آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • صبحانه سالم برای مدرسه
    لیست صبحانه سالم برای دانش آموزان شهریور 26, 1403
  • غذا با گوشت چرخ کرده
    لیست انواع غذاها با گوشت چرخ کرده شهریور 26, 1403
  • طرز تهیه گراتن بادمجان
    طرز تهیه گراتن بادمجان شهریور 25, 1403
صفحه پیدا نشد!
زعفران اصل را چگونه بشناسیم
عطاری
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

زعفران اصل را چگونه بشناسیم + شکل زعفران اصل

مینا اسماعیل بیگی 07 شهریور 1403 5 دقیقه

زعفران ادویه‌ای خوش‌رنگ و لعاب و گران‌قیمت است که در آشپزی ایرانی کاربردهای فراوانی دارد. اما همیشه خرید زعفران اصل با چالش‌های زیادی روبه‌رو بوده و متاسفانه بازار تقلب در این زمینه حسابی داغ است. بعضی فروشندگان سودجو از اسپری آب و شکر استفاده می‌کنند تا وزن زعفران را بالاتر ببرند و بعضی هم مواد دیگری مثل گلرنگ به آن اضافه کرده یا رنگ‌های مصنوعی بکار می‌برند تا قدرت رنگ‌دهی زعفران را بیشتر کنند. با این حال، خوشبختانه روش‌های زیادی برای تشخیص فرق زعفران اصل و تقلبی وجود دارد و خیلی از آن‌ها، آنقدر ساده است که هر فرد تازه‌کاری هم از عهده امتحان کردن آن برمی‌آید. پس با اسنپ فود همراه باشید تا با هم به سراغ چند روش کاربردی برویم و ببینیم که چگونه زعفران اصلی را از تقلبی تشخیص دهیم ؟

فرق زعفران اصل و تقلبی

تشخیص زعفران اصل از تقلبی

برای خرید یک زعفران اصل و باکیفیت، نکات و ریزه‌کاری‌های زیر را در نظر داشته باشید و از آزمایش‌های ساده‌ای که در ادامه ذکر می‌کنیم، کمک بگیرید:

آزمایش زعفران با دست

توجه به وزن زعفران

انگشتان خود را مرطوب کنید و چند رشته زعفران را بین دو انگشت مرطوب خود بمالید. زعفران اصلی، رنگ انگشتان شما را زرد یا نارنجی خواهد کرد.

استفاده از جوش شیرین

در این روش، مقداری جوش شیرین را در آب حل کنید و چند رشته زعفران داخل آن بیندازید. اگر ترکیب حاصل زرد رنگ شد، یعنی با یک زعفران اصل و باکیفیت سرو کار دارید، اما قرمز شدن رنگ محلول به معنای تقلبی بودن زعفران است.

استفاده از کاغذ

برای تشخیص زعفران اصل به این روش، مقداری زعفران را بین دو لایه کاغذ بریزید و آن را کمی فشار دهید. چرب شدن کاغذ نشان می‌دهد که زعفران شما تقلبی است.

استفاده از آب سرد

استفاده از آب سرد برای تشخیص زعفران اصل

برای این آزمایش، چند رشته زعفران را در آب سرد بریزید و کمی منتظر بمانید، سپس به نشانه‌های زیر توجه کنید:

  • اگر آب به کندی رنگ طلایی گرفت، یعنی زعفران اصل است، اما زعفران تقلبی، به سرعت رنگ پس می‌دهد و تمام آب را رنگی می‌کند. دقت کنید که چیزی بین 15 تا 20 دقیقه طول می‌کشد تا زعفران اصل، تمام آب را رنگی کند.
  • منتظر قرمز شدن آب نباشید و بدانید که زعفران اصل رنگ نسبتا شفافی دارد و زرد مایل به نارنجی است.
  • اگر ظاهر کلاله‌های زعفران بعد از خارج کردن از آب، تغییر چندانی نداشتند و رنگ آن‌ها عوض نشد، یعنی با زعفران اصل سر و کار دارید. در حالی که رنگ کلاله‌های زعفران تقلبی بعد از خارج کردن از آب کاملا سفید می‌شود و ظاهر اولیه خود را حفظ نمی‌کنند.
  • کلاله‌ها را بعد از بیرون آورن از آب، بین انگشتان خود بمالید. اگر زعفران اصل باشد، رشته‌ها از هم جدا نمی‌شوند، اما کلاله‌های زعفران تقلبی به ‌راحتی پودر می‌شوند و از بین می‌روند.

استفاده از گاز شهری

تشخیص فرق زعفران اصل و تقلبی با استفاده از گاز شهری بسیار آسان است. برای این منظور، چند رشته زعفران را بر روی گاز شهری بگیرید و به رنگ رشته‌ها دقت کنید. اگر رنگ رشته‌ها بنفش یا نارنجی شد، یعنی زعفران شما اصل است، اما زرد شدن رشته‌ها روی شعله، به معنای تقلبی بودن آن‌ها است.

استفاده از بنزین و گازوئیل

یکی دیگر از روش‌های جالب تشخیص زعفران اصل، کمک گرفتن از بنزین یا گازوئیل است. زعفران اصل هیچ وقت نمی‌تواند رنگ خود را در بنزین یا گازوئیل آزاد کند، در حالی که زعفران تقلبی، برعکس است.

زعفران اصل چه ویژگی هایی دارد؟

زعفران اصل چه ویژگی هایی دارد

احتمالا دیدن رنگ و لعاب زیبای زعفران و عطری که در فضا پیچیده، در قدم اول شما را کمی گیج کند. اما نگران نباشید و پیش از آن که تحت تأثیر هیجانات خود خرید کنید، نگاهی به خصوصیات زعفران اصل که در ادامه آمده است، بیندازید. با نکات زیر، دیگر همه می‌دانیم که زعفران اصل را چگونه بشناسیم.

توجه به شکل زعفران اصل

توجه به شکل ظاهری زعفران

به شکل کلاله‌های زعفران دقت کنید. این رشته‌ها باید فرمی شبیه شیپور داشته باشند؛ یعنی یک انتهای آن‌ها نازک و طرف دیگر شیپوری شکل و چند شاخه باشد. همچنین دقت کنید که زعفران اصل هیچ وقت براق نیست و رنگ و لعاب طبیعی دارد. به‌عنوان یک توصیه کلی، بهتر است برای خرید زعفران به سراغ کلاله‌های سالم و پودر‌نشده بروید تا احتمال تقلبی بودن آن کاهش یابد.

توجه به عطر زعفران

توجه به عطر زعفران

زعفران اصل، عطر شیرین و تازه‌ای دارد و بوییدن آن یادآور عطری شبیه عطر عسل و یونجه تازه است؛ البته شاید تشخیص این موضوع برای همه افراد ساده نباشد. به‌عنوان نکته‌ای دیگر به یاد داشته باشید که هرچه زعفران تازه‌تر باشد، عطر و بوی تندتری هم خواهد داشت.

توجه به طعم زعفران

یکی دیگر از راه‌های تشخیص زعفران اصلی از تقلبی ، چشیدن آن است. طعم زعفران اصل به تلخی می‌زند و با گذاشتن چند رشته زعفران روی زبان خود باید این تلخی را به‌خوبی حس کنید.

توجه به وزن زعفران

توجه به وزن زعفران

در این روش، تعدادی رشته زعفران را داخل یک لیوان آب بریزید و کمی منتظر بمانید. اگر زعفران اصل باشد، رشته‌ها روی آب شناور می‌مانند، اما رشته‌های زعفران تقلبی سنگین‌تر هستند و به انتهای لیوان فرو می‌روند.

نکته: دقت داشته باشید که برای حفظ کیفیت زعفران، باید شرایط نگهداری آن را هم به درستی رعایت کنید. برای این منظور، زعفران را در ظرفی شیشه ای و درب‌دار بریزید و آن را در مکانی خشک و خنک و دور از تابش مستقیم نور قرار دهید. توجه کنید که تبادل هوا با محیط باعث تبخیر اسانس زعفران می‌شود و اثرات دارویی این ادویه را هم تا حدی از بین می‌برد.

در خرید زعفران، به اصل بودن آن دقت کنید…

تشخیص زعفران اصل

حالا که با روش‌های تشخیص زعفران اصل از تقلبی آشنا شدیم، زمان خرید این ادویه بی‌نظیر است؛ اما به طور حتم این بار، حرفه‌ای‌تر عمل خواهید کرد. یکی از چیزهایی که می‌تواند اطمینان شما در چنین خریدهایی را بالا ببرد، خرید از مراکز معتبر است. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم اگر وقتی برای خرید حضوری ندارید، حتما سری به عطاری آنلاین اسنپ فود بزنید و با نیم نگاهی به تجربه مشتریان راضی این سایت، یک خرید ایمن و آسان اینترنتی انجام دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2716 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود