آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
غذاهای سرد مزاج
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

لیست غذاهای طبع سرد

مینا اسماعیل بیگی 23 مهر 1403 6 دقیقه

هر یک از غذاهایی که می‌خورید، یکی از چهار طبع «گرم»، «سرد»، «تر» یا «خشک» دارند و در انتخاب غذا باید به مزاج خود توجه کنید. غذاهای سرد مزاج مناسب افرادی است که طبع گرمی دارند یا با مشکلات گرمی مزاج دست به گریبان هستند. از سوی دیگر، مصرف سردیجات برای روزهای گرم سال مناسب است؛ اما به طور کلی نباید در مصرف غذاهای سرد زیاده‌روی کرد.

خوردن غذاهای سرد ایرانی برای افراد سرد مزاج باعث بروز مشکلات و ناراحتی‌های سردی مزاج می‌شود. پس افراد گرم مزاج و سرد مزاج باید غذاها و خوراکی‌های سرد را بشناسند؛ با این تفاوت که این غذاها برای گروه اول مناسب است و گروه دوم باید از خوردن آن‌ها اجتناب کنند.

لیست غذاهای ایرانی با طبع سرد

غذاهای سرد ایرانی تنوع زیادی دارند که برای تهیه آن‌ها از سبزیجات، گوشت‌ها و سایر مواد غذایی سرد استفاده شده است. در همین ابتدا به خاطر بسپارید که در مصرف غذاهای سرد باید اعتدال را رعایت کنید؛ به ویژه اگر در روزهای سرد سال به سر می‌برید. یک رژیم غذایی با مزاج معتدل، برای سلامت بدن و دوری از بیماری‌های مختلف ضروری است. حال در ادامه این بخش با غذاهای سرد مزاج در گروه‌های مختلف آشنا می‌شوید.

انواع خورشت با طبع سرد

انواع خورشت با طبع سرد

بعضی از خورشت‌های ایرانی از جمله غذاهای سرد مزاج هستند که برای تهیه آن‌ها از سبزیجات سرد مانند کدو و اسفناج استفاده می‌شود. سردی این غذاها زمانی افزایش می‌یابد که آن‌ها را همراه با پلوهای سرد مصرف کنید. البته اگر مزاج گرمی دارید یا در روزهای سرد سال به سر می‌برید، می‌توانید انواع خورشت و پلوهای سرد را در منزل تهیه کنید یا آن‌ها را از طریق سرویس سفارش آنلاین غذای اسنپ فود سفارش دهید و درب منزل تحویل بگیرید. از جمله خورشت‌های ایرانی با طبع سرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای پلویی با طبع سرد

غذاهای پلویی با طبع سرد

پلو کته‌ای ساده را نمی‌توان در دسته سردیجات طبقه‌بندی کرد؛ با این وجود، زمانی که برنج را با سبزیجات سرد مانند گوجه فرنگی و لوبیا سبز ترکیب می‌کنید، غذای شما طبع سردی خواهد داشت. تنوع غذاهای پلویی سرد بسیار زیاد است که بعضی از آن‌ها مانند زرشک پلو و باقلا پلو، غذاهای مجلسی هستند و بعضی دیگر مانند ماش پلو و عدس پلو، غذاهای ساده‌تری محسوب می‌شوند:

انواع کباب سرد مزاج

انواع کباب سرد مزاج

اغلب کباب‌های ایرانی مانند کباب کوبیده و کباب برگ، با گوشت گوسفند تهیه می‌شوند که نوعی گوشت با طبع گرم است! با این وجود، بعضی از انواع کباب نیز در فهرست غذاهای سرد مزاج قرار می‌گیرند. در تهیه این کباب‌های سرد از گوشت‌های سرد مانند مرغ استفاده شده است و شامل موارد زیر هستند:

  • کباب ترکی
  • جوجه کباب
  • ماهی کبابی

آش و سوپ با مزاج سرد

آش و سوپ با مزاج سرد

با آمدن روزهای سرد سال، آش و سوپ بیش از هر زمان دیگری می‌چسبد؛ اما در انتخاب آش دقت کنید! بعضی از آش‌های ایرانی از جمله انواع غذای سرد هستند و مصرف آن‌ها در هوای سرد توصیه نمی‌شود. از جمله سوپ و آش‌های سرد ایرانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

غذاهای سرد با تخم مرغ

غذاهای سرد با تخم مرغ

تخم مرغ را می‌توان یک غذا با مزاج معتدل معرفی کرد، چراکه زرده تخم مرغ، طبع گرم و سفید آن طبع سرد دارد. با این وجود، املت گوجه فرنگی و دیگر غذاهایی که در آن‌ها تخم مرغ با سبزیجات سرد ترکیب می‌شوند، در دسته غذاهای سرد مزاج قرار می‌گیرند که از جمله این غذاها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انواع خوراک سرد

انواع خوراک سرد

بعضی از خوراک‌های ایرانی نیز از جمله انواع غذای طبع سرد هستند که برای تهیه آن‌ها، از سبزیجات یا چاشنی‌های سرد استفاده می‌شود. هر چه چاشنی‌های سرد این خوراک‌ها مانند آبلیمو و آبغوره، بیشتر استفاده شود، سردی غذا نیز افزایش می‌یابد. خوراک‌های سرد ایرانی به شرح موارد زیر هستند:

ماکارونی و سالادهای سرد

ماکارونی و سالادهای سرد

به طور کلی ماکارونی، لازانیا و دیگر ترکیباتی که با آرد مخصوص ماکارونی تهیه شده‌اند، طبع سردی دارند و در دسته غذاهای سرد مزاج طبقه‌بندی می‌شوند. اغلب سالادها نیز به دلیل استفاده از سبزیجات سرد مانند کاهو و گوجه فرنگی، طبع سردی دارند و نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کرد:

انواع ساندویچ با طبع سرد

انواع ساندویچ با طبع سرد

غذاهای فست فودی و انواع ساندویچ، از جمله غذاهای خوشمزه و محبوب هستند که کمتر کسی دست رد به سینه آن‌ها می‌زند. بعضی از ساندویچ‌ها با استفاده از گوشت‌های سرد تهیه می‌شوند و به همین دلیل، از جمله غذاهای سرد هستند. در فهرست ساندویچ‌ها با مزاج سرد، گزینه‌های زیر قرار دارند:

لبنیات با طبع سرد

لبنیات با طبع سرد

امروزه در کارخانه‌های محصولات لبنی، اغلب لبنیات با استفاده از شیر گاو تهیه می‌شوند و شیر گاو طبع سرد دارد. با وجود آنکه اغلب محصولات لبنی، از جمله غذاهای سرد مزاج هستند، اما نباید مصرف آن‌ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید؛ چراکه بدن به کلسیم و دیگر مواد غذایی موجود در لبنیات نیاز دارد. برای رفع مشکل سردی لبنیات توصیه می‌شود تا آن‌ها را در کنار مواد غذایی گرم مصرف کنید، مثل شیر و خرما یا پنیر و مغز گردو در وعده صبحانه!

  • شیر گاو
  • شیر بز
  • ماست
  • دوغ
  • خامه
  • سرشیر
  • پنیر
  • کشک

جدول مواد غذایی با طبع سرد

جدول مواد غذایی با طبع سرد

پس از بررسی غذاهای سرد مزاج ، حالا باید مواد غذایی با طبع سرد را بشناسید و آن‌ها را در کنار مواد غذایی گرم بخورید. به خاطر داشته باشید که مصرف سردیجات و مواد غذایی سرد، به ویژه در روزهای سرد سال، موجب بروز عوارض و مشکلات سردی مزاج می‌شود. مواد غذایی با طبع سرد در دسته میوه‌ها، سبزیجات و گوشت‌ها، به شرح جدول زیر است:

میوه‌های سرد مزاج سبزیجات با طبع سرد گوشت‌های سرد مزاج
پرتقال ترش سبزیجات با برگ سبز گوشت گاو
گریپ فروت خیار سفیده تخم مرغ
سیب ترش اسفناج صدف
توت فرنگی کاهو گوشت ماهی
گوجه سبز و آلو گوجه فرنگی سوسیس
کیوی بامیه کالباس
هندوانه لوبیا سبز ژامبون مرغ
هلو ریواس ژامبون گوشت

علاوه بر جدول بالا، خوراکی های طبع سرد دیگری نیز وجود دارند که باید مصرف آن‌ها را در رژیم غذایی خود کاهش دهید. البته متخصصان طب سنتی، به افرادی که مزاج گرمی دارند یا دچار مشکلات گرمی مزاج هستند، مصرف خوراکی‌های سرد را توصیه می‌کنند. از جمله آجیل و خشکبار، ادویه‌ها و عرقیات سرد می‌توان به موارد جدول زیر اشاره کرد:

آجیل و خشکبار سرد مزاج ادویه‌ها و چاشنی‌ها با طبع سرد عرقیات گیاهی طبع سرد
تخمه کدو انواع ترشی عرق شاه‌تره
تخمه هندوانه آبغوره عرق کاسنی
آلو خشک سرکه عرق برگ زیتون
برگه هلو آب لیموترش عرق برگ چنار

تاثیر مصرف بیش از حد انواع غذای سرد

همان‌طور که گفتیم، مصرف بیش از حد انواع غذای طبع سرد موجب بروز مشکلات مختلفی می‌شود؛ اما این عوارض و مشکلات چیست؟ سردی مزاج بر فرایند هضم غذا در سیستم گوارش تاثیر می‌گذارد و سرعت هضم غذا را کاهش می‌دهد. از همین روی گفته می‌شود که سردی مزاج می‌تواند بر اضافه وزن و چاقی موثر باشد. البته چاقی تحت تاثیر عوامل مختلفی اتفاق می‌افتد و مصرف بیش از حد غذاهای سرد، تنها عامل آن نیست. از جمله دیگر عوارض سردی بیش از حد مزاج می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که البته این عوارض در افراد سرد مزاج، شدیدتر خواهد بود:

  • خستگی و کمبود انرژی
  • درد و ورم مفاصل
  • اضطراب
  • ضعف شدید بدن و بی حالی
  • ترشح بزاق
  • معده درد بعد از خوردن غذا
  • نفخ شکم
  • اسهال
  • تکرر ادرار
  • کند شدن فرایند هضم مواد غذایی
  • دل درد و دل پیچه

سخن پایانی

در این مطلب از مجله اسنپ فود، انواع غذاهای سرد مزاج را معرفی کردیم و در ادامه، به بررسی خوراکی های طبع سرد پرداختیم. مصرف مواد غذایی و غذاهای سرد، مناسب افراد گرم مزاج و روزهای سرد سال است؛ اما نباید در مصرف آن‌ها زیاده‌روی کنید. مزاج‌شناسی و انتخاب غذاهایی متناسب با طبع شما، به سلامت بدن و دوری از بیماری‌ها مرتبط با مزاج کمک می‌کند. پس در انتخاب غذاهایی که می‌خورید حساس باشید و دقت بیشتری به خرج دهید تا سالم بمانید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود