آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • گل بابا آدم
    گل بابا آدم و نکات مهم نگهداری مهر 25, 1403
  • معرفی بهترین رستوران های مشهد به همراه آدرس، عکس و منو مهر 25, 1403
  • جلوگیری از ریزش موی گربه
    جلوگیری از ریزش موی گربه؛ دلایل و روش های درمان مهر 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
عرق شاتره
عطاری
به این مقاله امتیاز دهید
بدون نظر

عرق شاتره ؛ از درمان مشکلات پوستی تا درمان کبد چرب

مینا اسماعیل بیگی 15 اردیبهشت 1403 5 دقیقه

اگر میانه خوبی با عرقیجات سنتی دارید و به‌دنبال رفع مشکلات پوستی خود هستید، خواندن این مطلب از اسنپ فود را از دست ندهید. در این مطلب، اطلاعاتی کامل و جامع درباره گیاه و عرق شاتره ارائه کرده‌ایم که می‌تواند راهنمای خوبی برای استفاده از این فراورده طبیعی و پرخاصیت باشد. با ما همراه باشید.

معرفی عرق شاتره

شاه‌تره با نام علمی «Fumaria officinalis»، گیاهی علفی، یک ساله و از تیره شقایقیان است. این گیاه، ساقه‌ای شکننده، کوتاه، شاخه دار و برگ‌هایی بریده دارد. گل‌های زیبای این گیاه هم به صورت خوشه‌هایی متراکم در انتهای ساقه‌های باریک می‌رویند و رنگ صورتی مایل به بنفش یا سفید دارند.

این گیاه، تلخ‌مزه است و در ایران در مناطقی مانند دامنه‌های زاگرس، اقلید فارس، کوهسرخ خراسان رضوی و … یافت می‌شود. برای استفاده از خواص درمانی شاه تره، گیاه را در آغاز زمان گل‌دهی جمع‌آوری کرده و به شکل‌های مختلفی مثل گرفتن عرق گیاه یا در قالب دمنوش مورد استفاده قرار می‌دهند.

معرفی عرق شاتره

در طب سنتی، برای گیاه شاه‌تره که در گویش عام به آن شاتره یا شاطره هم گفته می‌شود، خواص درمانی فراوانی ذکر شده است. از این گیاه در کتب طبی قدیم، با نام‌هایی مانند بقله‌الملک، شاه ترج و پیت پاپارا یاد شده است و آن را دارویی شفابخش برای درمان مشکلات صفراوی، کبدی و… دانسته‌اند.

البته لازم است اضافه کنیم که خواص دم‌کرده شاتره نسبت به عرق این گیاه بیشتر است. با‌این‌حال، هنگامی که عرق شاتره را با مصلح آن، یعنی عرق کاسنی ترکیب کنند، فواید عرق شاتره دو چندان خواهد شد.

شرایط نگهداری عرق شاتره

عرق شاتره را در یک بطری شیشه‌ای و درب‌دار نگهداری کنید و دقت داشته باشید که درب بطری کاملا بسته شود؛ زیرا در غیر این صورت، عطر و طعم آن تغییر می‌کند. علاوه بر این، عرق شاه‌تره را در معرض گرما، رطوبت و نور خورشید قرار ندهید. لازم است بدانید که حتی تابش غیر‌مستقیم نور خورشید به ظرف این فراورده گیاهی هم، عطر و خاصیت آن را از بین می‌برد. برای نگهداری عرق شاتره ، مکان‌های خنکی که در آن‌ها جریان هوا وجود داشته باشد، مناسب هستند؛ البته نباید این عرق را در قسمت فریزر یخچال بگذارید. در نهایت اینکه، باید بدانید اکثر عرقیجات گیاهی بین 1 تا 3 سال ماندگاری دارند و لازم است هنگام خرید این فراورده گیاهی، تاریخ انقضای آن را در نظر داشته باشید.

انواع عرق شاتره

همان‌طور که گفتیم، رنگ گل‌های این گیاه در گونه‌های مختلف آن می‌تواند صورتی یا سفید باشد، اما این تفاوت ظاهری، باعث تمایز عمده در میان گونه‌های این گیاه نشده است. بنابراین، چیزی که تحت عنوان عرق شاتره به فروش می‌رسد، گونه‌ای واحد دارد.

عرق شاتره در چه غذاهایی استفاده می شود؟

شاه‌تره، گیاهی دارویی با مصارف خوراکی متنوع است. معمولا عرق شاتره به‌تنهایی یا با آب و یا با عرق کاسنی مصرف می‌شود، اما استفاده خوراکی از ریشه این گیاه هم امکان‌پذیر است و برای درمان اختلالات گوارشی و عصبی کاربرد دارد. همچنین می‌توان از برگ‌های گیاه شاه‌تره در ترکیب سبزیجات آش و انواع خورشت‌ها استفاده کرد و از خواص دارویی آن‌ها بهره‌مند شد.

نحوه مصرف عرق شاتره

روش مصرف عرق شاتره به تفکیک بزرگسال و کودک به صورت زیر است:

  • برای بزرگسالان، روزی 3 بار، یک استکان عرق شاتره قبل از غذا
  • برای کودکان، روزی 3 بار، نصف استکان عرق شاه‌تره قبل از غذا

البته اگر دچار مشکلات خاص یا بیماری‌های زمینه‌ای هستید، درباره مقدار مصرف این عرق گیاهی حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

نحوه مصرف عرق شاتره

به طور معمول، بهترین زمان مصرف عرق شاتره، قبل از وعده‌های غذایی است، زیرا این عرق گیاهی به هضم بهتر غذاها کمک می‌کند. عرق این گیاه را می‌توان به‌تنهایی یا در ترکیب با آب مصرف کرد. همچنین می‌توان طعم تلخ این عرق گیاهی را با افزودن مقداری عسل یا نبات، شیرین کرد و برای اصلاح طبع آن نیز عرق کاسنی را با عرق شاه‌تره ترکیب می‌کنند.

خواص عرق شاتره

مشکلات زیادی با استفاده از عرق شاتره قابل درمان و کنترل هستند. البته این عرق طعم تلخی دارد و اکثرا عرق شاه‌تره را کنار مصلح آن، یعنی عرق کاسنی می‌نوشند. در ادامه، برخی از مهم‌ترین خواص عرق شاتره را با هم مرور می‌کنیم:

  • عرق شاتره یکی از بهترین عرقیجات برای پاکسازی کبد است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف آن، میزان عملکرد کبد را تا 80 درصد بهبود می‌بخشد که رقم قابل‌توجهی است. بنابراین مبتلایان به کبد چرب می‌توانند با مصرف این عرق تحت‌نظر پزشک حاذق، مسیر درمان خود را کوتاه‌تر کنند.
  • اگر دیابتی هستید، عرق شاه‌تره را دریابید که تأثیر فوق‌العاده‌ای در کنترل قند خون و نگه‌داشتن میزان آن در محدوده مجاز دارد.
  • مصرف این عرق پرخاصیت، سطح اشتها را بهبود بخشیده و به هضم بهتر غذاها کم می‌کند. همچنین جلوی از بروز برخی بیماری‌های گوارشی و عوارض آن‌ها مانند اسهال و تهوع را می‌گیرد.
  • عرق شاتره، سطح فشار خون را در حالت نرمال و طبیعی نگه داشته و به این ترتیب به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.
  • برای درمان آرتریت روی شاتره و عرق آن حساب کنید. زیرا این گیاه، خاصیت ضد‌ التهابی و آنتی‌اکسیدانی بالایی دارد.
  • اگر به‌دنبال یک روشن‌کننده قوی پوست هستید، عرق شاتره بنوشید. از دیگر خواص این عرق گیاهی آن است که التهاب و قرمزی پوست را فرو می‌نشاند. همچنین درمانی عالی برای قارچ‌های جلدی، عفونت‌های پوستی و اگزما محسوب می‌شود.
  • عرق شاتره یک صفرابر قوی است و جلوی ایجاد سنگ‌های کیسه صفرا را می‌گیرد. حتی قدرت این عرق گیاهی تا جایی است که می‌تواند سنگ صفرای ایجاد‌شده را نیز تجزیه و دفع کند.
  • این عرق گیاهی طبع سردی دارد و برای کاهش گرما و حرارت بدن می‌توان از آن کمک گرفت. به همین دلیل، آن را به‌عنوان یک تب‌بر گیاهی قوی هم می‌شناسند.
  • عرق شاتره یک رقیق‌کننده و تصفیه‌کننده طبیعی خون است و میزان چسبندگی و غلظت خون را پایین می‌آورد.
  • از دیگر خواص عرق شاتره می‌توان به ادرارآور بودن آن اشاره کرد. همچنین این عرق گیاهی، ضد ‌یرقان است و یک ضد باکتریال قوی محسوب می‌شود.
  • خاصیت نشاط‌آور عرق شاه تره هم قابل‌توجه است. همچنین نوشیدن این عرق گیاهی به پاکسازی چشم و تقویت قوه بینایی کمک می‌کند.
  • خواص عرق شاتره برای مردان هم قابل‌توجه است و می‌تواند در رفع مشکلات مربوط به مثانه و جلوگیری از سرطان پروستات مؤثر باشد.

مضرات عرق شاتره

پیش از توضیح این بخش، دو نکته مهم را یادآوری می‌کنیم. اول اینکه هیچ کدام از عرقیجات سنتی یا گیاهان دارویی را بدون مشورت با پزشک طب سنتی مصرف نکنید و دوم اینکه در مصرف این فراورده‌های گیاهی، حد اعتدال را نگه دارید. آنچه در ادامه می‌آید، موارد محدودیت و ممنوعیت مصرف عرق شاتره بوده و لازم است به آن‌ها توجه داشته باشید:

  • در نتیجه زیاده‌روی در مصرف این عرق گیاهی، فرد دچار مسمومیت غذایی می‌شود. در چنین حالتی ممکن است عوارضی مانند تنگی نفس، لرزش، گرفتگی عضلات، تشنج، بی‌حسی در بدن و اسهال شدید بروز کند.
  • توصیه می‌شود که افراد سرد مزاج، عرق شاتره را با مصلح آن، یعنی عرق کاسنی مصرف کنند.
  • نوشیدن عرق شاتره، فشار خون را پایین می‌آورد؛ لذا افراد دارای فشار خون پایین باید در مقدار مصرف این عرق گیاهی احتیاط کنند.

مضرات عرق شاتره

  • مصرف عرق شاه‌تره برای بانوان باردار و شیرده مناسب نیست و ممکن است عوارض ناخوشایندی به دنبال داشته باشد.
  • لازم است بیماران کلیوی و بیماران مبتلا به اختلالات کبدی در صورت مصرف داروهای خاص، از مصرف عرق شاتره بپرهیزند.
  • همچنین، مصرف این عرق گیاهی برای مبتلایان به بیماری صرع هم مناسب نیست.

عرق شاتره باکیفیت را از اسنپ فود سفارش دهید…

اگر نیاز به استفاده از عرق شاتره دارید اما با چالش تهیه یک عرق گیاهی باکیفیت و مرغوب روبه‌رو هستید، از اسنپ فود کمک بگیرید. شما می‌توانید با ورود به این سایت و رفتن به قسمت عطاری آنلاین اسنپ فود، بهترین و مرغوب‌ترین عرقیجات گیاهی را به‌راحتی تهیه کنید. پس از ثبت سفارش و وارد کردن آدرس دقیق در سایت، پیک‌های اسنپ فود سفارش شما را به درب منزل یا محل اقامت‌تان می‌رسانند و خاطره یک خرید اینرتنی به‌صرفه و راحت را در ذهن‌تان ثبت خواهند کرد.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2738 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود