آخرین کلمات کلیدی جست و جو شده
داغ‌ترین‌های امروز
  • مزاج چیست؟ آشنایی با اخلاط چهارگانه شهریور 23, 1403
  • تشخیص عسل طبیعی از تقلبی
    راه های تشخیص عسل طبیعی از تقلبی شهریور 23, 1403
  • تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی
    تشخیص روغن خراطین اصل از تقلبی شهریور 22, 1403
صفحه پیدا نشد!
آش گندم
آموزش آشپزی
5/5 - (1 امتیاز)
بدون نظر

طرز تهیه آش گندم یزدی بدون سبزی

مینا اسماعیل بیگی 03 شهریور 1403 4 دقیقه

آش گندم یزدی شباهت زیادی با آش عباسعلی کرمانشاهی دارد. برای تهیه این آش لذیذ و مقوی باید حبوبات و بلغور گندم را از چند ساعت قبل بخیسانید و بعد از آن، نخود و لوبیا را جداگانه بپزید. گوشت و دنبه را هم با پیاز و ادویه تفت دهید و بعد از پخت، به صورت له‌شده و ریش‌ریش درآورید. عدس و بلغور را با آب گوشت بپزید و در ادامه، حبوبات پخته‌شده، گوشت و دنبه را اضافه کنید. در آخرین مرحله هم باید نمک آش را بریزید.

در ادامه، جدول مشخصات غذایی آش گندم یزدی را با هم می‌بینیم:

آش گندم یزدی

تعداد نفرات 4 تا 5 نفر
زمان آماده سازی با در نظر گرفتن زمان خیساندن حبوبات بیشتر از 12 ساعت
زمان پخت غذا حدود 3 ساعت
میزان سختی متوسط

طرز تهیه آش گندم

طرز تهیه آش گندم یزدی

به آش گندم یزدی ، آش امام حسینی هم می‌گویند و پخت آن در ماه‌های محرم و صفر به‌عنوان نذری متداول است. جالب است بدانید که یزدی‌ها به مراسم هم زدن آش گندم، «کیمچه زنی» می‌گویند و معتقدند که با این کار به حاجت‌‌های خود می‌رسند. در ادامه، مواد لازم و طرز تهیه آش گندم را به صورت مرحله به مرحله با هم می‌بینیم:

ترکیبات آش گندم

آش گندم ساده را با استفاده از مواد اولیه زیر درست کنید:

مواد لازم مقدار مورد نیاز
بلغور گندم 2 پیمانه
گوشت گوسفندی 300 گرم
پیاز 1 عدد
نخود 2 پیمانه
لوبیا چیتی 1 پیمانه
عدس 1 پیمانه
آب جوش 4 تا 5 پیمانه
دنبه 50 گرم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم
پیازداغ و کشک رقیق شده مقداری برای تزئین

ترکیبات آش گندم

مراحل تهیه آش گندم

آش گندم با گوشت بدون سبزی به ترتیب مراحل زیر تهیه می‌شود:

مرحله اول

نخود و لوبیا چیتی را از شب قبل با مقداری آب بخیسانید و هر چند ساعت یکبار آب آن‌ها را عوض کنید تا نفخ آن‌ها گرفته شود. عدس و بلغور گندم هم باید از چند ساعت قبل از شروع کار خیسانده شوند و چند بار آب آن‌ها عوض شود.

مرحله دوم

حالا در قابلمه‌ای مناسب مقداری آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید. نخود و لوبیای خیس‌خورده را به قابلمه اضافه کنید و اجازه دهید این حبوبات با حرارت کم بپزند و نرم شود. معمولا این مرحله بین 30 تا 60 دقیقه زمان می‌برد.

مرحله سوم

گوشت و دنبه را بشویید، به ابعاد کوچک‌تر برش بزنید و کنار بگذارید. پیاز را هم بشویید و پوست بگیرید. سپس آن را به صورت نگینی خرد کنید و در قابلمه‌ای که قصد دارید آش را داخل آن بپزید، با مقداری روغن تفت دهید.

مرحله چهارم

وقتی پیاز سبک شد، گوشت و دنبه را اضافه کنید. اجازه دهید مواد چند دقیقه با هم تفت بخورند و گوشت تغییر رنگ دهد. در ادامه، فلفل و زردچوبه را اضافه کنید و وقتی عطر ادویه‌ها بلند شد، در قابلمه آب جوش بریزید.

مرحله پنجم

شعله گاز را زیاد کنید تا مواد داخل قابلمه شروع به جوشیدن کنند. سپس، شعله را کم کنید و درب قابلمه را ببندید. گوشت باید با حرارت ملایم بین 60 تا 90 دقیقه به آرامی بپزد و له شود. بعد از گذشت این زمان، گوشت و دنبه پخته‌شده را از قابلمه خارج کنید. حالا گوشت را به صورت ریش‌ریش‌شده درآورده، دنبه را بکوبید و آن‌ها را کنار بگذارید.

مرحله ششم

در این مرحله از طرز تهیه آش گندم با گوشت ، عدس و بلغور خیس‌خورده را در آب گوشت بریزید و 20 تا 30 دقیقه زمان دهید تا کاملا بپزند. بعد از آن، نخود و لوبیای پخته شده، گوشت ریش‌ریش و دنبه له‌شده را به قابلمه اضافه کنید.

مرحله هفتم

حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید آش گندم حدود 20 تا 30 دقیقه دیگر بپزد و لعاب بیندازد. وقتی آش به غلظت مناسبی رسید، نمک را اضافه کنید و در نهایت، آش را در کاسه‌ای مناسب بکشید و روی آن مقداری کشک رقیق‌شده و پیازداغ بریزید.

فوت و فن های طرز تهیه آش گندم ساده

فوت و فن های طرز تهیه آش گندم ساده

برای پخت آش گندم با گوشت ، نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر وقت تنگ است و فرصتی برای پختن گوشت با حرارت ملایم ندارید، از زودپز استفاده کنید.
  • طرز تهیه آش گندم مشهدی هم شباهت زیادی به رسپی بالا دارد، اما معمولا آن را با چاشنی دارچین مزه‌دار می‌کنند و مقداری ماش و برنج هم داخل آش می‌ریزند.
  • آش گندم بدون سبزی هم خوشمزه است، اما اگر خواستید از سبزی استفاده کنید، ترکیب تره، جعفری، گشنیز و اسفناج مناسب است و بهتر است مقدار اسفناج بیشتر از بقیه سبزیجات باشد.
  • همچنین پیشنهاد می کنیم طرز تهیه آش جو را از بلاگ اسنپ فود بخوانید.

آش گندم اسنپ فود را هم امتحان کنید…

درست کردن آش گندم کمی زمان‌بر است و نباید انتظار داشته باشید که یک ساعته، یک آش گندم لعاب‌دار و جاافتاده داشته باشید. حالا اگر هوس کرده‌اید که طعم این آش لذیذ را بچشید  اما وقت کافی ندارید، از اسنپ فود کمک بگیرید و آش گندم یزدی را از قسمت سفارش آنلاین غذا سفارش دهید.

اشتراک:
مینا اسماعیل بیگی- 2714 مقالات

ارسال نظرات

سرویس‌های اسنپ فود

سرویس‌های اسنپ فود