثر در درمان بیماری کبد چرب داشته باشند و به ترمیم سلول‌های آسیب دیده کبد کمک کنند.

برای درست کردن مافین تخم مرغ ابتدا فر را با دمای ۱۷۵ درجه سانتی‌گراد روشن کنید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را با فلفل دلمه‌ای خرد شده، اسفناج تازه خرد شده، شوید و جعفری ساطوری، پیاز خرد شده و نمک و فلفل داخل یک ظرف ترکیب کنید. سپس مواد را در قالب‌های سیلیکونی بریزید و قالب را در فر بگذارید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه بعد، مافین‌های مقوی شما آماده سرو هستند.

نان جو، گردو و پنیر

نان جو، گردو و پنیر

گردو و پنیر، یکی از گزینه‌های همیشگی ما ایرانی‌ها برای وعده صبحانه است؛ اما جالب است بدانید که این ترکیب خوشمزه، در کنترل بیماری کبد چرب نیز موثر خواهد بود. گردو حاوی ترکیباتی مانند گلوتاتیون است که علائم بیماری کبد چرب را کنترل می‌کند. همچنین آمینواسیدها و اسیدهای چرب امگا ۳ در گردو، نقشی موثر در سم‌زدایی کبد دارند.

پنیر نیز یکی از لبنیات مقوی و منبعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی شناخته می‌شود که به درمان بیماری کبد چرب و سلول‌های آسیب دیده کبد کمک می‌کند. اگر به بیماری کبد چرب مبتلا هستید، توصیه می‌شود تا پنیر و گردو را به همراه نان جو مصرف کنید و از خواص جو نیز بهره‌مند شوید.

پودینگ دانه چیا

پودینگ دانه چیا

با استفاده از دانه چیا و شیر می‌توان یک صبحانه خوشمزه و مفید برای کبد چرب تهیه کرد. دانه چیا سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که از تجمع رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو در سلول‌های کبدی جلوگیری می‌کنند. همچنین اسیدهای چرب امگا ۳، التهاب کبد را کاهش می‌دهند و دیگر پروتئین‌ها و مواد مغذی دانه چیا، به بازسازی سلول‌های کبدی کمک می‌کنند.

برای درست کردن پودینگ دانه چیا مفید و خوشمزه، ۳ قاشق غذاخوری دانه چیا را با مقداری شیر کم چرب داخل یک ظرف بریزید و آن را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه کنار بگذارید. در انتها، عسل، توت خشک، نارگیل یا دارچین را به پودینگ اضافه کرده و آن را میل کنید.

اسموتی کلم پیچ

اسموتی کلم پیچ

یک گزینه عالی دیگر در فهرست صبحانه مناسب برای کبد چرب گرید 3 را می‌توان با ترکیب سبزیجاتی مانند کلم پیچ و آب نارگیل یا شیر بادام تهیه کرد. کلم پیچ، یک ضد التهاب قوی است که علائم ناشی از کبد چرب را درمان می‌کند. همچنین آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های موجود در کلم پیچ، نقشی موثر در سم‌زدایی کبد دارند.

برای درست کردن این اسموتی، ۱ فنجان کلم پیچ خرد شده، ۱ عدد موز رسیده، نصف فنجان توت فرنگی یا تمشک، نصف فنجان آب نارگیل یا شیر بادام و ۱ قاشق غذاخوری عسل را در مخلوط‌کن بریزید. مخلوط‌کن را روشن کنید و تا زمانی که ترکیب یک‌دست از مواد اسموتی ایجاد شود، به مخلوط کردن آن‌ها ادامه دهید.

عدسی بدون پیازداغ و نمک

عدسی

عدسی نیز می‌توانید یک صبحانه مفید برای بیماران مبتلا به کبد چرب باشد؛ به شرط آنکه این صبحانه را بدون پیازداغ و با مقدار کمی نمک تهیه کنید. عدس به عنوان یکی از منابع غنی از پروتئین و فیبر شناخته می‌شود که به سم‌زدایی کبد و کنترل علائم کبد چرب کمک می‌کند. همچنین مواد مغذی موجود در عدس می‌توانند نقشی موثر در درمان سلول‌های آسیب دیده کبد داشته باشند.

فرنی کینوا

فرنی کینوا

با استفاده از کینوا می‌توان یک صبحانه مناسب برای کبد چرب تهیه کرد که بسیار خوشمزه و مقوی باشد. کینوا سرشار از پروتئین و فیبر است که از تجمع چربی در سلول‌های کبد جلوگیری می‌کند و همچنین می‌تواند در دفع چربی‌های انباشته سلول‌های کبدی نیز موثر باشد.

برای درست کردن این فرنی مقوی به نصف پیمانه کینوا، نصف پیمانه آب، ۲ پیمانه شیر کم چرب، نصف قاشق چای‌خوری دارچین، ۱ قاشق چای‌خوری وانیل، ۱ قاشق غذاخوری عسل و مقداری میوه مانند موز یا سیب نیاز دارید. در طرز تهیه فرنی، ابتدا کینوا را به مدت ۱۵ دقیقه در آب خیس کنید و سپس آن را با شیر و آب روی حرارت بگذارید. ۱۵ دقیقه منتظر بمانید تا کینوا به خوبی پخته شود و سپس عسل، وانیل و دارچین را اضافه کنید. در نهایت فرنی را از روی حرارت بردارید و زمانی که خنک شد، آن را داخل ظرف بریزید و با میوه‌های دلخواه تزیین کنید.

قهوه

قهوه

اگر در فهرست صبحانه مناسب برای کبد چرب گرید 1 به دنبال یک نوشیدنی هستید، قهوه بهترین انتخاب خواهد بود. قهوه حاوی ترکیباتی همچون کافئین و اسید کلروژنیک است که از ابتلا به بیماری کبد چرب جلوگیری می‌‌کنند. مطالعات نشان می‌دهد که قهوه در کاهش چربی انباشته سلول‌های کبدی نقش موثری دارد و از همین روی، یک نوشیدنی مناسب برای درمان و کنترل بیماری کبد چرب معرفی می‌شود. البته دقت کنید که همراه قهوه، مصرف مقادیر زیاد شیرین‌کننده‌های مصنوعی مانند شکر ممنوع است.

کنترل رژیم غذایی در بیماری کبد چرب

در این مطلب از مجله اسنپ فود، صبحانه مناسب برای کسانی که کبد چرب دارند را بررسی کردیم و به معرفی بعضی از دمنوش‌ها و مواد غذایی برای مصرف ناشتا در بیماری کبد چرب پرداختیم. همان‌طور که گفته شد، تغییر رژیم غذایی و روی آوردن به رژیم غذایی مناسب برای کبد چرب، عاملی مهم برای کنترل و درمان بیماری کبد چرب است. با وجود آنکه، فواید بسیاری از مواد غذایی در کنترل بیماری کبد چرب به اثبات رسیده است؛ اما قبل از افزودن آن‌ها به رژیم غذایی خود، ابتدا باید با پزشک مشورت کنید.

به خاطر بسپارید که وعده صبحانه اهمیت زیادی دارد و نباید آن را نادیده بگیرید. اگر به هر دلیلی وقت و انرژی کافی برای درست کردن صبحانه را ندارید، می‌توانید هر آنچه را که میل دارید و برای بیماری شما مفید است؛ از کافه آنلاین اسنپ فود سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. با این روش دیگر بهانه‌ای برای صبحانه نخوردن باقی نمی‌ماند!

سوالات متداول

صبحانه مناسب برای کبد چرب چیست؟

از جمله بهترین انواع صبحانه رژیمی برای کبد چرب می‌توان به گردو و پنیر، مافین تخم مرغ و سبزیجات، پودینگ دانه چیا، اسموتی کلم پیچ، عدسی بدون پیازداغ، فرنی کینوا و قهوه اشاره کرد.

برای درمان کبد چرب، ناشتا چه بخوریم؟

خوردن دمنوش زردچوبه، ترکیب آب لیمو تازه و آب گرم، سیر و چای سبز می‌تواند به کاهش چربی انباشته در کبد و سم‌زدایی این اندام کمک کند.

آیا بیماری کبد چرب با خوردن صبحانه درمان می‌شود؟

کبد چرب یک بیماری شایع است که معمولا در اثر سبک زندگی ناسالم مانند اضافه وزن و بی تحرکی اتفاق می‌افتد. برای درمان این بیماری، قبل از هر چیز باید رژیم غذایی خود را تغییر دهید و خوردن مواد غذایی مفید در وعده صبحانه نیز بخشی از این تغییر رژیم غذایی است.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود