آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
خواص عسل
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

خواص عسل طبیعی

مینا اسماعیل بیگی 12 شهریور 1403 10 دقیقه

عسل غذایی مقوی و خوش‌طعم با دنیایی خاصیت دارویی برای زنان، مردان و سلامتی است. این ماده چسبناک و شیرین یک منبع بی‌نظیر آنتی‌اکسیدانی است و حجم قابل توجهی از مواد مغذی را روانه بدن شما می‌کند. حالا اگر کنجکاو هستید تا بدانید که خواص عسل چیست؟ انواع آن کدام است و چطور باید عسل طبیعی را از نمونه‌های تقلبی تشخیص دهیم، با اسنپ فود همراه باشید.

خواص عسل طبیعی

فواید عسل

فواید عسل بی‌شمار است و آنچه به‌عنوان عسل درمانی می‌شناسیم، سابقه‌ای طولانی در طب سنتی دارد. به همین مناسبت، در این قسمت، بخشی از مهم‌ترین فواید این ماده باارزش را با هم مرور می‌کنیم:

خواص عسل برای زنان

عفونت‌های قارچی یکی از بیماری‌های شایع در میان زنان است که می‌تواند با علائم آزاردهنده‌ای مانند خارش، ترشحات بدبوی واژن و… همراه باشد. برای رفع این مشکل به صورت طبیعی، از عسل استفاده کنید. برای این کار، کمی عسل به ناحیه پیرامون واژن بزنید و پس از 10 دقیقه آن را بشویید. البته ترکیب عسل و ماست کم‌چرب به نسبت 2 به 1 هم در این مورد تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

خواص عسل برای مردان

یکی از راه‌های طبیعی برای رفع مشکلات جنسی مردان مانند سستی نعوظ، زودانزالی و… استفاده از عسل است. این ماده بی‌نظیر با ترکیبات منحصر‌به‌فرد خود، باعث تقویت اسپرم‌ها می‌شود و قدرت و میل جنسی در مردان را افزایش می‌دهد. به‌علاوه، روند تجدید قوا بعد از عمل جنسی را بهبود می‌بخشد.

تقویت سیستم ایمنی

ترکیبات آنتی اکسیدانی و خواص ضد‌باکتریایی عسل نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی بدن دارند و از بدن در برابر ابتلا به انواع بیماری‌ها محافظت می‌کنند. برای این منظور، 1 قاشق چایخوری عسل و نصف لیمو را در 1 لیوان آب گرم بریزید و این ترکیب را برای مدتی محدود، به صورت روزانه میل کنید.

کمک به رفع آلرژی

اگر آلرژی دارید و آبریزش بینی و خارش چشم شما را کلافه کرده است، روی خواص ضد التهابی عسل حساب کنید. همچنین این ماده بی‌نظیر، حاوی مقدار کمی از گرده گل‌هایی است که زنبور از آن‌ها تغذیه کرده است و این گرده‌ها در بدن آنتی‌بادی‌هایی تولید می‌کنند که آلرژی را از بین می‌برد. البته فراموش نکنید که برای تقویت سیستم دفاعی بدن در برابر آلرژی باید مصرف عسل را از 2 یا 3 ماه پیش از فصل بروز آلرژی شروع کنید.

بهبود سطح انرژی بدن

عسل حاوی مقادیر بالایی از قندهای فراوری نشده است. گلوکز و فروکتوز این ماده به سرعت جذب خون می‌شوند و انرژی بدن را بالا می‌برند. برای این منظور، روزانه یکی دو قاشق غذاخوری عسل خام میل کرده و اگر دوست داشتید، چای صبحگاهی خود را با آن شیرین کنید.

بهبود عملکرد مغز

مصرف عسل به جذب کلسیم در مغز کمک می‌کند. به‌علاوه، آنتی‌اکسیدان‌های موجود در این ماده، نقش مهمی در تغذیه سلول‌های مغز دارند و احتمال درگیری با زوال عقل در سالمندی را کاهش می‌دهند. همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف روزانه 1 قاشق عسل، قدرت حافظه در زنان یائسه را بهبود می‌بخشد.

درمان آکنه و جوش

استفاده خوراکی و موضعی از عسل، یکی از بهترین داروهای طبیعی برای درمان آکنه است. برای این منظور، عسل را در برنامه غذایی خود بگنجانید یا آن را به مدت 30 دقیقه روی محل آکنه قرار دهید و سپس با آب گرم بشویید. البته مصرف روزانه ترکیب جوشانده دارچین و عسل هم در این مورد بسیار مؤثر است و با چند هفته مداومت، آکنه‌ها از بین می‌روند. عسل برای درمان جوش‌های ملتهب و قرمز هم بسیار مفید است و با خارج کردن آب اضافی پوست، التهاب و قرمزی اطراف جوش را کمتر می‌کند.

درمان سرفه و آسم

اگر به‌دنبال دارویی قدیمی و مؤثر برای درمان سرفه هستید، عسل را دریابید. استفاده از عسل، نوعی غشای محافظ در دیواره گلو ایجاد می‌کند و به‌عنوان ماده‌ای ضد التهاب، سرفه‌های شما را تسکین می‌دهد. همچنین استفاده از این ماده در تسکین علائم آسم هم بسیار مفید است.

بهبود کیفیت خواب

شیرینی عسل، میزان انسولین خون را بالا می‌برد و باعث آزاد شدن سروتونین می‌شود. سروتونین نیز در بدن تبدیل به هورمون خواب یا ملاتونین می‌شود و به همین سادگی می‌توانید یک خواب راحت شبانه داشته باشید.

علاوه بر این، آمینواسیدهای موجود در عسل هم به تولید ماده‌ای به نام تریپتوفان کمک می‌کنند. زمانی که تریپتوفان به مغز می‌رسد، به سروتونین و در نهایت به ملاتونین تبدیل می‌شود. در این باره می‌توانید کمی عسل در دمنوش بابونه بریزید یا از یک نوشیدنی ترکیبی به نام شیر طلایی استفاده کنید. نوشیدنی شیر طلایی، حاصل ترکیب شیر، زردچوبه، شیر بادام و فلفل با عسل است که به کاهش التهاب و آرام کردن بدن کمک می‌کند.

رفع شوره سر

عسل خاصیت ضد‌قارچ، ضد‌باکتری و ضد التهاب دارد و مشکلاتی مانند خشکی و شوره پوست سر را به‌خوبی درمان می‌کند. برای این منظور، محلولی رقیق از عسل و آب درست کنید و اجازه دهید چند ساعت بر روی پوست سر باقی بماند. البته این کار به تقویت ریشه موها هم کمک می‌کند و جلوی ریزش مو را می‌گیرد. به‌علاوه، رطوبت خوبی به پوست سر می‌دهد و باعث می‌شود که موها، خوش‌حالت‌تر شوند.

خواص عسل برای مو

خواص عسل برای مو

عسل حاوی ترکیبات ارزشمندی مثل پروتئین، مواد معدنی و ویتامین‌های گروه B است. این ترکیبات، باعث تقویت فولیکول‌های مو و پرپشت شدن آن‌ها می‌شوند و تارهای نازک و شکننده مو را ضخیم‌تر می‌کنند. به‌علاوه، مانع ریزش و سفیدی زودهنگام موها می‌شوند. اگر به‌دنبال یک جایگزین عالی برای شامپوهای کراتینه بازاری هستید، از ماسک عسل و روغن زیتون استفاده کنید تا موخوره‌های شما با یک ترکیب کاملا طبیعی برطرف شوند.

بهبود زخم‌ها، سوختگی ها و تبخال

خاصیت آنتی‌بیوتیکی عسل به تسکین زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کند و کافی است مقداری عسل را به صورت موضعی روی محل زخم، جای بخیه یا سوختگی بمالید. این ماده حاوی آنزیم گلوکز اکسیداز است و وقتی روی زخم یا تبخال قرار می‌گیرد، مقدار کمی پراکسید هیدروژن آزاد می‌کند و باعث پاکسازی زخم‌ها می‌شود. تجربه نشان می‌دهد که استفاده از عسل یونجه و عسل آویشن در این مورد مؤثرتر است و به بهبود سریع‌تر زخم‌ها و سوختگی‌ها کمک می‌کنند.

رطوبت رسانی به پوست

برای بهره‌مندی از خواص عسل برای پوست ، از ترکیبات مختلف این ماده به‌عنوان داروهای دست‌ساز خانگی استفاده کنید و رطوبت خوبی به پوست و موهای خود بدهید. برای مثال، ترکیب عسل، عطر گل رز و روغن بادام یک ترکیب عالی برای رطوبت‌بخشی به پوست بدن است و برای حالت دادن به موها هم می‌توانید از ترکیب عسل و روغن زیتون استفاده کنید.

البته یک راه ساده‌تر هم این است که مقداری عسل را به شامپو، حالت‌دهنده و مرطوبت‌کننده‌های خود اضافه کنید تا تأثیر فوق‌العاده آن را ببینید. این ماده با خواص آنتی‌اکسیدانی خود، روند پیری پوست را به تأخیر می‌اندازد و چین و چروک‌های پوستی را درمان می‌کند.

بهبود سلامت چشم

مصرف عسل دید چشم را بهبود می‌بخشد. همچنین در درمان بسیاری از بیماری‌های چشمی مانند دژنراسیون ماکولا، زخم‌های قرنیه، بلفاریت، خشکی چشم و… هم مفید است.

کمک به بهبود دیابت

عسل شاخص گلیسمی پایینی بین 45 تا 64 دارد و مصرف متعادل آن مشکلی برای افراد دیابتی ایجاد نمی‌کند. علاوه بر این، مصرف عسل باعث بهبود سلامت عمومی افراد دیابتی می‌شود و خاصیت ضد‌باکتری و ضد التهابی آن، کنترل‌کننده عفونت‌ها و التهاب‌های بدن این افراد است. همچنین عسل خاصیت ضد‌اکسیدانی دارد و به کنترل آسیب‌های اکسیداتیو در بیماران دیابتی کمک می‌کند.

خواص عسل برای گوارش

عسل یک پروبیوتیک قوی است و با تغذیه باکتری‌های خوب موجود در روده‌ها، به هضم بهتر غذاها کمک می‌کند. به‌علاوه، تحقیقات مختلف نشان می‌دهد که عسل، شدت و مدت اسهال را کاهش می‌دهد. همچنین فواید عسل برای معده هم قابل توجه است. این ماده، تأثیر چشمگیری در درمان باکتری‌های هلیکوباکتر پیلوری (عامل شایع زخم معده) دارد.

افزایش میل جنسی

عسل یک افزایش‌دهنده طبیعی میل جنسی است. مصرف این ماده بی‌نظیر، باعث افزایش استروژن در زنان و تستوسترون در مردان می‌شود و عملکرد جنسی را بهبود می‌بخشد.

درمان بیماری های لثه

اگر دچار بیماری‌های لثه هستید، از مقداری عسل رقیق‌شده به‌عنوان دهان‌شویه استفاده کنید. همچنین می‌توانید با عسل مسواک بزنید یا آن را پس از مسواک زدن روی دندان‌ها و لثه‌های خود بمالید و اجازه دهید چند دقیقه‌ای بماند. خاصیت ضد‌میکروبی عسل، باعث کاهش رشد پلاک‌های لثه می‌شود و میزان اسید دهان را محدود می‌کند.

بهبود سلامت قلب و عروق

عسل یک منبع عالی از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند پلی فنول‌ها است که به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کنند. مصرف این ماده، شکل‌گیری پلاک‌ها در عروق خونی را کاهش می‌دهد و بنابراین، خطر تنگی عروق و حمله‌های قلبی نیز کاهش می‌یابد. به‌علاوه، مصرف عسل جلوی اکسیداسیون کلسترول بد خون را می‌گیرد و از این طریق هم به سلامت قلب کمک می‌کند.

خواص عسل برای کودکان

خواص عسل برای کودکان

عسل یک منبع عالی از پروتئین، کربوهیدرات و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی است. مصرف آن انرژی مورد نیاز بدن کودکان را به‌خوبی تأمین می‌کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. به‌علاوه، آهن موجود در آن، جلوی بروز بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌خونی را می‌گیرد و فسفر عسل نیز در افزایش قدرت ذهنی کودک تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. بنابراین، برای بهبود رشد جسمی و ذهنی کودک، این ماده مغذی را وارد برنامه غذایی خانواده کنید.

کمک به کاهش وزن

یکی از مهم‌ترین خواص عسل، کمک به کاهش وزن است. این ماده، یکی از بهترین جایگزین‌ها برای قندها و شیرینی‌های مصنوعی است و اگر قبل از خواب، یک لیوان آب گرم و عسل بخورید، میل به خوردن شیرینی‌جات در درون شما کم می‌شود.

کمک به درمان مشکلات کلیه

مصرف عسل از ایجاد مقاومت آنتی‌میکروبی در باکتری‌ها جلوگیری می‌کند. این ماده با خاصیت آنتی‌باکتریال و ویژگی ضد التهابی خود، برای سلامت کلیه‌ها بسیار مفید است و در درمان عفونت‌های کلیوی تاثیر فوق‌العاده‌ای دارد.

عسل چیست؟

مشخصات عسل طبیعی

برای تشخیص عسل خالص به نکات زیر توجه کنید:

  • عسل خالص بافت غلیظ و منسجمی دارد و اگر ظرف حاوی عسل را کج کنید، کمی طول می‌کشد تا عسل به طرف دیگر ظرف برسد.
  • بعضی از انواع عسل در اثر سرما سفت می‌شوند و با گرم شدن، دوباره به حالت مایع درمی‌آیند. بنابراین سفت شدن عسل، نشانه تقلبی بودن آن نیست.
  • عسل خالص روی پارچه‌های سفید ایجاد لک نمی‌کند و جذب دستمال کاغذی نمی‌شود.
  • دقت کنید که عسل طبیعی فاقد شیرین‌کننده است و به همین دلیل طعم آن زود از دهان می‌رود، در حالی که طعم شیرین عسل تقلبی، ماندگارتر است.
  • از روی عطر گل‌ها و گیاهانی که شهد عسل از آن‌ها به دست آمده هم می‌توان کیفیت عسل را ارزیابی کرد؛ البته این کار را به افراد باتجربه بسپارید.
  • عسل خالص با گرم کردن به سرعت کاراملی می‌شود، اما کف نمی‌کند، در حالی که روی عسل تقلبی، حباب شکل می‌گیرد.
  • اگر عسل خالص را در ظرف آب بریزید، به صورت توده‌ای ته ظرف باقی می‌ماند و بلافاصله حل نمی‌شود.
  • اگر نوک کبریت را به عسل طبیعی آغشته کرده و پاک کنید، کبریت به راحتی روشن خواهد شد، در حالی که رطوبت عسل‌های تقلبی مانع روشن شدن کبریت می‌شود.

نکته مهم: دقت کنید که شکرک زدن عسل ربطی به عسل اصلی یا تقلبی ندارد و تمام عسل‌ها ممکن است تحت شرایط خاصی شکرک بزنند.

مشخصات عسل طبیعی

انواع عسل

دسته‌بندی‌های مختلفی برای انواع عسل وجود دارد، اما اگر بخواهیم شهد مورد استفاده زنبور عسل را ملاک کار قرار دهیم، به دسته‌بندی زیر می‌رسیم:

  • عسل آویشن
  • عسل کنار
  • عسل اقاقیا
  • عسل مریم گلی
  • عسل اسطوخودوس
  • عسل خارشتر
  • عسل کتیرا
  • عسل مانوکا
  • عسل اکالیپتوس
  • عسل گون
  • عسل یونجه
  • عسل وحشی
  • عسل شوید
  • عسل گشنیز
  • عسل مرکبات
  • عسل زرشک
  • عسل سیاه دانه
  • عسل رازیانه
  • عسل چهل گیاه

انواع عسل

ارزش غذایی عسل

ویتامین های عسل و مواد مغذی و معدنی آن در هر 100 گرم به صورت زیر است. توجه داشته باشید که هر قاشق غذاخوری عسل، حدود 21 گرم گنجایش دارد:

ترکیبات اصلی مقدار در 100 گرم عسل طبیعی
انرژی 304 کیلوکالری
کربوهیدرات 82.40 گرم
پروتئین 0.30 گرم
فیبر 0.20 گرم
آب 17.10 گرم
چربی 0.00 گرم
قند 82.12 گرم
کلسترول 0.00 میلی‌گرم
نوع ویتامین مقدار در 100 گرم
ویتامین A 0.00 میکروگرم
ویتامین B1 0 میلی‌گرم
ویتامین B2 0.04 میلی‌گرم
ویتامین B3 0.12 میلی‌گرم
ویتامین B4 2.20 میلی‌گرم
ویتامین B5 0.07 میلی‌گرم
ویتامین B6 0.02 میلی‌گرم
ویتامین B9 0.2 میکروگرم
ویتامین B12 0.00 میلی‌گرم
ویتامین C 0.50 میلی‌گرم
ویتامین D 0.00 میکروگرم
ویتامین E 0.00 میلی‌گرم
ویتامین K 0.00 میکروگرم
نوع ماده معدنی مقدار در 100 گرم
کلسیم 6.00 میلی‌گرم
پتاسیم 52.00 میلی‌گرم
آهن 0.42 میلی‌گرم
منیزیم 2.00 میلی‌گرم
سدیم 4.00 میلی‌گرم
فسفر 4.00 میلی‌گرم
روی 0.22 میلی‌گرم
مس 0.04 میلی‌گرم
منگنز 0.08 میلی‌گرم
سلنیم 0.80 میکروگرم

محدودیت های مصرف عسل

ارزش غذایی عسل

در کنار تمام فوایدی که ذکر کردیم، مراقب محدودیت‌های مصرف عسل نیز باشید و به نکات زیر توجه کنید:

  • اگر به کرفس یا گرده گل حساسیت دارید، در مصرف عسل احتیاط کنید. در صورت حساسیت به عسل واکنش‌هایی مانند التهاب لب‌ها یا زبان، تنگی نفس، تغییر صدا، کهیر و.. ظاهر می‌شود.
  • زیاده‌روی در مصرف عسل در زنان باردار، اضافه وزن مادر و سخت شدن زایمان را به‌دنبال دارد.
  • ممکن است مصرف عسل در برخی افراد، احتمال ابتلا به خونریزی یا مسمومیت را به دنبال داشته باشد. همچنین ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند تب، اسهال، تاری دید، خستگی و خواب‌آلودگی بروز کند.
  • یکی از مضرات عسل برای معده ، عدم تحمل فروکتوز است که می‌تواند مشکلات گوارشی مانند اسهال، استفراغ و نفخ را به‌دنبال داشته باشد.
  • زیاده‌روی در مصرف عسل باعث بالا رفتن حساسیت به انسولین و افزایش ناگهانی قند خون می‌شود.

محدودیت های مصرف عسل

عسل را با چی بخوریم؟

اگر استفاده از عسل به تنهایی برایتان تکراری شده، ترکیبات زیر را به خصوص انواع صبحانه با کره بادام زمینی و عسل را امتحان کنید تا ضمن خوردن یک صبحانه یا عصرانه لذیذ، از خواص عسل هم به بهترین شکل ممکن بهره‌مند شوید:

  • عسل با کره بادام زمینی و نان تست
  • کره و عسل
  • ترکیب عسل با شیر و جوی پرک
  • شیر و عسل
  • ترکیب کره بادام زمینی، موز و عسل
  • عسل و تخم مرغ
  • گردو و عسل
  • عسل با خامه

البته علاوه بر این‌ها می‌توانید در پخت انواع دسرها و شیرینی‌های خانگی، به‌جای قندها و شیرینی‌های مصنوعی از عسل استفاده کنید تا تغذیه سالم‌تری داشته باشید.

تهیه عسل ناب از اسنپ فود…

یکی از راه‌های تهیه عسل اصل ، مراجعه به زنبورداران معتمد و فروشگاه‌های معتبر است، اما اگر امکان خرید حضوری را ندارید، به اسنپ فود اعتماد کنید و بهترین و باکیفیت‌ترین عسل‌های طبیعی را به صورت اینترنتی از سایت یا اپلیکیشن سفارش دهید. کافی است وارد بخش عطاری آنلاین شوید و سفارش خود را در سایت ثبت کنید. بقیه کارها بر عهده پیک است و به زودی خرید شما را به درب منزل یا محل کارتان خواهد رساند.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود